7 wifi netwerken aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
Hoi Allemaal,

Mijn ouders zijn onlangs verhuisd naar Spanje om daar een BnB te openen en ze hadden een aantal wensen mbt het netwerk. Ik had een aantal ideeën in gedachten maar dit blijkt met de huidige apparatuur niet te kunnen.

Mijn vraag
Mijn ouders hebben 7 appartementen waar ze geen optie tot tv kijken willen hebben, maar dat ze gasten wel per appartement gebruikt kunnen laten maken van een Chromecast. Ik zou graag willen dat gasten ook alleen de Chromecast zien waarin zij verblijven.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Een Huawei Optistar EG8145X6-10 (niet te vervangen, maar zou wel een andere router achter gezet kunnen worden)

Er komen nog 3 access points erbij die de netwerken gaan hosten.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Proberen 7 verschillende Ssid's aan te maken en/of gast netwerken via de router. Echter zijn er maar 4 Ssid's te maken en geen enkele gastnetwerken.
...

Ik zou niet weten hoe ik deze wens zou moeten laten vervullen. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn een router er extra achter te zetten? Of zouden jullie het helemaal anders aanpakken?

Ik hoor graag jullie tips en tricks! Hele andere oplossingen zijn natuurlijk ook welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
De meeste mensen hebben toch gewoon een tablet of telefoon waar ze op vakantie video op kijken. Je maakt het wel heel ingewikkeld met zoveel virtuele netwerken.

Out of the box: gewoon geen tv en 1 gasten netwerk?

En anders moet je met ubiquity oid aan de slag.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 26-08-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Als je dit wil realiseren, denk daar nog eens goed over na i.v.m. support en mogelijke issues, moet je toch een iets uitgebreidere setup hebben denk ik. De Unifi AP's (of complete omgeving met router en switch) komen regelmatig naar voren op Tweakers en zijn ook nog wel schappelijk geprijsd naar mijn idee.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:27
je zoekt vooral apparatuur die minima 8 Vlan's ondersteunen dan .. die zijn gemakkelijk te vinden

Je hebt vermoedelijk wel Router + Switch + Ap's nodig...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 08:05
De mooiste manier om het op te lossen zijn inderdaad 8 aparte VLANs.

Unifi heeft een "nieuwe" functie die "Private Pre-Shared Keys" heet.
Het komt er op neer dat je maar 1 SSID nodig hebt, maar dat je meerdere wachtwoorden aan die SSID kan koppelen. Afhankelijk van welk wachtwoord je gebruikt komt je in een bepaalde VLAN terecht.
Je maakt dus 8 VLANs aan (1 per kamer + 1 privé) en 1 SSID met 8 wachtwoorden.

Dat is de mooiste oplossing, zeker qua management/onderhoud.

Het enige nadeel is dat al je toestellen (router, switches, access points) van Unifi moeten zijn.

De goedkope manier is in elke kamer een WiFi router die zijn eigen netwerkje maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:49
ijske schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:05:
je zoekt vooral apparatuur die minima 8 Vlan's ondersteunen dan .. die zijn gemakkelijk te vinden
En in ieder geval op mijn APs met OpenWRT (met IPQ4019 en QCA8075 chipsets) kunnen tot 16 SSIDs actief zijn, VLANs sowieso natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
jongetje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:02:
De meeste mensen hebben toch gewoon een tablet of telefoon waar ze op vakantie video op kijken. Je maakt het wel heel ingewikkeld met zoveel virtuele netwerken.

Je hebt helemaal gelijk. Ik doe het zelf ook. Maar als er een optie tot casten zou zijn, gebruik ik hem ook af en toe. Sommige mensen willen een beetje luxe op vakantie.

Ik zat zelf ook na te denken over ubiquity. Ik moet me daar wel eerst helemaal inlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

jongetje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:02:

Eh, nee. Ik vind het wel zo netjes als een netwerk van een B&B AP isolation heeft of gewoon een eigen VLAN voor het SSID.

Ik zou het helemaal ideaal vinden als de eigenaar gedacht heeft aan een Chromecast, mocht ik het scherm willen gebruiken.

