Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnrd
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-10-2024
Dag allen,

Al jaren fotografeer ik met een Canon 7D mark II in combinatie met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Deze gebruik ik onder andere om vogels en vliegtuigen mee te fotograferen. Daar zaten wel eens onscherpe foto's tussen, vooral te wijten aan de fotograaf...

Sinds kort fotografeer ik ook zandhagedissen, waarbij het onderwerp veel dichterbij de lens is dan voorheen. Ik schiet uit de hand, grotendeels op 400 mm, voornamelijk op Tv modus, met 1/640 of 1/800 sluitertijd, met AI Servo autofocus en stabilisatie aan op modus 1. Ik gebruik daarbij 1 handmatig geselecteerd scherpstelpunt op het oog van de zandhagedis.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de foto's heel vaak uit focus lijken, waarbij de focus achter het oog van de zandhagedis ligt. Omdat dit bij pak 'm beet 9 van de 10 foto's het geval is, vermoedde ik een probleem met back focus. Ik heb een aantal testjes gedaan met een focus test chart, maar daarbij leek er geen enkel probleem te zijn focus... Sommige foto's zijn ook wel scherp, maar gezien de verhouding lijkt dat bijna 'toeval'.

Zie bijlage voor een voorbeeld van een onscherpe foto (crop). Het focuspunt ligt daadwerkelijk op het oog (te zien op de camera zelf), maar in werkelijkheid lijkt de focus te liggen op het punt waar de kleine schubjes van de zandhagedis beginnen, net achter de kop.

Ik vraag mij af of de oorzaak bij mij ligt, of dat er toch technisch iets aan de hand kan zijn. Het scherpstellen op het oog van de zandhagedis zou voor de combinatie camera + lens toch eenvoudig moeten zijn lijkt me. En door een korte sluitertijd, stabilisatie en AI Servo autofocus zouden kleine bewegingen voldoende gecorrigeerd moeten kunnen worden.

Hebben jullie tips en ideeën? Alvast heel hartelijk dank voor reacties!

Groeten, Bernard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8Yh93ujDkyBK1rZsMrv43Q8Dfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTzs5qnWQKuifwpLOw31Gekr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Met de lens wellicht te dicht op het kleine onderwerp?

Minimale afstand is toch circa 3 meter bij deze lens?

[ Voor 34% gewijzigd door Squawk op 25-08-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnrd
Squawk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:34:
Met de lens wellicht te dicht op het kleine onderwerp?

Minimale afstand is toch circa 3 meter bij deze lens?
Ha, dat is wel een verhelderende suggestie! De minimale scherpstelafstand van deze lens is met 975mm een stuk korter, maar het zou inderdaad wel eens kunnen dat ik precies rond die afstand probeer het onderwerp vast te leggen. Als ik dan een fractie te dichtbij kom, is dat ook een logische verklaring voor de 'back focus'. Het verklaart ook waarom sommige foto's wel scherp zijn, dan zit ik kennelijk nog net binnen de marge.

Nogmaals dank voor deze suggestie, ik ga daar een volgende keer een scherp (haha) op letten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

@brnrd Heb je probleem aan DOF-calculator voorgelegd en die vertelt me dat op een 7D bij 400mm brandpuntsafstand en 97,5 cm afstand tot je onderwerp er zegge en schrijve 1,5 mm scherp is - 0,8 mm voor het oog en 0,8 mm er achter. Een knipoog en je zit ernaast. Continuous high schieten en weggooien wat niet goed is lijkt me de makkelijkste route...

