Vreemd issue met nieuwe studio monitors op pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:50
Mijn vraag:

Ik heb recent mijn instap speakersetje op de pc vervangen door een setje KRK Classic 5 monitors. Ik heb ze aangesloten doormiddel van een Devine VA8030 2xXLR naar 3.5 mm jack kabel.

Het geluid is fantastisch, echt dag en nacht verschil dus op dat vlak een goede aankoop. Echter werken mijn speakers niet zoals het hoort. Er zit namelijk continu een ruis op de achtergrond. Niet heel hard maar wel duidelijk hoorbaar. Als ik muziek speel of een film opzet dan werkt het gewoon prima maar de ruis is er wel nog, alleen hoor je die niet meer doordat het volume hoger is dan de ruis. Als ik echter een spelletje start (maakt niet uit welke) dan veranderd de lichte ruis in een hard gezoem alsof er een stelletje wespen in mijn speaker verstopt zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 11. Moederbord Aorus x570 elite met realtek audio óf de audio output van mijn LG27GN950

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Speakers aangesloten op twee verschillende laptops, daarmee is het issue NIET aanwezig of i.i.g. niet hoorbaar.

- Speakers aangesloten op zowel de interne audio poort van het moederbord, de audio poort van mijn monitor en de audio poort van mijn Steelseries HUB van mijn draadloze headset. Alle drie op de 3.5mm aansluiting.

- Speakers op een andere groep aangesloten dan de PC.

- Een bootable USB gemaakt met Ubuntu om te checken of het OS / Drivers het issue zijn.

Als ik de pc reboot dan stopt het ruis even, zodra ik dan iets van geluid afspeel in Windows begint het direct. Bijvoorbeeld even op het geluidsicoontje drukken.

Ik wil het graag oplossen maar op audio vlak heb ik niet veel kennis, dus voordat ik allerlei zaken zoals nieuwe kabels ga aanschaffen zou ik graag advies krijgen van de kenners over hoe ik dit het beste kan aanvliegen.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:01
Controleer eens of je kabels over of dicht in de buurt van andere kabels en/of elektriciteitskabels/stopcontacten liggen.
Ik had vroeger een gelijkaardig issue. Dat heb ik toen kunnen oplossen door XLR kabels te gebruiken met een dikkere mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 22:50
Zitten beide aangesloten op een geaard stopcontact?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sluit ze eens aan met een fatsoenlijke gewone 3,5mm naar tulpkabel, dat kan ook namelijk. Die xlr is een balanced ingang, maar daar heb je vrij weinig aan als je van een ongebalanceerd signaal komt.
Bovendien is Devine op zijn zachtst gezegd een B merk, dus kwaliteit (en daarmee ook isolatie) kan variëren.

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 25-08-2024 18:58 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Bedankt voor de reacties! Ze zitten wel in de buurt van stroomkabels ja, van de pc en monitor. Het stopcontact is geaard.

Welke tulp kabel zou goed zijn? Want ik had deze Devine kabels namelijk gepakt omdat die door de webshop aangeraden werden en grotendeels positieve reviews hadden. Niet dat ik dalijk weer een B-merk kabel koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:01
VulcanRaven schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:23:
Welke tulp kabel zou goed zijn? Want ik had deze Devine kabels namelijk gepakt omdat die door de webshop aangeraden werden en grotendeels positieve reviews hadden. Niet dat ik dalijk weer een B-merk kabel koop.
Ik heb er zelf van Mogami, maar er zijn heel wat goede (helaas vaak dan ook duurdere) merken.
Best even zelf wat opzoekwerk doen naar kabels met iets dikkere isolatie/mantel.
En als je een audiozaak in de buurt hebt, kan je daar misschien eens vragen om een kabel uit te testen.

Maar vooral je combinatie eens testen op een plek waar er geen andere kabels liggen en je stopcontact geaard is. Dan weet je zeker dat het niet ergens anders aan ligt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Deze speakers zijn bedoeld om met XLR aan te sluiten op een gebalanceerde audio-uitgang. Die heeft je PC niet, en waarschijnlijk is die uitgang nog vrij noisy ook.

Koop een audio interface met gebalanceerde uitgangen en de juiste kabels (meestal is dat een TRS jack naar XLR male).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik heb vandaag eens geprobeerd met een RCA naar Jack kabel, daarmee is het issue nog erger zelfs. Lijkt er dus op dat vanuit mijn PC het signaal niet goed is.

Ik zal dus een audio interface moeten aanschaffen. Bij mijn speakers zitten XLR kabels (die overigens een stuk dikker zijn dan die van Devine).

Nu kan ik twee dingen doen:

1. Devine audio interface aanschaffen met 2x XLR out.
2. Focusrite Scarlett Solo 4th Gen aanschaffen met 2x Klotz Greyhound TRS kabel.

Optie 1 is het goedkoopst, de Devine is een stukje goedkoper + ik kan de bijgeleverde kabels gebruiken. Echter zijn de reviews van dat kastje wat matig. Die 2e heeft een stuk betere reviews maar totaalplaatje wordt dan wel wat duurder.

Ik wil best investeren als het de moeite waard is, maar is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 15:56
Ja, een interface zal zeker verschil maken t.o.v. die noisy onboard geluidskaart van je moederbord.

Ik zou voor puur afspelen van audio voor iets gaan als deze Presonus (wel USB-C poort benodigd):

https://www.bax-shop.nl/e...e-mobiele-audio-interface

Edit: en dan een setje balanced jack kabels erbij (TRS). Laat je niet verleiden tot superdure kabels. Moet gewoon kunnen met TRS Devine kabels, niet te lang.

