Mesh netwerk buiten (evenement)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
Bij ons in het dorp wil men voor een 4 tal evenementen per jaar langs de rivier in het dorp graag wifi aan kunnen bieden aan standhouders e.d. voor betalingen. 4 danwel 5g is hier namelijk nogal slecht, zeker als er een paar duizend mensen rondlopen.

Nu hebben ze gekeken om dit te in te huren, maar dat is qua kosten niet leuk meer, als vrijwilliger heb ik aangegeven dat je het voor 1 maal huren volgens mij ook best zelf moet kunnen aanschaffen. Het is uiteraard ook mogelijk om de aanwonenden om toegang tot de wifi te vragen, maar als dat voorkomen kan worden is het beter.

Nu heb ik eens zitten kijken naar zowel ubiquiti unifi als TP LINK Omoda. Beide mooie systemen welke dit denk ik best zouden moeten kunnen doen.
We hebben het hier over een lengte van ongeveer 400m en het breedste stuk is max 25m.
Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om eventueel de AP's bij verschillende aanwonenden thuis in een router te steken maar dat de AP's toch onderling zijn verbonden als 1 mesh netwerk? Dus dat je gebruik maakt van het internet uit verschillende andere netwerken om zo de snelheid er wel een beetje in te houden?
Of is het gewoon beter om centraal (dus in het midden van die 400m) te zorgen voor een snelle verbinding en dan via verschillende AP's verspreiden naar beide kanten?

Super snel hoeft het internet niet te zijn, de bezoekers krijgen er ook geen toegang tot, het is meer dat de standhouders een stabiele internetverbinding hebben voor de pintransacties.

Oh en wat voor setup (hardware) zouden jullie aanbevelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is er een optie om de accesspoints met een kabel aan elkaar te verbinden? netwerk kabel kan je namelijk makkelijk 100 meter worden en heb je meteen een stabiele backbone...

nu weet ik niet hoever een simpel TPlink Deco setje haalt (AP <-> Client) als je deze "buiten" gebruikt
meter of 30 zal toch zeker haalbaar moeten zijn... elke 50 meter een accesspoint... zou je met een stuk of 7 (zeer waarschijnlijk minder) het prima kunnen redden..

en met 50 meter tussen 2 accesspoints kom je dan wel een mooi eind..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
je kan met Unify prima gebruik maken van mesh functies.
Echter gezien dat je de accespoints hoe dan ook van stroom moet voorzien is vaste bekabeling voor Internet ook direct iets waar je in kan voorzien.
Ik las even snel 400 meter, gezien dat utp max 100 meter lang mag zijn kan je twee poe switches gebruiken voor twee accespoints en Fiber tussen de switches zelf.
Als je dan internet kan krijgen op 1 van de switches, heb je direct voorzien voor alle accespoints.
Om de backbone met een vaste internetverbinding te koppelen als een kabel verbinding onpraktisch is, kan je dit product van Unify gebruiken:
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ubb
(En deze oplossing is toekomst bestand en kan met de behoefte mee groeien)
Unify levert perfecte accespoints voor buiten gebruik:
Zoals deze https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u7-outdoor?s=eu

Wat is het budget ?
Een kaart zou enorm helpen om met je mee te denken :)

[ Voor 82% gewijzigd door ArnoldSmit op 26-08-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 20:06
Unifi zou dit zeker kunnen, maar een plaatje van de locatie zou gemakkelijk zijn.
Net zoals je budget. Want heb je 500 euro ter beschikking of 2500 euro?

Hoe krijg je daar trouwens Internet?
Neem je dit van een huis af, trek je een kabel ergens naar toe? P2P straalverbinding, of ga je voor iets als starlink?
Heb je ook 220V ter beschikking op locatie, voor je access points of overige infrastructuur?

[ Voor 12% gewijzigd door Rolfie op 26-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 08:48
Wij huren bij ons jaarlijks evenement voor de muntenkassa's een starlink voor de pinautomaten. Wij liepen ook tegen het probleem op, dat pinautomaten op het mobielnetwerk niet soepel meer werken als er een paar 1000 mensen rond lopen die van alles online willen delen. We hebben een jaar gehad waar de rijen voor de kassa's onacceptabel lang waren door trage pinautomaten, maar sinds we starlink gebruiken gaat het als een trein.

