Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Mijn zoon is veel bezig met Redstone van Minecraft. Hij heeft drie rekenmachine's gemaakt. Enorm groot met +, - en keer. Nu wil hij zoiets in een simulator maken. Verder is hij benieuwd waar je zoiets studeert op de universiteit. Mijn oudste zoon studeert nu electrical engineering en dat is iets anders. Ik had vroeger (30 jaar geleden) System Engineering gestudeerd. We hadden toen een vak micro processors. Wij keken naar 4-5 micro processors en moesten nog algoritmes voor verschillende opdrachten bedenken. Ik denk dat hij het ook interessant zou vinden, maar helaas ben ik alles vergeten. Weet iemand hoe we onze zoon verder kunnen uitdagen? Ik denk nu ergens richting assembly.

Tegenwordig heb je arduino, maar hij wil iets doen op een lager niveau.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit hoort hier niet thuis. Schopje naar PFSL. Voor de volledigheid, wat doet hij op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Tjah je kan dan de wiskunde kant op of de computerwetenschappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:40
Digitale techniek/technische informatica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
Hoe oud is je zoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Waar moet dit topic? Dit leek mij het beste forum omdat hier mensen met de juiste expertise zitten. Niet schrikken, hij is 12, zit op 2 vwo+, uitzonderlijk hoogbegaafd. Zijn intelligentie is op het niveau is 16 jaar of ouder. Omdat er heel lang geen uitdaging was, boeide hem lang niets, alleen maar gamen. Ik wil nu de kans grijpen om hem gemotiveerd te krijgen. Programmeren (Python, Java) vindt hij niet leuk, elektronica experimenteerdozen ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Elektrotechniek (Electrical Engineering) is toch waar je dat het meest nog zal krijgen. Waarheidstabellen kan je op Googlen bijvoorbeeld. Gebruik die zelf ook wel wat in mijn elektrotechnische werk. Maar dat wordt bij alles wat ietsjes complexer is afgehandeld door de tools, je beschrijft dan de functie in Verilog/VHDL, en de tools genereren de benodigde hardware. De beschrijving heeft dan wel de optellers en vermenigvuldigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
De vraag is wat hij nu kan doen om meer te leren in deze richting, een simulator/programma of een cursus of een boek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:34:
De vraag is wat hij nu kan doen om meer te leren in deze richting, een simulator/programma of een cursus of een boek...
Googlen dus op "waarheidstabellen logica" (of in het Engels) lijkt wel wat cursus achtige zaken te geven. Ik vermoed wel dat hij redelijk snel daardoorheen gaat.

Maar een Arduino geeft toch wel wat makkelijker resultaten. En die kan je ook zelf in C alles voor schrijven ipv de Arduino libraries overal voor te gebruiken. Je hebt nog dingen als een hele PC maken (bijvoorbeeld) uit logische chipjes. Eg als beginnetje: https://www.allaboutcircu...r-own-discrete-4-bit-alu/.

Dan moet de lol wel komen uit het solderen en debuggen, want dat is hetgene wat je een hoop tijd kost. En ertussenin kom je op FPGAs uit, zijn vast ook beginners cursussen te vinden, wel is het vaak een dingetje dat je iets ermee wil doen als kind wat een leuk resultaat ook heeft, en dat is mogelijk makkelijker met een Arduino. Maar mijn post was om te beginnen ook over dat je andere zoon die niet terug zag bij EE, en dat verbaasd mij wat. En je had ook de vraag waar je dit terug kon vinden op de uni: Bij EE het meeste dus, maar met limieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jackxl schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:50:
Digitale techniek/technische informatica.
"Gewone" informatica ook wel, dat is van nature technisch. Nou kan een opleidinsinstituut er heel veel niet-technische vakken doorheen fietsen, maar daarvoor kun je gewoon de studiegids bekijken.

