Sinds een paar dagen merk ik dat m'n PC meer tijd nodig heeft om op te starten. Blijft bijv. wat langer hangen bij het moederbord logootje. Vooral in Lightroom merk ik dat het aanzienlijk langer duurt op het moment dat ik een map met foto's binnen sleep om te importeren, dan duurt het 10 a 20 seconden voordat Lightroom de foto's binnen heeft en dat ik op Import kan klikken. Normaal gebeurde dit bijna onmiddelijk.
Ook het opstarten van DaVinci Resolve duurt een stuk langer, en liep net vast toen ik wisselde van de tab om kleuren aan te passen naar een andere tab om te bewerken.
Beide programma's draaien op een (nu al oude) M2 SSD.
Een paar maanden geleden had ik mijn RTX 2080 Ti vervangen met een 7900 GRE en dat ging vlekkeloos. Van tevoren alle drivers en sporen van Nvidia verwijderd zodat dit geen conflicten kon geven.
Gisteren de 7900 GRE weer een driver update gegeven, aangezien ik vermoedde dat dit het probleem kon zijn.
Maar het hielp niet.
CrystalDiskMark laat zien dat de G drive nog steeds erg snel is, al weet ik niet hoe betrouwbaar dat is.
Specs van m'n PC:
Windows 11 Home
13600K
128GB DDR4 op 3200MHz
7900 GRE
C drive: M2 Force MP600 500GB (OS)
D drive: 870 EVO 2TB SSD
E drive: 860 QVO 1TB SSD
F drive: WD 3TB HDD voor backups
G drive: M2 Sabrent Rocket 2TB waar al m'n foto's op staan en o.a. DaVinci Resolve en Lightroom
H drive: M2 WD black sn770 2TB nieuwe SSD waar wat videos op staan
Gamen gaat prima al speel ik niet meer zulke zware games, de rest van m'n systeem is nog steeds erg snel. Al open ik een map met duizend raw foto's dan opent het snel en laadt ie de foto's ook zoals vanouds.
Tijd om de G drive te vervangen of kan het aan de videokaart liggen? Of misschien iets anders?
Ook het opstarten van DaVinci Resolve duurt een stuk langer, en liep net vast toen ik wisselde van de tab om kleuren aan te passen naar een andere tab om te bewerken.
Beide programma's draaien op een (nu al oude) M2 SSD.
Een paar maanden geleden had ik mijn RTX 2080 Ti vervangen met een 7900 GRE en dat ging vlekkeloos. Van tevoren alle drivers en sporen van Nvidia verwijderd zodat dit geen conflicten kon geven.
Gisteren de 7900 GRE weer een driver update gegeven, aangezien ik vermoedde dat dit het probleem kon zijn.
Maar het hielp niet.
CrystalDiskMark laat zien dat de G drive nog steeds erg snel is, al weet ik niet hoe betrouwbaar dat is.
Specs van m'n PC:
Windows 11 Home
13600K
128GB DDR4 op 3200MHz
7900 GRE
C drive: M2 Force MP600 500GB (OS)
D drive: 870 EVO 2TB SSD
E drive: 860 QVO 1TB SSD
F drive: WD 3TB HDD voor backups
G drive: M2 Sabrent Rocket 2TB waar al m'n foto's op staan en o.a. DaVinci Resolve en Lightroom
H drive: M2 WD black sn770 2TB nieuwe SSD waar wat videos op staan
Gamen gaat prima al speel ik niet meer zulke zware games, de rest van m'n systeem is nog steeds erg snel. Al open ik een map met duizend raw foto's dan opent het snel en laadt ie de foto's ook zoals vanouds.
Tijd om de G drive te vervangen of kan het aan de videokaart liggen? Of misschien iets anders?
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf