Nep spraakbericht in whatsapp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JediUberknaft
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-02 13:26

JediUberknaft

May Da Force B With You !

Topicstarter
Ten eerste, ik kon geen andere plek vinden om dit te posten, ik kon geen draadje vinden over Whatsapp specifiek ? ( andere waren heel oud al )

Ik heb pas geleden een spraak bericht ontvangen in een chat met mijn moeder, van mijn moeder.
Maar mijn moeder heeft dit nooit gestuurd. Sterker nog, zij weet niet eens hoe zij dat moet doen.

De stem lijkt heel erg op die van mijn moeder, maar ze spreekt alleen nooit op deze manier. Ze is er 100% van overtuigd dat ze het niet is en niet heeft gestuurd. Het lijkt ook niet op dat het een per ongeluk gestuurd bericht is. Mijn vader heeft het ook beluisterd en zegt ook dat dit absoluut niet zijn vrouw is ( maar dat het wel erg erop lijkt)
Ik ben DJ en producer en er is redelijk wat van mij te vinden op internet hierover. Het spraak bericht zegt het volgende: Jij maakt muziek heh ? Housemuziek !!

Mijn moeder is nog prima bij de les, en dit is 100% niet door mijn moeder gestuurd.

Nu is mijn vraag, is zoiets bekend bij iemand hier ? Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt ?
Ik zelf vermoed dat er op 1 of andere manier een poging is gedaan om te kijken of dmv een hack, ai, whatever, gekeken is of dit werkt. Niet perse op mij of mijn moeder gericht
...

Mijn en de telefoon van mijn moeder zijn android telefoons. Allebei nog met beveiliging updates etc. Het bericht is gestuurd in een al bestaande chat met mijn moeder, niet een aparte nieuwe binnengekomen chat oid.
...

Ik heb als eerste gekeken of een spraakbericht malware zou kunnen bevatten, maar zie dat niet terug.
Daarnaast heb ik veel gezocht op nep spraakberichten, maar ook dat zie ik niet. Niet op de site van de politie, tweakers, overheid.

Ik vind het een enge gedachte ondanks dat het niet erop lijkt dat dit een op mij/mijn moeder gerichte actie is.
Maar ik zou heel graag dit nog verder willen uitzoeken, ik wil echt weten hoe of wat !

Iemand hier ??

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:43
Enige wat ik zo kan bedenken, is dat iemand Whatsapp Web gekoppeld heeft aan het WA account van je moeder. Daarvoor moet diegene wel toegang hebben gehad tot de telefoon van je moeder. In de instellingen op haar telefoon kan je bij "gekoppelde apparaten" zien of dit het geval is. Daar kan je deze ook blokkeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En de stem: als er trainingsmateriaal is, is dat wel na te maken ja.

Een bekende die grappig denkt te zijn? Gevaarlijk misbruik zie ik zo 1-2-3 nog niet. Tenzij als er later een 'ik ben mn portemonnee vergeten-achtige voicemail komt. Die dan natuurlijk met een korreltje zout nemen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:37
Is het een spraakbericht of een audio bericht?
Bovenste is een spraakbericht, onderste een audio bericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5NGrawFO5wJFYDio8L19z2TWOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gnaBQO3ac3QoLYzemVjeqpG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jimster schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:28:
[Afbeelding]
Dat komt toch op hetzelfde neer? of wat is het verschil?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:43
AW_Bos schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

Dat komt toch op hetzelfde neer? of wat is het verschil?
Een voicebericht wordt ingesproken en gelijk verstuurd. Een audiobericht is een eerder opgenomen bericht die later verstuurd/doorgestuurd wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 01:51
Ik kan me twee dingen bedenken:

