plaats collectoren koudwater tov verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-09 10:55
Ik ben aan het tekenen geslagen voor een zo goed mogelijke opstelling van de collectoren voor water en verwarming en de trajecten van de leidingen die daar uit volgen. Een mogelijkheid zou zijn om de collectoren te zetten in de kleine plaats achter de wasmachine/droogkast. Ik kan ze dan mooi wegwerken door een deurtje/verwijderbare wand achter de wasmachine (de droogkast staat er bovenop).

Ik wil ook rekening houden met de voorschriften om legionella te voorkomen en laat de koudwater leidingen dan 15cm van de warme lopen, waar ze elkaar toch zouden kruisen hang (vals plafond) ik de koude vanonder. Maar de plaatsing van de koudwatercollector net voor de dubbele collector van de verwarming kan misschien een probleem zijn. De leidingen daar zullen de 15 cm niet halen op die plaats. Misschien dat ook de warmte van de droogkast in de ruimte nadelig gaat werken.

Veel kan ik de koudwatercollector niet naar voor schuiven tov de andere collectoren. Eventueel kan ik de koudwatercollector proberen te bekleeen met wat rotswol of zo en de koudwaterleidingen met buisisolatie te bekleden.

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zijn er mensen met zwakke gezondheid in je gezin?
Persoonlijk vind ik dat er vaak enorm panisch wordt gedaan over legionella, terwijl het risico best klein is. Niemand flipt als je in de auto stapt, terwijl daar veel meer gevaar zit.

Verwarming is continue warm, dus daar kan je risico zien, die leidingen kan je isoleren. Sanitaire waterleidingen worden maar warm als je warm water gebruikt en koelen snel weer af (normaal verbruik je dan ook koud water, dus de koudwaterleidingen worden gekoeld en doorspoeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:52

de Peer

under peer review

naftebakje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:03:
Zijn er mensen met zwakke gezondheid in je gezin?
Dat lijkt me niet relevant.
We hebben wetten, regels, normeringen om meer veiligheid te kunnen garanderen. Ook als oma een nachtje komt logeren of als het huis over 2 jaar verkocht wordt aan iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

my_name_is_koen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:52:
Eventueel kan ik de koudwatercollector proberen te bekleeen met wat rotswol of zo en de koudwaterleidingen met buisisolatie te bekleden.

Wat denken jullie?
dat is in Nederland niet toegestaan volgens mij. Idee is juist dat het snel moet kunnen afkoelen en niet te lang warm blijft. door te isoleren blijft het lang warm als het eenmaal warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
my_name_is_koen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:52:
Ik ben aan het tekenen geslagen voor een zo goed mogelijke opstelling van de collectoren voor water en verwarming en de trajecten van de leidingen die daar uit volgen. Een mogelijkheid zou zijn om de collectoren te zetten in de kleine plaats achter de wasmachine/droogkast. Ik kan ze dan mooi wegwerken door een deurtje/verwijderbare wand achter de wasmachine (de droogkast staat er bovenop).
[...[
Wat denken jullie?
Klinkt als een hoop werk als je er onderhoud aan wil doen.
Lijkt me ook geen pretje om eerst met de wasmachine en de droger te moeten gaan slepen als er lekkage is en de boel met spoed gerepareerd moet worden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Koudwatercollector? Ben ik de enige die niet weet wat dat is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

No Hands schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:24:
Koudwatercollector? Ben ik de enige die niet weet wat dat is?
Ik moest het ook opzoeken via google. Misschien is het een Belgische term.
net als droogkast?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-08-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 07:55
@No Hands en @de Peer Ik gok dat hij zoiets bedoelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U4n37pDboWlYiFCj3W5QBZLrNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mIWU7h3AcMv530QmACt99AyP.jpg?f=user_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
de Peer schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Ik moest het ook opzoeken via google. Misschien is het een Belgische term.
net als droogkast?
Droogkast is de wasdroger, dat weet ik dan weer wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-09 11:17
FredvZ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Klinkt als een hoop werk als je er onderhoud aan wil doen.
Lijkt me ook geen pretje om eerst met de wasmachine en de droger te moeten gaan slepen als er lekkage is en de boel met spoed gerepareerd moet worden.
Nu weet ik niet hoe vaak jij lekkage hebt, maar ik heb de afgelopen 15 jaar maar een keer lekkage gehad. De waterslang van de wasmachine...
Met de levensduur van leidingwerk lijkt het me niet echt een probleem om de wasmachine te moeten verplaatsen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
Jullie hebben gelijk, het is een Belgische installatie. 😃

Dat die collector niet direct bereikbaar is vind ik niet zo'n probleem. In dat geval hangt hij liefst ergens in het zicht aan de muur maar ik heb de plaats daar niet voor. Hoewel een andere optie zou kunnen zijn om die te hangen boven het hangtoilet waar vaak een een kastje wordt geplaatst maar dan voor toiletspullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
Is het ook aangeraden om de verdeler voor warm water ergens afzonderlijk van de verwarmingsleidingen/verdelers te plaatsen of speelt dat minder een rol? Zijn er daar aanbevelingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_name_is_koen
We zijn weer wat verder en ik dacht dat ik het min of meer goed had gepland. En dan bekijk ik het document "checklist-hotspots-bewerkt" nog eens en staat er op een plaats waarvan ik dacht dat die niet van toepassing was (leidingen ingebouwd) toch een advies over een verlaagd plafond met waterleidingen en cv-leidingen. De adviezen uit de tabel 4.6 zijn voor mij niet haalbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5jTlB_odgtwdLIWv-hg-6eP-70=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SKQBAlbhqjjFLGFubziUSuxM.png?f=user_large

Ik dacht eerst dat ik goed zat met 15cm afstand tussen de cv-leiding en de koudwaterleiding als ze kruisen (en koud vanonder) maar er mag niet gekruist worden en de horizontale afstand is zelfs vrij groot. Dit krijg ik niet spijtig genoeg niet opgelost.
Pagina: 1