Nu weet ik niet hoeveel standhouders je van wifi zou willen voorzien, maar kan me voorstellen als dit er heel wat zijn en ze de wifi niet alleen gebruiken voor betaalautomaten, dat je dan alsnog een trage verbinding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Voor betalingen heb je niet veel bandbreedte nodig, als die bandbreedte er kan zijn door simpelweg in te prikken in een bestaande router, dan is dat heerlijk simpel. En jaarlijks herhaalbaar.

Het zou wel fijn zijn om er nog een router/firewall tussen te duwen zodat al die apparatuur van de pin niet bij het thuisnetwerk kan komen etc, dan is dat apparaat ook je centrale DHCP server. Mocht bandbreedte een issue zijn, via de EAP accesspoints kun je QoS toepassen en anders via je firewall. Neem de 'buiten variant'.

Bekabel de backbone idd.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Internet kan sowieso gewoon bij 1 iemand vanuit huis gehaald worden. Desnoods bij mezelf. Of dus eventueel bij meer. Stroom voor de accespoints zal ook gewoon van aanwonenden komen dat zal niet zo'n probleem zijn.

Bekabeling tussen de accespoints zelf heb ik wel aan gedacht, maar dat zou over de straat moeten lopen waar al mensen overheen lopen. Vandaar dus eventueel het idee van Internet en stroom vanuit een huis voor elk accespoint, maar dat ze voor het gemak wel 1 netwerk vormen. Maar goed zoals gezegd is een centraal punt in de midden ook wel genoeg om 200 meter 1 kant op en 200 meter de andere kant op via een paar tussenliggende accespoints. Op het einde zal de bandbreedte wel wat minder zijn, maar vast nog genoeg. En anders gewoon per ip adres een bandbreedte toewijzen, dan nemen ze ook niet te veel.

Ik zal morgen eens kijken of ik een plaatje kan maken. Bedankt alvast.

Oh en budget tussen de 500 en 1000, uiteraard het liefst dichter bij de 500 dan bij de 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:17
mijn gevoel zegt dat je geen mesh netwerk moet maken over verschillende internet aansluitingen heen, dat gaat vast mis. Maar om de paar huizen een AP bij de voordeur zetten zou ook prima kunnen werken mits de afstand tot de POS niet te groot is.
En loopt er geen 230V kabel tussen al die kraampjes? daar kun je prima een netwerkkabel naastleggen en stroom gebruiken vanuit de kraampjes?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:51
OmeAnne schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:49:
Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om eventueel de AP's bij verschillende aanwonenden thuis in een router te steken maar dat de AP's toch onderling zijn verbonden als 1 mesh netwerk?
Ja ik denk wel dat zoiets kan. De mikrotik met ARM chip (de wap ac bijvoorbeeld) ondersteunen zerotier.
Dat is een VPN tunnel met remote management, het ap meld zich daarop aan en daar kun je dan een exit node toewijzen bij jouw thuis bijvoorbeeld.

Hoe je dat moet oplossen met DHCP weet ik nu even niet, is vast mogelijk. Maar je kunt zo niet één netwerk op layer 2 maken. Dat is denk ik ook niet wat je wil, zolang het wan ip maar hetzelfde blijft en geen security maatregelen tript bij het roamen.

Misschien kan layer 2 wel met EoIP tunnels, maar dat gaat mijn knutselervaring te buiten.

