Welke Mesh wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-08 15:47
Ik ben op zoek naar een mesh wifi netwerk systeem tussen de 150 en 200 euro. Ik heb al gekeken naar een TP-Link Deco X20, maar ik kom er echt niet uit. Ik weet niet wat goed is en wat slecht is. Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen om een goed systeem te vinden? Hier is nog wat belangrijke informatie: het huis waar dit in zou komen te staan is vrij groot, dus ik denk dat ik een systeem met 3 punten nodig heb. Ik kom er echt niet goed uit wat ik nodig heb, dus als je nog extra informatie nodig hebt, zeg het maar gerust, dan geef ik dit wel. Het hoeft natuurlijk niet het beste van het beste te zijn, maar dat is volgens mij vrij vanzelfsprekend, gezien de prijsklasse waarin ik op zoek ben.

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Liggen er al netwerkkabels door het huis?
Of ben je bereid die aan te (laten) leggen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Cyphax

Moderator LNX
p_jaro schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:24:
Ik ben op zoek naar een mesh wifi netwerk systeem tussen de 150 en 200 euro. Ik heb al gekeken naar een TP-Link Deco X20, maar ik kom er echt niet uit. Ik weet niet wat goed is en wat slecht is. Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen om een goed systeem te vinden? Hier is nog wat belangrijke informatie: het huis waar dit in zou komen te staan is vrij groot, dus ik denk dat ik een systeem met 3 punten nodig heb. Ik kom er echt niet goed uit wat ik nodig heb, dus als je nog extra informatie nodig hebt, zeg het maar gerust, dan geef ik dit wel. Het hoeft natuurlijk niet het beste van het beste te zijn, maar dat is volgens mij vrij vanzelfsprekend, gezien de prijsklasse waarin ik op zoek ben.
De Deco-lijn van TP-Link is wel in orde. Tweakers heeft niet zo lang geleden een artikel geplaatst met vergelijking van verschillende sets: review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

Je zou bijvoorbeeld dit kunnen doen: uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
FredvZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:29:
Liggen er al netwerkkabels door het huis?
Of ben je bereid die aan te (laten) leggen?
In de meeste ruimtes zijn er ethernet poorten. Is nog een nieuw huis (9 jaar). Dus ja haha

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Cyphax schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

De Deco-lijn van TP-Link is wel in orde. Tweakers heeft niet zo lang geleden een artikel geplaatst met vergelijking van verschillende sets: review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

Je zou bijvoorbeeld dit kunnen doen: uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)
Wat is er beter in de x50 dan de x20?

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

Cyphax

Moderator LNX
p_jaro schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Wat is er beter in de x50 dan de x20?
Ik kon in eerste instantie die x20 niet zo goed terugvinden in de pricewatch, maar in tweede instantie wel. De x50 heeft op papier iets hogere maximumsnelheden maar ze lijken dezelfde standaarden te ondersteunen. Hier is de vergelijking. Maar je kunt die X20 natuurlijk ook gewoon doen, scheelt 15 euro ongeveer zo te zien. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

p_jaro schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

In de meeste ruimtes zijn er ethernet poorten. Is nog een nieuw huis (9 jaar). Dus ja haha
Als je overal al netwerk hebt liggen hoef je niet te mengen, dan kun je gewoon op iedere verdieping een AP neerzetten en klaar ben je.
* The Eagle al jaren tevreden met zijn Ubiquiti setup die exact zo opgezet is.

Een bedrade backbone is altijd sneller dan een draadloze :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dr x50 kan 2400mbps op 5ghz en de x20 1200mbps

Echter er bestaan nauwelijks clients die 2400mbps op wifi 6 kunnen, meeste max 1200z

als je de deco nodes draadloos aansluit, dan heb je wel iets aan de 2400mbps.

