Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schorriemorrie
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-03 16:29
Ik ben sinds mid juli begonnen bij een klein bedrijf (6-7 werknemers). Het werk dat ik doe veranderd veel, maar ik gebruik voor alles sowieso mijn laptop (excel, word, meetings, firefox etc.). De directeur heeft mij een voorstel voor een contract opgestuurd, waar in staat dat "Werknemer maakt gebruik van eigen computer en telefoon apparatuur".

Ik heb sinds begin juni een Macbook air met M3-chip aangeschaft, toen voor privé en studie. Nu vragen zij of ik dus mijn eigen betaalde laptop ga gebruiken voor dit werk (circa 16 uur per week), waar ik mijn laptop veel sneller verbruik dan ik met alleen studie en privé zou doen. Ik vind dat ik recht moet hebben op compensatie voor het gebruik van mijn laptop omdat ik hem stukken sneller verbruik en dus sneller een nieuwe moet aanschaffen. Daarnaast geven zij mij ook geen toegang voor Microsoft Office, wat ook noodzakelijk is voor het uitvoeren van mijn baan, maar krijg ik dit via mijn studie.

Ik heb het voorstel tot dusver niet ondertekend, omdat ik zelf een ander voorstel wou doen. Het vervelende is dus dat ik zelf een 'bedrag' moet 'bieden', en ik weet niet hoe veel dit zijn moet, misschien te veel, misschien veel te weinig. Ik heb online gekeken, Handboek Loonheffingen 2024, Salarisvanmorgen.nl, en andere Tweakers discussies maar ik weet nog steeds niet wat ik precies in dit nieuwe voorstel wil zetten. Als jullie tips hebben hoor ik dat graag!

Beste antwoord (via Schorriemorrie op 18-03-2025 16:28)

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:45
Schorriemorrie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:45:
Denk aan AVG, urenoveroonkomst, functie, geheimhouding, opzegtermijn en slotbepaling. Denken jullie dat het het waard is om dit door te sturen naar iemand met juridische kennis?
Maar wel je bedrijfsgevoelige informatie (en mogelijk persoonsgegevens) op de laptop van een werkstudent laten verwerken.

Goed bezig :D

Nee, ik zou m'n vingers niet willen branden bij het gebruik van je eigen laptop. Wat als ie gejat wordt, en de data ligt op straat? Ben jij dan opeens verantwoordelijk voor beveiliging etc. omdat het jouw laptop is?

[ Voor 19% gewijzigd door MisterMailman op 26-08-2024 15:49 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Alle reacties

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Schorriemorrie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:23:
Ik ben sinds mid juli begonnen bij een klein bedrijf (6-7 werknemers). Het werk dat ik doe veranderd veel, maar ik gebruik voor alles sowieso mijn laptop (excel, word, meetings, firefox etc.). De directeur heeft mij een voorstel voor een contract opgestuurd, waar in staat dat "Werknemer maakt gebruik van eigen computer en telefoon apparatuur".

Ik heb sinds begin juni een Macbook air met M3-chip aangeschaft, toen voor privé en studie. Nu vragen zij of ik dus mijn eigen betaalde laptop ga gebruiken voor dit werk (circa 16 uur per week), waar ik mijn laptop veel sneller verbruik dan ik met alleen studie en privé zou doen. Ik vind dat ik recht moet hebben op compensatie voor het gebruik van mijn laptop omdat ik hem stukken sneller verbruik en dus sneller een nieuwe moet aanschaffen. Daarnaast geven zij mij ook geen toegang voor Microsoft Office, wat ook noodzakelijk is voor het uitvoeren van mijn baan, maar krijg ik dit via mijn studie.

Ik heb het voorstel tot dusver niet ondertekend, omdat ik zelf een ander voorstel wou doen. Het vervelende is dus dat ik zelf een 'bedrag' moet 'bieden', en ik weet niet hoe veel dit zijn moet, misschien te veel, misschien veel te weinig. Ik heb online gekeken, Handboek Loonheffingen 2024, Salarisvanmorgen.nl, en andere Tweakers discussies maar ik weet nog steeds niet wat ik precies in dit nieuwe voorstel wil zetten. Als jullie tips hebben hoor ik dat graag!
Ik heb een heel simpel principe: Als het noodzakelijk is voor mijn werk dan moet de werkgever ervoor zorgen. Anders ben jij degene die ermee zit als het stuk gaat en je drie maanden moet wachten op een eerste diagnose van een bedrijfje in Polen.

Niet zeuren over compensatie. Hier moet je werkgever gewoon voor zorgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Je werkt in ieder geval bij een bedrijf dat je nickname eer aan doet.

Een computer slijt niet echt als je m gebruikt.

Maar vraag om een laptop voor je werk met een Office versie waar je ook conform de voorwaarden zakelijk op mag werken. Niet met je education licentie. Dan hoef je ook niet te sappelen met een laptop vergoeding.

Werk je bij een amateur club?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Wat moet je doen als jouw laptop stuk is? Zelf een nieuwe kopen?