Daarvoor hoef je echt niet Ubiquity aan te schaffen, volgens mij kan iedere router met OpenWRT dit ook.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
Detmer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:05:
Als je dit wil realiseren, denk daar nog eens goed over na i.v.m. support en mogelijke issues, moet je toch een iets uitgebreidere setup hebben denk ik. De Unifi AP's (of complete omgeving met router en switch) komen regelmatig naar voren op Tweakers en zijn ook nog wel schappelijk geprijsd naar mijn idee.
Ja, een hele setup als een Unifi zat ik ook aan te denken. Alle accesspoint moeten ook nog aangeschaft worden. Aangezien ze aan de buitenkant van het gebouw gaan hangen is PoE ook heel erg gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:11

Prx

Ik zou niet weten hoe ik deze wens zou moeten laten vervullen. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn een router er extra achter te zetten? Of zouden jullie het helemaal anders aanpakken?
Een router achter een router is geen prachtigoplossing, maar met de moderne hardware is dubbel-NAT helemaal geen drama meer. Het performance verlies is vrijwel nihil. Als je ook geen behoeft hebt om van buiten naar binnen te verbinden is dat ook allemaal prima. Heb hier een hele tijd in zo'n opstelling gedraaid omdat ik met een soortgelijke uitdaging zat, nooit last van gehad.

Het is mogelijk om dit op te lossen met opensource oplossingen, maar in dit geval zou ik ook een oplossing zoals Ubiquiti adviseren waarbij je gewoon centraal management hebt en de hele omgeving gewoon software-defined is, zodat je niet apparaat voor apparaat goed moet gaan lopen instellen. Daar zit je niet op te wachten.

Wat is de internetsnelheid die nu aangeboden wordt vanuit de provider, en denk je dat deze ooit hoger (moet) gaan worden? Heb je ruimte voor een 19" rack/beugel op te hangen ergens in de buurt waar het internet binnen komt en de kabels weer naar buiten gaan naar de access points? Dat bepaalt een beetje in wat voor serie hardware je moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
ijske schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:05:

Je hebt vermoedelijk wel Router + Switch + Ap's nodig...
Ja, ik denk dat ik dat ook zoek. Maar jullie hebben er meer kaas van gegeten dan ik. Misschien denk ik veels te ingewikkeld om dit te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
mathias82 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:24:
De mooiste manier om het op te lossen zijn inderdaad 8 aparte VLANs.

Unifi heeft een "nieuwe" functie die "Private Pre-Shared Keys" heet.
Het komt er op neer dat je maar 1 SSID nodig hebt, maar dat je meerdere wachtwoorden aan die SSID kan koppelen. Afhankelijk van welk wachtwoord je gebruikt komt je in een bepaalde VLAN terecht.
Je maakt dus 8 VLANs aan (1 per kamer + 1 privé) en 1 SSID met 8 wachtwoorden.

Dat is de mooiste oplossing, zeker qua management/onderhoud.

Het enige nadeel is dat al je toestellen (router, switches, access points) van Unifi moeten zijn.

De goedkope manier is in elke kamer een WiFi router die zijn eigen netwerkje maakt...
Ik ga me van de week eens even inlezen in Unifi. Ik vind het altijd wel eng verschillende merken en switches door elkaar heen gebruiken. Ik zag wel dat die Unifi router vaak ook een sfp connector hebben. Die provider zegt de werking niet te kunnen 'garanderen' als ik de Huawei router ertussenuit haal. Het valt dus altijd te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:17
Kijk ook eventueel naar omada netwerken.

Het appartement waar ik laatst op vakantie was hadden deze geïnstalleerd.

https://www.tp-link.com/n...all-plate-ap/eap230-wall/

Vind ik dus zelf een hele mooie oplossing.
Daarbij geef je dus je klanten ook nog een bedrade ethernet oplossing.

Omada kan je daarnaast heel goed remote bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Waarom zet je voor de tv ontvangst geen antenne op het dak? Spaanse gasten zullen toch naar de Spaanse tv willen kijken zonder gedoe met een Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
marcieking schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:11:
[...]

Eh, nee. Ik vind het wel zo netjes als een netwerk van een B&B AP isolation heeft of gewoon een eigen VLAN voor het SSID.

Ik zou het helemaal ideaal vinden als de eigenaar gedacht heeft aan een Chromecast, mocht ik het scherm willen gebruiken.

Daarvoor hoef je echt niet Ubiquity aan te schaffen, volgens mij kan iedere router met OpenWRT dit ook.
Ik snap zelf niet zo heel veel van openWRT. Is ubiquity voor een amateur zoals ik veel makkelijker? Dit ook ivm (het liefst)PoE access points die ik nog neer moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
Prx schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Een router achter een router is geen prachtigoplossing, maar met de moderne hardware is dubbel-NAT helemaal geen drama meer. Het performance verlies is vrijwel nihil. Als je ook geen behoeft hebt om van buiten naar binnen te verbinden is dat ook allemaal prima. Heb hier een hele tijd in zo'n opstelling gedraaid omdat ik met een soortgelijke uitdaging zat, nooit last van gehad.

