NAS schijven, welke kiezen Seagate of WD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 20:42
Voor mijn nieuwe NAS dewelke ik wellicht in RAID 5 ga instellen zoek ik nog harddisks.
Van zolang ik NASjes bezit heb ik steeds naar volle tevredenheid WD RED schijven gebruikt.

Nu was ik hier en daar wat aan het rondkijken en bij Alternate lijken me 8TB schijven het interessantst te zijn. Zeker als ik straks 4 schijven ga kopen; het wordt immers een 4 bay NAS, is het prijsverschil tussen WD en Seagate toch enorm.

Nu lees ik veel over Seagate dat ze wel vaker DOA's hebben, die dan netjes omgeruild worden. Das op zich geen erg, zolang ze maar blijven werken eens in gebruik.
Seagate biedt in z'n pro reeks 5 jaar garantie en data rescue, dus dat lijkt me dan toch een goeie partij te zijn.

Wellicht zitten op dit platform mensen die er meer ervaring mee hebben dan ik. De keuze zou gaan tussen de WD Red Pro 8TB (WD8003FFBX) en de Seagate IronWolf Pro 8TB (ST8000NT001)
235€ vs 220€. Dat is dan voor 4 schijven toch al een bedrag om even advies rond te vragen...

Welke zouden jullie me adviseren en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:58
Het enige advies wat ik je kan geven is: Koop niet alle schijven bij een zelfde leverancier. Koop liever bij twee leveranciers. Dan krijg je als het een beetje goed zit schijven uit verschillende productieseries (runs).

Je kan eens het een en ander vergelijken. Dan kom je tot een overwogen beslissing. Je kan bijvoorbeeld eens kijken naar de backblaze drive Stats voor de verschillende harde schijven. Volgens mij zijn er meer cloudproviders die deze gegevens naar buiten brengen.
Beeldbuisje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:31:
Nu was ik hier en daar wat aan het rondkijken en bij Alternate lijken me 8TB schijven het interessantst te zijn. Zeker als ik straks 4 schijven ga kopen; het wordt immers een 4 bay NAS, is het prijsverschil tussen WD en Seagate toch enorm.
Het "gat" is 15 euro per schijf. Dat is voor een levensduur van 4 tot 5 jaar maar 3,75 tot 3 euro per jaar. Dat is naar verhouding niet veel. Als je NAS langer gebruikt gaat het verschil nog lager zijn. Nu mogelijk iets meer investeren maar zijn de voorwaarden (lees garantie) hetzelfde e.d.? Denk dat je dat rustig op een rijtje mag zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door RonnieKo op 25-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:30
Heb recent nog een Seagte Iron 16TB voor 220 euro gekocht via Amazon, dus wellicht interessant om een aanbieding af te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:36
Het beste advies dat ik kan geven is, koop geen disken bij een webwinkel.

Als je ziet hoe er door pakketbezorging bedrijven met pakketjes wordt gesmeten wil je op die manier behandelde disken niet meer hebben.

Verder maken Seagate disken meer herrie dan WD disken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-06 15:11
RonnieKo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:19:
Het enige advies wat ik je kan geven is: Koop niet alle schijven bij een zelfde leverancier. Koop liever bij twee leveranciers. Dan krijg je als het een beetje goed zit schijven uit verschillende productieseries (runs).
Bij twee verschillende leveranciers kopen is echt een slim idee zeg. Dat ik daar zelf nooit op gekomen ben 😅.

Dit is wat Tweakers zo’n heerlijk platform maakt haha 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:11

nelizmastr

Goed wies kapot

DLSS schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Bij twee verschillende leveranciers kopen is echt een slim idee zeg. Dat ik daar zelf nooit op gekomen ben 😅.

Dit is wat Tweakers zo’n heerlijk platform maakt haha 👍
Sommige leveranciers zijn slim en geven je niet 4 disken uit één batch, maar de gemiddelde heeft zullen we maar zeggen "gewone jongens" die alleen een opdracht krijgen "haal 4 schijven en pronto" en dan ben je mogelijk de Sjaak :)

Maar ja, het is veilig ze te splitsen, want de kans dat schijven uit dezelfde batch ongeveer gelijk stuk gaan is meer dan klein. Natuurlijk moet je je NAS ook altijd nog back-uppen, want RAID maakt geen RAI..eur..reet uit uiteindelijk :+ als de array kapot is, is de data ook weg.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Beeldbuisje Als je je inschrijft bij https://www.westerndigital.com/nl-nl/products/hdd krijg je 10% korting bij je volgende aankoop, ook kan je gebruik maken van 5% via https://www.cashbackxl.nl/webshops/wd-western-digital

Ze hebben zelf ook regelmatig kortingen van 20-35% dus dat komt daar vaak dan nog bovenop. Ik zou WD zelf dus ook zeker in de gaten houden ;)

Gebruik zelf al jaren naar tevredenheid WD RED's, eerst waren dat schijven van 6TB en inmiddels is dat opgelopen tot schijven van 20TB!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 20:42
Het probleem is (was) dat er wat haast bijzit. De huidige NAS staat knoertevol en vermits de nieuwe toch in de pipeline stond moet het maar verder gaan.

Alternate heeft ook een fysieke voordeur. Ik heb me de 4 Seagates daar maar aangeschaft. De herrie maakt op zich niet uit; de boel staat toch in de kelder.
De tip van Belsj's verovering op Amazon liet me daar eens kijken en bleek dat er daar 100.000 goeie reviews over de Seagates waren. Het risico maar gepakt.

Het wilt natuurlijk lukken dat de schijven al meteen in bezit zijn. Om de één of andere reden levert Coolblue plots niet meer 's anderendaags. Dus nog steeds geen NAS.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17
Ben(V) schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:08:
Het beste advies dat ik kan geven is, koop geen disken bij een webwinkel.

Als je ziet hoe er door pakketbezorging bedrijven met pakketjes wordt gesmeten wil je op die manier behandelde disken niet meer hebben.
Dat maakt geen reet uit, zolang de disk niet in gebruik is zijn ze door schokken bijna niet stuk te krijgen.
En in-gebruik zijn het ook allang geen kruitje-roer-meniet meer.
Daarnaast hoe denk je dat ze bij de winkel komen? :+

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:36
Beetje naïef om te denken dat je met zulke fragiele zaken als meervoudige diskkoppen ongestraft kunt gooien en smijten.
Maak eens een oude disk open dan kun je zien hoe fragiel die koppen zijn.

Ze komen naar de winkel in bulk verpakking die erop gemaakt zijn ze te beschermen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1