Foto's
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht welke naar verwachting klaar is in het voorjaar van 2025. Nu krijgen we de vraag van de aannemer of we extra opties willen met betrekking tot de inrichting van het PV paneel systeem, en of we binnen een week willen beslissen ;-)Hier de tekst van de aannemer:
"Middels dit bericht willen wij u informeren over de PV installatie van uw toekomstige woning en tevens de (eventuele) extra wensen hieromtrent inventariseren.
Basis installatie |
Uw woning wordt in basis voorzien van een PV installatie waarmee de woning voldoet aan de eisen conform een energie neutraal gebouw (ENG) en het daar bij behorende energielabel: A++++.
Op de reeds gedeelde werktekening en gevelaanzichten is de basis PV installatie ingetekend op basis van de definitieve BENG-berekeningen. Het aantal panelen wordt gebaseerd op het totale benodigde vermogen en de positionering van de panelen is hierbij nog ter indicatie.
Ter informatie: mede afhankelijk van het gekozen meerwerk worden er mogelijk al extra panelen op uw woning aangebracht t.o.v. de genoemde aantallen in de technische omschrijving. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht.
De PV panelen worden in basis uitgevoerd in het zwart (full black).
De PV panelen worden in basis in serie aangesloten op de omvormer.
De PV panelen hebben in basis een vermogen van minimaal 360 Wp per paneel.
Opties PV panelen |
In overleg met onze installateur (elektricien) kunnen wij diverse meerwerkopties t.b.v. de PV installatie aanbieden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de volgende onderdelen:
- uitbreiden aantal PV panelen,
- accupakket / thuisbatterij,
- micro omvormers,
- energiemanagement systeem.
Eén en ander onder voorbehoud van de technische uitvoerbaarheid en beoordeling installateur.
Middels dit bericht willen wij u informeren over de PV installatie van uw toekomstige woning en tevens de (eventuele) extra wensen hieromtrent inventariseren"
Volgens de technische omschrijving wordt het volgende standaard geïnstalleerd:
:strip_exif()/f/image/zkYcKtltfmQIiv46bLuEEcGS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er zelf niet heel kaas van gegeten maar ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren via dit forum en andere bronnen op internet. Mijn wens is uiteraard om mijn installatie zodanig in te richten dat het ons op de lange termijn zo min mogelijk geld kost, dus om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te gebruiken.
Ik zou heel graag van de aanwezige kennis hier gebruik willen maken om ervoor te zorgen dat onze PV installatie toekomstbestendig is ingericht.
Beschikbare (dak)ruimte
:strip_exif()/f/image/poWHA5Bw17OGd1gR0mwDUaaA.jpg?f=fotoalbum_large)
Tuin op het zuiden, de rechterwoning is van ons.
Schaduw
Er staan wat bomen ten zuiden van onze woning maar die zorgen vrijwel zeker niet voor schaduw op ons dak.Jaarverbruik
Ongeveer 2200 kWh per jaar. Gezin van twee personen, (nog) geen elektrische auto.Huidige elektriciteitsaansluiting
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDRW3wcgX16YG7frsuuEGB1E.jpg?f=user_large)