Terugbetaling van de Apple App Store verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 22:39
Eind april heb ik op mijn iPhone een betaalde app uit de App Store uitgeprobeerd. Dit kon een week gratis, daarna zou er automatisch een jaarabonnement worden afgesloten. Helaas heb ik in deze 7 dagen het abonnement niet geannuleerd (heel dom, ik weet het), waardoor er een jaarcontract is afgesloten. Het bijbehorende bedrag van 89,99 is automatisch van mijn betaalrekening afgeschreven.

Ik heb direct bij Apple een refund aangevraagd, die is goedgekeurd. Op 5 mei kreeg ik bericht dat de terugbetaling is goedgekeurd en uitgevoerd, maar dat het 30 dagen kon duren voordat ik het geld terugkreeg.

Echter had ik na 2 maanden nog steeds geen geld terug. Hierop heb ik Apple gebeld en het verhaal uitgelegd. Apple geeft aan dat zij de terugbetaling hebben uitgevoerd in de vorm van een refund transactie en dat het geld bij hun is afgeschreven. Volgens hun zeggen heeft mijn bank (Knab) het geld ontvangen, en moest ik Knab bellen om te vragen waar het geld bleef.

Vervolgens heb ik Knab gebeld, die aangaven dat zij het geld niet hebben. Zij gaven aan dat binnenkomende transacties eenvoudig werken, en dat er twee scenario's zijn:
  • Het geld is binnengekomen en staat op mijn rekening (dat is niet het geval).
  • Het geld is binnengekomen bij Knab, ze konden niet plaatsen waar het naartoe moest en hebben het binnen 5 dagen teruggestort.
Vervolgens heb ik meerdere keren met Knab en Apple gesproken, waarbij ze naar elkaar wijzen. Het eindresultaat is dat ik van Apple een Acquirer Reference Number (ARN) heb gehad, wat een uniek transactienummer is. Volgens Apple wordt dit nummer gegenereerd door de ontvangende partij (Knab) en krijgen ze het ARN alleen als de betaling is ontvangen door de ontvangende partij.

Knab geeft aan dat ze niets kunnen vinden met het ARN. Wel kunnen ze een Chargebackonderzoek starten, alleen moet dat binnen 90 dagen nadat de transactie heeft plaatsgevonden. Ondertussen zijn we over die 90 dagen heen gegaan. Als het langer dan 90 dagen geleden is, verwachten ze dat dit onderzoek niet kan plaats vinden. Ik kan dit onderzoek laten starten, maar als er niets uitkomt moet ik 50 euro betalen aan Knab.

Mijn vraag is hoe dit juridisch in elkaar steekt. Ik zit nu tussen twee grote partijen in, die niet met elkaar willen / kunnen praten. Apple kan niets doen en zegt dat het een zaak is tussen mij en de bank (Knab). Knab wil alleen een onderzoek starten waarvan ze aangeven dat het waarschijnlijk geen kans van slagen heeft en het mij dan 50 euro kost. Mijn gevoel zegt dat Apple dit verder moet uitzoeken, zij zijn toch verantwoordelijk dat ik mijn geld krijg?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 16:34

GforceNL

Out of memory....

Hebben ze misschien naar een ander betaal middel van je over gemaakt? credit card? andere rekening? Paypal?

[ Voor 3% gewijzigd door GforceNL op 26-08-2024 15:59 ]

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribotje
Nee helaas niet. Ik ben door alle transacties van mijn credit card en betaalrekeningen heen gegaan, maar daar zat niets tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Staat het toevallig op je App Store tegoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribotje
Nee, dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Haribotje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:56:
Volgens Apple wordt dit nummer gegenereerd door de ontvangende partij (Knab) en krijgen ze het ARN alleen als de betaling is ontvangen door de ontvangende partij.
Maar dat sluit toch niet uit dat de bank het geld terug heeft overgeboekt naar Apple?

Geld van Apple -> Knab
ARN van Knab -> Apple

Knab weet niet waar geld naartoe moet.

