Access point installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-09-2024
Hallo,

Ik wou even proberen om een gedateerd access point op de tweede verdieping te installeren op te zien wat dat met het bereik doet. Het gaat om een DAP2695 van D-link.

Ik heb het toestel eerst gereset. Daarna zie ik het standaard open wifi-netwerk verschijnen. Als ik daarmee verbind, en ik typ dap2695.local, dan zou ik het ap moeten kunnen instellen, maar ik krijg geen aanmeldscherm.

Wie kan mij even verder helpen? Ik ben absoluut geen kenner wat netwerken betreft…

Alvast bedankt!
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Probeer via je router het ip-adres van het AP te vinden. Dan daar direct op inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Cyphax

Moderator LNX
Als de suggestie hierboven niet zou werken zou je ook de stappen uit de handleiding kunnen volgen, maar daar heb je een laptop of computer met een netwerkaansluiting voor nodig.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
192.168.0.50 intypen ipv dap2695.local
Aldus gebruiksaanwijzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Bedankt. Dat stond zo niet in de handleiding die ik heb. Maar het werkt! Nog een vraag: ik las dat je best op elk ap dezelfde ssid gebruikt, hetzelfde wachtwoord geeft en dezelfde beveiliging instelt. Ik heb 2 dap2695 ap’s en de router van de provider (Proximus wifi 6 internet box). Kan ik dan bvb op de router zelf ook dezelfde Ssid instellen als op de access points, zodat ik de router beneden, een access point op verdieping 1 en een ander access point op verdieping 2 kan zetten? Ik vermoed wel dat de beveiliging op de router wpa3 is, en op de access points maar wpa2. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Tommy75 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:44:
Bedankt. Dat stond zo niet in de handleiding die ik heb. Maar het werkt! Nog een vraag: ik las dat je best op elk ap dezelfde ssid gebruikt, hetzelfde wachtwoord geeft en dezelfde beveiliging instelt. Ik heb 2 dap2695 ap’s en de router van de provider (Proximus wifi 6 internet box). Kan ik dan bvb op de router zelf ook dezelfde Ssid instellen als op de access points, zodat ik de router beneden, een access point op verdieping 1 en een ander access point op verdieping 2 kan zetten?
Ja
Ik vermoed wel dat de beveiliging op de router wpa3 is, en op de access points maar wpa2. Is dat een probleem?
Dan zal je de router terug moeten zetten op WPA2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Let wel op dat het product sinds 2021 geen firmware updates meer heeft gehad en sinds 2020 al de status discontinued heeft (en op de markt sinds 2014).

Als je je test met uitbreiding van bereik hebt gedaan is het wel tijd om weer een ondersteund en actueel setje AP’s aan te schaffen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
nelizmastr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:30:
Let wel op dat het product sinds 2021 geen firmware updates meer heeft gehad en sinds 2020 al de status discontinued heeft (en op de markt sinds 2014).

Als je je test met uitbreiding van bereik hebt gedaan is het wel tijd om weer een ondersteund en actueel setje AP’s aan te schaffen :)
Wordt nog gewoon ondersteund:
https://openwrt.org/toh/hwdata/d-link/d-link_dap-2695_a1

Moet je alleen wel even wat voor doen. Mogelijk gaat dat ding dan ook WPA3 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50

nelizmastr

Goed wies kapot

_JGC_ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Wordt nog gewoon ondersteund:
https://openwrt.org/toh/hwdata/d-link/d-link_dap-2695_a1

Moet je alleen wel even wat voor doen. Mogelijk gaat dat ding dan ook WPA3 doen.
Third party of community support schaar ik niet onder ondersteuning persoonlijk, custom software al helemaal niet, maar wellicht is dat een eigen interpretatie omdat ik veelal met zakelijke omgevingen werk en het daar echt not done is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
nelizmastr schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:20:
[...]

Third party of community support schaar ik niet onder ondersteuning persoonlijk, custom software al helemaal niet, maar wellicht is dat een eigen interpretatie omdat ik veelal met zakelijke omgevingen werk en het daar echt not done is.
D-link is een consumenten merk. Zakelijk is dat sowieso not-done.

Waar HPE, Cisco en dergelijke merken met regelmaat met firmware updates komen die lekken dichten of bugs oplossen moet je dat bij merken als D-link maar afwachten.

Bij OpenWRT schakelt men een stuk sneller mbt beveiligingsupdates en bugfixes.

