Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejgb82
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 14:52
Hi, ik zoek een nieuwe laptop.

Mijn huidige laptop is een Surface Pro 7 (13,3", i7 1065G7, 16 GB, 512GB)

Ideaal voor op de bank, onderweg en met een USB hub zo aangesloten op een groot scherm met muis en toetsenbord voor serieuzer werk.

Reden dat ik een upgrade zoek is vanwege het bewerken van foto's met Adobe Lightroom CC. De AI functies maken dat hij traag aanvoelt. Voorbeeld: 1 foto ruis verminderen: 5-7 min bewerkingstijd. Dat is te lang want hierdoor gebruik ik deze functie gewoon niet zo vaak als ik zou willen. Bladeren door grote fotoalbums gaat ook wat schokkerig.

Mogelijk ga ik nog een keer video's bewerken. Op vakantie is daarnaast het scherm wat klein.

Budget: Ik dacht vooraf aan 1500 euro, maar ik vraag mij ondertussen af of dat genoeg is voor een goede laptop. Ik geef graag wat meer uit als ik daardoor een betere match kan vinden.

Overige wensen:
  • Ik multitask veel dus het RAM loopt sowieso snel vol
  • Qua schermkwaliteit wil ik er niet op achteruitgaan
  • Scherm van 14-15 Inch zodat hij draagbaar blijft
  • Gewicht niet te zwaar ivm reizen (1,5kg?). Huidige surface is +/- 1 kg
  • Groot touchpad is prettig
  • Stevige behuizing die ook mooi mag zijn (Bv Apple, Dell XPS, Asus Zenbooks en Asus ProArt)
Mijn eigen zoektocht gaat tot nu toe in allerlei richtingen: Van gaminglaptops naar contentcreator laptops en ook nog even aan een Macbook gedacht. Ik vind het een hele lastige zoektocht omdat je nergens even Lightroom kunt uitproberen.

Mijn eerste bevindingen tot nu toe: Voor 1500 euro moet je concessies doen. Ik heb nu een LCD die ik prima vind, moet ik wel naar een OLED die overal wordt aangeraden?

Ik hoop dat mijn vraag helder is en dan jullie mij wat verder op weg kunnen helpen. Stel vooral vragen als je meer wilt weten.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:00
Als ik naar de systeemvereisten van Lightroom CC kijk, staat bij aanbevolen waarden 4 tot 8 GB VRAM. Dan kom je op RTX 4050 of 4060. Als ik daarop filter, uitga van 32GB RAM en iets met het gewicht smokkel (1,6 kg max), kom ik op het volgende lijstje:
categorie: Laptops

Daarvan zit alleen deze in de buurt van je budget:
uitvoering: Lenovo Yoga Pro 7 14IMH9 (83E200A5MH)

Die heeft 6 GB VRAM. WIl je 8GB VRAM, dan zijn dit de goedkoopste:
uitvoering: MSI Prestige 16 AI Studio B1VFG-010
uitvoering: ASUS Zenbook Pro 14 OLED UX6404VV-P4046W

De Yoga en de Zenbook hebben beiden een knap Oled scherm (100% DCI-P3 kleurgamut)
Je wilt kwalitatief eenzelfde laptop als de Surface die je had, maar je hebt een discrete GPU nodig die gewoon geld kost. Dus misschien is de concessie die je moet doen, wel de prijs...

De game laptop die ertussen staat is geen serieuze optie, want Azerty en lage schermresolutie, ik was te lui om daar ook nog op te filteren O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejgb82
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 14:52
Dank voor je uitgebreide reactie. Voor die concessie was ik al bang........ :9~

De Asus komt qua scherm weer niet zo goed uit de test bij https://www.tomsguide.com...ro-14-oled-review-display

Dezelfde site heeft de Lenovo weer niet getest.......

Geen idee of dat alleen dit exemplaar is, maar omdat ik kleurechtheid belangrijk vind wel een minpunt.

als het budget omhoog moet komt ook de Macbook in het vizier, bv deze: https://tweakers.net/pric...sd-qwerty-space-grey.html maar geen idee of ik daar aan ga wennen.

Andere optie die ik zie is de Asus proart PX13 : https://tweakers.net/pric...px13-hn7306wv-lx006x.html die dan weer helaas een 60hz scherm heeft.

Ik denk dat ik de Lenovo eens in een winkel ga proberen. Mocht je nog andere goede tips hebben dan hoor ik het graag, thnx!