PC lijkt trager bij bepaalde zaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 15:55
Sinds een paar dagen merk ik dat m'n PC meer tijd nodig heeft om op te starten. Blijft bijv. wat langer hangen bij het moederbord logootje. Vooral in Lightroom merk ik dat het aanzienlijk langer duurt op het moment dat ik een map met foto's binnen sleep om te importeren, dan duurt het 10 a 20 seconden voordat Lightroom de foto's binnen heeft en dat ik op Import kan klikken. Normaal gebeurde dit bijna onmiddelijk.

Ook het opstarten van DaVinci Resolve duurt een stuk langer, en liep net vast toen ik wisselde van de tab om kleuren aan te passen naar een andere tab om te bewerken.

Beide programma's draaien op een (nu al oude) M2 SSD.

Een paar maanden geleden had ik mijn RTX 2080 Ti vervangen met een 7900 GRE en dat ging vlekkeloos. Van tevoren alle drivers en sporen van Nvidia verwijderd zodat dit geen conflicten kon geven.

Gisteren de 7900 GRE weer een driver update gegeven, aangezien ik vermoedde dat dit het probleem kon zijn.

Maar het hielp niet.

CrystalDiskMark laat zien dat de G drive nog steeds erg snel is, al weet ik niet hoe betrouwbaar dat is.

Specs van m'n PC:
Windows 11 Home
13600K
128GB DDR4 op 3200MHz
7900 GRE
C drive: M2 Force MP600 500GB (OS)
D drive: 870 EVO 2TB SSD
E drive: 860 QVO 1TB SSD
F drive: WD 3TB HDD voor backups
G drive: M2 Sabrent Rocket 2TB waar al m'n foto's op staan en o.a. DaVinci Resolve en Lightroom
H drive: M2 WD black sn770 2TB nieuwe SSD waar wat videos op staan

Gamen gaat prima al speel ik niet meer zulke zware games, de rest van m'n systeem is nog steeds erg snel. Al open ik een map met duizend raw foto's dan opent het snel en laadt ie de foto's ook zoals vanouds.

Tijd om de G drive te vervangen of kan het aan de videokaart liggen? Of misschien iets anders?

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@DutchEZmoder
Vele theorie mogelijk.
Als jij je pc opstart en langer blijft hangen bij de logo van je mobo.
Kijk even op je mobo zelf of je een error krijgt, (bijvoorbeeld RAM)
*Indicatie Leds dus.

En dit kan dus ook in je windows problemen geven omdat er corrupts aanwezig zijn.
Draait er op de achtergrond een windows rescure program (weet de naam even niet123) die veel van je performance opslokt.
Dus ook traag laden.
*Even checken of er via de "task" zo programma draait.

Vaak na een herstart of volgende dag heb je geen last en de dag er na weer wel of juist weer weken niet.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
PatRamon schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:37:
@DutchEZmoder
Vele theorie mogelijk.
Als jij je pc opstart en langer blijft hangen bij de logo van je mobo.
Kijk even op je mobo zelf of je een error krijgt, (bijvoorbeeld RAM)
*Indicatie Leds dus.

En dit kan dus ook in je windows problemen geven omdat er corrupts aanwezig zijn.
Draait er op de achtergrond een windows rescure program (weet de naam even niet123) die veel van je performance opslokt.
Dus ook traag laden.
*Even checken of er via de "task" zo programma draait.

Vaak na een herstart of volgende dag heb je geen last en de dag er na weer wel of juist weer weken niet.
Dit geprobeerd en er waren nergens errors te zien. Na googelen op zoiets van waarom blijft m'n pc zo lang op het moederbord logootje staan kreeg ik een forum te zien waar ze aanbevolen om alle USB aparaten eruit te halen om te zien of het daar aan lag.

Ik trok enkel m'n sd card reader eruit waar geen sd kaart in zat en alles is opeens weer een stuk sneller! Deze zit standaard in m'n pc en gaf nooit problemen tot nu toe. Opgelost :*)

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:42

QinX

Shai-Hulud

DutchEZmoder schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Dit geprobeerd en er waren nergens errors te zien. Na googelen op zoiets van waarom blijft m'n pc zo lang op het moederbord logootje staan kreeg ik een forum te zien waar ze aanbevolen om alle USB aparaten eruit te halen om te zien of het daar aan lag.

Ik trok enkel m'n sd card reader eruit waar geen sd kaart in zat en alles is opeens weer een stuk sneller! Deze zit standaard in m'n pc en gaf nooit problemen tot nu toe. Opgelost :*)
Het kan dus goed zijn dat de SD card lezer aan zijn einde is en dat hierdoor met opstarten de UEFI niet lekker kan doorstarten.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
QinX schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Het kan dus goed zijn dat de SD card lezer aan zijn einde is en dat hierdoor met opstarten de UEFI niet lekker kan doorstarten.
Ja dat denk ik ook, is een goedkoop Chinees dingetje die het een paar jaar heeft uitgehouden. Misschien nu tijd voor een goed merk