Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38
Ik moet eigenlijk al sinds ik hier woon (+20 jaar) de CV bijvullen maar ik weet niet waar het lekt. Ik heb inmiddels een WP aangesloten op de vloerverwarming en afgekoppeld van de CV-installatie dus dat kan het zijn.

Ik heb nu ook een tweede WP aangesloten op het resterende systeem met radiatoren en de meeste radiatoren van de begande grond verwijderd dus die kunnen het ook niet zijn. De verwarmingsfunctie van de CV staat uit. Ketel is blijven hangen als backup voor als mijn warmtepompboiler leeg is. Blijft over:
1. de ketel zelf (bouwjaar 2021, niet meer in gebruik sinds 2023).
2. de resterende radiatoren op de 1e/2e verdieping
3. de leidingen van/naar de tweede WP.

Ik zie nergens iets van kalk op de leidingen of iets dergelijks dus ik weet niet waar het lekt. Kan ik niet iets bij het water voegen en met een speciale lamp vervolgens checken waar het lekt?

Als ik er kleurstof bij doe loop ik het risico dat het mogelijk toch een lekkende radiator is en mijn tapijt vernaggeld is. [edit] Wellicht is dit een idee, heb ik wel een UV lamp nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Aziona op 25-08-2024 14:29 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Haal de kap van de ketel af, kan best dat die daar lekt. Hebben wij ook gehad, redelijk nieuwe ketel die bij de invoer van het branderhuis gelekt heeft.

Andere lekkages zie je direct. Hoe vaak en hoe veel moet je bijvullen?

Is je expansievat nog wel goed? Als dat rubber gaat lekken dan verlies je ook steeds druk zonder dat je dat ziet.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoeveel moet je bijvullen? Als er een automatische ontluchting op zit die niet 100% is kan je daar ook heel langzaam wat water verliezen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Het zou nog de warmtewisselaar in je ketel kunnen zijn die lekt. Dit hebben wij ook gehad, drukverlies ging dan toch best vlot en nergens een lekkage te ontdekken. (Die zat dus intern en het water verdampte.)

Wel heel ongewoon voor een ketel van 3 jaar oud maar niet onmogelijk.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 22:44
nodri2000 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:36:
Is je expansievat nog wel goed? Als dat rubber gaat lekken dan verlies je ook steeds druk zonder dat je dat ziet.
Het gasgedeelte van het expansievat zit na 20 jaar bijvullen wel vol water, en dan verlies je geen water meer in het vat. Het is wel een goed controlepunt overigens.

Controleer dus het expansievat (tik erop met iets van metaal - moet hol klinken aan de kant van het gasventiel, dwz tegenover de wateraansluiting).

Een defect expansievat zorgt vaak dat de drukveiligheid aanspreekt bij verwarmen van het water. Drukveiligheden willen na aanspreken soms niet meer sluiten, zeker als ze wat ouder zijn.

Tweede controlepunt is dus lekkage uit de uitstroomopening van de drukveiligheid. Soms zit die op de riolering aangesloten zodat je een lekkage niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:34
arievz schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Tweede controlepunt is dus lekkage uit de uitstroomopening van de drukveiligheid. Soms zit die op de riolering aangesloten zodat je een lekkage niet ziet.
Deze gaat het water eruit gooien als t drukvat niet meer werkt. Als dit lang genoeg water erdoor gelaten heeft gaat hij ook met kalk vol zitten en sluit die ook niet meer.

Ik heb de 2 samen moeten vervangen omdat het vat alleen vervangen niet voldoende was (het liep dan alsnog langzaam leeg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:06
20 jaar oude radiatorkranen lekken ook nog wel eens langs het asje, ff knop eraf en kijken naar aanslag.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
DukeBox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:42:
Hoeveel moet je bijvullen? Als er een automatische ontluchting op zit die niet 100% is kan je daar ook heel langzaam wat water verliezen.
Bijgevuld op 25-8 op 2,1 bar:
25-8: 2.1 bar
26-8: 2,0 bar
27-8: 1,9 bar
nodri2000 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:36:
Haal de kap van de ketel af, kan best dat die daar lekt. Hebben wij ook gehad, redelijk nieuwe ketel die bij de invoer van het branderhuis gelekt heeft.
Andere lekkages zie je direct. Hoe vaak en hoe veel moet je bijvullen?
  • Als ik de kap eraf haal zie ik niets bijzonders, ook niets bijzonders onder de ketel.
  • Ik moet de ketel zeker één keer per jaar bijvullen, misschien vaker en dan staat de kraan best wel een tijdje open om van 0,6 naar 2,1 bar te gaan. Het bijzonder is dat ik m dit jaar volledig heb gevuld ergens in mei i.v.m. de installatie van een tweede WP en m daarna niet meer gebruikt heb voor verwarming.
  • Ik heb m nu gevuld omdat ik wil dat ie als backup functioneert voor het geval de WPB (200 liter) leeg is en voor het water in de leiding tussen de WPB en ketel (zit een solar sensor op).
  • Ik weet niet of het expansievast nog goed is, dat is lastig te checken omdat deze op een rare plek zit. Aangezien deze al 21 jaar oud is, neem ik aan dat als ie stuk is, niets meer doet en het water automatisch naar de overstort gaat.
    Vreemde is wel dat de ketel de afgelopen dagen niet aan is geweest voor CV-verwarming en de druk wel daalt. Hij gaat alleen even aan als je warm water pakt. Ik zou m kunnen bijvullen en uit zetten en kijken of de druk dan ook daalt.
[...]
Het gasgedeelte van het expansievat zit na 20 jaar bijvullen wel vol water, en dan verlies je geen water meer in het vat. Het is wel een goed controlepunt overigens.

