Luidsprekerkabels aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:10
Goedemorgen tweakers,
Ik ben net verhuisd naar een nieuw huis waar een aantal JVC luidspreker boxjes hangen. Als het kan wil ik die hergebruiken. Ik wil ze straks graag aansturen via wifi of iets in home assistant, maar het smart stukje is nu niet direct belangrijk.

Mijn vraag is hoe ik deze losse kabels netjes kan omzetten naar bruikbaar signaal. Kan ik hier bijvoorbeeld gewoon een luidspreker->3,5mm adapter op monteren, of heb ik meer nodig?
Of is dit bijvoorbeeld een passende oplossing: https://www.amazon.nl/Log...bc39435a59e915938947a9a28

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2rJ7QyB0AdZxDdopveoxlfDX4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkRwH5mty01ZfipBfJOxoUzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via space_lion op 26-08-2024 12:14)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3,5”? 3,5mm.

Je zult dus op zoek moeten naar een versterker met terminals om deze draden netjes tussen te klemmen, of vanaf stekkers aanzetten zodat je de stekkers in de versterker kunt drukken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Deze luidsprekers hebben een versterker nodig. De versterker zet het 'lage' 3,5" geluid om naar krachtige geluid wat de speakers goed laat trillen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
3,5”? 3,5mm.

Je zult dus op zoek moeten naar een versterker met terminals om deze draden netjes tussen te klemmen, of vanaf stekkers aanzetten zodat je de stekkers in de versterker kunt drukken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 19:47
space_lion schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:22:
gewoon een luidspreker->3,5mm adapter op monteren,
Nee, dit kan niet.. Overigens bestaat er niet iets als "gewoon" een dergelijke adapter.
Die signalen zijn niet compatible met elkaar.
Zoals hierboven ook al genoemd:
Met de 3.5mm stekker worden alleen laagvermogen audiosignalen verstuurd (RCA, LINE, of andere benamingen).

Je speakers hebben een versterkt signaal nodig. Er moet dus een (normale) audioversterker tussen die de speakers aanstuurt.

Dat kastje wat je in de amazon link stuurt, kun je vervolgens wel als 'smart' audiobron gebruiken, wat je vervolgens op een van de inputs van de genoemde versterker aansluit, bijvoorbeeld.

ik vind het wel vreemd overigens dat je het wel hebt over smart-home, en home-assistant gaan gebruiken om alles aan te gaan sturen, maar dat je vervolgens niet weet hoe je iets extreem basaals als een speaker moet aansluiten... iets wat al meer dan 60 jaar op precies dezelfde manier in zijn werk gaat..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• space_lion
BrainCrash schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Nee, dit kan niet.. Overigens bestaat er niet iets als "gewoon" een dergelijke adapter.
Die signalen zijn niet compatible met elkaar.
Zoals hierboven ook al genoemd:
Met de 3.5mm stekker worden alleen laagvermogen audiosignalen verstuurd (RCA, LINE, of andere benamingen).

Je speakers hebben een versterkt signaal nodig. Er moet dus een (normale) audioversterker tussen die de speakers aanstuurt.

Dat kastje wat je in de amazon link stuurt, kun je vervolgens wel als 'smart' audiobron gebruiken, wat je vervolgens op een van de inputs van de genoemde versterker aansluit, bijvoorbeeld.
Duidelijk, op zoek naar een versterker erbij.
ik vind het wel vreemd overigens dat je het wel hebt over smart-home, en home-assistant gaan gebruiken om alles aan te gaan sturen, maar dat je vervolgens niet weet hoe je iets extreem basaals als een speaker moet aansluiten... iets wat al meer dan 60 jaar op precies dezelfde manier in zijn werk gaat..
Jammer dat je deze opmerking nodig vindt :) ik heb zelf niet eerder met dergelijke blote kabels gewerkt, maar sorry dat ik deze kennis niet bezit en advies zoek op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
sypie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:34:
3,5”? 3,5mm.

Thanks! Ik had al een vermoeden, maar kon niet een definitief antwoord hiervoor vinden zo snel. Ik zal op zoek gaan naar een versterker waarop ik deze draden kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 20:35
space_lion schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Thanks! Ik had al een vermoeden, maar kon niet een definitief antwoord hiervoor vinden zo snel. Ik zal op zoek gaan naar een versterker waarop ik deze draden kan aansluiten.
In theorie werkt elke ouderwetse domme versterker, maar dan heb je wel een bron nodig (dus iets wat aan je netwerk hangt en 3.5mm jacks uit heeft naar de versterker), vroeger was een chromecast audio hier de perfecte optie voor, maar die maken ze niet meer. Er zijn wel verschillende hometheater versterkers waar je heen kan casten, maar dan ben je honderden euro's verder.

Dus het is de vraag hoeveel je er in wil investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:02
En als je er een heos amp /denon home amp/marantz m1 of sonos amp aan hangt? Dan heb een versterker en netwerkspeler in één die je middels wifi of netwerkkabel in je netwerk hangt.

Heos heeft ook spotify Connect en werkt volgens mij ook met Google home en Alexa. Sonos heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space_lion
Even een update voor de geïnteresseerden: ik heb gekozen om een Yamaha RX-V4A in huis te halen, hierop kon ik de 'blote' kabels aansluiten en alles werkt super! Ik heb hier ook nog een subwoofer staan, maar die moet ik met zo'n tulpstekker aansluiten. Deze komt vandaag binnen, dan zal ik die eens aansluiten voor extra oompf :)

Vanavond dan een film kijken met surround sound! Tot nu toe klinkt de muziek in elk geval goed, werkt ook met Spotify Connect.
MariusV schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:28:
En als je er een heos amp /denon home amp/marantz m1 of sonos amp aan hangt? Dan heb een versterker en netwerkspeler in één die je middels wifi of netwerkkabel in je netwerk hangt.

Heos heeft ook spotify Connect en werkt volgens mij ook met Google home en Alexa. Sonos heb ik geen ervaring mee.
Gekozen voor een Yamaha, maar inderdaad gekeken naar netwerkfuncties zodat we een modern apparaatje in huis hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door space_lion op 30-08-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nutty
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mooie versterker, maar dit soort kwaliteits versterkers gebruiken vaak veel meer energie dan de goedkopere klasse D versterkers. Ook als de muziek niet hard staat.
Heb zelf een Yamaha, van meer dan 1000 Euro, maar deze gebruikt zelfs als de muziek niet hard staat, of zelfs op de stand 0 toch 45W. (komt door klasse A instelling van de eindversterker)
Dus vandaar maar een versterker van 50 euro gekocht voor erbij (klasse D), deze staat de hele dag aan en verbruikt 5W, zelfs bij luide muziek.
Pagina: 1