Upgrade 5 jaar oud AM4 systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-09 18:57
Een kleine 5 jaar geleden heb ik een AMD systeem in elkaar gezet dat prima voldeed aan het gebruik en de eisen van toen. Nu AM4 er aardig uit gaat en ik weer wat vaker game op de desktop, denk ik erover nog een keertje een upgrade te doen. Niet dat ik nu al zwaar tegen de grenzen van mijn systeem aan loop, maar soms is wel te merken dat het allemaal niet meer zo soepel loopt, dus over 1-2 jaar verwacht ik sowieso wel te moeten upgraden. Tegen die tijd is er misschien geen goede AM4 upgrade meer, dus zou ik veel meer moeten vervangen. Ik zie nog niet direct een enorme sprong vooruit waardoor de overstap naar AM5 nu de moeite waard lijkt, dus nu lijkt me wel een prima tijd om nog een AM4 upgrade te doen voor de leuke Ryzen 5xxx processoren schaarser worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard huis tuin en keuken office werk, foto- en videobewerking en intussen ook weer wat vaker gamen. Meer CPU zware titels als Cities Skylines 2 of Flight Simulator X, maar ook meer GPU zoals Cyberpunk2077 of Hogwarts Legacy. Het hoeft niet allemaal op Ultra te draaien, wel op 1440p. Ik wil er weer 4-5 jaar mee gaan doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan op zich tot 2000 euro gaan, maar dacht zelf wel voor een eindje onder de 1000 al een prima upgrade te hebben, zeker met het oog op wat ik nu heb, want 90% van de tijd voldoet dat nog prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is het systeem nu, doorgehaald wat niet mee gaat:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 120,72€ 120,72
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS Radeon RX5700-8G€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 300R€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport AT BLS2K16G4D32AESB€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 75,61€ 75,61
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 124,90€ 124,90
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 2TB€ 142,92€ 142,92
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 96,24€ 96,24

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De interne HDD waren ooit bedoeld als tijdelijke opslagruimte voor videobewerking, maar in de praktijk wordt het al snel opslag. Daarvoor heb ik ook een aantal externe drives, dus de interne wil ik eigenlijk schrappen. Dan even kijken of de 2TB SATA SSD voldoende blijkt voor games en foto-/ videoprojecten. Zo niet, komt er misschien 4 TB HDD terug. De BD writer wordt nog wel eens gebruikt om familiefilmpjes te delen met de schoonouders, dus die moet wel blijven. Verder gewoon een systeem dat weer goed is voor een paar jaar gebruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkenvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stiller systeem, dat weer een aantal jaar mee kan. Zeker nu er ook weer wat meer games op pc gespeeld worden, is een systeem dat ook wat stiller blijft bij wat hogere load wel zo fijn, nu komt het systeem soms boven de headset uit.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik nu op uitgekomen ben:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 189,51€ 189,51
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 519,-€ 519,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG500 BK ARGB€ 29,90€ 29,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,55€ 29,55
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 750W V2€ 0,-€ 0,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 95,38€ 95,38
Totaal€ 863,34

De processor lijkt zo in ieder geval de beste bang for buck te bieden. De videokaart van Powercolor, omdat die volgens meerdere bronnen relatief stil is en een RX7800XT lijkt me voldoende om niet alleen nu, maar ook de komende jaren nog prima uit de voeten te kunnen op 1440p. Maar ik sta open voor suggesties. De Deepcool processorkoeler komt wel aardig uit reviews en kan meer warmte kwijt dan de Gelid, maar is op papier ook wat luider. Ik vermoed in de praktijk niet, omdat de Gelid eerder een hoger toerental nodig zal hebben? Beiden zullen vast stiller zijn dan de boxed koeler van de 3700x, maar welke is de betere keus? Daarnaast voldoet mijn Fractal voeding volgens de aanbevelingen niet meer met de RX7800XT, maar die aanbevelingen moeten natuurlijk altijd passen, ook bij een meer energieslurpende CPU / mobo combinatie. Zou het echt niet passen? Ik heb nog wel een Coolermaster bronze liggen die op papier wel voldoet (de 750W bronze hierboven), maar of dat nou echt beter is... Of toch maar beter een compleet nieuwe gold certificate voeding, zoals de Thermaltake?

[ Voor 0% gewijzigd door DeGroteMuis op 26-08-2024 11:04 . Reden: Huidige geheugen AEST moest AESB zijn. ]

Beste antwoord (via DeGroteMuis op 06-09-2024 16:32)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De 5700X3D verdient deftige koeling. De Thermalright Peerless Assassin 120 SE is veel bang for buck.

Voeding inderdaad vervangen. Pak de uitvoering: DeepCool PX850G. Er is geen betere met betrekking tot bang for buck.

Mocht je nog naar 32GB RAM willen of tegen RAM problemen aankomen. Neem dan compleet nieuw RAM. Je huidige set is bedoeld voor Intel en kan comptabiliteitsproblemen geven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
De 5700X3D verdient deftige koeling. De Thermalright Peerless Assassin 120 SE is veel bang for buck.

Voeding inderdaad vervangen. Pak de uitvoering: DeepCool PX850G. Er is geen betere met betrekking tot bang for buck.