Maar dat lijkt me meer een discussie voor de toekomst. Voor nu zou ik inderdaad ofewel de kant van de electrotechniek zeggen, ofwel programmeren, ofwel gewoon wiskunde op papier. Maar motivatie is er nog niet altijd op deze leeftijd, en zo niet, dan zou ik zoeken naar spelletjes hierover. Ik denk dan aan lightbot-achtige spelletjes, lightbot zelf zal wel wat te simpel zijn. Motivatie moet uiteindelijk natuurlijk wel uit hemzelf komen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:10
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:30:
Waar moet dit topic? Dit leek mij het beste forum omdat hier mensen met de juiste expertise zitten. Niet schrikken, hij is 12, zit op 2 vwo+, uitzonderlijk hoogbegaafd. Zijn intelligentie is op het niveau is 16 jaar of ouder. Omdat er heel lang geen uitdaging was, boeide hem lang niets, alleen maar gamen. Ik wil nu de kans grijpen om hem gemotiveerd te krijgen. Programmeren (Python, Java) vindt hij niet leuk, elektronica experimenteerdozen ook niet echt.
<knip> Zullen we het on-topic houden?

Mocht hij interesse hebben voor muziek/geluid kan een modulaire synthesizer (zoek op eurorack) misschien interessant zijn. Daar zijn ook diverse logica modules beschikbaar en je kunt het zo complex maken als je zelf wilt. Er zijn ook DIY modules beschikbaar. Het kan wel hard oplopen kwa kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 05-09-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
pieter.a schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

<knip>

Mocht hij interesse hebben voor muziek/geluid kan een modulaire synthesizer (zoek op eurorack) misschien interessant zijn. Daar zijn ook diverse logica modules beschikbaar en je kunt het zo complex maken als je zelf wilt. Er zijn ook DIY modules beschikbaar. Het kan wel hard oplopen kwa kosten.
Hij kan goed piano spelen, sinds paar jaar wil hij het niet meer. Nee, zeker geen ADD/ADHD. Als je op school jaren zit te kijken hoe anderen leren dan doet het iets met je. Maar daar gaat dit topic niet over.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 05-09-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Sissors schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Googlen dus op "waarheidstabellen logica" (of in het Engels) lijkt wel wat cursus achtige zaken te geven. Ik vermoed wel dat hij redelijk snel daardoorheen gaat.

Maar een Arduino geeft toch wel wat makkelijker resultaten. En die kan je ook zelf in C alles voor schrijven ipv de Arduino libraries overal voor te gebruiken. Je hebt nog dingen als een hele PC maken (bijvoorbeeld) uit logische chipjes. Eg als beginnetje: https://www.allaboutcircu...r-own-discrete-4-bit-alu/.

Dan moet de lol wel komen uit het solderen en debuggen, want dat is hetgene wat je een hoop tijd kost. En ertussenin kom je op FPGAs uit, zijn vast ook beginners cursussen te vinden, wel is het vaak een dingetje dat je iets ermee wil doen als kind wat een leuk resultaat ook heeft, en dat is mogelijk makkelijker met een Arduino. Maar mijn post was om te beginnen ook over dat je andere zoon die niet terug zag bij EE, en dat verbaasd mij wat. En je had ook de vraag waar je dit terug kon vinden op de uni: Bij EE het meeste dus, maar met limieten.
Bedankt voor de ideeën. We gaan zeker aan de slag met de 4-bit alu en daarna mogelijk ook met FPGA. Heb je nog tips voor hoe we kunnen beginnen met FPGA? Het moet natuurlijk ook niet meteen te moeilijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:36

dragonhaertt

@_'.'

In electrical engineering op uni niveau krijg je dit zeker wel. Chip design, microcode, fpga. Allemaal vakgebieden die voortborduren op deze logische schakelingen en onderwerpen waar je ook les in krijgt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Bedankt voor de ideeën. We gaan zeker aan de slag met de 4-bit alu en daarna mogelijk ook met FPGA. Heb je nog tips voor hoe we kunnen beginnen met FPGA? Het moet natuurlijk ook niet meteen te moeilijk worden.
Deze is potentieel interessant: https://nandland.com/the-go-board/, maar ook gewoon met wat Googlen op uitgekomen, geen persoonlijke ervaring. Voordeel is wel dat er specifiek voor dit board tutorials ook bij zitten (wel alles in het Engels, ik weet niet hoe zijn Engels is, maar dat zal het vaak zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je het in de richting van de technische natuurkunde moet zoeken. Daar zitten al die dingen in verweven.