Schaf dan Apple ultimate super care aan op je laptop. Dat kan voor? 3 jaar? . San totaalprijs (laptop + care + Microsoft licentie) / 36 bij je loon optellen.

Dat is bruto, omdat je ook nog prive gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
Is het je werkgever? (ben je werknemer?) Of je opdrachgever? (ben je ZZP/freelance?)

In geval van het eerste, dient je werkgever jou alle benodigde middelen te geven om je werk uit te kunnen voeren.
Inclusief toegang tot Microsoft Office, gezien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van je werkzaamheden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Doe jezelf een lol en houd werk en privé zo veel mogelijk gescheiden, zeker wanneer het op je eigen apparatuur aan komt.

Je krijgt een ontzettende belangenverstrengeling, wie is wanneer verantwoordelijk voor wat?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20
Wat voor interessante wurgconstructies staan er nog meer in je contract?

(lijkt me een gevalletje ‘run, Forest, run’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Er gaat wel meer mis.
Want je moet dus een office licentie aanschaffen, voor de continuïteit waarschijnlijk ook AppleCare en iCloud.

Vervolgens ga je allemaal werk mengen in je privè accounts, dat is niet gunstig.
Straks implementeert bedrijf wel ineens device management en hebben ze ineens knopjes om je laptop te wissen e.d.

Voorzichtig verder gaan, begin eens met €150 euro per maand ofzo. Macbook huren zie ik kan rond 60 euro zie ik, +10 voor icloud +10 voor office en wat +5 voor accesoires die slijten, (tas, snoer .e.d) en 65 euro zodat je na 3 jaar een nieuwe kan aanchaffen.

Of bestaan je werkzaamheden maar voor een heel klein deel uit werkzaamheden achter de pc?

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 26-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jeroen3 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:41:
Er gaat wel meer mis.
Want je moet dus een office licentie aanschaffen, voor de continuïteit waarschijnlijk ook AppleCare en iCloud.

Vervolgens ga je allemaal werk mengen in je privè accounts, dat is niet gunstig.
Straks implementeert bedrijf wel ineens device management en hebben ze ineens knopjes om je laptop te wissen e.d.

Voorzichtig verder gaan, begin eens met €150 euro per maand ofzo. Macbook huren zie ik kan rond 60 euro zie ik, +10 voor icloud +10 voor office en wat +5 voor accesoires die slijten, (tas, snoer .e.d) en 65 euro zodat je na 3 jaar een nieuwe kan aanchaffen.
1000eu/maand vragen, en als ze dan klagen dat het te duur is kan je melden dat ze het dan maar zelf moeten regelen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schorriemorrie
Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:29:

Maar vraag om een laptop voor je werk met een Office versie waar je ook conform de voorwaarden zakelijk op mag werken. Niet met je education licentie. Dan hoef je ook niet te sappelen met een laptop vergoeding.
Ik neem aan door het voorstel dat ik opgestuurd heb gekregen dat het voor hen gebruikelijk is dat een werkstudent, wat ik ben, zijn eigen laptop gebruikt, maar ik heb het nog niet nagevraagd. Ook neem ik aan dat mijn voorstel daar weinig aan gaat veranderen. Vandaar dat ik meteen aan een compensatie voorstel denk, dat in het contract staat beschreven.

Het is daarnaast wel een partij waar ik zelf wel graag werken wil (leuk werk, goed voor cv, leerzaam, informatief etc.). Dan weet ik niet of ik het waard vind om nee te zeggen indien ik geen laptop vd zaak krijg met MS licentie.
Eigenlijk wel ze zijn vaktechnisch heel slim, maar niemand met een beetje HR verstand. Ook een heel jong bedrijf, dus ik weet niet of het incompetentie is of pure naaierij.
Sebas1979 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:40:
Wat voor interessante wurgconstructies staan er nog meer in je contract?

(lijkt me een gevalletje ‘run, Forest, run’)
Er stond ook geen reiskostenvergoeding in (dat zet ik in mijn eigen voorstel iig wel), maar verder heb ik er geen verstand van. Klein contractje van circa 11 artikels, 2 pagina's. Denk aan AVG, urenoveroonkomst, functie, geheimhouding, opzegtermijn en slotbepaling. Denken jullie dat het het waard is om dit door te sturen naar iemand met juridische kennis?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +16 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:45
Schorriemorrie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:45:
Denk aan AVG, urenoveroonkomst, functie, geheimhouding, opzegtermijn en slotbepaling. Denken jullie dat het het waard is om dit door te sturen naar iemand met juridische kennis?
Maar wel je bedrijfsgevoelige informatie (en mogelijk persoonsgegevens) op de laptop van een werkstudent laten verwerken.

Nee, ik zou m'n vingers niet willen branden bij het gebruik van je eigen laptop. Wat als ie gejat wordt, en de data ligt op straat? Ben jij dan opeens verantwoordelijk voor beveiliging etc. omdat het jouw laptop is?

[ Voor 19% gewijzigd door MisterMailman op 26-08-2024 15:49 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Er gaat wel meer mis.

