Hetzner VPS web console toont enkel dmesg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:10
Ik had deze vraag eerder in het Hetzner topic gepost, maar 3raser stelde voor om er een apart topic van te maken omdat het waarschijnlijk niet Hetzner gerelateerd is.

Kort samengevat:
* Hetzner CAX11 VPS die Ubuntu draait.
* Server loopt zoals hij hoort: services zijn bereikbaar en inloggen via SSH kan zonder problemen.
* SSH verloopt via certificaten. Password-based is uitgeschakeld
* Inloggen via de webconsole toont enkel de dmesg buffer. Hij bereikt nooit de login shell

Google brengt niet echt iets nuttigs boven water. Enkel pagina's over mensen die in het gehele niet kunnen inloggen. Dat is hier niet het geval. Inloggen over SSH werkt prima.

Iemand enige idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Beste antwoord (via Opifex op 26-08-2024 17:48)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opifex schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Tgoh, ik kan me nog wel inbeelden dat het ook een configuratie issue is. Dan is het niet meer in de handen van Hetzner.

[...]

Ik kon voordien wel inloggen via deze console. Het zou dus wel degelijk een interactieve moeten zijn.
Wel zo handig om beide dan te melden in de TS, want zonder is het maar gissen wanneer het probleem is ontstaan. Als je nou had gezegd dat het eerst wel werkte, dan was het al direct uit te sluiten dat het een issue is in het image dat ze gebruiken. ;)
[...]

Aan wat voor instellingen moet ik dan denken? Want mogelijk heb ik zelf één en ander dichtgetimmerd waardoor deze webconsole nu niet meer werkt. Ik heb bijvoorbeeld password login uitgeschakeld. Een collega vertelde me dat dit kan voor SSH, maar ook global? AFAIK heb ik enkel in sshconfig.d instellingen aangepast, maar misschien heb ik abusievelijk ergens anders ook iets aangeraakt?
Alleen sshd_config aanpassen zorgt er niet voor dat je TTY het opeens niet meer doet. Voor alle andere wijzigingen, tja, dat heb je toch wel gedocumenteerd? En anders hopen dat je in je bash history nog wat kan achterhalen.
[...]

Klanten zijn niet van toepassing. Het is een private VPS waar op dit moment twee kleine services draaien. Eén wordt gebruikt door +- 1k mensen maar is niets cruciaal, een ander is een klein scriptje dat data verzameld.
Enter drukken doet niets. Idem voor ctrl-c, ctrl-z en ctrl-d.
Ik doelde op klanten van Hetzner. Jij bent niet de enige afnemer van hun dienst. ;)
De TTY wisselen dmv. ctrl-alt-fx neem ik aan dat je bedoelt? Neen, dat werkt niet gezien het een browserscherm is.
Gelukkig heb je ook nog alt+pijltje links/rechts om tussen TTYs te wisselen. En hopen dat je browser dit niet interpreteert als door de pagina geschiedenis te bladeren.
Je laatste suggestie zal ik vanavond eens moeten proberen, wanneer ik opnieuw toegang heb tot een machine waarvan de SSH key op de VPS staat. (Want dat is waarvoor ik de webconsole wou gebruiken: een nieuwe SSH key toevoegen voor mijn machine op kantoor).
Kan je ook gelijk achterhalen wat je zoal hebt gedaan en mogelijk gewijzigd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is aardig dat @3raser zegt dat het geen Hetzner probleem kan zijn, maar als zij de VPS opleveren voor je en dus hun image is, dan is het in de eerste plaats toch echt een issue dat bij Hetzner hoort.

Waarom? Kan zijn dat hun console helemaal geen interactieve console is. Of dat ze in hun image een configuratie hebben aangepast om geen TTY te spawnen. En dat laatste is dan wel software, toch is het geen standaard configuratie en is dit moedwillig aangepast.

Je zegt niet of andere klanten hetzelfde hebben, of dat ze wel een interactieve sessie kunnen uitvoeren. Wat gebeurt er als je op 'enter' drukt? Kan je van TTY wisselen? Kunnen andere klanten dat? Zie je in de logs dat er een TTY überhaupt gestart wordt? Dus iets als dit:
Reached target getty.target - Login Prompts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Hero of Time schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:20:
Het is aardig dat @3raser zegt dat het geen Hetzner probleem kan zijn, maar als zij de VPS opleveren voor je en dus hun image is, dan is het in de eerste plaats toch echt een issue dat bij Hetzner hoort.
Tgoh, ik kan me nog wel inbeelden dat het ook een configuratie issue is. Dan is het niet meer in de handen van Hetzner.
Waarom? Kan zijn dat hun console helemaal geen interactieve console is.
Ik kon voordien wel inloggen via deze console. Het zou dus wel degelijk een interactieve moeten zijn.
Of dat ze in hun image een configuratie hebben aangepast om geen TTY te spawnen. En dat laatste is dan wel software, toch is het geen standaard configuratie en is dit moedwillig aangepast.
Aan wat voor instellingen moet ik dan denken? Want mogelijk heb ik zelf één en ander dichtgetimmerd waardoor deze webconsole nu niet meer werkt. Ik heb bijvoorbeeld password login uitgeschakeld. Een collega vertelde me dat dit kan voor SSH, maar ook global? AFAIK heb ik enkel in sshconfig.d instellingen aangepast, maar misschien heb ik abusievelijk ergens anders ook iets aangeraakt?
Je zegt niet of andere klanten hetzelfde hebben, of dat ze wel een interactieve sessie kunnen uitvoeren. Wat gebeurt er als je op 'enter' drukt? Kan je van TTY wisselen? Kunnen andere klanten dat? Zie je in de logs dat er een TTY überhaupt gestart wordt? Dus iets als dit:

[...]
Klanten zijn niet van toepassing. Het is een private VPS waar op dit moment twee kleine services draaien. Eén wordt gebruikt door +- 1k mensen maar is niets cruciaal, een ander is een klein scriptje dat data verzameld.

De TTY wisselen dmv. ctrl-alt-fx neem ik aan dat je bedoelt? Neen, dat werkt niet gezien het een browserscherm is.

Je laatste suggestie zal ik vanavond eens moeten proberen, wanneer ik opnieuw toegang heb tot een machine waarvan de SSH key op de VPS staat. (Want dat is waarvoor ik de webconsole wou gebruiken: een nieuwe SSH key toevoegen voor mijn machine op kantoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
En als je daar gewoon een keer op enter drukt?

Standaard worden kernel messages op de console geprint. Als je niet ingelogd bent scrollen die gewoon over je logon prompt heen en zie je die niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
_JGC_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:42:
En als je daar gewoon een keer op enter drukt?
Enter doet helemaal niets. Er komt ook geen newline. Idem voor spatie: de cursor beweegt niet. (Hij flikkert wel, dus het scherm is ook niet bevroren)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opifex schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

[...]

Wel zo handig om beide dan te melden in de TS, want zonder is het maar gissen wanneer het probleem is ontstaan. Als je nou had gezegd dat het eerst wel werkte, dan was het al direct uit te sluiten dat het een issue is in het image dat ze gebruiken. ;)
[...]

Alleen sshd_config aanpassen zorgt er niet voor dat je TTY het opeens niet meer doet. Voor alle andere wijzigingen, tja, dat heb je toch wel gedocumenteerd? En anders hopen dat je in je bash history nog wat kan achterhalen.
[...]

Ik doelde op klanten van Hetzner. Jij bent niet de enige afnemer van hun dienst. ;)
Gelukkig heb je ook nog alt+pijltje links/rechts om tussen TTYs te wisselen. En hopen dat je browser dit niet interpreteert als door de pagina geschiedenis te bladeren.
Kan je ook gelijk achterhalen wat je zoal hebt gedaan en mogelijk gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Hero of Time schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:03:

Wel zo handig om beide dan te melden in de TS, want zonder is het maar gissen wanneer het probleem is ontstaan.
Excuus! Ik meende het er bij gezet te hebben, maar blijkbaar niet.
Echt gedocumenteerd heb ik het niet (Les voor de toekomst...), maar... heel veel behalve in de SSH config heb ik niet aangepast. Ik heb gewoon wat standaard dingen gedaan om de VPS te beveiligen.
Aha! Dat bedoelde je :) Ik denk dat als anderen hetzelfde probleem hadden, dit op z'n minst wel op Google zichtbaar moest zijn. Dat was niet het geval.
Hoe is het mogelijk dat ik al zovele jaren Linux gebruik, en nooit heb geweten dat je met deze toetsencombinatie ook tussen TTYs kan wisselen?! Dat had me zoveel moeite bespaard in het verleden!

Bovendien... het lijkt ook het probleem hier op te lossen! :D Door alt+pijltje te drukken krijg ik inderdaad opnieuw de login shell.

Vele malen dank! _/-\o_

EDIT: (die toetsencombinatie lijkt wel niet universeel te zijn? Op dit moment heb ik een Ubuntu VM voor me. Die doet niets met die combinatie)

[ Voor 4% gewijzigd door Opifex op 26-08-2024 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die toetscombinatie werkt alleen als je al in een TTY zit. Zodra je in een GUI zit, moet de ctrl er bij. Ook erg fijn als je niet zeker weet waar de GUI is, want waar het in het verleden op 'tty' 7 zat, is dat nu niet altijd meer het geval. Op mijn Debian Sid installatie is de GUI met Wayland op TTY 1, m'n login manager met naar ik denk Xorg is op TTY2 en dan op 3-6 is een text login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Aha! Klopt! Eens ik in de TTY zit kan ik "scrollen" met alt+pijltje totdat ik weer in een GUI zit. Geweldige truc!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 15:47

3raser

⚜️ Premium member

Opifex schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:47:
Excuus! Ik meende het er bij gezet te hebben, maar blijkbaar niet.
In je post op het Hetzner topic had je dit wel vermeld, dus vandaar waarschijnlijk de verwarring. ;)

Mooi dat het is opgelost!
Pagina: 1