1) Account gehackt (Al dan niet via WhatsApp web?) en het is een vrij gesofisticeerde scam. Je zegt dat de stem heel erg leek op die van je moeder? Dan moet er trainingsdata van haar op het internet bestaan? Of... (en ik fantaseer hier wat verder) ze heeft een lang telefoongesprek gehad met een oplichter waarbij haar stem werd opgenomen?
2) CO vergiftiging? Ik herinner me een bijzondere post op Reddit waarbij iemand dacht dat ze gestalkt werd door haar huisbaas en dat die persoon handgeschreven berichtjes achterliet. Achteraf bleek dat het deze persoon zelf was die rare dingen deed en het niet meer wist door ernstige CO vergiftiging.
In de loop der jaren heb ik meerdere van zo'n verhalen gehoord en gelezen. Bvb. schoenen die zich op mysterieuze wijze verplaatsten waardoor de persoon knettergek werd. Ook daar bleek CO de boosdoener. Dat zou hier ook perfect kunnen: Misschien stuurde je moeder je een bizar berichtje en herinnert ze het zich niet meer door de CO?

Welk scenario het meest waarschijnlijk is... ik durf het niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Jimster schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:28:
[Afbeelding]
hoi, een spraakbericht was het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:45:
Enige wat ik zo kan bedenken, is dat iemand Whatsapp Web gekoppeld heeft aan het WA account van je moeder. Daarvoor moet diegene wel toegang hebben gehad tot de telefoon van je moeder. In de instellingen op haar telefoon kan je bij "gekoppelde apparaten" zien of dit het geval is. Daar kan je deze ook blokkeren.
Dat zal ik vandaag direct checken (ondanks dat behalve mijn vader en ik en mn moeder uiteraard, alleen maar die telefoon in handen kunnen en mogen hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 19:04
Alhoewel ik niet denk dat deze optie het zal zijn (knappe integratie zou dat zijn), niet vergeten dat het ook mogelijk text-to-speech kon zijn, iets qua accessibility features. Ik heb geen ervaring met zulke features, maar wilde die mogelijkheid nog benoemen (want zou mij niet verbazen als dat kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Opifex schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:05:
Ik kan me twee dingen bedenken:

1) Account gehackt (Al dan niet via WhatsApp web?) en het is een vrij gesofisticeerde scam. Je zegt dat de stem heel erg leek op die van je moeder? Dan moet er trainingsdata van haar op het internet bestaan? Of... (en ik fantaseer hier wat verder) ze heeft een lang telefoongesprek gehad met een oplichter waarbij haar stem werd opgenomen?
2) CO vergiftiging?
Whatsapp Web heeft mijn moeder niet, en CO vergiftiging lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Mijn ouders hebben melders in huis en mijn vader heeft ook nooit verder ergens last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Sowieso ben ik jullie heel erg dankbaar voor alle hulp, tips etc .. Ik wil dit echt graag tot de bodem uitgezocht hebben.
Dus alles is welkom !
Ondanks dat het niet een gerichte actie lijkt, is het toch fijn om meer te weten te komen, eventueel ook voor andere mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Kleinkinderen? Wanneer is het verzonden en waren de kleinkinderen toen bij je moeder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

morritz34 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Een voicebericht wordt ingesproken en gelijk verstuurd. Een audiobericht is een eerder opgenomen bericht die later verstuurd/doorgestuurd wordt.
Daar kun je absoluut niet vanuit gaan. Je kunt gewoon met een alternatieve client WhatsApp gebruiken en een mp3 als voice bericht sturen, en de meeste mensen met minder goede bedoelingen gebruiken niet gewoon de WhatsApp app.

@JediUberknaft tegenwoordig kun je met een clipje van 10-30 seconden iemand's stem volledig clonen, tot het punt waar het zo even vlug geluisterd helemaal niet opvalt maar als je beter luistert toch wel te herkennen is. Is je moeder ergens op internet te horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:15:
Kleinkinderen? Wanneer is het verzonden en waren de kleinkinderen toen bij je moeder?
Nee, kleinkinderen zijn 17 en 18 en doen dit absoluut niet. Daar durf ik mn handen voor in t vuur te steken. Maar verder was mijn moeder gewoon thuis met mijn vader. Ik belde haar op na dat ik het bericht had gekregen, om te vragen of ze mij nou een raar spraakbericht had gestuurd. Omdat ik het heel raar vond, het klonk als mijn moeder, maar niet de manier waarop zij normaal gesproken spreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Oon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:18:
[...]

@JediUberknaft tegenwoordig kun je met een clipje van 10-30 seconden iemand's stem volledig clonen, tot het punt waar het zo even vlug geluisterd helemaal niet opvalt maar als je beter luistert toch wel te herkennen is. Is je moeder ergens op internet te horen?
Dat heb ik mijn moeder ook gevraagd inderdaad. Maar zover wij kunnen herinneren, staat er nergens iets van video / spraak online van mijn moeder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:57

Reptile209

- gers -

JediUberknaft schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Whatsapp Web heeft mijn moeder niet, en CO vergiftiging lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Mijn ouders hebben melders in huis en mijn vader heeft ook nooit verder ergens last van ?
Iedereen heeft WhatsApp Web, dat is gewoon een feature van WA. Kan hooguit zijn dat je moeder het niet gebruikt, maar dat was ook niet het punt.

Check via het bolletjes-menu in het hoofdscherm onder Gekoppelde Apparaten of daar iets vermeld staat. Er hoort alleen een knop te staan om een nieuw apparaat te koppelen, geen namen van gekoppelde apparaten. Maar, stel dat dit de route was, dan kan het al niet langer zichtbaar zijn als het andere apparaat de koppeling heeft verbroken nadat dat berichtje is verzonden.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Reptile209 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Iedereen heeft WhatsApp Web, dat is gewoon een feature van WA. Kan hooguit zijn dat je moeder het niet gebruikt, maar dat was ook niet het punt.

Check via het bolletjes-menu in het hoofdscherm onder Gekoppelde Apparaten of daar iets vermeld staat. Er hoort alleen een knop te staan om een nieuw apparaat te koppelen, geen namen van gekoppelde apparaten. Maar, stel dat dit de route was, dan kan het al niet langer zichtbaar zijn als het andere apparaat de koppeling heeft verbroken nadat dat berichtje is verzonden.
ok, ga ik checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Stel 2FA in, als je wilt voorkomen dat iemand na een 'hack' dit soort berichten stuurt. Wel moet je dan de 2FA code eens per zoveel tijd zelf ook invullen, maar voorkomt 'spontane' berichten. Als dan een nieuwe client wat wil proberen, houdt de 2FA eea bij de login poging tegen.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
WhatsApp Web is gewoon de webinterface. Dat heb je altijd.
en CO vergiftiging lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Mijn ouders hebben melders in huis en mijn vader heeft ook nooit verder ergens last van ?
Met enkel dit als onderbouwing zou ik de hypothese nog niet zo snel wegwuiven. Vooral omdat deze piste wel eens veel grimmigere gevolgen zou kunnen hebben dan een vreemd WhatsApp berichtje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 05-06 13:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

JediUberknaft schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Nee, kleinkinderen zijn 17 en 18 en doen dit absoluut niet. Daar durf ik mn handen voor in t vuur te steken. Maar verder was mijn moeder gewoon thuis met mijn vader. Ik belde haar op na dat ik het bericht had gekregen, om te vragen of ze mij nou een raar spraakbericht had gestuurd. Omdat ik het heel raar vond, het klonk als mijn moeder, maar niet de manier waarop zij normaal gesproken spreekt
Ja okey, maar niemand doet ooit wat....totdat ze het doen. Het zal toch een grapje van iemand zijn geweest; dus hou die mogelijkheid open :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:27
Reptile209 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:23:
[...]
En als daar nog actieve apparaten staan kan je ze gelijk uitloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
silverball schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

Ja okey, maar niemand doet ooit wat....totdat ze het doen. Het zal toch een grapje van iemand zijn geweest; dus hou die mogelijkheid open :)
Heb ik ook zeker gedaan. Maar (het is nu inmiddels ruim een week geleden) dan hadden ze dat alsnog eerlijk gezegd. Aangezien ze erbij waren toen ik aan gaf dit echt te gaan onderzoeken, ook met navraag bij politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
Opifex schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

WhatsApp Web is gewoon de webinterface. Dat heb je altijd.
** ik snap m nu

[...]

Met enkel dit als onderbouwing zou ik de hypothese nog niet zo snel wegwuiven. Vooral omdat deze piste wel eens veel grimmigere gevolgen zou kunnen hebben dan een vreemd WhatsApp berichtje...
Wat bedoel je daar precies mee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
CO is een stille moordenaar. Het is perfect mogelijk dat de symptomen nu heel subtiel zijn en nauwelijks opvallen, of dat sommige gezinsleden er last van hebben en andere niet; maar dat het volgende week een dodelijke afloop heeft. Jaarlijks belanden 500 mensen in het ziekenhuis met CO vergiftiging, en sterven er 50. En dat is dan alleen voor België. Ik gok dat het voor Nederland grosso modo x2 zal zijn.

Het is niet mijn doel om je angst aan te jagen. Het is ook niet mijn doel om het been stijf te houden en er blijven op te hameren dat dit met zekerheid de verklaring is voor jouw ervaring. Maar.... als er volgende week toch een ongeluk zou gebeuren... kan je het jezelf dan vergeven dat je het nu hebt weggewuifd als onwaarschijnlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:30
Jouw moeder heeft hoogstwaarschlijnlijk perongeluk te lang het groene micro knopje ingedrukt gehouden en een spraakbericht verzonden.

Als de stem klinkt zoals de hare, dan zal het waarschijnlijk wel zoiets zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door MXMan op 26-08-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 12:51
Opifex schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

CO is een stille moordenaar. Het is perfect mogelijk dat de symptomen nu heel subtiel zijn en nauwelijks opvallen, of dat sommige gezinsleden er last van hebben en andere niet; maar dat het volgende week een dodelijke afloop heeft. Jaarlijks belanden 500 mensen in het ziekenhuis met CO vergiftiging, en sterven er 50. En dat is dan alleen voor België. Ik gok dat het voor Nederland grosso modo x2 zal zijn.

Het is niet mijn doel om je angst aan te jagen. Het is ook niet mijn doel om het been stijf te houden en er blijven op te hameren dat dit met zekerheid de verklaring is voor jouw ervaring. Maar.... als er volgende week toch een ongeluk zou gebeuren... kan je het jezelf dan vergeven dat je het nu hebt weggewuifd als onwaarschijnlijk?
TS gaf aan dat de ouders diverse melders in huis hebben......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
MXMan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:15:
Jouw moeder heeft hoogstwaarschlijnlijk perongeluk te lang het groene micro knopje ingedrukt gehouden en een spraakbericht verzonden.

Als de stem klinkt zoals de hare, dan zal het waarschijnlijk wel zoiets zijn?
Nee dat is het niet, als je per ongeluk zoiets doet, dan spreek je het niet keurig in. En dit was echt ingesproken, ook zonder pauzes oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 05-06 13:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

__1337__ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Heeft TS zelf een melder in huis? :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:30
JediUberknaft schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Nee dat is het niet, als je per ongeluk zoiets doet, dan spreek je het niet keurig in. En dit was echt ingesproken, ook zonder pauzes oid.
Dan zou ik toch eens melding maken bij Meta en dan toch asap 2FA instellen op jouw ma haar account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex

Dat heb ik gelezen, dank je......

Melders die op batterijen werken. Melden die in de hotelwereld x-jaarlijkse controles krijgen en in huishoudelijke sfeer niet. Melders die misschien in ruimtes hangen waar de CO niet hangt, terwijl er geen hangen waar er wel een CO walm zweeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een CO melder hoeft alleen bij bijvoorbeeld de CV ketel, waar dat nog wel eens wilt lekken, op andere plekken heb je meestal rookmelders, maar die doen niets bij CO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Opifex schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Dat heb ik gelezen, dank je......

Melders die op batterijen werken. Melden die in de hotelwereld x-jaarlijkse controles krijgen en in huishoudelijke sfeer niet. Melders die misschien in ruimtes hangen waar de CO niet hangt, terwijl er geen hangen waar er wel een CO walm zweeft.
Een beetje rookmelder zoals die ik heb, gebruiken netstroom + batterij als backup. ;) En ja, ik check hem jaarlijks.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 27-08-2024 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
CH4OS schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:33:
[...]