Samengevat: sluit je ze bekabeld aan (zwaar geadviseerd) dan is er qua snelheid niet zoveel voordeel aan een x20 tov x50 qua snelheid. X50 geeft wel utp poortje extra en wat andere feautures. Voor t prijsverschil zou ik altijd x50 kopen boven x20

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 25-08-2024 20:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
The Eagle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Als je overal al netwerk hebt liggen hoef je niet te mengen, dan kun je gewoon op iedere verdieping een AP neerzetten en klaar ben je.
* The Eagle al jaren tevreden met zijn Ubiquiti setup die exact zo opgezet is.

Een bedrade backbone is altijd sneller dan een draadloze :)
Wat is een AP? En het is niet in elke ruimte, het is volgens mij in de slaapkamers en het bureau, ben niet heel zeker...

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Cyphax schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:09:
[...]

Ik kon in eerste instantie die x20 niet zo goed terugvinden in de pricewatch, maar in tweede instantie wel. De x50 heeft op papier iets hogere maximumsnelheden maar ze lijken dezelfde standaarden te ondersteunen. Hier is de vergelijking. Maar je kunt die X20 natuurlijk ook gewoon doen, scheelt 15 euro ongeveer zo te zien. :)
Voor 15 euro pak ik beter de betere haha. 15 euro maakt nu ook t verschil nie he haha.

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
laurens0619 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:13:
Dr x50 kan 2400mbps op 5ghz en de x20 1200mbps

Echter er bestaan nauwelijks clients die 2400mbps op wifi 6 kunnen, meeste max 1200z

als je de deco nodes draadloos aansluit, dan heb je wel iets aan de 2400mbps.

Samengevat: sluit je ze bekabeld aan (zwaar geadviseerd) dan is er qua snelheid niet zoveel voordeel aan een x20 tov x50 qua snelheid. X50 geeft wel utp poortje extra en wat andere feautures. Voor t prijsverschil zou ik altijd x50 kopen boven x20
Ah oké top! Heel erg bedankt!

p_jaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

p_jaro schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Wat is een AP? En het is niet in elke ruimte, het is volgens mij in de slaapkamers en het bureau, ben niet heel zeker...
Access point :)

Als je wifi mesh pakt ga je de AP's onderling draadloos laten communiceren, dat gaat meestal ten koste van je snelheid en bandbreedte. Als je bekabeld al hebt liggen kun je die gebruiken en kan de onderlinge communicatie via de kabel.
Maar die onderlinge communicatie is niet eens nodig als je een router (met ingebouwde switch) en losse AP's hebt. Want dan loopt alles via die router :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
The Eagle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:06:
[...]

Access point :)

Als je wifi mesh pakt ga je de AP's onderling draadloos laten communiceren, dat gaat meestal ten koste van je snelheid en bandbreedte. Als je bekabeld al hebt liggen kun je die gebruiken en kan de onderlinge communicatie via de kabel.
Maar die onderlinge communicatie is niet eens nodig als je een router (met ingebouwde switch) en losse AP's hebt. Want dan loopt alles via die router :)
Dus het komt er op neer dat ik de acces points van de mesh wifi bekabeld moet aansluiten?

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

p_jaro schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Dus het komt er op neer dat ik de acces points van de mesh wifi bekabeld moet aansluiten?
Ja, bekabelde backhaul is altijd beter. Maar het punt is dat als je de APs bekabeld aansluit, het per definitie geen mesh meer is.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 25-08-2024 21:14 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Compizfox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Ja, bekabelde backhaul is altijd beter. Maar het punt is dat als je de APs bekabeld aansluit, het per definitie geen mesh meer is.
Ah oké ma wat de definitie is maakt mij niet veel uit haha... alst maar werkt haha

p_jaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
p_jaro schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Als je kabels hebt liggen kan je één access point per etage gebruiken. Dat hele mesh gedoe is niet nodig.
Alle ap's geef je dezelfde SSID en wachtwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
Prisma16 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Als je kabels hebt liggen kan je één access point per etage gebruiken. Dat hele mesh gedoe is niet nodig.
Alle ap's geef je dezelfde SSID en wachtwoorden.
Ah oke zal 't is bekekijken...

p_jaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
Compizfox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Per definitie?
The connections in either a full or partial network can be wired or wireless mesh networks.
https://www.techtarget.co...ork-topology-mesh-network

Maar het heet nodes bij mesh. Als je er access points van maakt dán is het volgens mij per definitie geen mesh meer.

