Nominale luchtafvoer bij vraaggestuurde ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:58
Beste tweakers,

Voor het inschatten van mogelijk energieverbruik ben ik benieuwd naar wat een MV (of WTW) nominaal / gemiddeld afvoert. Wij wonen in een 1985-tussenwoning van iets minder dan 100 m2, met inmiddels 5 personen (2 volwassenen, 3 kinderen), en hebben afgelopen jaar een gemiddeld warmteverlies gehad van ongeveer 79 W/K (~2.4 kW @ -10 buiten), met een bovengrens van 114 W/K (~3.4 kW @ -10 buiten) (bron: MinderGas.nl: 730 m3 totaal verbruikt) bij een kamertemperatuur van 20 graden constant. Inmiddels is er nog wat extra isolatie aangebracht (in mei 10m2 glas vervangen (deels enkel, deels oud dubbel -> HR++), in januari al vloerisolatie), dus dat zal nog iets lager zijn komend jaar.

Mijn vraag komt voort uit het feit dat ventilatie niet bestaat in ons huis, behalve het openzetten van deuren en ramen. Er zit 1 afvoerkanaal vanaf het toilet op de begane grond, met een extra opening in de badkamer, naar buiten, maar hier zit geen MV op aangesloten.

In essentie is mijn vraag: Hoeveel kW extra gaan we verbruiken als er een vraaggestuurde (CO2 & luchtvochtigheid) MV aangesloten wordt op dit kanaal?

Een deel van de berekening kan ik zelf doen:
Bij -10 graden buitentemperatuur is de dichtheid van lucht ~1.394 kg/m3 en heeft het een soortelijke warmte van ~2.793 Wh/(kg*K), dus dan krijg je ~11.2 Wh/m3 = W/(m3/h).

Omdat de dichtheid afneemt naarmate de temperatuur toeneemt zal het bij 5 graden (halverwege -10 en 20) niet ~5.6 Wh/m3 zijn, maar lager. Rekenen bij -10 is dus een goede indicatie.

Natuurlijk heel logisch, maar de hoeveelheid energie die afgevoerd wordt door het dak hangt natuurlijk af van hoe hard de MV blaast/zuigt. Vandaar is mijn vraag iets meer toegespitst dan hierboven, maar daardoor waarschijnlijk ook lastig te beantwoorden:
Hoeveel lucht zuigt een MV nominaal af?

Volgens een ruwe ventilatieberekening die ik gedaan heb zou ons huis ongeveer 400 m3/h moeten kunnen afvoeren om aan het bouwbesluit te moeten voldoen. Dat zou betekenen dat er bij -10 graden buiten ongeveer 4.5 kW aan energie verlies. Maar ik ga er vanuit dat de box niet altijd op 400m3/h staat te zuigen, maar dat hij dat moet kunnen

Dus, hoeveel hij afzuigt zal natuurlijk afhangen van welke situatie er geldt, en ik kan me er zo 3 voorstellen:
- Hoge luchtvochtigheid, dus tijdens douchen
- Hoge CO2, als iedereen thuis is (en wakker? of juist niet?)
- Lage CO2, als niemand thuis is

Ik zoek eigenlijk wat anekdotes.. Ik verwacht niet dat er een "goed" antwoord is, maar ervaringen van mede-tweakers zijn hier denk ik heel erg waardevol!

edit:
Ventilatie-berekening indicatie toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door nairolf op 25-08-2024 22:48 ]