Heb ze zelf ook tussen mijn interface en KRK Rokit RP6 monitors, geen enkel probleem qua ruis.

https://www.bax-shop.nl/j...eter/product-details.html

[ Voor 42% gewijzigd door jesco_white op 26-08-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De meeste audio interfaces hebben geen XLR uitgangen maar (meestal balanced) jacks omwille van de hoeveelheid ruimte die dat inneemt. Dat is geen probleem verder je kunt gewoon een tweetal jack naar XLR kabels kopen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
TRS naar TRS is toch ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je speakers geen TRS input hebben, dan niet nee.

Edit: even opgezocht en zie dat ze dat wel hebben dus dan is dat ook prima ja.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 26-08-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
Bedankt voor de adviezen!

Ik heb de Presonus interface + 2 TRS kabels besteld. Ik laat hier weten of het geholpen heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Nou, vanmiddag de AudioBox GO + 2 kabels binnen.

Thuis aangesloten en getest. Er is nog steeds een ruis aanwezig, wel minder als zonder de Audio Box maar wel nog goed hoorbaar.

Muziek luisteren + Films afspelen lijkt goed te werken. Maar spelletjes is nu helemaal onmogelijk. Een oudere game doet het goed maar de wat modernere spellen hebben helemaal geen geluid meer en beginnen direct met een hele harde zoem als er geluid zou moeten afspelen.

Ik heb de onboard geluidskaart al eens in het BIOS uitgeschakeld maar dat heeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:33

Major_ton

Shoot!

VulcanRaven schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:42:
Nou, vanmiddag de AudioBox GO + 2 kabels binnen.

Thuis aangesloten en getest. Er is nog steeds een ruis aanwezig, wel minder als zonder de Audio Box maar wel nog goed hoorbaar.

Muziek luisteren + Films afspelen lijkt goed te werken. Maar spelletjes is nu helemaal onmogelijk. Een oudere game doet het goed maar de wat modernere spellen hebben helemaal geen geluid meer en beginnen direct met een hele harde zoem als er geluid zou moeten afspelen.

Ik heb de onboard geluidskaart al eens in het BIOS uitgeschakeld maar dat heeft geen effect.
Er zit denk ik toch iets niet helemaal lekker in de config van je PC. Als de speakers met een tweetal laptops gewoon ruisvrij werken, dan blijft er eigenlijk nog meer één plek over om het probleem in te zoeken. Heb je all Asio4all drivers geprobeerd nu je via USB werkt?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ASIO4All heb je op zich niet zo veel aan in deze context, dat is alleen voor audio software die dat specifiek ondersteunt.

Dat er dingen mis gaan als je een game start klinkt alsof er een instellingenprobleem is. Ik gebruik ook een audio interface (Arturia Audiofuse) en dat is bij mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Wel vreemd idd. Dit hoort gewoon muisstil te zijn eigenlijk. Ik heb zelf wel mijn KRK's op een andere groep staan dan mijn pc. Volgens mij heb ik dit gedaan vanwege ruisissues zoals jij hebt zodra ik de KRK's op hetzelfde stekkerblok als de pc zette. Maar zo te zien heb jij ze ook al op een andere groep zitten. Zit er mogelijk iets anders ook op die groep van je KRK's die de ruis kan veroorzaken? Kun je ze eens via een haspel ofzo op een ander wandcontactdoos aansluiten als test?

Ben ook wel benieuwd of je diezelfde ruis hoort als je een koptelefoon op de interface aansluit. Dan kun je redelijk uitsluiten of de ruis al in je interface aanwezig is of alleen vanuit de Rokit's komt.

[ Voor 17% gewijzigd door jesco_white op 27-08-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Ik had ze al eens aangesloten op een ander outlet dat als het goed is op een andere groep zit.

Ik ga mijn pc eens helemaal opnieuw installeren en van daaruit verder kijken. Dan weet ik zeker dat ik alle oude drivers e.d. eruit heb.

Ik kom er op terug!

• VulcanRaven
Ik heb mijn pc inmiddels voorzien van een verse installatie. Hierdoor goed kunnen troubleshooten.

Studio Monitors i.c.m. Audiobox GO + goede kabels zorgt ervoor dat de ruis zo goed als weg is in muziek en films.

Echter bij games is het nog steeds aanwezig als een hard gezoem. Nu heb ik eens één speaker aangesloten op een aparte groep. Hierdoor staat de speaker naast de pc uit en viel me daar dus op dat op het moment dat het gezoem begint dit ook zachtjes uit de pc komt. Het lijkt dus op iets van coilwhine vanuit de pc welke doorgestuurd wordt naar de speakers...

De speakers zitten aangesloten via de Audiobox GO die weer met de USB op mijn monitor aangesloten zit. Je zou dus zeggen dat die verbinding zo ver mogelijk van de pc af is. Audiobox GO direct op de USB van de pc maakt geen verschil helaas.

Edit: hier eens op gezocht en blijkbaar hebben veel mensen hier last van. Zou een USB isolator hier de oplossing voor zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door VulcanRaven op 29-08-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Heb je washers tussen de schroeven van het moederbord en de bus waar de schroef in draait?

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Yes, die is goed gemonteerd.

Ik heb eens een USB isolator besteld. In de reviews van dat ding kom ik vrij veel mensen tegen met exact de issues die ik ervaar. Zelfs een aantal met KRK speakers en daar zijn de issues met dat ding allemaal bij verholpen. Even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
Uiteindelijk dit issue opgelost door op Amazon een SPDIF naar RCA adapter te kopen. Gezien de digitale kabel geen stroom vervoert heeft deze geen last van de coil-whine. Deze via de onboard geluidskaart aangesloten en nu kraakhelder ruisloos geluid in alle toepassingen!

Ik had ook een usb isolator gebruikt maar hier werkte de DAC niet mee. Die gaf dan foutmeldingen op de usb poort.
Pagina: 1