Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
Foto's
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht welke naar verwachting klaar is in het voorjaar van 2025. Nu krijgen we de vraag van de aannemer of we extra opties willen met betrekking tot de inrichting van het PV paneel systeem, en of we binnen een week willen beslissen ;-)

Hier de tekst van de aannemer:

"Middels dit bericht willen wij u informeren over de PV installatie van uw toekomstige woning en tevens de (eventuele) extra wensen hieromtrent inventariseren.

Basis installatie |
Uw woning wordt in basis voorzien van een PV installatie waarmee de woning voldoet aan de eisen conform een energie neutraal gebouw (ENG) en het daar bij behorende energielabel: A++++.
Op de reeds gedeelde werktekening en gevelaanzichten is de basis PV installatie ingetekend op basis van de definitieve BENG-berekeningen. Het aantal panelen wordt gebaseerd op het totale benodigde vermogen en de positionering van de panelen is hierbij nog ter indicatie.

Ter informatie: mede afhankelijk van het gekozen meerwerk worden er mogelijk al extra panelen op uw woning aangebracht t.o.v. de genoemde aantallen in de technische omschrijving. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht.

De PV panelen worden in basis uitgevoerd in het zwart (full black).
De PV panelen worden in basis in serie aangesloten op de omvormer.
De PV panelen hebben in basis een vermogen van minimaal 360 Wp per paneel.

Opties PV panelen |
In overleg met onze installateur (elektricien) kunnen wij diverse meerwerkopties t.b.v. de PV installatie aanbieden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de volgende onderdelen:
- uitbreiden aantal PV panelen,
- accupakket / thuisbatterij,
- micro omvormers,
- energiemanagement systeem.

Eén en ander onder voorbehoud van de technische uitvoerbaarheid en beoordeling installateur.

Middels dit bericht willen wij u informeren over de PV installatie van uw toekomstige woning en tevens de (eventuele) extra wensen hieromtrent inventariseren"

Volgens de technische omschrijving wordt het volgende standaard geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0_pKnAVW3kvAut4duX33WaZ5oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkYcKtltfmQIiv46bLuEEcGS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er zelf niet heel kaas van gegeten maar ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren via dit forum en andere bronnen op internet. Mijn wens is uiteraard om mijn installatie zodanig in te richten dat het ons op de lange termijn zo min mogelijk geld kost, dus om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te gebruiken.

Ik zou heel graag van de aanwezige kennis hier gebruik willen maken om ervoor te zorgen dat onze PV installatie toekomstbestendig is ingericht.
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yg4n0zaUZXyOkJoWy_HKOUie1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poWHA5Bw17OGd1gR0mwDUaaA.jpg?f=fotoalbum_large

Tuin op het zuiden, de rechterwoning is van ons.
Schaduw
Er staan wat bomen ten zuiden van onze woning maar die zorgen vrijwel zeker niet voor schaduw op ons dak.
Jaarverbruik
Ongeveer 2200 kWh per jaar. Gezin van twee personen, (nog) geen elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oIAVmyzmt5aDaiPSW6cum-_J14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDRW3wcgX16YG7frsuuEGB1E.jpg?f=user_large
Budget en doel
Budget is minder belangrijk dat een optimaal, veilig en toekomstbestendig ingericht PV netwerk. Ik wil zoveel mogelijk opgewekte energie zoveel mogelijk zelf gebruiken zodat ik zo min mogelijk hoef terug te leveren en ik wil de mogelijkheid open houden voor het installeren van een thuisbatterij.
Wie gaat het project uitvoeren
Via onze aannemer ThuisInBouwen.
Bijhouden van data
Nog niets over besloten
Reeds verkregen offertes
Geen
Regio
Zuid-Holland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
Wat voor verwarming, warm water en ventilatie komt erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
lothar schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:36:
Wat voor verwarming, warm water en ventilatie komt erin?
Mijn excuses!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI2fyxanG2beZffnMvhl9aKLzl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erinXcvKelxqhnsqAC2iy4MD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKMrj05VxHLrn5W5X8h8w2_tn-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1pd6ZaflobhbMvtvAtLDTL6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door daddycewl op 25-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
sorry verkeerde topic :z

[ Voor 97% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2024 12:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dak vol doen, esthetisch kunnen er nog negen bij. Dan heb je ook op de twijfelachtige dagen meer eigen opwekking.
Waarom bieden ze nu nog 360Wp panelen aan? 450Wp is nu normaal en je moet echt je best doen om nog panelen te vinden die minder dan 400Wp doen. Een 450Wp paneel kost nu 90.-, daar gaan ze echt niet op failliet. :+
Omvormer moet er eentje worden die uit zichzelf en door externe sturing, met behulp van een externe sensor, zich terug kan regelen tot max het in huis te verbruiken stroom zodat je effectief 0W terug levert. Nu nog niet heel belangrijk, in de toekomst wel.
Waarom een kookgroep gemaakt uit twee aan elkaar gekluste enkelfase zekering in de elektrische installatie op een 3-fase aansluiting? Dat is van voor de oorlog. Tegenwoordig doe je dat met een 3 fase zekering.
Alle andere enkelfase groepen doe je achter een enkelfase aardlek, daar staan nu 3x3 fase aardlek in het overzicht. :?
Elektrische radiator in de badkamer? Naast een auto op accu zijn dat de perfecte producten om een idioot hoge stroomrekening te scoren.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 25-08-2024 21:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Gadverdamme. Ik heb er zo de pest aan dat ze zonnepanelen gebruiken om het huis te laten voldoen aan de EPC norm. Het betekent in basis dat de woning niet goed is ontworpen (niet energiezuinig genoeg) en dat ze dat compenseren met zonnepanelen. Maar het gebeurt wel heel vaak.