Of bestaan je werkzaamheden maar voor een heel klein deel uit werkzaamheden achter de pc?
Vergeet niet bedrijfsgevoelige informatie backuppen op het persoonlijk account van TS.
Of wat als de laptop het begeeft, mag TS er lekker achteraan gaan.
Ik zou het lekker het bedrijf laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Stagairs werken met hun eigen laptop. Omdat dit meestal maar enkele weken is.
YakuzA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

1000eu/maand vragen, en als ze dan klagen dat het te duur is kan je melden dat ze het dan maar zelf moeten regelen ;)
Ja je wilt eigenlijk de reactie wekken "oh dan regelen we het zelf wel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Veel bedrijven welke mis/gebruik maken van studenten, vooral op het gebied van reiskostenvervoeding; 'je hebt toch "gratis" studenten ov?' - Gratis? Dat is een lening waar ik het risico voor draag en dus een vergoeding voor wil zien. Ik haal het gezicht van m'n oud collega zo weer voor me toen ik dat tijdens m'n contractbespreking aangaf. :D

Maaruhm; ze vragen of jij je privélaptop voor werk gaat gebruiken, een antwoord daarop kan toch ook nee zijn? Voor het zelfde geld word je laptop beheert door de onderwijsinstelling en kan/mag het simpelweg niet. Om even wat op te noemen. :)

Edit: Ik heb destijds wel m'n eigen laptop gebruikt overigens, maar dat beestje gebruikte ik sowieso al vrijwel exclusief voor m'n studie en zelden privé. Verzekering kwam geheel op kosten van de baas, nodige software werd netjes aangeleverd en er was een vaste vergoeding van €25 p/m voor elk apparaat wat meegenomen werd. Maar dan hebben we het wel over een jaar of 10-11 geleden.

Als dat m'n (enige) privélaptop/computer was geweest, had ik dat nooit gedaan. Onder werktijd elke keer op m'n privémeuk moeten letten, en privé elke keer op m'n werkmeuk moeten letten.

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 26-08-2024 16:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:37
Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:29:...
...
Dat wil ik wel betwisten. Een laptop die je 's avonds een paar uurtjes aanzet op je bureau thuis heeft een beter leven dan iets dat continu moet opladen, apparatuur inpluggen en wordt meegezeuld. Als het niet de directe slijtage dan is het wel de kans op (micro) breuk en natuurlijk verlies en diefstal.

Een werknemer kost toch al gauw €40.000 per jaar, laptops, telefoons e.d. schrijf je doorgaans in 4 jaar af dus naar verhouding peanuts. Ook voor het bedrijf zelf beter (inderdaad goede 24/7 service, vervangende apparatuur, getoetste recovery etcetera, bulkkorting).

Office abonnement kan je opzoeken, lease/huur laptops ook. Zoek gewoon die prijzen op en overleg dat. Dat je het ook nog privé gebruikt is niet aan de orde.

Je hebt inmiddels ondervonden dat je veel achter de computer zit voor je werk dus heb je besloten dat je privé thuis niet meer achter beeldschermen zit. Bovendien is je laptop door de hond opgegeten en je hebt absoluut geen euro meer op je rekening.

Overigens mag je ivm arbo normen maar 2 uur per dag achter een laptop zitten, geef dus ook aan dat je een dockingstation of in ieder geval scherm, muis en keyboard nodig hebt. Controleer verder of je bureau en stoel wel goed zijn, in hoogte verstelbaar bureau en een goede stoel. Gooi die ook maar in het voorstel.

Ik ben een beetje sarcastisch maar ook wel serieus, even goed aanzetten want dit klinkt als zo'n cowboy bedrijf van 2 oprichters en hun familie en als je niet oppast krijg je continu dat soort grappen met vage onkostenvergoedingen, waardeloos pensioen, slechte work/life. Mocht het mislopen dan klinkt het nou niet echt als een groot verlies.

Hoezo komt dit nu pas ter sprake terwijl je er al langer als een maand werkt? Dat contract is dus nog niet rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schorriemorrie

Nee, eigenlijk 98% van de tijd in excel powerpoint en onze online omgeving. Als ik niet achter mijn eigen laptop zit, dan kijk ik naar die van m'n baas die mij advies geeft/vraagt over iets. Lekkere vierkante oogjes dus.
jnr24 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:52:
[...]

Hoezo komt dit nu pas ter sprake terwijl je er al langer als een maand werkt? Dat contract is dus nog niet rond?
Mijn baas (inderdaad oprichter en directeur) heeft mij op 25 juli een voorstel gestuurd. Ik ben op wat vakanties geweest, hij ook. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik dit contract nog niet tekenen wil (vooral vanwege de €14 uurloon waar ik rond de 18 wil (ander horeca baantje verdient ±21,50+ /uur). Laatst zei hij iets in de trant van stuur maar eentje terug met andere voorwaarden, hij wou er ook best over praten, en nu blijkt dat allemaal iets langer te duren. Dus ja, ik werk er officieel al meer dan een maand (1 proefdag, 8 dagen daarna ivm vakantie) zonder een geldig contract. Misschien ook verstandig om niet meer te werken tot contract rond is?