Het is mogelijk om dit op te lossen met opensource oplossingen, maar in dit geval zou ik ook een oplossing zoals Ubiquiti adviseren waarbij je gewoon centraal management hebt en de hele omgeving gewoon software-defined is, zodat je niet apparaat voor apparaat goed moet gaan lopen instellen. Daar zit je niet op te wachten.

Wat is de internetsnelheid die nu aangeboden wordt vanuit de provider, en denk je dat deze ooit hoger (moet) gaan worden? Heb je ruimte voor een 19" rack/beugel op te hangen ergens in de buurt waar het internet binnen komt en de kabels weer naar buiten gaan naar de access points? Dat bepaalt een beetje in wat voor serie hardware je moet gaan zoeken.
Ja, ik vind het zelf altijd eng als je verschillende merken gaat combineren. Vooral met een Huawei waarmee ik totaal niet bekend ben. Verder zegt de provider dat ze werking niet kunnen garanderen als ik er een andere router met sfp aansluiting ervoor in de plaats zet. Het is wellicht het proberen waard met een Unifi oplossing. Echter kan ik voor geen meter Spaans en kan het forum niet zo goed afspeuren of andere klanten van de provider hun eigen merk router met sfp aansluiting gebruiken.

Internet wat hier wordt aangeboden is een 10Gb glasvezel aansluiting. Ze hebben momenteel een abonnement voor 1Gb, maar dit is nog te verhogen.

Waar de glasvezel lijn naar binnenkomt is wel een grote ruimte en van daaruit wil ik de kabels ook naar buiten gaan trekken naar de verschillende access points.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

marcieking schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:11:
[...]

Anno 2024: mooi! Maar anno 2029?

Uitdaging is dat dit soort installatie vaak eenmalig gedaan wordt en daarna niet bijgehouden wordt door eigenaars met weinig feeling voor digitale ontwikkelingen.

Ik zou liever inzetten op een goede basis qua connectiviteit en de diensten die iemand over die connectiviteit door de gasten zelf te laten leveren. Chromecast? Prima. Apple TV? Ook. Amazon Fire? Idem. De nieuwe hit mediaplayer van volgend jaar waar we nog geen benul van hebben? Net zo goed.
Kan technisch prima, maar aangezien TS dit voor ouders doet met nog minder kennis: moet je dat willen? Ik zou eerder aanraden om meer te ontzorgen (al kost het meer in de aanschaf) dan te gaan voor de goedkoopste of meest feature-rijke optie die door TS laat staan z'n ouders niet te onderhouden valt.

Ik zou UniFi in deze situatie al te houtje-touwtje vinden, laat staan het knutselen aan OpenWRT. Ik zou eerder denken aan HPE Aruba InstantOn of TP-Link Omada. Die laatste biedt totaaloplossing aan, van (betaalbare, simpele) ethernet router en switches tot AP's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doemaariets95
joke_name schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:46:
Kijk ook eventueel naar omada netwerken.

Het appartement waar ik laatst op vakantie was hadden deze geïnstalleerd.

https://www.tp-link.com/n...all-plate-ap/eap230-wall/

Vind ik dus zelf een hele mooie oplossing.
Daarbij geef je dus je klanten ook nog een bedrade ethernet oplossing.

Omada kan je daarnaast heel goed remote bedienen.
Ik heb ook naar een mogelijke oplossing van TP-link gekeken. Ziet er heel handig uit! Wij/zij zijn alleen niet van plan draden naar elk appartement te trekken. Ook zijn de appartementen naast het internet zo goed als af, ze hebben niet echt zin om nog alles overhoop te halen daarvoor. Maar mocht er gerenoveerd worden is dit ook een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
devriesjande schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:51:
Waarom zet je voor de tv ontvangst geen antenne op het dak? Spaanse gasten zullen toch naar de Spaanse tv willen kijken zonder gedoe met een Chromecast.
Er staat een antenne op het dak momenteel, maar dit werkt allemaal niet meer. Hier heb je ook gewoon appjes waarbij je naar je tv kan streamen. Ze hoeven alleen maar verbinding te maken met de Wifi en ze zouden in 30 seconden kunnen streamen naar de tv op de slaapkamer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

doemaariets95 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Ik heb ook naar een mogelijke oplossing van TP-link gekeken. Ziet er heel handig uit! Wij/zij zijn alleen niet van plan draden naar elk appartement te trekken. Ook zijn de appartementen naast het internet zo goed als af, ze hebben niet echt zin om nog alles overhoop te halen daarvoor. Maar mocht er gerenoveerd worden is dit ook een mooie oplossing.
Of er per appartement een AP nodig is, is een tweede (daarvoor zou je een site survey moeten uitvoeren), maar deze houding komt vrij exact neer op zeggen dat een emmer met water van een kraan ergens beneden genoeg is om wasbakken in de appartementen van water te voorzien, in plaats van te zorgen voor leidingen en een kraan op de juiste plek.