Toen ik jaren 90 op de middelbare school zat hadden we een deel fysische natuurkunde. Dat behelsde voornamelijk een schakelbord met diverse elementen (diode, and, or, xor schakelingen en what have you). Die kon je met draden aan elkaar koppelen om een schakeling te maken en onder bepaalde condities een piepje te geven of lampjes te laten branden.

Vermoed dat dat een beetje is wat je zoekt. Zou eens contact leggen met de lokale havo/vwo school of ze je verder kunnen helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
The Eagle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:46:
Ik denk dat je het in de richting van de technische natuurkunde moet zoeken. Daar zitten al die dingen in verweven.

Toen ik jaren 90 op de middelbare school zat hadden we een deel fysische natuurkunde. Dat behelsde voornamelijk een schakelbord met diverse elementen (diode, and, or, xor schakelingen en what have you). Die kon je met draden aan elkaar koppelen om een schakeling te maken en onder bepaalde condities een piepje te geven of lampjes te laten branden.

Vermoed dat dat een beetje is wat je zoekt. Zou eens contact leggen met de lokale havo/vwo school of ze je verder kunnen helpen :)
Dat is toch soort van experimenteerdozen? Dat hebben we gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:22
Je kan ook eens kijken of de volgende games wat zijn, zit ook wel wat "programmeerlogica" in, verpakt in spelvorm. Ik moet wel toegeven dat ik ze nog nooit gespeeld heb, ondanks dat ze al een tijdje in mijn Steam library zitten :X O-)

https://store.steampowere...0/Human_Resource_Machine/
https://store.steampowered.com/app/504210/SHENZHEN_IO/
https://store.steampowered.com/app/1150090/Learning_Factory/
https://store.steampowered.com/app/619150/while_True_learn/

EDIT: en je kan ook eens tussen de wiskunde cursussen van Codecademy kijken, als hij het in het Engels kan volgen (of proberen of dat werkt met vertaling aan in Chrome):
https://www.codecademy.com/catalog/subject/math

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-08-2024 19:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:42
En als hij echt wil weten hoe een pc op het laagste niveau werkt, en ook het leuk lijkt om er zelf eentje te bouwen dan kan hij de youtoube serie van Bet Eater https://www.youtube.com/@BenEater bekijken. Hij bouwt een volledige 'pc' op breadboards, maar belangrijker nog hij legt precies uit hoe alle componenten werken. M.a.w. de rekenmachine die hij in Minecraft heeft gebouwd kan hij dan nabouwen op een breadboard, tot en met de VGA aansturing aan toe.

Hij heeft (of had?) op zijn site ook alle onderdelen te koop als bouwpakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Dat is toch soort van experimenteerdozen? Dat hebben we gedaan.
Ik doel op een systeembord: http://natuurkunde.nu/ind...utomatisering-systeembord

Das geen experimenteer doos ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Hij kan goed piano spelen, sinds paar jaar wil hij het niet meer. Nee, zeker geen ADD/ADHD. Als je op school jaren zit te kijken hoe anderen leren dan doet het iets met je. Maar daar gaat dit topic niet over.
<knip>

Vooral een kick krijgen uit cheap ass dopamine zoals gaming is letterlijk mijn hele vwo geweesr puberteit. Ik zat ook op vwo, nooit geen ene moer gedaan.

Maar goed, dan haalt de realiteit je in, dan is 6 jaar lang 'een avond van te voren even de stof doornemen' voor een pakket met natuurkunde, scheikunde, en wiskunde, ietwat te optimistisch voor een eindexamen.

Eerlijk gezegd, I didn't even try, ik heb vooral veel gegamed met het idee 'ik begin morgen wel met leren'.

<knip> Offtopic medicalisering.

Daarmee neem ik aan dat hoog begaafdheid ook gediagnosticeerd is?