[ Voor 50% gewijzigd door Schorriemorrie op 26-08-2024 16:01 . Reden: Perongeluk verstuurd ipv voorbeeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je wilt lekker werken en dat is meestal niet het geval op een dichtgetimmerde laptop van het werk uit de budgetserie van HP of Dell.

gebruik lekker je eigen fijne Appeltje en schuif de aanschafbon door naar je baas.

voor Office, probeer eens Libre Office. dat pakket is best volwassen geworden.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Schorriemorrie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Nee, eigenlijk 98% van de tijd in excel powerpoint en onze online omgeving. Als ik niet achter mijn eigen laptop zit, dan kijk ik naar die van m'n baas die mij advies geeft/vraagt over iets. Lekkere vierkante oogjes dus
arbo:
Als een werknemer meer dan 2 uur per dag beeldschermwerk verricht, mogen het beeldscherm en het toetsenbord niet aan elkaar vastzitten. Bij het gebruik van een laptop moet een werknemer in dat geval een los beeldscherm of toetsenbord kunnen gebruiken. De werkplek, zowel het bureau als de bureaustoel, moet in hoogte verstelbaar zijn.
https://www.arboportaal.n...-wet-over-beeldschermwerk

Moet je dan ook je eigen externe monitor meenemen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2024 16:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

JJ Le Funk schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:54:
je wilt lekker werken en dat is meestal niet het geval op een dichtgetimmerde laptop van het werk uit de budgetserie van HP of Dell.

gebruik lekker je eigen fijne Appeltje en schuif de aanschafbon door naar je baas.

Tuurlijk lekker werken op een pakket waar niemand mee werkt.

En wat kan je met een Apple op PowerPoint meer dan met een Windows laptop die wat security tools heeft draaien. En gezien het niveau qua eisen zal het een laptop zijn waar geen enterprise service op gaan draaien. Dus zo dicht getimmerd zal het niet worden.

Mix prive niet met zakelijk zeg ik altijd. Zakelijke laptop stuk of gestolen; geen probleem, baas zoek het uit.

Zelfde als je telefoon, geen gouden kooi met abbo en nummer in beheer van je baas. Gooi je lekker aan het einde van de dag je werktelefoon in je tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Ik heb een heel simpel principe: Als het noodzakelijk is voor mijn werk dan moet de werkgever ervoor zorgen. Anders ben jij degene die ermee zit als het stuk gaat en je drie maanden moet wachten op een eerste diagnose van een bedrijfje in Polen.

Niet zeuren over compensatie. Hier moet je werkgever gewoon voor zorgen.
Eens, maar. De werkgever moet ervoor zorgen, maar dan moet TS niet vreemd opkijken voor wat Office gebruik een tweedehands budget HP laptop te krijgen.

Dus wat dat betreft kan het voor hem interessant zijn een vergoeding voor gebruik eigen laptop te krijgen, maar de complete aanschaf doorsturen aan de werkgever lijkt mij twijfelachtig om het zacht uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:10:
[...]
Zelfde als je telefoon, geen gouden kooi met abbo en nummer in beheer van je baas. Gooi je lekker aan het einde van de dag je werktelefoon in je tas.
Laptop houd ik lekker gescheiden, maar werktelefoon (met dubbele sim, dus heb gewoon privé nummer ook erin) is wel handig. Als je veel erop gebeld wordt en enkele SIM is, snap ik dat het een ander verhaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:29:
Tuurlijk wel, zeker gezien het een laptop betreft.

Accu, keyboard, track-pad, fans, scherm, ssd etc. Allemaal dingen die in meer of mindere mate slijten door gebruik. Of daarmee de economische levensduur beperkt wordt is een 2e vraag maar bevorderlijk is het zeker niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 18:45

ThunderNet

Flits!

. Daarnaast geven zij mij ook geen toegang voor Microsoft Office, wat ook noodzakelijk is voor het uitvoeren van mijn baan, maar krijg ik dit via mijn studie.
Lees goed de voorwaarden. Via veel studie-licenties is commercieel gebruik niet toegestaan!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:40
Die Macbook Air M3 is wel echt een zoveel betere laptop dan wat je baas mogelijk gaat kopen dat ik het best een goed idee vind om daar een vergoeding voor te vragen, maar als je die kant op gaat en er is al zoveel van dit soort gedoe kan je misschien beter als ZZP'er aan de slag voor een conform uurtarief. De benefits van loondienst lijken voor een deel afwezig in deze constructie met dit bedrijf.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 16:51
Zakelijke apparatuur is fiscaal afgeschreven na 4 jaar.