Wil je niet op booking.com eindigen als "nice apartment but internet is shit", pak het gewoon goed aan. Heb je er bij het plannen maken niet aan gedacht? Denk er nu aan en pas de plannen aan. Als alle appartementen enkel gescheiden worden door luciferhoutjes, dan kun je mogelijk met een enkele AP toe, maar dat zou conclusie moeten zijn van een meting, niet van "niet echt zin om nog alles overhoop te halen daarvoor".

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
Ik zou bijna zeggen dat het makkelijker is om even een kabel naar elk appartement te trekken als je toch al bezig bent, draadloos internet over een beetje afstand is wel garantie op ellende. Daarna kan je per appartement kijken of er zo'n TP link wall model bij moet, die dingen zijn ook niet echt duur (70 euro excl BTW).
Hier ook zeer positief over het ecosysteem en de stabiliteit. Ze zijn ook goedkoop genoeg om er een in elke hoek met iets minder bereik op te hangen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fonsoy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:35:
Ik zou bijna zeggen dat het makkelijker is om even een kabel naar elk appartement te trekken als je toch al bezig bent, draadloos internet over een beetje afstand is wel garantie op ellende. Daarna kan je per appartement kijken of er zo'n TP link wall model bij moet, die dingen zijn ook niet echt duur (70 euro excl BTW).
Hier ook zeer positief over het ecosysteem en de stabiliteit. Ze zijn ook goedkoop genoeg om er een in elke hoek met iets minder bereik op te hangen.
"one per room" is ook niet ideaal, is vaak teveel AP's en kan leiden tot lagere performance en roaming issues.

Het is gewoon weer een luie excuus om geen fatsoenlijke site survey te doen. Kost hooguit halfuurtje, scheelt je jarenlang gedoe met beroerde WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Kijk ook even hoeveel Mbit/s je via de internet aansluiting krijgt geleverd en mogelijk is. Zeven keer 15Mbit/s voor een 4K Netflix stream met ander verkeer wil je niet op een 30Mbit/s lijn doen.

Bedenk ook even wie gebeld gaat worden als het internet/wifi niet werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
dion_b schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:27:
[...]

Of er per appartement een AP nodig is, is een tweede (daarvoor zou je een site survey moeten uitvoeren), maar deze houding komt vrij exact neer op zeggen dat een emmer met water van een kraan ergens beneden genoeg is om wasbakken in de appartementen van water te voorzien, in plaats van te zorgen voor leidingen en een kraan op de juiste plek.

Wil je niet op booking.com eindigen als "nice apartment but internet is shit", pak het gewoon goed aan. Heb je er bij het plannen maken niet aan gedacht? Denk er nu aan en pas de plannen aan. Als alle appartementen enkel gescheiden worden door luciferhoutjes, dan kun je mogelijk met een enkele AP toe, maar dat zou conclusie moeten zijn van een meting, niet van "niet echt zin om nog alles overhoop te halen daarvoor".
Ik bedoel niet dat ik er een AP heen gooi en kijken wat het doet. En ik ben wel rondgelopen om de dB van de huidige router te meten. Zelf ben ik van mening dat 2 AP's extra het wel voldoen. Maar om nu weer een doos erbij te boren, de schakelaars te vervangen van zwart naar wit, is dit inderdaad teveel moeite. Bij een totaal renovatie moet je dit natuurlijk gewoon meepakken. Ben ik het helemaal mee eens. 'Shit' zal/mag het niet worden, maar perfect hoeft ook niet. Met goed zijn we al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doemaariets95
fonsoy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:35:
Ze zien er inderdaad heel gaaf uit! Voor connectiviteit zal het echt een topper zijn. Denk alleen niet dat mijn ouders gasten aan zullen trekken die de ethernet poort vaak zullen gebruiken. Verder zijn de appartementen wel zo goed als af. Om er nu weer een doos bij te boren en de schakelaars te vervangen van zwart naar wit(of er moet een zwart model uitkomen) is het voor nu iets teveel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doemaariets95
dylan111111 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:41:
Kijk ook even hoeveel Mbit/s je via de internet aansluiting krijgt geleverd en mogelijk is. Zeven keer 15Mbit/s voor een 4K Netflix stream met ander verkeer wil je niet op een 30Mbit/s lijn doen.

