Welk product om een gat in de muur dicht te smeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:38
Hallo,

Ik ben een kamer aan het opknappen. Er staken twee afgedopte waterleidingen en een afgedopt rioolaansluiting uit de muur. Ik ben ze aan het vrijhakken en ze worden door de loodgieter netter afgekoppeld. Nu moet ik daarna het gat opvullen zodat de stukadoor aan de slag kan.
Nou heb ik eerder al gaten van elektradozen opgevuld met metselmortel. Maar dat ging met gematigd succes; het is best een vloeibaar goedje. En dan maak ik het precies volgens de intructie aan. Doe ik er iets minder water bij, is het wel veel dikker, maar is de hechting ook een stuk minder goed.

Mijn vraag is dus: wat kan ik nu het beste gebruiken om zo'n gat dicht te smeren?

Wellicht ligt het aan de gebruikte mortel, dit is wat ik heb meegekregen bij de lokale bouwmaterialen handel: "Cantillana metselmortel voor alle traditionele metselwerk - m5"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_AwUO6D_ogl7ZBtkQKBuEQVC7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEfUCsXVeKtCeqbMAklk8rml.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Vervloet op 27-08-2024 11:52)

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou denk ik eerst wat grotere brokken steen of beton erin plaatsen, om de grootste hoeveelheid lege ruimte al te vullen. Dan hoef je niet ineens een grote ruimte te vullen met (te) vloeibaar materiaal, en kun je het makkelijker afsmeren.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Voor een betere hechting breng ik met een oude kwast eerst wat voorstrijk aan. Dan is alles niet zo poederig meer. En als dat is gedroogd eerst met een plantenspuit het gat natmaken. Ik breng het cement/mortel/.. altijd aan met de achterkant van een oude lepel.

Welk materiaal het beste hiervoor is laat ik aan anderen over.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou denk ik eerst wat grotere brokken steen of beton erin plaatsen, om de grootste hoeveelheid lege ruimte al te vullen. Dan hoef je niet ineens een grote ruimte te vullen met (te) vloeibaar materiaal, en kun je het makkelijker afsmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:02

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou zelf met behanglijm, wc-papier en oude kranten aan de slag gaan...

Maar ik denk dat vullen met Knauf Renoband en afwerken met Knauf Stucpasta toch beter is...

Maar wellicht nog beter om aan je stukadoor te vragen wat hij het liefste ziet. :7

[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 25-08-2024 22:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31

dragonhaertt

@_'.'

Roodband, renoband of goudband?
Daarna nog een keertje afstrijken met iets dunners.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Gat rechter uit kappen zodat je het beter kan opvullen met stenen / gibo blokken, die erin lijmen. Daarna afsmeren met rotband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-09 08:19
Cementgebonden stuczooi, spul is fantastisch te verwerken en wordt keihard. Wel eerst voorstrijken met universeel hechtmiddel. Daarna de oppervlakte goed aanbranden, dat betekent de oppervlakte stevig insmeren met een dun laagje stucmiddel. Dan kun je het naar hartelust volblubberen. Desnoods in meerdere lagen. Zou het eea wel opvullen met stukken steen, gat is wel behoorlijk groot. Af en toe vochtig maken met een spuit tijdens het drogen, dat helpt in het hardingsproces

N.b. koper hoort niet onbeschermd in een muur verwerkt te zijn, hier moet een mantelbuis over. Dit geval kun je 3/4 flex buis gebruiken. Aangezien je de hele muur moet openbreken verwacht ik niet dat je iets met dit advies gaat doen, maar wil het toch even gezegd hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Eivogel1985 op 26-08-2024 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:39
Zoals genoemd cementgebonden stuc.
Zelf had ik gewoon wat puin nat gemaakt en terug gedaan met wat normale kant-en-klare betonmix ertussen.
.. en anders had ik vast wel mijn restjes stellingsmortel / ondersabelingsmortel gebruikt, deze is lekker in een vorm aan te brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 26-08-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
Eerst natmaken met water en dan dichtsmeren met snel(hardend) cement. Je moet niet teveel tegelijk aanmaken want het wordt snel hard. Dus in 2 keer en afwerken met normaal gips gladstrijkmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:53
Busje pur vd Action en als het hard is tot 1cm onder de oppervlakt wegsnijden en daar kun je gewoon overheen stuccen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:31
Eivogel1985 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:58:
N.b. koper hoort niet onbeschermd in een muur verwerkt te zijn, hier moet een mantelbuis over. Dit geval kun je 3/4 flex buis gebruiken. Aangezien je de hele muur moet openbreken verwacht ik niet dat je iets met dit advies gaat doen, maar wil het toch even gezegd hebben.
Ik zou hier gewoon een rol PVC-tape voor halen en de blote leidingdelen omzwachtelen. Je weet niet of de nieuwe mortel corrosief werkt.

Leiding koud in de muur is sowieso geen goed idee ivm geluid en corrosierisico, maar om nou heel het leidingwerk in de woning eruit te kappen - nah.

@Vervloet Let erop dat de loodgieter hier geen knelfittingen gebruikt - solderen of persfittingen zijn wel goed. Een echte loodgieter zal het goed doen, maar zijn er helaas ook veel (via werkspot e.d.) die zich alleen loodgieter noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Vervloet Markeer de onderstaande reactie van @Trasos even als 'beste antwoord' ;)

Paar kalkzandstenen halen, in stukken hakken, bevochtigen, metselmortel in die gaten, stenen erin drukken, afsmeren met metselmortel. Werkt perfect. De mortel in de gaten krijg je mijns inziens het best door het met een achterkant van de troffel erin te gooien.
Trasos schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:50:

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 26-08-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:38
Dankjulliewel voor de reacties! Ik had even geen eerdere gelegenheid tot reageren. Ik ga het proberen met wat losse stukken baksteen die ik hier heb liggen.

Overigens, over de waterleiding: deze wordt over een paar jaar buiten gebruik gesteld als de badkamer verbouwd wordt. Ik denk dat dat over ongeveer 2 a 3 jaar gaat gebeuren. Voor nu laat ik het dus maar even lekker zitten zoals het is.

[ Voor 43% gewijzigd door Vervloet op 27-08-2024 11:53 ]

Pagina: 1