Laptop kost aanschaf bedrag / 48 maanden.
Office standaard kost €14e pm < - excl teams
Beheerskosten per device bij een gemidd. werkplekbeheerder is ~€50 pm

Zo kom je al een heel eind. Suc6 met deze firma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schorriemorrie
MrAngry schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:
Die Macbook Air M3 is wel echt een zoveel betere laptop dan wat je baas mogelijk gaat kopen dat ik het best een goed idee vind om daar een vergoeding voor te vragen, maar als je die kant op gaat en er is al zoveel van dit soort gedoe kan je misschien beter als ZZP'er aan de slag voor een conform uurtarief. De benefits van loondienst lijken voor een deel afwezig in deze constructie met dit bedrijf.
Mijn baas stelde aan het begin ook voor dat ik als ZZP'er zou gaan werken, maar omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, en ook niet perse de voordelen er van in zag, heb ik dit afgewezen. Daarom zou ik nu met een 0-urencontract gaan werken. Weet jij wat hier de voordelen van zouden kunnen zijn? Ook vooral met dus gebruik mijn eigen laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
Niet iedere situatie en voorkeur is hetzelfde. Ik wil juist nooit meer een losse zakelijke telefoon. Vanwege mijn type baan/verantwoordelijkheid moet ik in (echt) uitzonderlijke gevallen hoe dan ook bereikbaar zijn. Ofwel geef ik mensen alsnog mijn prive nummer (waarmee prive/zakelijk alsnog niet gescheiden is) of ik loop ten alle tijden (inclusief vakanties) met twee telefoons.

Voor mij is dual sim daarom de beste oplossing; ik kan toch mijn eigen prive nummer behouden maar heb alles op 1 device.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Aanvullend; ik vind het helemaal zo vreemd niet om werknemers te vragen privé hardware te gebruiken. Ik doe hetzelfde met onze leidinggevende op de werkvloer (in ploegendienst). Zij moeten bereikbaar zijn voor een ziekmelding buiten werktijd maar verder weinig noodzaak om er een aparte mobiel voor aan te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 26-08-2024 16:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:01
assje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Niet iedere situatie en voorkeur is hetzelfde. Ik wil juist nooit meer een losse zakelijke telefoon. Vanwege mijn type baan/verantwoordelijkheid moet ik in (echt) uitzonderlijke gevallen hoe dan ook bereikbaar zijn. Ofwel geef ik mensen alsnog mijn prive nummer (waarmee prive/zakelijk alsnog niet gescheiden is) of ik loop ten alle tijden (inclusief vakanties) met twee telefoons.

Voor mij is dual sim daarom de beste oplossing; ik kan toch mijn eigen prive nummer behouden maar heb alles op 1 device.
Je kan een nummer gewoon doorschakelen he als het nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Hielko schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:29:
Je kan een nummer gewoon doorschakelen he als het nodig is.
Maar dan heb ik dus ergens een telefoon liggen die niets anders doet dan permanent doorgeschakeld zijn.

Met dual sim kan je ook regelen wanneer je wel/niet bereikbaar wil zijn (ik gebruik dat verder niet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
voor dit werk (circa 16 uur per week)
Schorriemorrie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

Daarom zou ik nu met een 0-urencontract gaan werken.
Dit gaat natuurlijk niet. Er zijn al (impliciete) afspraken over de te werken uren. Dan is dat per definitie geen 0-uren contract. 0-uren = op oproep basis.

Ga gewoon -niet- bij die werkgever aan de slag; die weet niets van werkgever zijn af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:40
Schorriemorrie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

Mijn baas stelde aan het begin ook voor dat ik als ZZP'er zou gaan werken, maar omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, en ook niet perse de voordelen er van in zag, heb ik dit afgewezen. Daarom zou ik nu met een 0-urencontract gaan werken. Weet jij wat hier de voordelen van zouden kunnen zijn? Ook vooral met dus gebruik mijn eigen laptop.
Het voordeel van loondienst is normaalgesproken:
Goed verzekerd voor schade (veroorzaakt door jou) tijdens werkzaamheden
Dat je baas zorgt voor alle middelen die nodig zijn om je werk uit te voeren (fysiek of met een vergoedingsregeling).
Recht op WW en uitkering bij ziekte (dus deelname aan allerlei sociale regelingen)
Zekerheid over salaris en aantal werkuren.
Meestal deelname aan een aantrekkelijke pensioenregeling

Bij ZZP moet je voor al die dingen zelf zorgen en kan je er dus voor kiezen om dat deels (pensioen, arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid) niet te doen en dat geld in je zak te houden en dus veel meer geld te verdienen met veel meer risico. Het grootste voordeel is geld en het ontbreken van een gezagsverhouding (formeel dan). Heb je geen zin in een opdracht dan neem je hem niet aan.

Beide constructies hebben uiteraard ook nadelen. Bij ZZP is de truc om een goed uurtarief te onderhandelen en dit is zonder ervaring best lastig (het is meer dan je denkt).

Het klinkt alsof bijna alle voordelen van loondienst bij de nu voorgestelde constructie afwezig zijn. Een nul-uren contract biedt je helemaal niets qua zekerheid, middelen moet je zelf voor zorgen.
eric.1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:32:

Ga gewoon -niet- bij die werkgever aan de slag; die weet niets van werkgever zijn af.
Nou nou, het is een mooie leerervaring zo te horen, om dat nou gelijk helemaal af te raden....