Bedenk ook even wie gebeld gaat worden als het internet/wifi niet werkt. ;)
Haha, denk je van ze af te zijn doordat ze verhuisd zijn... Doet het internet het niet😂.

Het zijn 7 appartementen met gemiddeld 4 bedden per kamer. Dus in het slechtste geval krijg je 28 streams tegelijkertijd.

Bedraad krijg ik 749Mbits download binnen. Draadloos 200Mbits(paar kamers verderop). Nu is dit een 1Gb aansluiting en is eventueel nog te verhogen naar een 10Gb aansluiting(kost 'maar' €5 p/m extra). Dit zullen ze echt moeten ondervinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Dit soort penny-wise-pound-foulish oplossingen zijn het recept om de review "prima B&B, maar waardeloze wifi en geen werkende tv" te krijgen.

B&B gangers zijn imho meestal niet de meest technisch onderlegde gasten. Niks mis mee natuurlijk, maar gaan die al die verschillende wifi SSID's en Chromecasts wel begrijpen?

Gaan jouw ouders dit ook allemaal begrijpen? Zij zullen immers in staat moeten zijn alles weer in de lucht te krijgen op het moment dat het niet werkt.

Wat hardware betreft ken ik eigenlijk geen (consumenten) accesspoints die 7 SSID's kunnen uitzenden. Dat betekent dat je gewenste SSID's moet gaan verdelen over de verschillende AP's. Wat als gevolg heeft dat niet elke gast overal in de B&B over (goede) wifi kan beschikken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:53
FredvZ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:28:
B&B gangers zijn imho meestal niet de meest technisch onderlegde gasten. Niks mis mee natuurlijk, maar gaan die al die verschillende wifi SSID's en Chromecasts wel begrijpen.
Elk gehuurde appartement heeft toch zijn eigen SSID? De huurder heeft helemaal geen idee dat er nog 6 andere appartmenten zijn die op het zelfde netwerk werken. Die zie gewoon een instructie om te verbinden met "Wifi #3" met een bijbehorende wachtwoord.

Ook gaf TS al aan (indirect) om vlans te werken, waardoor je alleen de Chromecast ziet die in appartement #3 aanwezig is.
Gaan jouw ouders dit ook allemaal begrijpen? Zij zullen immers in staat moeten zijn alles weer in de lucht te krijgen op het moment dat het niet werkt.
Met de juiste hardware is het inprincipe een kwestie van juist instellen, en niet meer aanzitten, hooguit een restart een keer in de zoveel tijd, of wanneer er klachten zijn. Dan zou zelfs nog remote kunnen.

@doemaariets95 zijn het trouwens 7 officiële appartementen? Waar dus normaal 7 gezinnen in zouden kunnen wonen? Of is er verbouwd om er 7 appartementen van te maken? Mocht het eerste zijn, is in principe een AP per appartement helemaal niet zo vreemd, omdat dat in een normale woon situatie ook was geweest.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40
In mijn TV zit airplay ingebakken en daarvoor moet ik tegenwoordig eerst een code intikken die op het scherm getoond wordt.

Met die techniek zou het niets uitmaken dat je 7 airplay devices ziet op je netwerk, je moet gewoon het juiste airplay apparaat (kamernummer?) kiezen. Kies je de verkeerde, is streaming toch niet mogelijk zonder de code.

Is zoiets niet mogelijk met een chromecast?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2024 08:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
Christoxz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:45:
Elk gehuurde appartement heeft toch zijn eigen SSID? De huurder heeft helemaal geen idee dat er nog 6 andere appartmenten zijn die op het zelfde netwerk werken. Die zie gewoon een instructie om te verbinden met "Wifi #3" met een bijbehorende wachtwoord.
De gast ziet meer dan 7 wifi's (ga er vanuit dat er nog iets van wifi moet zijn voor de ouders van TS).
Geheid dat er gasten zijn die de verkeerde wifi blijven selecteren en vervolgens klagen dat de wifi niet werkt.
Met de juiste hardware is het inprincipe een kwestie van juist instellen, en niet meer aanzitten, hooguit een restart een keer in de zoveel tijd, of wanneer er klachten zijn. Dan zou zelfs nog remote kunnen.
Totdat een stroomstoring oid de hele boel ontregelt heeft.... Dan valt er remote niet zoveel te doen. Ik denk niet dat het dan een optie is om te wachten tot TS in de gelegenheid is om af te reizen naar Spanje om het te fixen.

