Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 07:45
Wij hebben een Bosch Series 8 wasmachine met iDOS gekocht via een veiling. Het gaat specifiek om de Bosch WAW32642NL/09. Sinds een tijd ervaren wij problemen met de iDOS, het systeem doseert geen wasmiddel.

Volgens de instructie van Bosch heb ik de lade schoongemaakt, volgens het volgende filmpje: https://www.witgoedrepara...chter-wordt-niet-gebruikt.

Verder zien we geen E81 wat getoond wordt bij te weinig wasmiddel, dus dat is het probleem niet. Het lijkt erop, dat de pomp in de doseermodule wel wordt aangeroepen. Ik hoor die namelijk duidelijk draaien.

Ik weet niet of ik het probleem oplos door een nieuwe doseermodule te kopen. Aangezien die op zich al 180 euro is, wil ik eerst zien of ik het nog wel opgelost krijg.

Zijn er mensen hier die de doseermodule zelf wel eens gedemonteerd hebben en bijvoorbeeld specifiek een pompje hebben vervangen?

Ter referentie, het doseermodule: https://www.onderdelen.nl...ioperfect-wasmac-00541350

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
Alvast een volgende stap, ik zie dat er schroeven zitten op de twee pompjes in de doseermodule. Die ga ik er in ieder geval eens uithalen. Zien hoever ik kom en wat ik schoner krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 09:41
Werkte het iDos systeem vanaf het begin(aankoop veiling) al niet ?
was de wasmachine nieuw of was het een gebruikte toen je hem gekocht hebt ?
met het reinigen van de componenten van het iDos systeem dien je voorzichtig te
werk te gaan, er zitten electronische onderdelen in.
staat het iDos systeem wel aan ? (is ook uit te schakelen namelijk),
De iDos doseer pompjes zijn niet los te vervangen, je dient dan idd de gehele doseer module/dispenser
te vervangen, maar of dat de gok waard is gezien de kosten durf ik niet te zeggen,
probeer het systeem zo goed als mogelijk te reinigen (kijk uit met water en de electronica),
aangekoekt wasmiddel kan een juiste werking ook verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je machine is uit maart/april 2016
Na 8,5 jaar is een nieuwe doseermodule geen slecht idee.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 26-08-2024 18:48 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
Limbra schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:24:
Werkte het iDos systeem vanaf het begin(aankoop veiling) al niet ?
Het iDos systeem heeft hiervoor wel gewerkt.
Limbra schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:24:
was de wasmachine nieuw of was het een gebruikte toen je hem gekocht hebt ?
met het reinigen van de componenten van het iDos systeem dien je voorzichtig te
werk te gaan, er zitten electronische onderdelen in.
staat het iDos systeem wel aan ? (is ook uit te schakelen namelijk),
De iDos doseer pompjes zijn niet los te vervangen, je dient dan idd de gehele doseer module/dispenser
te vervangen, maar of dat de gok waard is gezien de kosten durf ik niet te zeggen,
probeer het systeem zo goed als mogelijk te reinigen (kijk uit met water en de electronica),
aangekoekt wasmiddel kan een juiste werking ook verstoren.
Klopt, ik ben me ervan bewust dat de electronica in ieder geval droog moet blijven. Ik zie door het half-transparante kunstof bij de twee pompjes dat bij de wasmiddelpomp volgens mij wel iets van troep zit. Het is in ieder geval niet de kleur van m’n huidige wasmiddel. Er zitten vier schroeven op (pentalobe). Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://cdn.partsnl.nl/parts/jpg3/00541350-k6.jpg

