Vertraging van vlucht VS naar NL. Kan ik iets claimen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:34
Afgelopen maand heb ik met veel plezier door Amerika gereist. Echter toen we vanuit Salt Lake City naar huis wilden vliegen, werd onze vlucht in eerste instantie een aantal keren uitgesteld en uiteindelijk om middernacht volledig geannuleerd en verplaatst naar de volgende dag 12:15u. Dit werd vrij vlot gewijzigd naar 14:15u en is uiteindelijk nogmaals gewijzigd naar 19:00u, waarop wij daadwerkelijk zijn teruggevlogen.

We hebben vanuit de vliegmaatschappij (Delta) een hotel gekregen, dat was prima in orde.
Tevens hebben ze ons voorzien van voedsel vouchers, wat ook prima in orde was; het is duidelijk dat ze vaker met dit bijltje hebben gehakt.

Echter wat ik mij nu afvraag, heb ik nu ook recht op de € 600,- per ticket (/persoon) aan schadevergoeding die we in Europa kennen (bron).

Volgens de regels moet de partij Europees zijn of moet je vanuit Europa vliegen, dat eerste is half waar en het tweede is niet waar (we vlogen immers vanuit Amerika).
De vlucht was een KLM vlucht die is uitgevoerd door Delta, alles liep via Delta, behalve dan dat ik een e-mail van KLM kreeg om mij in te checken voor de vlucht. Dit brengt mij aan het twijfelen.

De oorzaak van de vertraging was overigens een onderdeel van de airco dat stuk was en vanaf een ander vliegveld moest worden ingevlogen, waarna de crew uit de tijd liep en niet verder dan Minneapolis mocht vliegen, waar vervolgens geen start- / landingsbanen beschikbaar waren en de hele vlucht dus niet door kon gaan.

Is er iemand die al eens met een soortgelijke situatie heeft gezeten en wellicht zijn of haar ervaring wil delen?

Alvast bedankt!

Het is overigens niet mijn bedoeling om het onderste uit de kan te halen, maar ik wil gewoon krijgen waar ik recht op heb; ik heb hierdoor wel langer last van mijn jet lag en merk dat het werk hier onder te lijden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 16:25
De makkelijkste manier is bijvoorbeeld hier je vlucht invullen:

https://www.euclaim.com/free-flight-check

Je kan claimen via zo'n bureau, maar die willen wel iets van 40% commissie hebben, no cure no pay.
Je kunt ook zelf indienen.

Het klinkt alsof je via KLM hebt geboekt? Dan maakt het niet uit dat Delta (Amerikaans) de vlucht uitvoert en kun je claimen volgens Europees recht.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:37
Kijk hier even: https://europa.eu/youreur...r-rights/air/index_nl.htm
Recht op schadevergoeding, het was een vertraging van meer dan 3 uur en een afstand van meer dan 3500 km, maar de vraag is of dit onder buitengewone omstandigheden valt, want dan gaat de vlieger niet op. Technische issues worden daar door de maatschappij vaak onder geschoven maar de rechter gaat hier vaak niet in mee.

Edit: ik zou niet met zo'n commercieel bureau in zee gaan. Gewoon zelf claimen, dat moet via KLM geen probleem zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-08-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit overzicht vind ik wat duidelijker: https://www.consumentenbo...rtraging/vlucht-vertraagd

De compensatieregels gelden alleen als je:
- Met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming.
- Vertrekt vanuit een EU-land, IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland.
- Naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij.
- Er geen sprake is van overmacht.

Omdat de vlucht is uitgevoerd door Delta kun je officieel niks claimen. Maar je kan het gewoon proberen te claimen bij Delta. Zeuren helpt. Meerdere malen gelezen dat ze het eerst afwijzen en daarna alsnog over de brug komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
njitter schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:57:

Omdat de vlucht is uitgevoerd door Delta kun je officieel niks claimen. Maar je kan het gewoon proberen te claimen bij Delta. Zeuren helpt. Meerdere malen gelezen dat ze het eerst afwijzen en daarna alsnog over de brug komen.
Dit lijkt gewoon een KLM-vlucht, uitgevoerd door Delta.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
njitter schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:57:
Dit overzicht vind ik wat duidelijker: https://www.consumentenbo...rtraging/vlucht-vertraagd

De compensatieregels gelden alleen als je:
- Met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming.
- Vertrekt vanuit een EU-land, IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland.
- Naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij.
- Er geen sprake is van overmacht.