Maar dit hoeft natuurlijk niet in het ap te ziitten, dat kan ook los.
Pas op welk rabbithole je in duikt, je moet het ook kunnen instellen, en als er maandan tussen zit moet je het goed opschrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42

lier

MikroTik nerd

Zou je eerst met de eisen en wensen kunnen beginnen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je kan hier verschillende kanten mee op. Bijvoorbeeld:

a)
- 1 router knopen aan internet en vervolgens een outdoor AP plaatsen. Vervolgens verschillende outdoor AP's die met elkaar meshen en 1 groot netwerk vormen. Outdoor gaat wifi vrij ver maar dat hangt er ook maar net vanaf hoeveel storing en obstakels er zijn.

zie onderstaande voorbeeldje van hoe ze dat op een camping hebbe gedaan met ubiquiti mesh modellen:
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/95e95b69-4777-4525-9a62-dd14fa311eb9/comments/a131bda0-616f-487a-a2c1-6f5c7a479cfe/2f481ac2-8fbe-4b3b-bc54-0142f20f19ba

Mijn ervaring hiermee is niet heel positief. Ken iemand die zo een camping heeft opgebouwd met ubiquiti mesh modellen en het internet viel regelmatig uit.

Ik heb betere ervaringen met de point to multipoint:

- 1 router knopen aan internet en outdoor point to point ap plaatsen. Deze staat in midden van terrein.
Vervolgens koop je verschillende point to point clients die je met het centrale uplink AP laat verbinden.
Die client verbind je weer aan een lokaal AP waar je netwerktoegang mee geeft. Krijg je dus per wifi punt een combinatie van omni AP en point to point wifi uplink. Google maar eens op Point to multipoint wifi. Veel internet providers die internet leveren via wifi werken op deze manier

Wat je ook kunt doen:
b)
- Een soort wifi kit maken bestaande uit een PoE powered outdoor AP/router in 1. Die prik je bij verschillende mensen in de wijk in de thuis router, rol je een utp kabel naar buiten waar je het AP neerzet.

Het hangt er allemaal beetje vanaf hoe de afmetingen zijn, waar je internet en/of stroom zou kunnen krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2024 08:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
OmeAnne schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:21:
Internet kan sowieso gewoon bij 1 iemand vanuit huis gehaald worden. Desnoods bij mezelf. Of dus eventueel bij meer. Stroom voor de accespoints zal ook gewoon van aanwonenden komen dat zal niet zo'n probleem zijn.

Bekabeling tussen de accespoints zelf heb ik wel aan gedacht, maar dat zou over de straat moeten lopen waar al mensen overheen lopen. Vandaar dus eventueel het idee van Internet en stroom vanuit een huis voor elk accespoint, maar dat ze voor het gemak wel 1 netwerk vormen.
[...]
Oh en budget tussen de 500 en 1000, uiteraard het liefst dichter bij de 500 dan bij de 1000.
Dat is wel aan de krappe kant tbh. Ik zou hier Unifi voor gebruiken, dat komt op mij stabieler over dan TP-Link. Unifi heeft een aantal outdoor mesh AP's die met elkaar kunnen communiceren. Die zou je dan om de ±50 meter op kunnen hangen. Een van de AP's verbind je dan met een Gateway of Dream Machine, waar je het internet op binnen laat komen.
Per AP heb je dan nog een POE injector nodig en een 230Vkabel naar een stopcontact.

In elk geval zou ik oppassen met het "zomaar" internet van omwonenden beschikbaar te stellen, voor je het weet zitten er kwaadwillenden op het huisnetwerk van de omwonenden. (Om nog maar te zwijgen over de voorwaarden van providers die aan consumenten leveveren)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
OmeAnne schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:21:

Bekabeling tussen de accespoints zelf heb ik wel aan gedacht, maar dat zou over de straat moeten lopen waar al mensen overheen lopen. Vandaar dus eventueel het idee van Internet en stroom vanuit een huis voor elk accespoint, maar dat ze voor het gemak wel 1 netwerk vormen. Maar goed zoals gezegd is een centraal punt in de midden ook wel genoeg om 200 meter 1 kant op en 200 meter de andere kant op via een paar tussenliggende accespoints. Op het einde zal de bandbreedte wel wat minder zijn, maar vast nog genoeg. En anders gewoon per ip adres een bandbreedte toewijzen, dan nemen ze ook niet te veel.

Ik zal morgen eens kijken of ik een plaatje kan maken. Bedankt alvast.

Als de accespoints enkel gebruikt worden voor pin transacties waarom moeten ze dan 1 virtueel netwerk vormen?
Als de pin terminals wisselen van accespoint en daarmee ook van de Internet verbinding zou het voor de werking dan totaal niet uit moeten maken.