Wifi is tegenwoordig heel belangrijk voor hotel- en B7B-gasten. Je kan het nog zo luxe inrichten: als de wifi niet werkt komt er geen hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
FredvZ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

De gast ziet meer dan 7 wifi's (ga er vanuit dat er nog iets van wifi moet zijn voor de ouders van TS).
Geheid dat er gasten zijn die de verkeerde wifi blijven selecteren en vervolgens klagen dat de wifi niet werkt.
Is toch niet zo heel gek? Dat zie ik thuis ook, en zeker als ik een appartement huur voor op vakantie.
SSIDs hoeven ook niet genummerd te zijn, maar kunnen elk een naam krijgen waardoor de gast niet eens weet dat die SSIDs bij elkaar horen, in het appartement ligt dan gewoon instructies met welke SSID je moet verbinden en het bijhorende wachtwoord. De rest ziet er gewoon uit (en is ook gewoon zo) de SSID van de buren.
Totdat een stroomstoring oid de hele boel ontregelt heeft.... Dan valt er remote niet zoveel te doen. Ik denk niet dat het dan een optie is om te wachten tot TS in de gelegenheid is om af te reizen naar Spanje om het te fixen.

Wifi is tegenwoordig heel belangrijk voor hotel- en B7B-gasten. Je kan het nog zo luxe inrichten: als de wifi niet werkt komt er geen hond.
Goed, zoals je als zegt is Wifi belangrijk, dus niks leveren is ook geen optie. Daarom is TS opzoek naar advies voor de juiste oplossing om het te realiseren.
Daarnaast met de juiste hardware zou een stroomstoring de boel ook niet totaal moten ontregelen, dat zelfs TS helemaal lang zou moeten komen, dat zou prima weer moeten starten na een eventuele extra restart.
Risicos loopt je natuurlijk altijd.

Verder, wat zou jij dan adviseren aan TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Per appartement een wifi routertje? Dan zien ze de apparatuur in het eigen appartement.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:05
Als ik jou was, en je per se van chromecast (Android TV) gebruik wilt maken, zou ik het volgende in de gaten houden:
nieuws: Google introduceert TV Streamer voor 119 euro

Wat anders is aan de Google Streamer is dat hij een UTP aansluiting heeft ( als ik het goed heb ). Dus als je per appartement 1 UTP kabel bij de TV laat uitkomen, en dit regelt met een managed switch dan hoef je verder niet druk te maken om al die wifi verbindingen. De Google Streamer zou je dan zo in kunnen stellen dat hij alleen bedraad werkt ( zal vast kunnen )

Zorg overigens dat er ook port security op zit zoals MAC address filtering zodat ze de kabel niet kunnen misbruiken en dat alleen de Google Streamer erop werkt. Zorg dan ook dat er een VLAN aangemaakt wordt per appartement zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten

Dit zou je dan 7x 119 euro kosten + een managed switch en wat kabels. Ben je voor +-1000 euro klaar

--edit
Dan zou je 1 groot wifi netwerk kunnen hebben die zo beveiligd en afgeknepen wordt dat ze daar alleen simpel op kunnen internetten ( geen grote dingen downloaden )

--edit2
"Je kunt je Google TV Streamer aansluiten op een wifi-netwerk of een ethernetpoort gebruiken voor snellere streaming zonder bufferen met vlottere navigatie en sneller laden en wisselen van apps.

We hebben de Google TV Streamer zo ontworpen dat deze voor je tv staat, in plaats van erachter, om de connectiviteit van al je smarthome-apparaten te verbeteren."
https://blog.google/intl/...ertainment-en-smarthomes/

--edit3
Oh dan vergeet ik alleen de Wifi. Het beste zou zijn per appartement 1 AP die je via PoE bedraad aansluit. Deze AP's verzorgen dan de wifi per appartement. Neem je wat meer kwaliteit AP's met een manager in je serverrack dan kan je de AP's ook zo instellen dat het signaal niet veel verder dan het appartement reikt. Zo houdt je een mooi schoon netwerk zonder overal verschillende AP's die elkaar wegdrukken

Als je dan ook nog veel last hebt van stroomwisselingen daar dan kan je een UPS overwegen die korte stroomonderbrekingen kan opvangen. Aangezien de AP's verbonden zijn via ethernet, blijft de Wifi ook gewoon werken terwijl bijvoorbeeld keukenapperatuur wel uitvalt o.i.d.