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 05-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkdkdk
FlowSnake schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

<knip>

Er is een hele dunne marge, zo niet veel overlap, in het neuro diverse spectrum.

Vooral een kick krijgen uit cheap ass dopamine zoals gaming is letterlijk mijn hele vwo geweesr puberteit. Ik zat ook op vwo, nooit geen ene moer gedaan.

Maar goed, dan haalt de realiteit je in, dan is 6 jaar lang 'een avond van te voren even de stof doornemen' voor een pakket met natuurkunde, scheikunde, en wiskunde, ietwat te optimistisch voor een eindexamen.

Eerlijk gezegd, I didn't even try, ik heb vooral veel gegamed met het idee 'ik begin morgen wel met leren'.

<knip>
Daarmee neem ik aan dat hoog begaafdheid ook gediagnosticeerd is?
Dat is niet onze eerste kind die zo knap is. Dat hij uhb is wisten we al, de test bij de psycholoog is nog net gedaan, IQ is hoger dan de test kan meten, dus 146+. <knip> Svp niet op off-topic praat ingaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 05-09-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:52:
[...]Hij kan goed piano spelen, sinds paar jaar wil hij het niet meer. Nee, zeker geen ADD/ADHD. Als je op school jaren zit te kijken hoe anderen leren dan doet het iets met je. Maar daar gaat dit topic niet over.
Als hij al piano kan spelen dan komt dat erg handig uit als je met synthesizers aan de slag gaat. Mocht hij enige vorm van interesse tonen; op synthforum.nl stikt het van enthousiaste synth nerds (inclusief mijzelf) waar vast wel iemand in jullie omgeving is te vinden waar je zoon een keer langs kan om te zien wat je er mee kunt. (Ik woon zelf niet in NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:33
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:59:
Mijn zoon is veel bezig met Redstone van Minecraft. Hij heeft drie rekenmachine's gemaakt. Enorm groot met +, - en keer. Nu wil hij zoiets in een simulator maken. Verder is hij benieuwd waar je zoiets studeert op de universiteit. Mijn oudste zoon studeert nu electrical engineering en dat is iets anders. Ik had vroeger (30 jaar geleden) System Engineering gestudeerd. We hadden toen een vak micro processors. Wij keken naar 4-5 micro processors en moesten nog algoritmes voor verschillende opdrachten bedenken. Ik denk dat hij het ook interessant zou vinden, maar helaas ben ik alles vergeten. Weet iemand hoe we onze zoon verder kunnen uitdagen? Ik denk nu ergens richting assembly.

Tegenwordig heb je arduino, maar hij wil iets doen op een lager niveau.
Als je RedStone leuk vindt en je denkt aan microprocessors dan wil je echt deze doen:
NandGame - Build a computer from scratch.

(Time sink voor iedere tweaker hier!)
De gratis versie van From Nand to Tetris maar alhoewel deze iets eerder stopt, is deze geheel online-interactief. Klik en sleep een CPU bijelkaar. Geen extr arduino nodig, en lager niveau. (Ik neem aan dat je dichter bij hardware bedoelt, ipv simpelere dingen)

[ Voor 12% gewijzigd door Semyon op 26-08-2024 03:57 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:39
Onze zoon is iets jonger, geen idee wat zijn IQ is omdat het nu niet getest kan worden, maar:
Wij zijn nu bezig met brilliant.org en hij gaat helemaal los op wiskundige formules. Er staat ook een stuk "computer science" misschien is dat iets om zijn horizon te verbreden?

Edit:
Toen ik eindelijk naar Hoge Utrecht kon, heb ik daar telematica gedaan. Allemaal elektrotechniek en echt het minimum van het minimum qua programmeren.
Latere jaren FGPA en zo en het leuke spul. De onderkant van een tank aansturen in low code en locatie op GPS bepalen op 30cm nauwkeurig en dus autonoom anders rijden adhv locatie naar een bestemming.
Laatste blokken protocol voor internet connectie nabouwen en volautomatisch een bom onschadelijk maken zeker armen besturen en uitlezen of de bom uit is door ir led te scannen.