Een beetje rookmelder zoals die ik heb, gebruiken netstroom + batterij als backup. ;) En ja, ik check hem jaarlijks.
Zullen we verder gewoon bij het onderwerp blijven ? @Opifex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je intussen 2FA ingesteld? Dat voorkomt "vreemde" clients die gebruik maken van het telefoonnummer / account. Bij inloggen en na zoveel tijd dien je dan de 2FA code in te voeren voordat je berichten kunt sturen. Dan weet je dus extra zeker dat het jouw moeder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-06 18:28
Wat je nog kan controleren is of het audiobestand op de telefoon staat.
Met drie keer (verkeerd) klikken heb je een bijlage verzonden.
Dan weet je of het bestand van die telefoon is verzonden of van een ander device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
JediUberknaft schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 05:58:
Zullen we verder gewoon bij het onderwerp blijven ? @Opifex
Ik blijf bij het onderwerp: Jij die spookberichten ziet en hoort. Het is één van de meest voor de hand liggende verklaringen. Of je dat nu wil of niet.
CH4OS schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:33:
Oh, dus jij bent de moeder van OP? Dat wist ik niet! Misschien kan jij dan ineens vertellen waarom je dat mysterieuze berichtje stuurde?

[ Voor 35% gewijzigd door Opifex op 27-08-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Je kunt nog wat forensisch onderzoek doen...?
Kun je dat bestand eraf krijgen zodat je het in audacity kan stoppen voor analyse? (het is android, dus ik gok ja)

Als je nogmaals een opname maakt en via whatsapp verstuurt (naar jou bijv.) met ongeveer dezelfde tekst zou je grote verschillen moeten opmerken, toch? In ruis of spectrum van de stem.
Om zo te bepalen of het door dezelfde telefoon is opgomen?

Of werkt dat niet zo bij audio?

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 27-08-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50

pistole

Frutter

jeroen3 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:24:
Kun je dat bestand eraf krijgen zodat je het in audacity kan stoppen voor analyse? (het is android, dus ik gok ja)

Als je nogmaals een opname maakt en via whatsapp verstuurt (naar jou bijv.) met ongeveer dezelfde tekst zou je grote verschillen moeten opmerken, toch? In ruis of spectrum van de stem.

Daarnaast: op de telefoon van moeders zou het audiobestand ook terug te vinden moeten zijn. Wat is het tijdstip van versturen? Wat deden je ouders op dat moment en waar was de telefoon?

Whatapps verstuurt (of zegt te versturen) met end-to-end versleuteling. Dat impliceert dat iemand toegang gehad moet hebben tot het account van je moeder. Of het is op de telefoon zelf gedaan, wat vooralsnog het meest voor de hand liggend is.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:24:

ik ga daar inderdaad eens naar kijken, ik ben donderdag bij mijn ouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
pistole schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Daarnaast: op de telefoon van moeders zou het audiobestand ook terug te vinden moeten zijn. Wat is het tijdstip van versturen? Wat deden je ouders op dat moment en waar was de telefoon?

Whatapps verstuurt (of zegt te versturen) met end-to-end versleuteling. Dat impliceert dat iemand toegang gehad moet hebben tot het account van je moeder. Of het is op de telefoon zelf gedaan, wat vooralsnog het meest voor de hand liggend is.
as donderdag ben ik bij mijn ouders en ga dat allemaal bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft

JediUberknaft

Topicstarter
CH4OS schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:19:
Heb je intussen 2FA ingesteld? Dat voorkomt "vreemde" clients die gebruik maken van het telefoonnummer / account. Bij inloggen en na zoveel tijd dien je dan de 2FA code in te voeren voordat je berichten kunt sturen. Dan weet je dus extra zeker dat het jouw moeder is.
as donderdag ben ik bij mijn ouders en zal kijken of ik dat er doorheen kan krijgen bij mn moeder ( ze is 81, dus is allemaal wat lastiger, maar snapt ook wel de ernst er van)
Pagina: 1