Of ga gelijk voor zonnepanelen + een grote batterij waarin je de stroom opslaat. Scheelt je veel geld per jaar + je kan met smart automation onderhand off-grid leven :P

[ Voor 55% gewijzigd door hollandnick op 27-08-2024 09:34 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik eerder heel duidelijk geen TV communiceren en wel wifi. Chromecast lijkt leuk maar hebben mensen apple of laptop werkt het niet. Of blijkt het met die ene app niet te werken. Anders gezegd er zitten best veel punten aan die fout kunnen gaan.
Maar netjes 7 verschillende SSID is de netste oplossing alleen heb je dan ook een router nodig. Zou dan kijken naar een systeem met cloud toegang zodat je het vanuit Nederland kan onderhouden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
doemaariets95 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

Er staat een antenne op het dak momenteel, maar dit werkt allemaal niet meer. Hier heb je ook gewoon appjes waarbij je naar je tv kan streamen. Ze hoeven alleen maar verbinding te maken met de Wifi en ze zouden in 30 seconden kunnen streamen naar de tv op de slaapkamer.
Ik denk dat je teveel in je bubble blijft hangen. Niet iedereen is in staat om 'even' verbinding te maken met het WIFI netwerk.
In tegenstelling tot Nederland zijn er in Spanje veel zenders gratis te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Christoxz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:11:
Is toch niet zo heel gek? Dat zie ik thuis ook, en zeker als ik een appartement huur voor op vakantie.
SSIDs hoeven ook niet genummerd te zijn, maar kunnen elk een naam krijgen waardoor de gast niet eens weet dat die SSIDs bij elkaar horen, in het appartement ligt dan gewoon instructies met welke SSID je moet verbinden en het bijhorende wachtwoord. De rest ziet er gewoon uit (en is ook gewoon zo) de SSID van de buren.
Je overschat de gemiddelde vakantieganger.
Zelfs op kantoor merk ik dat het niet vanzelfsprekend is dat mensen de juiste wifi weten te vinden.
Goed, zoals je als zegt is Wifi belangrijk, dus niks leveren is ook geen optie. Daarom is TS opzoek naar advies voor de juiste oplossing om het te realiseren.
Daarnaast met de juiste hardware zou een stroomstoring de boel ook niet totaal moten ontregelen, dat zelfs TS helemaal lang zou moeten komen, dat zou prima weer moeten starten na een eventuele extra restart.
Risicos loopt je natuurlijk altijd.
Risico's kan je mitigeren.
Verder, wat zou jij dan adviseren aan TS?
Ik zou het hele Chromecast-gebeuren laten varen en óf alleen wifi aanbieden óf wifi met "klassieke" tv aanbieden.

Wifi kan dan zo eenvoudig als een aantal AP's (exacte aantal is op basis van de beschikbare info moeilijk aan te geven) en een controller+router (al dan niet gecombineerd in één apparaat) van Ubiquiti Unifi of TP-Link Omada. Ik zou niet meer dan twee SSID's (+VLAN's) gebruiken: eentje voor de eigenaren en eentje voor de gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:31

FreakNL

Well do ya punk?

Frogmen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:33:
Persoonlijk zou ik eerder heel duidelijk geen TV communiceren en wel wifi. Chromecast lijkt leuk maar hebben mensen apple of laptop werkt het niet. Of blijkt het met die ene app niet te werken. Anders gezegd er zitten best veel punten aan die fout kunnen gaan.
Maar netjes 7 verschillende SSID is de netste oplossing alleen heb je dan ook een router nodig. Zou dan kijken naar een systeem met cloud toegang zodat je het vanuit Nederland kan onderhouden.
Eens.

Blijft lastig. Als je chromecast aanbiedt moet het ook weer onderhouden worden.

Persoonlijk ben ik al tevreden als een TV is met een toegankelijke HDMI poort en goeie wifi. Hang ik er zelf wel mijn laptop of fireTV aan.

In die zin was je beter af met lineaire TV voor de oudjes (minder foutgevoelig) en de tech savy gasten zorgen wel voor zichzelf.