Aangezien ik die schroeven in ieder geval kan opendraaien - mits ik de correcte bit heb - ga ik dat proberen. Kwestie van foto's maken voor alles wat ik loshaal. En als dat al te snel te moeilijk gaat, dan laat ik het zitten. Dan maar een compleet nieuwe module.
DJMaze schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:48:
Je machine is uit maart/april 2016
Na 8,5 jaar is een nieuwe doseermodule geen slecht idee.
Het product is in ieder geval voor de veilig (wel amateuristisch, deur zat met een hoop kit aan mekaar) gecontroleerd. Ik vermoed in ieder geval dat het inderdaad geen kwaad kan. Maar voor die 200 euro wil ik 't proberen zelf nog op te lossen. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Martindo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:35:
deur zat met een hoop kit aan mekaar
Dan had ik de machine direct weggegooid.
Er horen ongeveer 12 schroeven in de deur binnenrand te zitten.
Die schroeven zitten vast aan de buitenrand.
Wat er vaak gebeurt is dat men te grof geweld toepast en het plastic van de buitenrand (waar de schroef indraait) afbreekt.
Met een 2-componenten ABS lijm kan soms de pinnetjes wel weer vast lijmen, maar niet altijd.
Is het een deur zonder schroeven, dan moet hem los klikken/draaien en niet slopen+kitten.

"wasparfum" sloopt ook een machine overal en is #1 oorzaak waarom de deur en zeepbak wegsmelt.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 27-08-2024 16:31 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
DJMaze schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Dan had ik de machine direct weggegooid.
Er horen ongeveer 12 schroeven in de deur binnenrand te zitten.
Die schroeven zitten vast aan de buitenrand.
Wat er vaak gebeurt is dat men te grof geweld toepast en het plastic van de buitenrand (waar de schroef indraait) afbreekt.
Met een 2-componenten ABS lijm kan soms de pinnetjes wel weer vast lijmen, maar niet altijd.
Is het een deur zonder schroeven, dan moet hem los klikken/draaien en niet slopen+kitten.

"wasparfum" sloopt ook een machine overal en is #1 oorzaak waarom de deur en zeepbak wegsmelt.
Dit was bij de aansluiting. De deur zelf zat goed verder. En dat was met €20 opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evian
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02 11:28
Ik heb denk ik hetzelfde probleem met mijn Bosche wasmachine. Ik krijg wel de E00-81 error. Er komt ook geen zeep in de wasmachine. Ik lees echter online dat er ook mensen zijn waarbij ze ook nog de printplaat hebben vervangen. Ik vind 160 euro voor een stuk plastic met 2 kleine motoren erin belachelijk duur.

Heb jij de lade toevallig vervangen en was toen het probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Alles uit elkaar gehaald. Niks hielp.

Wat bleek? In de connector aan de achterkant waren enkele pinnetjes verbogen / zaten niet lekker! Deze goed gezet en het systeem werkte weer. Dat heeft me toch mooi 200 euro bespaard voor een nieuwe bak . Echt belachelijk trouwens die prijs!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 01:09

Bruzski

watte ??

Hopelijk zit er nog leven in deze topic,

Wij krijgen sindskort op het display van onze Bosch wasmachine uit 2021 telkens de melding "sluit de wasmiddellade" en deze melding komt ook binnen via de home-connect app, hierdoor start het wasprogramma niet,

Echter zodra i-dos gedeactiveerd is, is de melding op het display van de wasmachine ook weg en werkt deze weer uitstekend, de melding blijft nog wel komen via de home-connect app

Ik heb de connectoren al gereinigd want deze waren vettig maar bied geen oplossing, zodra je i-dos activeerd komt weer de melding "sluit de wasmiddellade"

Via de chat van bosch schiet ik ook weinig op, die verwijzen me door naar home-connect! :?

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themrmes
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-04 06:58
Heb hetzelfde probleem met melding dat dispenser niet gesloten is. Alles nagekeken en lijkt toch echt goed te zitten. Iemand hier ook ervaring mee gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychilles
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 18:56
Ik zit hier ook met hetzelfde probleem. 'wasmiddellade sluiten'.
Bij mij lijken de pompen het ook niet meer te doen. Maar ik heb geen idee of dit aan de connector achter in de machine ligt, of aan de lade zelf.

Het zou fijn zijn als we ergens informatie over de pin-out zouden kunnen vinden. Misschien is de lade dan nog te testen? Even de juiste voltage erop en misschien gaan de pompjes dan draaien.

Die gok met een nieuwe lade kopen, weet niet of ik die wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themrmes
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-04 06:58
Ik heb met deze site https://www.boards.ie/dis...xing-the-detergent-drawer beide pompen op 12-15 volt doorgespoeld (pins 4-5 gnd -6) en doet het nu al een maand weer goed.
Pagina: 1