toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo69
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
Ik zoek een?
Toetsenbord

Wat is je budget?
rond €300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
niet echt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
windows, vooral voor thuiswerk en privégebruik

Ik ben in de positie om een best substantieel bedrag van andermans (van mijn baas) geld uit te geven aan een toetsenbord. Jaren geleden kocht ik een Logitech K120 en dat was al een behoorlijke upgrade tov de standaard toetsenborden die met computers meekomen. Maar het is natuurlijk nog steeds een goedkoop membraan bord.

Wat ik zoek:
1- iets dat echt mooi, echt premium is. Iets dat ik nooit van mijn eigen geld zou kopen maar waar ik nog lang van kan genieten.
2- ik wil alle toetsen. Dus met numeriek blok en alles. Ik gebruik ze allemaal (behalve dan pause en scroll lock, want die gebruikt niemand).
3- het belangrijkste is comfort bij het typen. Ik speel wel graag een spel, maar niet snelle schietspellen. Vooral strategie, soms ook een RPG. Dus supersnelle reactie is niet nodig.
4- ik heb de neiging om toetsen per ongeluk te raken. Dus liefst niet supergevoelig. Ik wil niet dat de toets al registreert als ik er alleen maar naar kijk. Ik houd ook wel van een duidelijk gevoel als de toets registreert.
5- een lichtshow is niet nodig. Het is ook niet verboden, maar zal altijd uit staan bij mij. Mijn laptop heeft ook toetsenbordverlichting en die gebruik ik ook nooit. Ik heb lampen en gebruik die ook. Ik zit niet graag in het donker. Dus ik kan de toetsen gewoon zien zonder eigen verlichting.
6- mechanische toetsenbord nerds zijn nogal geobsedeerd door het geluid heb ik gemerkt. Mij interesseert dat nu juist niet heel erg. Als het niet heel erg lawaaierig is dan is dat meegenomen, voor de rest is dit niet zo belangrijk wat mij betreft.
7- ik ben oud genoeg om die oude IBM model M borden te hebben meegemaakt en die toetsenborden die vroeger met XT klonen kwamen. Die vond ik wel prettig. Ze waren wel zo lawaaierig als wat, dat zou een klein nadeel zijn, maar niet onoverkomelijk.
8- ik ben op zoek naar een toetsenbord, niet naar een hobby. Ik heb al genoeg manieren om mijn tijd en mijn geld te besteden. Bij voorkeur goed direct uit de doos.
9- toetsen in gekke kleurtjes kan ik wel waarderen, gekke opschriften niet. De toets moet gewoon vertellen wat hij doet.

Ik heb al aardig wat gegoogeld en meer youtube over toetsenborden gezien dan goed is voor een normaal mens. Op grond daarvan dacht ik aan een Keychron Q6 of misschien een Unicomp new model M. Maar andere ideeën zijn van harte welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Keychron q5 of q6 max, maar zijn wel paar tientjes te duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo69
Ja, dat wordt dan Q6max. Q5 heeft niet alle toetsen.

Verschil tussen Q6, Q6pro en Q6max is voor zover ik kan zien dat Q6 geen draadloze verbinding heeft, Q6pro bluetooth en Q6max ook 2.4MHz. Ik gebruik normaal nooit draadloos, maar als ik het toch niet zelf betaal, dan kan ik het net zo goed nemen. Wie weet komt het nog van pas.

Bij Keychron zelf kost de Q6max $219. Met nog iets van $25 verzendkosten erbij valt dat binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 09:42
Logitech MX heeft een range, ook platte scissorswitch (zoals laptop), maar ook mechanisch zoals die XT/IBM keyboards. Als je wel een klik wil en niet de herrie dan moet je volgens mij MX brown switches hebben.

Keychron, Logitech MX, Cherry en dat soort merken bieden vaak enkele van dit type schakelaars aan:
Afbeeldingslocatie: https://switchandclick.com/wp-content/uploads/2020/07/Cherry-MX-Switch-Guide-1-1024x679.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo69
De geassembleerde versie van de Q5max heeft een optie met de banana switches. Als ik het goed begrijp zijn die ongeveer de bruine, maar net iets anders. Iets tactieler. Ik denk dat ik daar maar voor ga. Het grootste issue voor mij is te voorkomen dat de toets te gemakkelijk registreert. Als de banana's niet bevallen, kan ik altijd nog blauwe bestellen.

Ik denk trouwens dat dat geluidsding nogal overdreven wordt. Op mijn kantoor zijn de toetsenborden stil, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de mensen. Die maken meer herrie dan toetsenborden ooit hebben gekund.
Dit toetsenbord is ook voor thuis. Ik werk 1 dag in de week op kantoor. De toetsenborden daar zijn afval, maar dat geeft niet echt want die dag is toch vooral gevuld met vergaderingen en slap geouwehoer, erg weinig echt werk waarbij je moet typen. Thuis zit ik niet vlak naast het bed te tikken. Er heb daar een kamer met een deur voor en die houdt het toetsenbordgeluid wel tegen. Vroeger zat mijn vader ook in de woonkamer op zijn eerste XT kloon met een imitatie-model M Lotus 123 te doen en flightsimulator te spelen. Was best mee te leven. Dat "motorgeluid" van MS flightsim over de pc speaker, dat was irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:25
Ik ben onderdeel van het groepje maloten fanaten dat heel veel geeft om hoe het klinkt. De Keychron V-serie klinkt een stuk beter. Echt tof vind ik de Q-serie niet klinken, maar als het toch niet heel belangrijk is en pre-built een belangrijke eis is, zijn het prima opties.

Banana is een veilige eerste optie, mocht het nou uiteindelijk toch niet bevallen, kom dan eens wat suggesties vragen in het mechanische toetsenborden forum. Er zijn genoeg andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 07:36
Ik zou je aanraden om een Keychron Q6 Max te halen met GATERON INK V2 Silent Black switches (goedkoop te vinden op bijv. AliExpress). Deze switches maken niet veel geluid en het is alleen nog een kwestie de switches in het toetsenbord duwen en daarna je keycaps. Anders switches kunnen ook, maar deze zijn echt top. Ik heb een kleiner toetsenbord van Keychron, het kost uiteindelijk wel wat, maar deze combinatie is echt top als je niet veel tijd wilt besteden aan een custom keyboard maar wel een toetsenbord naar smaak die ook echt stevig aanvoelt.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

theo69 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Ik denk trouwens dat dat geluidsding nogal overdreven wordt.

[...]
Ik adviseer je om eerst een blue switch (of Razer Green as je voor Razer gaat) uit te proberen. Die switches maken een hoop herrie (maar typen heerlijk). De geluidsproductie is niet te overschatten omdat...
Er heb daar een kamer met een deur voor en die houdt het toetsenbordgeluid wel tegen.
...het een hoog en schel geluid is dar overal doorheen gaat. Je hoort het ook door dichte deuren (tenzij je echt van die zware brandwerende deuren hebt misschien) en het is....
Vroeger zat mijn vader ook in de woonkamer op zijn eerste XT kloon met een imitatie-model M Lotus 123 te doen en flightsimulator te spelen. Was best mee te leven. Dat "motorgeluid" van MS flightsim over de pc speaker, dat was irritant.
...totaal niet vergelijkbaar met de dome- of mechanische toetsenborden uit de XT-tijd. Die klonken doffer, massiever dan blue/green switches nu klinken.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Wellicht een Corsair K100 ?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1