Hij zal nog wel moeten door bikkelen tot hij zo ver is en 85 procent van havo en vwo was gestopt met de opleiding wegens weinig technische voorkennis.

[ Voor 52% gewijzigd door gr8-jen op 26-08-2024 10:09 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En mocht hij het aan de gaming kant leuk vinden. Probeer eens Factorio. Daar kan je met circuit designs zelf ook hele leuke dingen in elkaar zetten waar ook boolean logica voor nodig is.

Qua opleiding: In mijn HTS informatica (HIO) opleiding zat boolean logic ook compleet in het lespakket verweven. Van het vereenvoudigen tot aan het bewijzen dat je logica klopt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Dat is niet onze eerste kind die zo knap is. Dat hij uhb is wisten we al, de test bij de psycholoog is nog net gedaan, IQ is hoger dan de test kan meten, dus 146+. <knip>
<knip> Zoals je zelf aangeeft, het is off-topic. Doe het dan ook niet. En een smiley kan niet verbloemen of goedmaken dat je ook nog eens op de man speelt.

Maar ontopic; ik zou 'm ook eens naar Factorio laten kijken, die heeft iets uitgebreidere combinators dan wat in Minecraft met redstone kan. De uitdaging is dan uiteindelijk vooral om te kijken hoe ver je erin kunt gaan, je kan met mods die blueprints kunnen plaatsen bijv. zelfs het hele bouwen van een base automatiseren. Wel erg verslavend, maar ook leerzaam.

[ Voor 47% gewijzigd door Ardana op 05-09-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het een keer noemen is prima, maar wat zou dan op AD(H)D wijzen? Dat hij gamen leuk vindt? En misschien iets te leuk? Dan zou ruwweg de helft van de pubers AD(H)D hebben. Dat hij een totaal gebrek aan uitdaging heeft? Het nummer 1 probleem van de eerstejaars EE'ers in mijn tijd iig (en nee, dat is niet zo lang geleden :P ) was dat we allemaal een 7-8+ voor een hoop vakken hadden gehaald op de middelbare school zonder een drol eraan te doen, en dat we nu ineens wel wat moesten gaan doen. En we waren ook niet (allemaal) autisten. En de zoon van TS is nog een stuk slimmer dan de gemiddelde daar.

Nu zegt elke ouder dat van zijn/haar kind natuurlijk, maar in dit geval is er dus ook echt bij de psycholoog een test gedaan, en je zou toch hopen dat als die denkt dat er meer speelt, die dat zelf al noemt.

Algemeen is het voor zulk soort kinderen lastig: Ze vinden weinig uitdaging op school omdat veel makkelijk is, maar het zijn ook kinderen: je kan hem wel een cursus Spaans laten doen, maar als ie daar geen interesse in heeft, waarom krijgt hij dan de straf dat te moeten doen alleen omdat hij snel klaar is met zijn school werk? (Als in, zo zal het voelen voor hem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:19
Wild Chocolate schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:29:
Je kan ook eens kijken of de volgende games wat zijn, zit ook wel wat "programmeerlogica" in, verpakt in spelvorm. Ik moet wel toegeven dat ik ze nog nooit gespeeld heb, ondanks dat ze al een tijdje in mijn Steam library zitten :X O-)

https://store.steampowere...0/Human_Resource_Machine/
https://store.steampowered.com/app/504210/SHENZHEN_IO/
https://store.steampowered.com/app/1150090/Learning_Factory/
https://store.steampowered.com/app/619150/while_True_learn/

EDIT: en je kan ook eens tussen de wiskunde cursussen van Codecademy kijken, als hij het in het Engels kan volgen (of proberen of dat werkt met vertaling aan in Chrome):
https://www.codecademy.com/catalog/subject/math
Om hier op in te haken....
@dkdkdk Mocht het idee van een game je aanspreken, dan is turing complete misschien wel wat je zoekt.
Als ik het goed heb, bouw je als het ware je eigen x bit computer in stappen, waarbij je begint met simpele logical operators en je uiteindelijk je eigen assembly language hebt gemaakt.