Mocht je nog naar 32GB RAM willen of tegen RAM problemen aankomen. Neem dan compleet nieuw RAM. Je huidige set is bedoeld voor Intel en kan comptabiliteitsproblemen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 10:57
Standaard huis tuin en keuken office werk, foto- en videobewerking en intussen ook weer wat vaker gamen. Meer CPU zware titels als Cities Skylines 2 of Flight Simulator X, maar ook meer GPU zoals Cyberpunk2077 of Hogwarts Legacy. Het hoeft niet allemaal op Ultra te draaien, wel op 1440p. Ik wil er weer 4-5 jaar mee gaan doen.
Wat heeft prio? Gamen of Video/foto werk. Je zou namelijk ook de uitvoering: AMD Ryzen 9 5950X Boxed kunnen overwegen als videobewerking etc meer prio heeft.
Djarune schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:38:

Alles eens, maar @DeGroteMuis zit al op 32GB RAM :)

[ Voor 48% gewijzigd door youridv1 op 26-08-2024 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
youridv1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Alles eens, maar @DeGroteMuis zit al op 32GB RAM :)
Ik had het idee dat ik een 16GB Corsair setje zag vanochtend. Misschien is het aangepast of was ik nog niet wakker :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
youridv1 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Wat heeft prio? Gamen of Video/foto werk. Je zou namelijk ook de uitvoering: AMD Ryzen 9 5950X Boxed kunnen overwegen als videobewerking etc meer prio heeft.
Daar ga ik eens naar kijken. Ik neig naar gamen, omdat haperingen in een spel tot nu toe eerder storend bleken dan langer moeten wachten tijdens workflows, maar natuurlijk wel zo fijn als foto- en videobewerking ook een stuk sneller lopen, thanks! (y)
Djarune schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Ik had het idee dat ik een 16GB Corsair setje zag vanochtend. Misschien is het aangepast of was ik nog niet wakker :z
Nee, het was wel al een 32GB setje, maar ik heb hem nu wel aangepast, want ik had inderdaad wel een eigen geheugenfoutje: AEST op het eind moest AESB zijn. Eerlijk gezegd geen idee of die misschien ook voor Intel bedoeld was, maar die was volgens MSI en AMD compatibel. Destijds bewust compatibel 3200 geheugen gekozen om issues daarmee te voorkomen. Dank je voor de tips, (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-10 16:27
Bij DDR4 was er geen EXPO versie. Enkel XMP ready mogelijkheid.
Maar de DOCP van AMD was compatible met XMP ("EXtended Profiles for Overclocking"; introduced by AMD in 2022). Dat zie je ook terug in de categorie: Geheugen intern waar maar 2 artikels staan als 'AMD EXPO'. (waarvan een fout is vermoed ik)
Dus je RAM is goed ook al staat er enkel XMP d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
DeGroteMuis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Nee, het was wel al een 32GB setje, maar ik heb hem nu wel aangepast, want ik had inderdaad wel een eigen geheugenfoutje: AEST op het eind moest AESB zijn. Eerlijk gezegd geen idee of die misschien ook voor Intel bedoeld was, maar die was volgens MSI en AMD compatibel. Destijds bewust compatibel 3200 geheugen gekozen om issues daarmee te voorkomen. Dank je voor de tips, (y)
Dan was ik in de war met een andere post. De kit die je hebt bevat Micron revE IC’s. Dat zijn de meest Ryzen vriendelijke DDR4 IC’s. Kun je ook nog overklokken mocht je dit willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Dank voor de hulp en de suggesties!
Uiteindelijk toch gekozen voor de 5700X3D en de RX7800XT. Dat in combinatie met de Peerless Assasin SE, de Deepcool 850. En besloten de interne HDDs helemaal te laten vervallen. Intussen de upgrade uitgevoerd en het systeem draait weer als een zonnetje!

Schijfruimte wordt misschien wel spannend als ik weer wat meer met video aan de slag ga dit najaar, maar aangezien het moederbord een snel genoeg PCH PCIE slot heeft om met een adapter een M2 SSD in te proppen, kan er eventueel altijd nog een uitvoering: Lexar NM790 (met heatsink) 4TB bij, samen met een uitvoering: Akasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Waarom zou je de voeding vervangen? Is helemaal niet nodig en voegt niks toe met de onderdelen die je noemt.

• DeGroteMuis
bjusterbaarlik schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:24:
Waarom zou je de voeding vervangen? Is helemaal niet nodig en voegt niks toe met de onderdelen die je noemt.
AMD raadt een PSU van minimaal 700W aan, een 560W voldoet daar niet aan. Nu zit er vast wel wat ruimte in de recommended specs, maar of dat 140W is? En ik weet van vrienden dat ze met een RX6900 en een krap bemeten voeding wel eens uitval hadden door pieken in vermogensopname. Daarom en afgaande op het advies hier toch maar meteen een andere PSU. En bijkomend voordeel: Mijn vriendin is intussen heel blij met de Fractal, toch een stukje stiller dan de Corsair voeding die zij eerst had.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 10:57
Een 7800XT verbruikt 250 watt onder maximale belasting review: Gpu-middensegment eindelijk vernieuwd - AMD Radeon RX 7700 XT en 7800 XT

Een 5700X3D komt niet hoger dan 115. Beide op full load komt dus neer op 365 watt voor de main componenten. Dan houdt je 195 watt over voor je moederbord, drives, fans etc. Dat kan makkelijk.

Maar een beetje naar recommendations en psu calculators kijken heeft geen zin. De getallen die je nodig hebt staan gewoon in reviews.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
Natuurlijk, pak je een goedkopere voeding die niet zijn specs haalt, dan heb je wel gelijk. En dat is iets waar fabrikanten ook rekening mee moeten houden. Stel je pakt een aliexpress voeding, waar 600W op staat, maar in praktijk kan deze maar 200W leveren op de PCIE-aansluitingen... dan zou dat niet voldoende zijn voor je GPU ;( . Vandaar dat fabrikanten ruime marges aanhouden.
Pagina: 1