Is een KLM vlucht. Je kan gewoon claimen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:43
S0epkip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Maar je loopt toch al stuk op het puntje vertrekken vanuit de EU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
TinusXIII schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Maar je loopt toch al stuk op het puntje vertrekken vanuit de EU?
Naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:43
S0epkip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij.
Ah stom, daar las ik overheen.

Dan gewoon claimen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
S0epkip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Klopt. En doordat het dan geen Europees gevestigde maatschappij is telt het niet voor EU261.

Je kan alleen claimen bij de uitvoerende maatschappij, niet bij degene waar je contract mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Blijft altijd een lastig dingetje. Er is ook een rechtzaak over geweest: https://simpleflying.com/eu-261-applied-to-non-eu-carriers/

Maar volgens mij doen ze hier nog steeds moeilijk over. Vandaar gewoon claimen en wellicht verwijzen naar rechtzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:22
njitter schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Klopt. En doordat het dan geen Europees gevestigde maatschappij is telt het niet voor EU261.

Je kan alleen claimen bij de uitvoerende maatschappij, niet bij degene waar je contract mee hebt.
Dat blijkt niet meer zo te zijn.
A Luxembourg-based Court of Justice of the European Union (CJEU) recently broadened the application of the EU261 rules, which allows passengers to claim compensation for delays and cancellations from airlines. The new decision clears the way for passengers to seek compensation from non-EU airlines operating flights on behalf of carriers from within the bloc.

Nearly four years later, the European Union ruled that airlines can be obliged to compensate passengers in case of delays or cancellations even if they are not based in any of its member countries. This ruling applies to circumstances where an airline is contracted by a European airline to operate the flight. In this case, United Airlines was regarded as being the operating air carrier due to its codeshare agreement with Lufthansa. It can be read,
https://simpleflying.com/eu-261-applied-to-non-eu-carriers/

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

KLM is degene waar je geboekt hebt en die de vlucht uitvoert. Of zij dat vervolgens bij Delta onderbrengen doet niet terzake. Die vluchtnummers zijn aan elkaar gekoppeld, gewoon het KL vluchtnummer gebruiken en klaar.

Gewoon claimen dus.

En mocht ie afgewezen worden merk je het vanzelf, en bel je KLM dat ze prutsers zijn :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Heb je de tickets gekocht met een creditcard zoals AMEX? Dan kan je die bellen en regelen die het voor je :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
njitter schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Delta is acting on behalf of community Carrier KLM.

Zie bijvoorbeeld: https://curia.europa.eu/j...=first&part=1&cid=5603798

" In the light of all the foregoing considerations, the answer to the first question is that Article 3(1)(a), read in conjunction with Articles 6 and 7 of Regulation No 261/2004, must be interpreted as meaning that a passenger on a connecting flight, comprising two legs and subject to a single booking with a Community carrier, departing from an airport located in the territory of a Member State and arriving at an airport located in a third country via another airport in that third country, is entitled to compensation from the third-country air carrier which operated the entirety of that flight acting on behalf of that Community carrier, where that passenger has reached his or her final destination with a delay of more than three hours caused in the second leg of the said flight."

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
Zo, dat zijn een boel waardevolle reacties; bedankt daarvoor!

Naar aanleiding van jullie berichten ben ik verder gaan zoeken en heb ik uiteindelijk een pagina van KLM gevonden waarbij ik het boekingsnummer kon invoeren en een claim kon indienen (link, mocht iemand dit lezen en nodig hebben).
Het vluchtnummer is wel een DL nummer, maar ik kon de vlucht op de site van KLM selecteren en heb hiermee de claim ingediend.
Het is nu afwachten of het wordt goedgekeurd of niet...

De vlucht is overigens via een touroperator geboekt, die dachten dat ik geen rechten had en konden niets doen in het aanvechten.

Ik wacht af op de reactie van KLM en zal een update posten als ik meer weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 13:22
DeMolT. schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:35:
De vlucht is overigens via een touroperator geboekt, die dachten dat ik geen rechten had en konden niets doen in het aanvechten.
Dat zijn de laatste die ik zou vertrouwen, die hebben geen zin in gedoe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
Justevo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Dat zijn de laatste die ik zou vertrouwen, die hebben geen zin in gedoe natuurlijk.
Dat was ook mijn idee, vandaar toch zelf nog maar even er achteraan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 18:20

Typhone

Who Dares Wins

Touroperator 'die dacht dat je geen rechten had'... wat een touroperator is dat dan.
Gaat wel goedkomen @DeMolT. verwacht ik zo :)
Kan wel altijd even duren aangezien het (nog) in de drukke periode zit.
Pagina: 1