Controleer dus het expansievat (tik erop met iets van metaal - moet hol klinken aan de kant van het gasventiel, dwz tegenover de wateraansluiting).

Een defect expansievat zorgt vaak dat de drukveiligheid aanspreekt bij verwarmen van het water. Drukveiligheden willen na aanspreken soms niet meer sluiten, zeker als ze wat ouder zijn.

Ik ga kijken of ik de uitstroomopening van de drukveiligheid kan omleiden naar een emmer. Dank!
BurnerT schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:21:
[...]Deze gaat het water eruit gooien als t drukvat niet meer werkt. Als dit lang genoeg water erdoor gelaten heeft gaat hij ook met kalk vol zitten en sluit die ook niet meer.
Dank je wel, ga ik checken.

Bedankt voor de vele reacties, ik laat weten wat het resultaat is.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 23:57

pistole

Frutter

> Ik moet de ketel zeker één keer per jaar bijvullen

Ik zou het lekker zo laten. Als je geen last hebt van water, en het apparaat werkt verder prima waarom zou je dit dan willen oplossen? Overigens natuurlijk wel nuttig om de voor de hand liggende oorzaken (expansievat en overdrukventiel) te controleren.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
[...]
Kan dit ook gebeuren als het verwarmingsgedeelte van de ketel uit staat? Dus als de ketel alleen voor warm water aan slaat?
Volgens de Bosch Easy Control app verbruiken we maandelijks tussen 0,2 en 2,5m3 gas per maand voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
pistole schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:07:
> Ik moet de ketel zeker één keer per jaar bijvullen

Ik zou het lekker zo laten. Als je geen last hebt van water, en het apparaat werkt verder prima waarom zou je dit dan willen oplossen? Overigens natuurlijk wel nuttig om de voor de hand liggende oorzaken (expansievat en overdrukventiel) te controleren.
Ik begreep recentelijk dat het CV-gedeelte onder druk moet staan anders werkt het warm water deel van de CV niet. Iets met beveiling voor oververhitting of iets dergelijks. Om eerlijk te zijn heeft de ketel daardoor zes maanden (zonder te weten) niet gewerkt en we hebben nooit te kort warm water gehad dus het risico valt dus erg mee (ondanks de beperking van een WPB van 200 liter met een huishouden van vier personen die van badderen houden).
Ik ga wel het vat en het ventiel checken. Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 23:57

pistole

Frutter

Als het verwarmingssysteem niet wordt gebruikt dan zal er weinig fluctuatie in de druk zijn, en dus zal het continue lekken (zoals je metingen van 25 t/m 27 augustus bevestigen).

Wat de exacte minimale druk moet zijn weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat daar een beveiliging op zit. Aan de andere kant: het zijn gescheiden systemen...

De vraag is natuurlijk ook: hoe snel loopt de druk af na een week of een maand? Want ik kan mij voorstellen dat dat logaritmisch is.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:40
Er zit ergens een lek. Dat kun je opsporen door te zoeken naar watersporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Je overstort omleggen naar een emmer is een goed idee. Wat je nu ook moet doen is de condenswaterafvoer van je ketel in een emmer doen. Als daar water in komt zonder!! Dat de ketel aangeslagen is kun je er vanuit gaan dat je een lek hebt in je warmtewisselaar.

Overigens zou ik zeker aanbevelen om dit lek boven water (no pun intended) te krijgen. Je CV systeem jojoën tussen 0,6 en 2,1 bar is nooit goed.

Een expansievat van 21 jaar oud zou ik sowieso vervangen, de kosten zijn het niet en die staat op de nominatie om te gaan!