[ Voor 8% gewijzigd door MrAngry op 26-08-2024 16:41 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Bij gebruik van eigen apparatuur moet je ook je eigen verzekering nalopen. Grote kans dat er een uitsluitsel is, op het moment dat je je privé laptop voor werk gebruikt en hij onder werktijd kapot gaat.

Als bedrijf zijnde zou ik mij trouwens ook zorgen maken. Er komt nu klantdata en bedrijfsdata op die laptop. Wie gaat er verantwoordelijk zijn voor als die klantdata/bedrijfsdata uitlekt doordat er via een niet secure privé laptop data lekt?
Ben jij ook verantwoordelijk voor de beveiliging van die laptop en waar moet die dan aan voldoen van het bedrijf? Ga jij data van werk opslaan op die laptop? Hoe ga je die gescheiden houden van je privé data?

Wat als je laptop kapot gaat en je niet kan werken? Hoe snel moet jij zorgen voor een vervangende laptop? Kan het bedrijf er dan eventueel een leveren voor bepaalde tijd en jij je privé laptop terug hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

jeroen3 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:51:

[...]
Bij ons (>5000) krijgt iedereen indien nodig gewoon een laptop/desktop en een telefoon.

Ze willen helemaal geen eigen toestellen op het netwerk.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ben je nou aan het werk of loop je stage bij dit bedrijf?

Bij mijn stage moest ik ook zelf voor m'n laptop zorgen, die ik toch al had voor de studie met studentenlicentie voor Office.. daar vind ik het op zich ook niet heel gek omdat het tijdelijk is. Was een klein stagebedrijfje. Bij mijn huidige werk krijgen stagiairs alles van kantoor omdat ze niets privé willen op het netwerk. Maar dat is een miljoenenbedrijf.

Maar als je echt in dienst bent als werknemer, tja.. dan mag de werkgever de devices regelen. Heel erg niet jouw probleem en niet jouw verantwoordelijkheid. Als er gezeik komt mag ook de baas het oplossen. Als het jouw device is wordt dat een stuk lastiger.

0 uren contract is hier absoluut niet van toepassing. Laat je uren vastzetten ivm opbouw vakantie uren en pensioen.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 26-08-2024 17:34 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
MrAngry schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Nou nou, het is een mooie leerervaring zo te horen, om dat nou gelijk helemaal af te raden....
Een mooie leerervaring, sjah, in mijn boekje zijn daar randvoorwaarden voor nodig. Randvoorwaarden waar deze werkgever niet aan kan voldoen.

Wil je deze cowboy-methode aanzien, dan is het inderdaad een interessante ervaring. Maar of het een goede leeromgeving is...wordt maar eens ziek, of laat de laptop maar eens kapot gaan. Dan zien we wel verder hoe mooi deze ervaring gaat zijn. Ik zou hier niet aan beginnen. Al vele rode vlaggen en de TS is nog niet eens officieel begonnen.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 26-08-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48
Unknown Alien schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:

5 jaar is gebruikelijk en ook wat de Belastingdienst aanhoudt. Zeker een laptop kan dat prima hebben en is ook bij praktisch elk groot merk te voorzien van de benodigde garanties en contracten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ontopic, ik denk niet dat je je Office licentie voor de studie mag gebruiken voor commerciële doeleinden.

Ik ben ook heel simpel, als de werkgever vindt dat ik iets nodig heb voor mijn werk dan regelt hij dat maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
JJ Le Funk schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:54:
De meeste werkgevers kopen geen budgetlijn en geven prima laptops aan hun personeel. Het is geen 1994 meer toen een laptop onbetaalbaar was. De werkgever is gebaat bij goed werkende apparatuur.
Waarmee het een bedrijfsmiddel wordt en eigendom van de werkgever (honden hebben een baas). Handig.
Zo volwassen dat nagenoeg niemand in het serieuze bedrijfsleven het gebruikt. En de bedrijven (met name overheden) die het toch deden zijn al gillend teruggekeerd bij de ouderwetse MS Office pakketten of de meer moderne M365 oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
En wat kan je met een Apple op PowerPoint meer dan met een Windows laptop die wat security tools heeft draaien. En gezien het niveau qua eisen zal het een laptop zijn waar geen enterprise service op gaan draaien. Dus zo dicht getimmerd zal het niet worden.
Precies dit. Het is natuurlijk normaal om als jongere/student iets moois en nieuws van jezelf te willen hebben, maar de realiteit is dat je in je verdere werkzame leven vooral op betaalbare tweedehands midrange-computers van een jaar of 4 oud zult werken. En tenzij je bij een van de piepkleine groep werknemers hoort die echt een performante computer nodig heeft om zijn werk te kunnen doen (dan wil je sowieso geen laptop), is daar niets mis mee.

Die flitsende Macbook moet je gewoon voor jezelf houden om mee te gamen/hobbyen

Waar je wel op moet letten is je ergonomie. Zorg voor een goede laptopstandaard, en een extern toetsenbord/muis zodat je niet de hele dag voorovergebogen op je stoel zit. Dat hoeft geen vermogen te kosten, maar wordt door werkgevers vaak als bijzaak gezien.