De bouwer zet daarmee de aankomend eigenaar voor een lastig probleem. In principe wil je zo weinig mogelijk meerwerk. Meerwerk is duur. Die aannemer licht jou gewoon op, als hij die extra panelen plaatst is dat veel duurder dan wanneer je dat achteraf door een installateur laat doen. Maar eigenlijk kun je niet anders, want je wilt die extra panelen wel. Je schrijft dat je verbruik 2200kWh per jaar is, maar dat is gebaseerd op je huidige woning. In je nieuwe woning ga je elektrisch verwarmen en elektrisch warm water gebruiken, dus je verbruik gaat flink omhoog.

In principe wil je dus die extra panelen wel hebben, maar je wilt dat laten doen door een installateur, die kan dat veel goedkoper. Maar geen enkele installateur wil z'n vingers branden aan een bestaande installatie. Vaak kan dat ook niet: de omvormer is berekend op het aantal panelen dat er ligt, je kunt daar misschien wel een aan toevoegen maar geen 10. Dan komt het erop neer dat OF de hele bestaande installatie wordt verwijderd en vervangen door een nieuwe (volkomen onzinnig natuurlijk, maar onvermijdelijk omdat de bouwer het huis niet mag opleveren zonder panelen, want dan voldoet het huis niet aan de EPC) OF de installateur plaatst een extra installatie naast de bestaande. Wat je eigenlijk ook niet wilt, want dan heb je verschillende typen panelen en dubbel onderhoud.

Ziedaar, de bouwer heeft jou in een positie gedrukt dat je nog maar 1 reele optie hebt: extra panelen laten plaatsen door de bouwer als meerwerk, waardoor die bouwer daar schandalig veel aan verdient. Echt, die bouwbedrijven zijn de smerigste oplichters die er bestaan. Heeft de bouwer eigenlijk aangegeven hoeveel het kost als hij extra panelen plaatst? Want dat is de uiteindelijke vraag. Hoeveel euro betaal je per wattpiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:25

Epsilon

jadjong schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:27:
Alle andere enkelfase groepen doe je achter een enkelfase aardlek, daar staan nu 3x3 fase aardlek in het overzicht. :?
Ik kan het mis hebben, maar met een 3fase aarlek wil nog niet zeggen dat er 3-fase groepen achter zitten :).
Bij mij is dat in ieder geval niet zo. 3x 3fase aarlek, welke 9 groepen voeden; Netjes verdeeld over de fases (behalve de 3 fase groep voor de kookunit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat neemt 2x zoveel ruimte in en je schiet er elektrotechnisch niets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Ik bedenk me dat er misschien nog een tussenoplossing bestaat. Als je de bouwer vraagt om de installatie uit te voeren met micro-omvormers, dan kun je achteraf prima panelen bij laten plaatsen. Je hebt dan wel kans dat de installateur moet uitvogelen hoe hij de nieuwe micro's aan je bestaande installatie koppelt, maar dat is wel te regelen. Ik denk dat ze standaard bedrading naar de meterkast gebruiken, dus dat is vermoedelijk wel geschikt voor een hoger vermogen. Als je dan ook nog het merk en type van de panelen weet, kun je dezelfde panelen laten bijplaatsen en lijkt het ook nog wat.

Maar een installatie met micro's is per wattpiek wel wat duurder dan met een normale omvormer. Dat moet je er maar net voor over hebben. In een normaal scenario gebruik je micro's als je een complexe situatie met wisselende schaduwen hebt, maar dat was bij jou niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:54
Aangezien je vrij kort of helemaal niet kan genieten van de salderingsregeling zou ik ervoor zorgen dat je dus niet teveel panelen neerlegt en dat je systeem zero-export ondersteund. Hiervoor is een extra meter nodig in de installatie. Kan er ook pv op noord?

Je gaat waarschijnlijk geen accu kopen en laten plaatsen door de bouwer. Je kunt wel vragen hoe ze dat voor zich zien. Wellicht heb je een dappere bouwer of heeft hij goede connecties. Als je dat leuk vind (financieel is het nog niet zo goed) dan kun je daarvoor gaan.

Maar rekening houden met een thuisbatterij maar hem niet kopen... dat is moeilijk. Welke systeem zou je dan willen straks? AC of DC gekoppeld? Met of zonder eiland optie? Welk merk legt de bouwer? Heb je daar wel keuze in?

De markt is gloeidnieuw, en nu een hybride omvormer ervoor kopen is zinloos als je niet direct de accu erbij neemt, over 5 jaar zijn de producten van nu obsolete en moet je het alsnog vervangen of moeilijk doen.
Laat je niet gek maken door de gladde praatjes, reken er eerst zelf uit of het uit kan.

*pas op, micro's voor zero-export of accu is een vendor-lock-in
Pagina: 1