Zou dan enkel Zorgen dat alle accespoints wel de zelfde ssid uitzenden met hetzelfde wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OmeAnne schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:49:
Bij ons in het dorp wil men voor een 4 tal evenementen per jaar langs de rivier in het dorp graag wifi aan kunnen bieden aan standhouders e.d. voor betalingen. 4 danwel 5g is hier namelijk nogal slecht, zeker als er een paar duizend mensen rondlopen.
OK, dus bescheiden performance-eis.... die paar duizend bezoekers hoeven dus niet op YouTube te kunnen via de verbinding?
Nu hebben ze gekeken om dit te in te huren, maar dat is qua kosten niet leuk meer, als vrijwilliger heb ik aangegeven dat je het voor 1 maal huren volgens mij ook best zelf moet kunnen aanschaffen. Het is uiteraard ook mogelijk om de aanwonenden om toegang tot de wifi te vragen, maar als dat voorkomen kan worden is het beter.
Hou er rekening mee dat die hoge prijs niet alleen de kosten van de apparatuur dekken maar ook de kosten van de expertise om het gelijk goed te doen. Dat wil niet zeggen dat je het niet zelf beter/goedkoper kunt, maar wees realistisch, met name mbt eigen kennisniveau. Ga je dit zelf kunnen? Wat doe je als het op kritieke moment ophoudt te werken?
Nu heb ik eens zitten kijken naar zowel ubiquiti unifi als TP LINK Omoda. Beide mooie systemen welke dit denk ik best zouden moeten kunnen doen.
We hebben het hier over een lengte van ongeveer 400m en het breedste stuk is max 25m.
Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om eventueel de AP's bij verschillende aanwonenden thuis in een router te steken maar dat de AP's toch onderling zijn verbonden als 1 mesh netwerk? Dus dat je gebruik maakt van het internet uit verschillende andere netwerken om zo de snelheid er wel een beetje in te houden?
Of is het gewoon beter om centraal (dus in het midden van die 400m) te zorgen voor een snelle verbinding en dan via verschillende AP's verspreiden naar beide kanten?
Kijk, dit is waar m'n zorgen beginnen. Je noemt hier "mesh" (=draadloze backhaul van AP's) waar je seamless roaming (tussen AP's) bedoelt. Klinkt alsof het raadzaam zou zijn om je zelf wat meer te verdiepen in de techniek voor deze klus aan te nemen. Iets als een CWNA cursus op Udemy (prijzen verschillen constant maar is voor een tientje of hooguit twee te doen - en bewaar het digitale bonnetje en declareer het!).

Voor roaming moet je voldoen aan een aantal eisen:
- zelfde SSID en wachtwoord
- zelfde beveiliging en encryptie
- zelfde IP subnet

Eerste twee liggen voor de hand, derde is ingewikkelder. Zie suggesties van anderen hierboven mbt VPN opzetten voor hoe dat zou kunnen.
Super snel hoeft het internet niet te zijn, de bezoekers krijgen er ook geen toegang tot, het is meer dat de standhouders een stabiele internetverbinding hebben voor de pintransacties.
Duidelijk.

Heb je nagedacht over abuse? Standhouders kunnen nogal eens cowboys zijn en ik zou je aanraden om na te denken om WPA2-Enterprise te gebruiken zodat je gebruikers individuele logins kunt geven - en dus ook op individuele basis toegang intrekken als dat onverhoopt nodig blijkt. Dat kan met alle hier genoemde systemen, enige wat je nodig hebt is een RADIUS server. Als het totale aantal logins beperkt blijft tot hooguit enkele tientallen, dan kun je dat doen met statische configuratiebestanden (en heb je dus geen LDAP database oid nodig). Als je toch MIkroTik gaat gebruiken voor de VPN kun je RADIUS op de Mikrotik router draaien.
Oh en wat voor setup (hardware) zouden jullie aanbevelen?
Puur op basis van prijs/functionaliteit zou ik zelf naar MikroTik kijken, maar ik heb dan ook ervaring met en MTCNA training over dat systeem gehad. Het heeft een redelijk steile leercurve. Je zou eens kunnen kijken of het wat voor je lijkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Ik zou trouwens gezien het budget en de wensen toch even opnieuw de afweging maken of dat huren toch geen betere optie is.
Er zitten best wel wat complicerende factoren in zoals dat verschillende accespoints verschillende internet verbindingen hebben.
Er is ook geopperd dat wpa enterprise wenselijk zou zijn in verband met autorisaties inregelen.
Het budget van 1000 euro is niet heel ruim om in alle benodigde hardware te voorzien.