https://turingcomplete.game/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Sissors schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:25:
Het een keer noemen is prima, maar wat zou dan op AD(H)D wijzen? Dat hij gamen leuk vindt? En misschien iets te leuk? Dan zou ruwweg de helft van de pubers AD(H)D hebben. Dat hij een totaal gebrek aan uitdaging heeft? Het nummer 1 probleem van de eerstejaars EE'ers in mijn tijd iig (en nee, dat is niet zo lang geleden :P ) was dat we allemaal een 7-8+ voor een hoop vakken hadden gehaald op de middelbare school zonder een drol eraan te doen, en dat we nu ineens wel wat moesten gaan doen. En we waren ook niet (allemaal) autisten. En de zoon van TS is nog een stuk slimmer dan de gemiddelde daar.

Nu zegt elke ouder dat van zijn/haar kind natuurlijk, maar in dit geval is er dus ook echt bij de psycholoog een test gedaan, en je zou toch hopen dat als die denkt dat er meer speelt, die dat zelf al noemt.

Algemeen is het voor zulk soort kinderen lastig: Ze vinden weinig uitdaging op school omdat veel makkelijk is, maar het zijn ook kinderen: je kan hem wel een cursus Spaans laten doen, maar als ie daar geen interesse in heeft, waarom krijgt hij dan de straf dat te moeten doen alleen omdat hij snel klaar is met zijn school werk? (Als in, zo zal het voelen voor hem).
Inderdaad, Zijn vriendjes willen ook alleen maar gamen. Hij begon met Redstone toen iedereen op vakantie was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pieter.a
We hebben amper informatie, het lijkt me zeer zeker ongepast om zulke stellige uitspraken te doen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door Ardana op 05-09-2024 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 17:54
Ik heb ooit het vak Logica gehad. Deze werd gegeven aan filosofie en kunstmatige intelligentie studenten.

Voor dit vak werd gebruikgemaakt van dit boek: https://books.google.nl/b...=beKNZwEACAAJ&redir_esc=y

Er zit ook een software pakket bij waarin je opdrachten moet doen.

Het behandelt niet alleen booleaanse logica maar ook predikaten- en propositielogica alsook waarschijnlijkheidsleer.

Volgens mij heeft MIT of Stanford ook een online, gratis, logica course die dit boek gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door MKWS op 26-08-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
dkdkdk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Dat is niet onze eerste kind die zo knap is. Dat hij uhb is wisten we al, de test bij de psycholoog is nog net gedaan, IQ is hoger dan de test kan meten, dus 146+. Zeker geen ADHD. Niet alleen maar mensen met ADHD vinden goedkope dopamine leuk, de andere ook, anders zouden er niet zo veel kinderen gamen.
Maar hoe is het met jou nu, bedoel je dat je nu met ritalin wel beter kunt functioneren? Heb je de school wel afgerond? Welke symptomen van ADHD heb je?
Alright, wilde het graag benoemd hebben. Goed dat je er zo mee bezig bent!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
HansieGansie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Om hier op in te haken....
@dkdkdk Mocht het idee van een game je aanspreken, dan is turing complete misschien wel wat je zoekt.
Als ik het goed heb, bouw je als het ware je eigen x bit computer in stappen, waarbij je begint met simpele logical operators en je uiteindelijk je eigen assembly language hebt gemaakt.

https://turingcomplete.game/
Bedankt voor deze tip, dit ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:49
Als je het op de theorie wilt houden, dan is dit onderdeel van logica.
Soms ook wel propositielogica en/of predicatenlogica genoemd.

Dat was ook een van mijn vakken in de opleiding van technische infomatica aan de TU Delft destijds...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
GarBaGe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:15:
Als je het op de theorie wilt houden, dan is dit onderdeel van logica.
Soms ook wel propositielogica en/of predicatenlogica genoemd.

Dat was ook een van mijn vakken in de opleiding van technische infomatica aan de TU Delft destijds...
Dat vak heb ik inderdaad vroeger ook gehad, ga ik hem laten zien.
Pagina: 1