Verder hangt het van de grootte af maar ik zou 2 a 3 APs op de gang (?) / centraal hangen (niet in de appartementjes) met 1 SSID. En dan hooguit nog een limiet per cliënt…

Ik zou het echt zo simpel mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40
Meeste hotels knopen er iets omheen om een chromecast aan te bieden zondat je uit alle kamers moet kiezen.
Geen idee wat het kost maar kwam deze tegen:

https://www.onlycast.tv/h...ng-solution-onlycast-2-0/
https://castgateway.com/

Prijzen onlycast componenten
https://odoo.solvacom.us/shop

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2024 11:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
FredvZ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Je overschat de gemiddelde vakantieganger.
Zelfs op kantoor merk ik dat het niet vanzelfsprekend is dat mensen de juiste wifi weten te vinden.
Ik snap verder niet waarom meerdere SSIDs een probleem zou zijn. Als je buren hebt, zeker in een flat zie je toch al meerdere SSIDs.
De gemiddelde vakantieganger kan echt wel instructies lezen met welke SSID en welke wachtwoord zij moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 16:49
let op bij gastennetwerken dat je zelfs per vlan gastennetwerk elkaar niet kunt "zien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:12
Christoxz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Ik snap verder niet waarom meerdere SSIDs een probleem zou zijn. Als je buren hebt, zeker in een flat zie je toch al meerdere SSIDs.
De gemiddelde vakantieganger kan echt wel instructies lezen met welke SSID en welke wachtwoord zij moeten gebruiken.
Er zijn wel issues zoals hieronder ook gezegd.

Je hebt meerdere opties. Een van de opties die je kunt overwegen is de router in bridgemodus zetten (dan wordt het een domme 'switch' die de GPON / glasvezel omzet in koper). Je hangt er een UDM-SE van Unifi achter (die draait ook de Unifi controller en eventueel opslagruimte mocht je ooit nog een camera of wat op willen hangen). Daar hang je dan de AP's aan die je voedt met PoE vanuit de UDM. Je maakt voor iedere kamer een eigen subnet aan met VLAN. Je gebruikt dan de 'Private Pre-Shared Keys' zodat de gebruikers op hetzelfde SSID met een eigen wachtwoord in kunnen loggen en zo op hun eigen netwerkje komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjNvhMKIppBSuEDcZNFNFNiDXjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p3gd3chN3UITYW2bqhQmJagI.png?f=user_large

Er zijn meerdere wegen naar Rome in dit geval.

[ Voor 24% gewijzigd door SgtElPotato op 27-08-2024 15:22 . Reden: nieuwe inzichten en dus nieuwe adviezen ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:18
7 verschillende SSID's moet je echt niet aan beginnen, zeker niet als dat moet roamen en over hetzelfde accespoint. Ik meen ooit gelezen te hebben dat Aruba adviseert, maximaal 3 SSID's per install base.

De oplossing van @mathias82 is het mooist, 1 SSID met verschillende wachtwoorden. Dat SSID kan namelijk prima roamen, ook buiten, en afhankelijk welk wachtwoord je gebruikt, kom je in een stukje afgesloten netwerk uit waarin je dus alleen apparaten ziet die hetzelfde wachtwoord gebruiken.

Per kamer een apart accespoint met apart SSID en apart VLAN kan ook maar dan moet je het zendvermogen wel vrij laag zetten anders kan dat elkaar grondig in de weg gaan zitten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 08:05
doemaariets95 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Ik ga me van de week eens even inlezen in Unifi. Ik vind het altijd wel eng verschillende merken en switches door elkaar heen gebruiken. Ik zag wel dat die Unifi router vaak ook een sfp connector hebben. Die provider zegt de werking niet te kunnen 'garanderen' als ik de Huawei router ertussenuit haal. Het valt dus altijd te proberen.
Als je weet wat je doet is het geen probleem om router, access point en switchen van verschillende merken te nemen. Het maakt het alleen veel ingewikkelder qua configuratie en management.

Als je alles van hetzelfde merk neemt heb je meestal een "signle pane of glass", waarmee je alles in 1 interface kan configureren.

Als je wat van netwerken kent (bijvoorbeeld weet wat een VLAN is) dan is Unifi echt kinderspel.

Zoals al aangegeven door anderen kan je de Huawei er niet zomaar tussenuit halen: deze werkt ook als ONT. Best zou zijn deze in bridge mode te zetten, dat zal ongetwijfeld wel gaan.
Zelfs als dat niet gaat is het geen probleem: twee routers na elkaar werkt ook gewoon prima. Enkel in heel specifieke gevallen (port forwarding, VPN) kan het problemen geven.
Pagina: 1