In de basis heb je dus een vpn server nodig.
Vpn cliënts voor de accespoints.
-optioneel een radius server.
Vier accespoints
Aanvullende hardware zoals poe injectors en switches niet mee genomen

[ Voor 20% gewijzigd door ArnoldSmit op 27-08-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Goedemorgen allemaal was even uit de running, maar bedankt voor alle antwoorden, ik denk wel dat ik er iets mee kan. Zelfs met onderstaande opmerking die ik eerst wat bot vond, maar me toch even tot nadenken heeft gezet.
lier schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:17:
Zou je eerst met de eisen en wensen kunnen beginnen?
Ik dacht dat het 1 netwerk moest zijn, maar dat is niet persé nodig,

Dus de eisen:
- De standhouders moeten toegang hebben tot een stabiele internetverbinding, niet perse super snel.
- De bezoekers krijgen in principe geen toegang tot het netwerk.
- SSID en ww voor het gemak hetzelfde. En SSID is dan nog niet eens een harde eis, want het is niet nodig dat ze automatisch kunnen roamen van het ene naar het andere netwerk. Organisatie zou natuurlijk kunnen zeggen tegen de standhouders, pak een sterk netwerk in de buurt met dit SSID en volgnummertje, het ww is overal hetzelfde.

Dus dat wordt met de hardware ook een stuk makkelijker, een aantal outdoor accepoints/wifi-routers configureren met betreffende SSID reeks, zorgen dat ze alleen toegang hebben tot het internet van de host en niet de rest van het netwerk en dan bij behulpzame buurtbewoners inpluggen.

[ Voor 12% gewijzigd door OmeAnne op 02-09-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je stapt over de abuse opmerkingen van @dion_b heen in zijn post. Dat kan een bewuste keus zijn, in dat geval: prima! Als dat niet bewust is dan zou ik daar toch over nadenken, als dat SSID en wachtwoord wordt gebruikt door iemand die het zaakje (per ongeluk) geheel of gedeeltelijk plat legt dan heb je denk ik aardig stress tijdens zo'n evenement. Bovendien kun je dan weinig doen (wachtwoord veranderen) omdat je dan alle standhouders raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Mijn ervaring met de Mesh is dat je daar goede keuzes moet maken. Vooral een mesh op een mesh verbinding is killing voor de performance.

Het zou dus enorm helpen als je bijvoorbeeld 1 of 2 extra draden trekt, dat helpt de stabiliteit en performance al flink..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:07
Ik lever op verschillende festivals netwerk voor zowel POS, PERSONEEL, FOH, en VIP/GASTEN.
Een meshnetwerk is heel goed te doen hoor. Mits je er geen video/voip overheen gaat sturen.
NDI en Dante alleen over kabels niet langer dan ~70mtr tussen elke hub maar met een goede kabel is 110mtr ook gelukt om eerlijk te zijn.

Dit is een mooier floorplan waar de aps gemiddeld 40 meter uit elkaar staan.
Als je goed kijkt zie je een kabelgoot liggen van links, naar onder, naar rechts,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfalL-rXrU7Hn7VgFmwU8aURUuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uCrxKWKe84AzZf6lPgYgmDoy.png?f=user_large

Het accesspoint boven is hier met een switch verbonden zonder kabel naar F. Op dat punt zijn ook kassas met een kabel verbonden en dat komt dan via het ap dmv een mesh weer bij F uit.

Gemiddeld haal ik hiermee 70mbit op het terrein met 3000 man.

