Een kleine 5 jaar geleden heb ik een AMD systeem in elkaar gezet dat prima voldeed aan het gebruik en de eisen van toen. Nu AM4 er aardig uit gaat en ik weer wat vaker game op de desktop, denk ik erover nog een keertje een upgrade te doen. Niet dat ik nu al zwaar tegen de grenzen van mijn systeem aan loop, maar soms is wel te merken dat het allemaal niet meer zo soepel loopt, dus over 1-2 jaar verwacht ik sowieso wel te moeten upgraden. Tegen die tijd is er misschien geen goede AM4 upgrade meer, dus zou ik veel meer moeten vervangen. Ik zie nog niet direct een enorme sprong vooruit waardoor de overstap naar AM5 nu de moeite waard lijkt, dus nu lijkt me wel een prima tijd om nog een AM4 upgrade te doen voor de leuke Ryzen 5xxx processoren schaarser worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard huis tuin en keuken office werk, foto- en videobewerking en intussen ook weer wat vaker gamen. Meer CPU zware titels als Cities Skylines 2 of Flight Simulator X, maar ook meer GPU zoals Cyberpunk2077 of Hogwarts Legacy. Het hoeft niet allemaal op Ultra te draaien, wel op 1440p. Ik wil er weer 4-5 jaar mee gaan doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan op zich tot 2000 euro gaan, maar dacht zelf wel voor een eindje onder de 1000 al een prima upgrade te hebben, zeker met het oog op wat ik nu heb, want 90% van de tijd voldoet dat nog prima.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is het systeem nu, doorgehaald wat niet mee gaat:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De interne HDD waren ooit bedoeld als tijdelijke opslagruimte voor videobewerking, maar in de praktijk wordt het al snel opslag. Daarvoor heb ik ook een aantal externe drives, dus de interne wil ik eigenlijk schrappen. Dan even kijken of de 2TB SATA SSD voldoende blijkt voor games en foto-/ videoprojecten. Zo niet, komt er misschien 4 TB HDD terug. De BD writer wordt nog wel eens gebruikt om familiefilmpjes te delen met de schoonouders, dus die moet wel blijven. Verder gewoon een systeem dat weer goed is voor een paar jaar gebruik.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkenvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stiller systeem, dat weer een aantal jaar mee kan. Zeker nu er ook weer wat meer games op pc gespeeld worden, is een systeem dat ook wat stiller blijft bij wat hogere load wel zo fijn, nu komt het systeem soms boven de headset uit.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik nu op uitgekomen ben:
De processor lijkt zo in ieder geval de beste bang for buck te bieden. De videokaart van Powercolor, omdat die volgens meerdere bronnen relatief stil is en een RX7800XT lijkt me voldoende om niet alleen nu, maar ook de komende jaren nog prima uit de voeten te kunnen op 1440p. Maar ik sta open voor suggesties. De Deepcool processorkoeler komt wel aardig uit reviews en kan meer warmte kwijt dan de Gelid, maar is op papier ook wat luider. Ik vermoed in de praktijk niet, omdat de Gelid eerder een hoger toerental nodig zal hebben? Beiden zullen vast stiller zijn dan de boxed koeler van de 3700x, maar welke is de betere keus? Daarnaast voldoet mijn Fractal voeding volgens de aanbevelingen niet meer met de RX7800XT, maar die aanbevelingen moeten natuurlijk altijd passen, ook bij een meer energieslurpende CPU / mobo combinatie. Zou het echt niet passen? Ik heb nog wel een Coolermaster bronze liggen die op papier wel voldoet (de 750W bronze hierboven), maar of dat nou echt beter is... Of toch maar beter een compleet nieuwe gold certificate voeding, zoals de Thermaltake?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard huis tuin en keuken office werk, foto- en videobewerking en intussen ook weer wat vaker gamen. Meer CPU zware titels als Cities Skylines 2 of Flight Simulator X, maar ook meer GPU zoals Cyberpunk2077 of Hogwarts Legacy. Het hoeft niet allemaal op Ultra te draaien, wel op 1440p. Ik wil er weer 4-5 jaar mee gaan doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan op zich tot 2000 euro gaan, maar dacht zelf wel voor een eindje onder de 1000 al een prima upgrade te hebben, zeker met het oog op wat ik nu heb, want 90% van de tijd voldoet dat nog prima.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is het systeem nu, doorgehaald wat niet mee gaat:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 120,72 | € 120,72 |
1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | ASUS Radeon RX5700-8G | € 0,- | € 0,- |
3 | Interne harde schijven | WD Green HDD, 4TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide 300R | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AESB | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | LG BH16NS55 Zwart | € 75,61 | € 75,61 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 124,90 | € 124,90 |
1 | SSD's | Crucial MX500 2,5" 2TB | € 142,92 | € 142,92 |
1 | SSD's | Kingston A2000 1TB | € 96,24 | € 96,24 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De interne HDD waren ooit bedoeld als tijdelijke opslagruimte voor videobewerking, maar in de praktijk wordt het al snel opslag. Daarvoor heb ik ook een aantal externe drives, dus de interne wil ik eigenlijk schrappen. Dan even kijken of de 2TB SATA SSD voldoende blijkt voor games en foto-/ videoprojecten. Zo niet, komt er misschien 4 TB HDD terug. De BD writer wordt nog wel eens gebruikt om familiefilmpjes te delen met de schoonouders, dus die moet wel blijven. Verder gewoon een systeem dat weer goed is voor een paar jaar gebruik.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkenvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stiller systeem, dat weer een aantal jaar mee kan. Zeker nu er ook weer wat meer games op pc gespeeld worden, is een systeem dat ook wat stiller blijft bij wat hogere load wel zo fijn, nu komt het systeem soms boven de headset uit.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik nu op uitgekomen ben:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Tray | € 189,51 | € 189,51 |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 | € 519,- | € 519,- |
1 | Processorkoeling | DeepCool AG500 BK ARGB | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 29,55 | € 29,55 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Bronze 750W V2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 95,38 | € 95,38 |
Totaal | € 863,34 |
De processor lijkt zo in ieder geval de beste bang for buck te bieden. De videokaart van Powercolor, omdat die volgens meerdere bronnen relatief stil is en een RX7800XT lijkt me voldoende om niet alleen nu, maar ook de komende jaren nog prima uit de voeten te kunnen op 1440p. Maar ik sta open voor suggesties. De Deepcool processorkoeler komt wel aardig uit reviews en kan meer warmte kwijt dan de Gelid, maar is op papier ook wat luider. Ik vermoed in de praktijk niet, omdat de Gelid eerder een hoger toerental nodig zal hebben? Beiden zullen vast stiller zijn dan de boxed koeler van de 3700x, maar welke is de betere keus? Daarnaast voldoet mijn Fractal voeding volgens de aanbevelingen niet meer met de RX7800XT, maar die aanbevelingen moeten natuurlijk altijd passen, ook bij een meer energieslurpende CPU / mobo combinatie. Zou het echt niet passen? Ik heb nog wel een Coolermaster bronze liggen die op papier wel voldoet (de 750W bronze hierboven), maar of dat nou echt beter is... Of toch maar beter een compleet nieuwe gold certificate voeding, zoals de Thermaltake?
[ Voor 0% gewijzigd door DeGroteMuis op 26-08-2024 11:04 . Reden: Huidige geheugen AEST moest AESB zijn. ]