Schuurtje dak isoleren of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
We hebben in onze tuin een houten schuurtje staan, waar het in de zomer soms flink warm kan worden. Nu heb ik toevallig ook wat xps platen over van een vorige klus. Daarmee zou ik in principe de helft van het dakje kunnen isoleren. De kant op het zuiden ligt dan het meest voor de hand.

Maar waar ik bang voor ben is dat het dan tussen het houten dak en de isolatieplaten zou kunnen gaan schimmelen. Hoe groot is die kans?

De schuur heeft zowel aan de voor- en achterkant kleine raampjes die we in principe altijd wel deels open laten staan, dus er is op zich wel ventilatie. Maar desondanks kan het in de zomer toch flink warm worden.

Bovenop het houten dak liggen shingles. Ik begrijp dat het beter zou zijn als die platen tussen het hout en de shingles zouden liggen, maar die shingles liggen er nog maar een paar jaar op. Zou zonde zijn om die nu alweer weg te moeten halen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 13:54

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Shingles zijn dampdicht, je XPS ook, vocht kan niet weg. Het hout er tussen zal uiteindelijk gaan rotten, er kan altijd wel vocht bij komen op de een op andere manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Plant een boom die zijn schaduw op het schuurtje werpt.
Met een paar esdoorns heb je binnen een paar jaar schaduw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:40
Wat heb je in de schuur waarvoor je zou isoleren?
Hier wordt het ook bloedheet binnen maar ik ga er niets aan doen.
Aan alle kanten lucht het tussen de golfplaten door dus hierdoor ook voldoende ventilatie.

Maar heb je er een koelkast of iets in staan dan kan ik mij voorstellen dat je het koeler wil hebben binnen.

Natuurlijke schaduw werkt anders nog het beste wat @Yaksa al zegt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
W1LL3M schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:02:
Shingles zijn dampdicht, je XPS ook, vocht kan niet weg. Het hout er tussen zal uiteindelijk gaan rotten, er kan altijd wel vocht bij komen op de een op andere manier.
OK, dan maar beter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 13:35
Bovendien heeft het niet veel nut. Ik heb mijn tuinhuis volledig geïsoleerd (10cm in de muren en 8cm in het dak) en de opwarming (of koude) vertraagt een beetje. Maar als het buiten warm wordt, wordt het met een beetje vertraging binnen ook warm en als het koud is, vriest het uiteindelijk ook in het tuinhuis als ik het niet verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan wel isoleren met xps maar dat moet dan geventileerd. Punt is wel dat het maar beperkt tegen warmte werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 13:13
Horla schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:46:
Bovendien heeft het niet veel nut. Ik heb mijn tuinhuis volledig geïsoleerd (10cm in de muren en 8cm in het dak) en de opwarming (of koude) vertraagt een beetje. Maar als het buiten warm wordt, wordt het met een beetje vertraging binnen ook warm en als het koud is, vriest het uiteindelijk ook in het tuinhuis als ik het niet verwarm.
Inderdaad, isolatie vertraagd de warmteoverdracht, het houd (het) niet 100% tegen.

In de jaren zeventig en tachtig werd er om raak geïsoleerd, en het verhaal ging dat isolatie de koude tegenhield... dus Gamma en Wickes verkochten rollen van 5mm dunne polystyreen, konden de mensen met één rol de héle zolder 'isoleren' 8)7

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-05 17:37
natural colour schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Inderdaad, isolatie vertraagd de warmteoverdracht, het houd niet 100% tegen.

In de jaren zeventig en tachtig werd er om raak geïsoleerd, en het verhaal ging dat isolatie de koude tegenhield... dus Gamma en Wickes verkochten rollen van 5mm dunne polystyreen, konden de mensen met één rol de héle zolder 'isoleren' 8)7
Wij hadden toch na een schuurtje te isoleren geen last meer van bevroren aardappels en daarvoor was het binnen 2 dagen matige vorst raak. Hitte is misschien iets lastiger omdat wekenlang onder de 25 graden blijven lastiger is (alles warmt op in de zon) dan een paar koude nachten -5.

Je kan sedum op je dak zetten of de boel witten met verf (permanent) of krijt (spoelt na paar maanden weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
Schuurdaken en platte daken ( carport) altijd isoleren. Mooi voorbeeld is een overkappingverkoper die isolatie als optie heeft “ isolatie sls u niet wil dat het dak gaat schimmelen “

Het is een dak dat richting het heelal kijkt, dus -273graden aan. Dat vochtige lucht dan aan de onderkant slaat of het gaat beschimmelen is logisch. Door de isolatie blijft de onderzijde van je dak warmer, je schuur zal er minder vochtig door worden en dus fijner

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
Ik vraag mij ook af of het zo'n vaart gaat lopen met schimmelen en rottend hout.
De RV en temperatuur zal binnen en buiten nagenoeg gelijk zijn in een schuurtje zonder verwarming. Dus ook het verschil in dampspanning en dat bepaalt of er vochttransport gaan plaatsvinden in de constructie.

Er zit alleen wat faseverschil tussen binnen en buiten.
Zou wel interessant zijn om dat eens in Ubakus te stoppen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1