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 26-08-2024 15:12 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
bobcom schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:18:
@brnrd Heb je probleem aan DOF-calculator voorgelegd en die vertelt me dat op een 7D bij 400mm brandpuntsafstand en 97,5 cm afstand tot je onderwerp er zegge en schrijve 1,5 mm scherp is - 0,8 mm voor het oog en 0,8 mm er achter. Een knipoog en je zit ernaast. Continuous high schieten en weggooien wat niet goed is lijkt me de makkelijkste route...
Het helpt ook om het diafragma wat dichter te zetten (hoger F waarde), maar wellicht wil.je juist de focus alleen op 1 punt leggen. Als de foutmarge 0,8mm is dan zou je eventueel ook met een standaard kunnen werken en dan maar hopen dat het beestje doodstil blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

fastedje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Het helpt ook om het diafragma wat dichter te zetten (hoger F waarde), maar wellicht wil.je juist de focus alleen op 1 punt leggen. Als de foutmarge 0,8mm is dan zou je eventueel ook met een standaard kunnen werken en dan maar hopen dat het beestje doodstil blijft zitten.
Ja en nee. Ik ben uitgegaan van f/11 omdat daarboven je scherpte weer wat achteruitgaat door diffractie. Maar tussen f/5.6 en f/16 heb je op pakweg een meter afstand tussen de 0,8 mm (f/5.6) en 2mm f/16) speelruimte om in een fractie van een seconde het beestje (geen fotomodel) precies oogscherp te krijgen. Ook voor de rapste autofocus geen eitje. Statief moet je de tijd en de ruimte voor hebben, en "even stilzitten" lijkt mij geen hagedissencommando. Ik denk daarom dat bursten kansrijker is dan mikken en klikken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnrd
Dank voor jullie suggesties! Ik heb vorige week weer wat foto's gemaakt, met wisselende resultaten. Ik zit in ieder geval ruim buiten de minimale focusafstand, dus dat kan afgestreept worden als mogelijke oorzaak.

Het besef hoe klein de scherptediepte is, helpt om mindere resultaten te relativeren. Op zich zitten zandhagedissen bij rustige benadering heel stil en heb je dus ruim de gelegenheid om goed scherp te stellen. Complexiteit van achtergrond/omgeving speelt wellicht ook een rol? Of zou dat niet uit moeten maken? Ik heb trouwens hetzelfde probleem als ik bijvoorbeeld een libelle op de foto wil zetten.

Ik had nu een aantal composities waarin het scherpstellen vrij goed ging, maar ook enkele waarin de focus toch verkeerd bleef liggen. Het lijkt wel of de kleine schubben achter de kop elke keer de focus naar zich toetrekken, terwijl het focuspunt toch echt op het oog ligt.

In dezelfde setting lag ook een Twix wikkel te slinger, de camera heeft geen enkele moeite om daarop scherp te stellen met dezelfde instellingen. Met de apparatuur lijkt in ieder geval niets mis.

Bij een volgende poging wil ik een nog kortere sluitertijd proberen, alsook fotograferen met Live View in plaats van door de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nog een dingetje: het patroon is ideaal als AF patroon... Maar als het hele beestje er zo uit ziet kiest de camera zelf een lijntje waar die goed op kan meten.

Sommige camera's hebben een precisie AF puntje die iets kleiner is. En anders is handmatig scherpstellen misschien nog een optie.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 12:11
brnrd schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:08:

Ik had nu een aantal composities waarin het scherpstellen vrij goed ging, maar ook enkele waarin de focus toch verkeerd bleef liggen. Het lijkt wel of de kleine schubben achter de kop elke keer de focus naar zich toetrekken, terwijl het focuspunt toch echt op het oog ligt. ,,...
In jouw geval zou ik de camera op een statief zetten en instellen op "continues mode".
Vervolgens manual focus kiezen en tijdens de opname aan de focus ring o.i.d. draaien.
Dan kan je later de opname kiezen die op het juiste punt is scherpgesteld.

[ Voor 1% gewijzigd door JoStad op 03-09-2024 13:49 . Reden: textueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik heb een hele gekke gedachten, stel je scherp op de pupil?
De pupil die wij zien is denk ik niet de pupil die de camera ziet, in feite is het een gat waarbij het werkelijke punt aan de achterkant van het oog ligt. Kan zomaar die kleine afstand verklaren.

probeer eens scherp te stellen op een ander stukje van dat beest, de ooghoek bv.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1