Edit: als ik de specs van dit AP bekijk lijkt die gericht op zakelijk gebruik. SSH, SNMP en NAP integratie kom je niet veel tegen bij consumenten accesspoints. Is ook geen goedkoop plastic kastje.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 26-08-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Nu online
Zowel mijn KPN Experiobox 12 als mijn APs, dit jaar gekocht, staan standaard op WPA2.
Dan lijkt het me wat ver gaan als hij op dit moment vanwege WPA3 een apparaat moet vervangen, of ging dat meer om de verouderde firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se77en schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:58:
Zowel mijn KPN Experiobox 12 als mijn APs, dit jaar gekocht, staan standaard op WPA2.
Dan lijkt het me wat ver gaan als hij op dit moment vanwege WPA3 een apparaat moet vervangen, of ging dat meer om de verouderde firmware?
Niemand zegt vervangen, alleen beneden even op WPA2 zetten :z

Sowieso zul je weinig AP's op WPA3-only zien aangezien je dan geen clients ouder dan WiFi-6 gaat kunnen connecten. Meestal is WPA2/WPA3 de default, maar je ziet sommige aanbieders (met name de grote providers) kiezen om toch nog enkel WPA2 te doen omdat oudere clients soms over hun nek gaan van WPA2/WPA3 en niet willen verbinden. 100% een client probleem, maar zie dat maar iemand uit te leggen die net een nieuwe gateway gekregen heeft van de provider en opeens met meerdere apparaten niet meer kan verbinden :Z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Niemand zegt vervangen, alleen beneden even op WPA2 zetten :z

Sowieso zul je weinig AP's op WPA3-only zien aangezien je dan geen clients ouder dan WiFi-6 gaat kunnen connecten. Meestal is WPA2/WPA3 de default, maar je ziet sommige aanbieders (met name de grote providers) kiezen om toch nog enkel WPA2 te doen omdat oudere clients soms over hun nek gaan van WPA2/WPA3 en niet willen verbinden. 100% een client probleem, maar zie dat maar iemand uit te leggen die net een nieuwe gateway gekregen heeft van de provider en opeens met meerdere apparaten niet meer kan verbinden :Z
nelizmastr zei vervangen niet vanwege WPA3 maar omdat het apparaat niet meer wordt ondersteund / geen firmware-updates krijgt.

WPA2/WPA3 vind ik altijd vreemd. Misschien betere beveiliging van communicatie met een client die WPA3 ondersteunt, maar het beveiligingsniveau van je netwerk blijft dan toch gewoon WPA2?
Een kwaadwillende kan dan ook kiezen en zal WPA2 kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se77en schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

nelizmastr zei vervangen niet vanwege WPA3 maar omdat het apparaat niet meer wordt ondersteund / geen firmware-updates krijgt.
Dat is inderdaad - itt WPA3 an sich - wel een reden om iets anders te overwegen.
WPA2/WPA3 vind ik altijd vreemd. Misschien betere beveiliging van communicatie met een client die WPA3 ondersteunt, maar het beveiligingsniveau van je netwerk blijft dan toch gewoon WPA2?
Een kwaadwillende kan dan ook kiezen en zal WPA2 kiezen.
Valt mee. Om WPA te kraken moet je handshakes van individuele apparaten capturen en elk apparaat dat met WPA3 werkt is er eentje minder die kwetsbaar is voor de kwetsbaarheden voor WPA2. Een vlaggetje in de beacons die zegt 'WPA2 mag ook' doet daar niets aan af. Die kwetsbaarheden voor WPA2 vallen overigens ook goed mee zolang er een update geweest is sinds de KRACK-attacks van 2017. Bij actieve support tot 2021 is dat alvast het geval. Sinds 2017 zijn geen nieuwe vulnerabilities in WPA2 gevonden, je zou hooguit security issues in dit specifieke apparataat kunnen hebben, wat een stuk minder ernstig is aangezien random attacks geen zin hebben (tenzij het een apparaat is met erg grote marktaandeel, wat hier niet het geval is).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy75
Bedankt voor alle reacties!
Als ik nieuwe ap’s zou kopen, welke raden jullie dan aan? (Voor thuisgebruik, gelijkvloers en 2 verdiepingen, overal ligt netwerkkabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Tommy75 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:23:
Als ik nieuwe ap’s zou kopen, welke raden jullie dan aan? (Voor thuisgebruik, gelijkvloers en 2 verdiepingen, overal ligt netwerkkabel)
Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal maar hier al negen jaar per verdieping een TP-link EAP225. Draait altijd als een zonnetje. "management" gewoon per AP, ik gebruik geen Omada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Cyphax

Moderator LNX
Tommy75 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:23:
Misschien is deze vergelijking wel een goed begin. Ik heb zelf de meeste ervaring met TP-Link (Omada), de Deco-omgeving is net iets consumentgerichter en wat toegankelijker.
Een set van twee is daarbij wel betaalbaar, als wifi-6 genoeg is. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1