[ Voor 11% gewijzigd door se77en op 25-08-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Deze discussie komt echt iedere keer terug :p
Wireless mesh != mesh topology

Samengevat tis gewoon een rot term waar voor fabrikanten lekker andere betekenis aan geven

Ik noem een deco een multi ap set waar je op 1 plek je configuratie doen. Voor 60 euro per wifi 6 node zit je prima met een deco x50 voor die specs :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
laurens0619 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:23:
Deze discussie komt echt iedere keer terug :p
Wireless mesh != mesh topology

Samengevat tis gewoon een rot term waar voor fabrikanten lekker andere betekenis aan geven

Ik noem een deco een multi ap set waar je op 1 plek je configuratie doen. Voor 60 euro per wifi 6 node zit je prima met een deco x50 voor die specs :)
Oké top heel erg bedankt!

p_jaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:44
Hier iemand met de X20 TP Link Mesh. Het werkt prima, de X50 is iets beter maar ook nog een stukje duurder. Ik merk wel dat je de X20''s niet te ver van elkaar kunt zetten dus 3 punten (1 of 2 voor elke verdieping is wel het minimale). Ik heb er bv. 1 bij de meterkast/router, 1 bij de aanbouw en 1 boven (die covert de zolder ook nog wel redelijk). Je kunt daarnaast ook de X20 gebruiken om een kabeltje uit te trekken om vervolgens nog via LAN-kabels verder te werken en het netwerk op die manier uit te breiden via kabel. Houd er wel rekening mee dat je de X20 instelt als accesspoint (of als router maar dat is ietsje ingewikkelder) en de router Wifi uitschakelt. Ik heb persoonlijk nooit geprobeerd om de X20 als router in te stellen, maar het werkt prima als accesspoint eerlijk gezegd. Je kunt daarnaast ook via bijvoorbeeld een powerline extra X20''s aansluiten via de kabel, zou dat nodig zijn, zouden de afstanden toch te groot worden. Werkt prima en eigenlijk praktisch gezien als plug-and-play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Ik heb thuis TPLink Deco M5, wireless (behalve dan de AP die bekabeld is met de wifi modem). Dat werkt prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p_jaro
blatenja schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:36:
Hier iemand met de X20 TP Link Mesh. Het werkt prima, de X50 is iets beter maar ook nog een stukje duurder. Ik merk wel dat je de X20''s niet te ver van elkaar kunt zetten dus 3 punten (1 of 2 voor elke verdieping is wel het minimale). Ik heb er bv. 1 bij de meterkast/router, 1 bij de aanbouw en 1 boven (die covert de zolder ook nog wel redelijk). Je kunt daarnaast ook de X20 gebruiken om een kabeltje uit te trekken om vervolgens nog via LAN-kabels verder te werken en het netwerk op die manier uit te breiden via kabel. Houd er wel rekening mee dat je de X20 instelt als accesspoint (of als router maar dat is ietsje ingewikkelder) en de router Wifi uitschakelt. Ik heb persoonlijk nooit geprobeerd om de X20 als router in te stellen, maar het werkt prima als accesspoint eerlijk gezegd. Je kunt daarnaast ook via bijvoorbeeld een powerline extra X20''s aansluiten via de kabel, zou dat nodig zijn, zouden de afstanden toch te groot worden. Werkt prima en eigenlijk praktisch gezien als plug-and-play.
Oké top! Heel erg bedankt!

p_jaro

Pagina: 1