Fotobibliotheek verhuizen vanaf iMac?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderVaD
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-08-2024
Goedemiddag!

Mijn iMAC (mid 2010) is aan vervanging toe. De hardware is nog prima maar ik kan geen nieuw OS meer installeren. Als centrale gezinscomputer vind ik het belangrijk dat deze veilig blijft en normaliter betekent dat vervangen. Mijn plan is de iMAC na vervanging te wissen en dan met OpenCorePatcher een nieuw OS te installeren. Dan kan die nog wat jaren mee als huiswerk computer voor mijn kinderen. Echter, ik twijfel erg om de iMAC te vervangen. Mijn partner en ik hebben allebei een laptop (zakelijk) die ook beperkt prive kan worden gebruikt. Het grootste issue de fotobibliotheek die op de iMAC staat. Deze moet ergens naartoe en ik ben er nog niet niet helemaal uit waar naartoe.

Opties tot nu toe:

1) Gewoon een nieuwe iMAC. + eenvoudige migratie, weer jaren voorruit. - weer een PC in woonkamer - overdone voor foto's bijhouden en beetje internet

2) Geen iMAC meer en foto's beheren via iPad + geen PC meer in woonkamer, geen investering in hardware - onzekerheid of en hoe ik de fotobibliotheek moet verhuizen

Als ik de iMAC nu helemaal wis, staan al mijn foto's dan in iCloud of verwijdert iCloud ook alle foto's omdat ik de 'hoofdbibliotheek' op de IMac wis?

3) iMAC wissen en foto's beheren op MacMini + geen PC meer in woonkamer, geen investering in hardware - onzekerheid of en hoe ik de fotobibliotheek moet verhuizen - MacMini is al ge-OpenCorePatched en af toe vreemde errors of vastlopers. - MacMini is bedoeld als single task audio speler met app Audirvana en eigenlijk niet bedoeld voor andere taken - MacMini heeft geen scherm aangesloten behalve TV

4) goedkope (tweedehands?) PC met een Windows installatie of Linux waarop alleen maar foto's worden beheerd. + goedkoop - weer extra hardware die onderhouden moet worden - onzekerheid of en hoe ik de fotobibliotheek moet verhuizen

Wat details over de fotobibliotheek:
Sinds bijna 20 jaar heb ik een fotobibliotheek opgebouwd op mijn iMAC. Een keer gemigreerd van de ene naar de andere iMAC ivm vervanging. De fotobibliotheek staat nu op mijn iMAC, maar iCloud staat aan met de instelling 'Optimaliseer Mac-opslag'. D.w.z. volgens het instellingenscherm dat de foto's alleen op de iMac worden bewaard als er voldoende opslagmogelijkheden zijn. Volgens de iMAC is ruim 33gb in gebruik op de harde schijf van de iMac. Hierop is daarnaast nog ruim 100gb vrij. De iMAC backup ik met Timemachine naar mijn Synology NAS (heel oud ding met 2 nieuwe schijven in raid1). De NAS backupped naar Strato.
Importeren van foto's gaat af vanaf iPhone of vanaf fotocamera. Altijd middels het handmatig importeren in de Fotobibliotheek.

Ik vraag mij af de 33gb de volledige bibliotheek is of dat Apple zelf al een deel naar iCloud heeft verplaats. Ik weet niet waar ik dat kan zien.

Om een goede keuze te maken ben ik op zoek naar de antwoorden op de vragen die ik mezelf stel maar ook naar opties die ik over het hoofd zie. Ben benieuwd of jullie mij hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SanderVaD Heb je een iCloud+ abonnement? Want dan staat je hele bibliotheek daar in anders niet.

https://www.apple.com/nl/...e%2520devices.,-inclusief

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:30
Als aanvulling op @Greatsword:

Of optie 5: vervang die NAS, zet daar de foto’s op (die je vervolgens mooi naar Strato kunt backuppen). De NAS is dan je centrale punt om foto’s/video’s op te slaan en te benaderen vanaf welk device dan ook.

Dan heb je ze én in iCloud (als je dit al hebt dus) en op je NAS (backup) en nog eens bij Strato (backup van de backup).

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn de back-ups gecontroleerd? Dus zowel je Time Machine als je NAS back-up bij Strato? Anders beweeg je straks en ga je onderuit omdat die niet werken...Dan heb je niks meer.

Persoonlijk zou ik weer voor een Mac gaan, niet beslist een iMac. Een Mac mini voldoet ook uitstekend. Het scheelt in de prijs en wanneer je wilt upgraden pak je alleen de computer en de rest blijft wat het is.

Wat ik destijds gedaan heb is de oude bibliotheek, dus het hele "Photos Library.photoslibrary" bestand nogmaals apart naar de NAS kopiëren. Ondertussen zeker zijn dat de aantallen op de Mac net zo zijn als de aantallen in iCloud Photos. Daarna pas de migratie uitvoeren van de oude naar de nieuwe Mac middels "Migratie Assistent". Daar kun je kiezen wet je wel en wat je niet over wilt zetten. Omdat je van een heel oud systeem komt, wat al een (paar) keer gemigreerd is zou ik niet al te veel troep meenemen naar het nieuwe systeem. Zorg dus dat je je documenten geordend hebt voor de migratie, wachtwoorden in een wachtwoormanager staan en alle ballast verwijderd is. Je kunt immers beter eerst opruimen en dan verhuizen dan andersom.