En ja, je werkgever hoort dit allemaal te betalen. Een degelijke tweedehands laptop kost 400 euro, een muis/toetsenbord/monitorstandaard nog minder. Als ze daarover zeuren zou ik een andere werkgever zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 14:58

Dido

heforshe

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:16:
maar de realiteit is dat je in je verdere werkzame leven vooral op betaalbare tweedehands midrange-computers van een jaar of 4 oud zult werken.
offtopic:
Ik vermoed dat je niet echt midrange computers bedoelt ;) Ja, sommigen werken hun hele carriere op AS/400 eServer iSeries iSeries System i computers, maar de meeste daarvan zijn intussen aanzienlijk ouder dan 4 jaar - try 40 jaar ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

Precies dit. Het is natuurlijk normaal om als jongere/student iets moois en nieuws van jezelf te willen hebben, maar de realiteit is dat je in je verdere werkzame leven vooral op betaalbare tweedehands midrange-computers van een jaar of 4 oud zult werken. En tenzij je bij een van de piepkleine groep werknemers hoort die echt een performante computer nodig heeft om zijn werk te kunnen doen (dan wil je sowieso geen laptop), is daar niets mis mee.
Je bent al een tijdje uit het werkproces of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mwha denk dat hier meeste mensen met een Latitude met i5 en 16 GB van rond de 1000 excl BTW euro rondlopen.

Daar kan 99% van de mensen mee werken.

Na 4 jaar krijg je een nieuwe, maar in de praktijk merk je dan niets qua office of Citrix applicaties.

Als je als stagiair binnenkomt krijg je een lener meestal exemplaren van mensen die zijn vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Barrycade schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:27:
Mwha denk dat hier meeste mensen met een Latitude met i5 en 16 GB van rond de 1000 excl BTW euro rondlopen.

Daar kan 99% van de mensen mee werken.

Na 4 jaar krijg je een nieuwe, maar in de praktijk merk je dan niets qua office of Citrix applicaties.

Als je als stagiair binnenkomt krijg je een lener meestal exemplaren van mensen die zijn vertrokken.
Dat is toch behoorlijk anders dan de gestelde 2e hands laptop van 4 jaar oud. En is ook meer de realiteit, al zal je eerder 5 jaar dan 4 jaar zien bij veel bedrijven.

Een Latitude (of equivalent van een ander groot merk als HP of Lenovo) met een i5, 16GB mem en een NVMe van 512GB is wel mid-range, maar zal voor de meeste werkzaamheden meer dan voldoen. 1000 euro ex ga je niet halen als je de garantie erbij wat opschroeft, meer realistisch zit je dan zo rond de 1250-1300.

Jaren geleden was het wel anders, dan was je blij met een Celeron processor en 4GB RAM en een conventionele HDD. Die tijden zijn gelukkig wel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Drardollan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:57:
Dat is toch behoorlijk anders dan de gestelde 2e hands laptop van 4 jaar oud. En is ook meer de realiteit, al zal je eerder 5 jaar dan 4 jaar zien bij veel bedrijven.
Ik zal je opmerking over het werkproces maar even negeren, maar volgens mij zitten we redelijk op een lijn.

Bedrijven hebben inmiddels wel door dat een SSD lekker opschiet, maar oha. krjig je gewoon een laptop uit de pool (die dus al een paar jaar oud is), met genoeg RAM (maar niet meer dan dat) om lekker te werken 8 of 16GB, schijfruimte heb je meestal niet zoveel van nodig.

Als je designer bent zijn macs niet ongewoon, als je grafisch designer bent voor drukwerk is de gecalibreerde monitor met overkapping ook niet ongewoon, en als je video editing doet zal er meestal gewoon een desktopje voor worden aangeschaft.

Voor een beetje Excellen/Powerpointen voldoet eigenlijk alles wel. Ook die Celeron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is me nu niet helemaal duidelijk wat de arbeidsverhouding is. Je noemde jezelf ergens werkstudent, wat een beetje verwarrend werkt. Wellicht kan je dat nog even verduidelijken.

Als dit nu ineens in je 'contractsvoorstel' staat: hoe heb je je werk tot nu toe gedaan?

Persoonlijk zou ik het veel logischer vinden als de werkgever je van materiaal voorziet om je werk te kunnen doen (stage, loondienst).
Bij een opdracht is het juist gewoonlijk dat je zelf voor je materiaal en eigen vervoer zorgt(denk aan freelance). Dat zit dan gewoon in je uurtarief. Maar ook daar is het soms dat een opdrachtgever vraagt om op hun machines je werk te doen (ivm gevoelige data bijvoorbeeld).

Kortom ik zou het voorstel afwijzen en vragen dat de werkgever jouw van materiaal voorziet waarop je kan werken. Dat kan een laptop zijn of natuurlijk een vaste pc. Laptop hoeft niets nieuws te zijn en kan ook een gebruikt exemplaar zijn van een vorige werknemer ofzo. Een laptop is zo geregeld en kost een bedrijf echt geen drol.

Voor 600-1000 euro heb je al een prima laptop voor de meeste zaken. En dan kunnen ze ook nog extra aftrekken vanwege de KIA. Mocht je werk tijdelijk zijn kunnen ze ook altijd nog een laptop tijdelijk huren of kopen en weer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:40

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MisterMailman schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

^ Dit, dit en nog eens dit.

Je wil geen verstrengeling van werk en privé als het op aansprakelijkheid aankomt.

Daarnaast ben ik het ook eens met opmerkingen hierboven over verantwoordelijkheid bij vervanging. Wat als jouw laptop voor reparatie weg moet? Krijg je dan niet betaald omdat je niet kunt werken?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 16:56
ik vind die optie van ZZP-er zijn helemaal zo slecht nog niet. Kun je daar alsnog niet op terugkomen?

En ik zie gewoon een startup voor me, met een aantal techneuten die vooral niet te moeilijk willen doen. Als werkstudent kun je daar prima bij aansluiten! Lekker ZZP-eren, 50 euro uurtarief (niets mis mee voor een student) en lekker eigen apparatuur gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 16:23

Lordy79

Vastberaden

Unknown Alien schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:

4 jaar? Dat is nieuw voor me maar of het nou 4 of 5 jaar is maakt niet uit.
Voor 1600 euro heb je een zeer fraaie laptop dus je praat dan over 3 tientjes per maand.
Zelfs t.o.v. het minimumloon gaat het met de extra's die je hierboven terecht noemt helemaal nergens over.

Als je een maand ziek bent kost dat veel meer.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-05 10:41
Ik meen me te herinneren uit mijn studietijd dat de office / windows licenties enkel voor educatieve doeleinden gebruikt mochten worden. Iets specifieker zelfs dat alle documenten eigendom zijn van de onderwijsinstelling. Lijkt me niet dat het bedrijf waar je stage loopt/gaat lopen het daar mee eens is. Laat dat bedrijf maar een laptop regelen, dan kun je werk, school en prive alle drie apart houden.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
jeroen3 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:51:

[...]

Ja je wilt eigenlijk de reactie wekken "oh dan regelen we het zelf wel".
Alleen bij gare toko's die hun digitale veiligheid niet op orde brengen.

Fatsoenlijke bedrijven hebben voor stagairs en dergelijke gewoon een extra werkplek/pc/laptop of whatever beschikbaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-05 10:58
Ik snap niet dat mensen voorstellen om je eigen laptop hiervoor te gebruiken, je kunt jezelf daar enorm mee in de vingers snijden.

- Je hebt waarschijnlijk geen licenties voor je programma's die het toestaan om ze commercieel te gebruiken
- Wat als je laptop stuk gaat tijdens je werk, wie vergoedt dit dan? En wie zorgt voor een vervangende laptop?
- Wat als je laptop gestolen wordt en bedrijfskritische informatie komt op straat te liggen? Wie zijn verantwoordelijkheid is dat? Spoiler alert: die van jou
- Wat als je een bepaald softwarepakket nodig hebt, wie betaald dat?
- Voor wie is de rekening van de afschrijving van de laptop?

Echt nooit je eigen laptop gebruiken, tenzij je ZZP'er bent en al die zaken afgedekt hebt. Gewoon een laptop van je werkgever eisen waar zij 100% voor verantwoordelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sito schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:57:
- Wat als je laptop stuk gaat tijdens je werk, wie vergoedt dit dan? En wie zorgt voor een vervangende laptop?
Op de manier waarop de afspraak hier ingegaan wordt lijkt dat me duidelijk; die van de werknemer. Dat lijkt me verder voor een laptop die thuis gebruikt wordt ook een non-issue.
- Wat als je laptop gestolen wordt en bedrijfskritische informatie komt op straat te liggen? Wie zijn verantwoordelijkheid is dat? Spoiler alert: die van jou
IANAL maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Als de werkgever voor zo'n oplossing kiest lijkt het mij dat alle verantwoordelijkheid daar ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
@Sito @assje Een werknemer is niet zomaar persoonlijk verantwoordelijk voor schade die hij of zij maakt.

Zeker niet als de schade niet opzettelijk is gemaakt en bovendien het bedrijf zeer eenvoudige maatregelen (encryptie) had kunnen toepassen.

Een laptop laten vallen of in de trein laten liggen is geen opzet. De database met klanten via darkweb te koop aanbieden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ivow85 schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:43:
[...]

...

Fatsoenlijke bedrijven hebben voor stagairs en dergelijke gewoon een extra werkplek/pc/laptop of whatever beschikbaar.
Bij een jonge club cowboys kan ik me nog voorstellen dat ze vragen je eigen laptop te gebruiken om zaken even aan het rollen te krijgen. Office 365 op 'bring-your-own-device' is vrij gangbaar. Dat ze het in je contract opnemen als vereiste is alweer een heel ander verhaal.
Pagina: 1