Geld van Knab -> Apple
Knab geeft aan dat ze niets kunnen vinden met het ARN
Dat is wel vreemd, want Apple stelt zo'n nummer te hebben gekregen. Daar staat dan weer tegenover dat het woord aquirer bij mij alleen bekend voorkomt in de context van creditcard betalingen, maar daar zeg ik gelijk bij dat ik weinig weet van details over betalingsverkeer. Misschien dat ze het in het forum Persoonlijke financiën, studie en loopbaan weten? Een moderator zoals @Yorinn of @Perkouw zou op aanvraag een alias kunnen maken zodat je topic zowel hier als in PFSL forum te zien is. Wellicht zijn daar mensen die veel verstand hebben van ARNs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribotje
Overigens heb ik zelf een theorie waarom het geld niet is aangekomen. Normaliter kan je in de App Store alleen gebruiken van een Credit Card. Ondanks dat is de initiële betaling gedaan met mijn Debit Card, en is het bedrag ook afgeschreven van een "normale" debit betaalrekening. Dit kan waarschijnlijk doordat Knab is overgestapt naar nieuwe betaalpassen, waarbij deze nieuwe passen ondersteuning bieden voor Credit Card transacties (aangegeven door een Knab medewerker). Overigens gaf deze medewerker aan dat niet alle Credit Card transacties worden ondersteund, het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een reservering uit te voeren.

Mijn vermoeden is daarmee:
  • De transactie is een credit card transactie geweest (gefundeerde aanname).
  • De transactie is uitgevoerd op mijn debit rekening (feit).
  • Apple ziet de transactie als een credit card transactie (feit: is aangegeven door Apple medewerker en zo staat het benoemd in mijn aankoopoverzicht).
  • De terugbetaling is als refund door Apple uitgevoerd op een "credit card-methode" (gefundeerde aanname).
  • Deze "credit card-methode" wordt niet door Knab ondersteund (aanname).
Waar het geld dan is gebleven is voor mij een raadsel. Ik weet ook niet of dit duidelijk wordt uit een chargebackonderzoek die Knab kan (laten?) uitvoeren.

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Nog even los van het hele overschrijvingen-verhaal en of knab daar nu wel of niet mee overweg kan… Op basis waarvan heb je een refund aangevraagd bij Apple?

Het verhaal wordt wat onduidelijk op het ogenblik dat je begint over een chargeback. Mijn kennis hierover is niet meer heel erg actueel, maar van wat me meen te herinneren is een chargeback/dispute een zaak die je indient bij de issuer van de kaart (bijvoorbeeld knab) of het cardscheme (Mastercard/visa). Jij hebt - als ik het goed lees - een refund aangevraagd bij de winkel (de merchant, Apple) en die is goedgekeurd blijkbaar. Dus volgens mij is er in de praktijk helemaal geen sprake van een chargeback?

Volgens mij is dat een belangrijke nuance omdat het mogelijk inzicht geeft in wie dat ARN gegenereerd heeft. (Voor zover dat dit niet gegenereerd wordt door de PSP, maar dan zou het alsnog bekend moeten zijn bij alle partijen en zou knab er iets op moeten kunnen vinden.)

Los van dat alles moet een transactie volgens mij slagen binnen de mogelijkheden van een label/merk óf expliciet falen, en kan het in feite niet gebeuren dan er een transactie in het oneindige verdwijnt omdat knab zogenaamd een bepaalde type actie op die kaart niet ondersteunt. Dit zou dan op zijn minst op een overzicht moeten komen waar iemand handmatig naar kijkt.
Real schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Daar staat dan weer tegenover dat het woord aquirer bij mij alleen bekend voorkomt in de context van creditcard betalingen, maar daar zeg ik gelijk bij dat ik weinig weet van details over betalingsverkeer.
Volgens mij is een acquirer niets meer dan de bank van de winkelier/ontvangende partij en niet voorbehouden aan type betalingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ugchel op 29-08-2024 23:37 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Pagina: 1