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Aziona
nodri2000 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:35:Je overstort omleggen naar een emmer is een goed idee. Wat je nu ook moet doen is de condenswaterafvoer van je ketel in een emmer doen. Als daar water in komt zonder!! Dat de ketel aangeslagen is kun je er vanuit gaan dat je een lek hebt in je warmtewisselaar.
Ik heb 28 augustus de condensafvoer in een emmer gestopt. Daar zit nu circa 100-150ml water in. Maakt het nog uit waarvoor de ketel is aangeslagen? Aangezien de WPB langs de ketel loopt zal de ketel eventjes aanslaan als er warm water gepakt wordt. De ketel is niet aangeslagen voor CV aangezien die functie uit staat in het menu. Hieronder het gasverbruik dat het condenswater heeft veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4V7trsk68B40RMzh0gDF64F5aA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d28toe9GQ2RkXREmvzsQNGIP.png?f=fotoalbum_large

Druk is inmiddels gedaald naar 1,7 bar.

Ik kan zien dat de overstort die op de waterleiding zit onder de ketel inmiddels (na 21 jaar, ketel is van 2021) wit is van de kalkaanslag maar ik neem aan dat dit leidingwater is en geen water uit het CV-systeem.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Je hebt het al 20 jaar maar je huidige ketel hangt er pas 3 jaar.

Dan is het toch niet je ketel, wel? Dan is het je leidingwerk. Dus je zal je leidingwerk moeten nalopen. Kan dus ook een verdeelstation zijn of ergens een leiding ergens in een vloer. Je expansievat zou lek kunnen zijn, maar als je je cv niet stookt voor warmte gebeurt daar ook niets.

Daarnaast, je hebt dus een systeem dat geen functie heeft, dus waarom in stand houden. Het gas wat je verbruikt is alleen omdat je schakeling dit triggert. Niet dat het nodig is blijkbaar. Best dure oplossing. Of kook je nog op gas?

[ Voor 40% gewijzigd door Barrycade op 05-09-2024 13:42 ]

• Aziona
Barrycade schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:40:Dan is het toch niet je ketel, wel? Dan is het je leidingwerk. Dus je zal je leidingwerk moeten nalopen. Kan dus ook een verdeelstation zijn of ergens een leiding ergens in een vloer.
Ik zie nergens kalkaanslag bij het leidingwerk. Maar goed, ik ga dit bestellen en hopen dat het poeder fijn genoeg is om langs het filter van de Panasonic WP te gaan. Als in oktober het stookseizien begint dan maar alles nalopen met een UV-lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Aziona Ik lees hierboven dat je je CV-Ketel (koud?) bijvult naar 2.1 bar. Mijn inziens is dit behoorlijk aan de hoge kant (1.5 bar - 1.8 bar is redelijk normaal voor CV ketels). Ik zou als ik jou was even de handleiding van de CV-Ketel er bij pakken en daarin opzoeken wat de fabrikant adviseert, een te hoge druk wordt meestal automatisch weer naar beneden gebracht middels de automatische onluchter en/of het overdruk ventiel, géén van die twee is geschikt om continue druk af te blijven voeren en ze kunnen in zo'n geval dan ook vaak blijven 'hangen' en daarmee je hele CV installatie 'raar' laten doen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
Zojuist expansievat vervangen, die zat vol met water en was dus stuk. Net weer bijgevuld tot 1.0 bar op de ketel deze keer. Vervangen is overigens een fluitje van een cent: teflon 5x om het schroefdraad, oude eraf, nieuwe erop. Nu nog een automatische ontluchter erop zetten want dat is wel een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou een handmatige ontluchter doen, anders lekt de automatische na een tijdje ook weer.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
martijn v o schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:32:Ik zou een handmatige ontluchter doen, anders lekt de automatische na een tijdje ook weer.
Heb je daar ervaring mee? Ik wou deze erop zetten. Die werkt niet met een membraan maar met een vlotter. Toch zeg je "niet doen"?
Ik moet m nog bestellen namelijk. (zelfde is 15 euro bij Amazon ipv 32 bij Warmteservice).

Probleem is dat het expansievat op het hoogste punt hangt en op een plek waar ik er niet bij kan. Hij hangt op zolder achter een schot waar de ketel aan hangt maar door een verbouwing kan ik niet meer eenvoudig achte rhet schot komen. Daarom heeft het vervangen ook lang geduurd. Beetje onhandig, maar goed.

Ik heb inmiddels wel een rond gat gezaagd door dat schot zodat ik het expansievat en de (huidige) handmatige ontluchter kan zien maar het gat is niet breed genoeg voor mijn arm (of die van mijn dochter).

[ Voor 38% gewijzigd door Aziona op 23-11-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04

martijn v o

Certified by Enphase.

T stuk in de leiding en even (horizontaal iets omhoog) verslepen naar een goede plek om te ontluchten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1