Internet komt hier vanuit pand links en als dat wegvalt gaat het over op een 4g Failover vanuit de gateway.
Elke zone/bar heeft daarnaast ook nog een eigen 4g failover (via POS leverancier) mocht een link tussen de barren verbreken door sluiting of welkandere reden dan ook.

Het is niet belangrijk welk subnet er is omdat het een andere locatie is, mocht dit wel belangrijk zijn is dit besproken, firewalled en zal het niet over wifi gaan ben ik van mening.
Mesh/Wifi technisch is het juiste SSID en Password dan wel weer belangrijk. Dan kan kantoor ook daar verbinden bijvoorbeeld.
Internet is wat verwacht word 8)

[ Voor 30% gewijzigd door TweakerCarlo op 05-09-2024 00:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Ik doe dit soort dingen incidenteel voor werk. Het is in theorie mogelijk met het beschikbare budget, maar dan dient de kennis daarvoor wel aanwezig te zijn.

En het feit dat je deze vraag hier stelt, zéker op deze manier, is voor mij een indicatie dat die kennis er niet is. Dat is geen verwijt en geen negatief iets - enkel een concludering.

Persoonlijk zou ik daarmee aanraden - zoals anderen hebben aangegeven - om wel een partij te zoeken die dit werk uit handen neemt.

Doe je dat niet, heb je kans op miskopen. En zelfs als dat goed zou gaan en het gaat tijdens zo'n evenement fout, wat dan? Dan kun je niet zomaar even hier (community support) aankloppen en binnen afzienbare tijd een oplossing verwachten.

N de partijen die wel een spoeddienst leveren, op afroep, zijn een veelvoud van de kosten als jij alles op tijd met een goede leverancier hebt geregeld.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• OmeAnne
masaman schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:53:
Je stapt over de abuse opmerkingen van @dion_b heen in zijn post. Dat kan een bewuste keus zijn, in dat geval: prima! Als dat niet bewust is dan zou ik daar toch over nadenken, als dat SSID en wachtwoord wordt gebruikt door iemand die het zaakje (per ongeluk) geheel of gedeeltelijk plat legt dan heb je denk ik aardig stress tijdens zo'n evenement. Bovendien kun je dan weinig doen (wachtwoord veranderen) omdat je dan alle standhouders raakt.
Niet bewust over heen gestapt eerlijk gezegd. Ik heb me er na deze opmerking wel even in verdiept, misschien nog niet goed genoeg, maar in eerste instantie zou ik, indien in het gekozen systeem mogelijk, het beschikbare netwerk sowieso als gastnetwerk inrichten en een maximale bandbreedte instellen per gebruiker.
Dat voorkomt al het meeste en dan lijkt mij individuele toegang een beetje overkill, of ik zie nog iets over het hoofd.

Voor mezelf eerst wel besloten wat meer ervaring op te doen en er wat dieper in te duiken. Mijn deco's ingeruild voor een omada r605 router en 2 eap610 accespoints, plus de omada controller op een vm in proxmox.

Toegeven daarmee lijk ik al voor te sorteren op welke kant de setup op gaat. Dat hoeft nog geen vast gegeven te zijn, maar ja het is wel makkelijker om met iets te werken waar je al kennis van hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvG1mL-awa2xUrsebq-GmUh84Cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYgrXE7oio3DIqXROVZId3DH.png?f=fotoalbum_large

Ik zou nog een kaartje delen van de situatie. In bovenstaand plaatje staan de kramen tegen de huizen aan in het rood omcirkelde gebied, dus aan de noordkant van het water. De auto's zullen er verder niet staan op dat moment. En de mensen lopen dus massaal over de weg tussen de kramen en de bomen/water zeg maar.
Ook de zuidkant van het water zullen mensen langslopen en daar staan ook wat straatartiesten her en der. Maar deze zuidkant leek mij dan weer uitermate geschikt om de accespoints op te stellen. De verwachting is dat ik nagenoeg bij elk huis wel een stekker in het stopcontact mag prikken en eventueel ook wel een ethernetkabel in het modem. En anders bij de buren wel.
Pagina: 1