Beginpagina: wel "gisteren", niet "eergisteren"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisvz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 18:11

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Op de beginpagina (https://tweakers.net/) staan in de tweede rij een aantal blokken met recensies e.d., voorzien van een illustratie.

Op dit moment lees ik:

"gisteren
Nieuwe tijdperken voor oude favoriet
Civilization VII Preview

2 dagen geleden
Aantrekkelijke middenklasser
Philips OLED809-oled-tv Review"

Ik vraag me af waarom wel gekozen wordt om voor "1 dag geleden" wel te kiezen voor "gisteren", maar niet om voor "2 dagen geleden" _niet_ te kiezen voor "eergisteren".

Het cynisch stemmetje in m'n hoofd zegt "Oh, dat is vast wel weer vanwege dat vermaledijde Engels waar ze wel 'gisteren' kennen, maar geen 'eergisteren'". Aangezien dat natuurlijk pas zeker is als iemand hier daadwerkelijk een sluitend antwoord kan geven, bij deze de vraag hoe het zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:50

3_s

‘Ereyesterday’ is nochtans ook een Engels woord :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:13
Jaja, net zoals ze "nychthemeron" hebben voor "etmaal"... prachtig woord, maar ongeveer net zo courant als "ereyesterday". :P In het Nederlands zijn we nu eenmaal wat ruimer bedeeld met dat soort woorden, met uitzondering van "fortnight", waar wij weer gewoon "twee weken" moeten zeggen.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:10

jelle.

Product Owner
dennisvz schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:57:
Ik vraag me af waarom wel gekozen wordt om voor "1 dag geleden" wel te kiezen voor "gisteren", maar niet om voor "2 dagen geleden" _niet_ te kiezen voor "eergisteren".

Het cynisch stemmetje in m'n hoofd zegt "Oh, dat is vast wel weer vanwege dat vermaledijde Engels waar ze wel 'gisteren' kennen, maar geen 'eergisteren'". Aangezien dat natuurlijk pas zeker is als iemand hier daadwerkelijk een sluitend antwoord kan geven, bij deze de vraag hoe het zit.
We hebben even opgezocht wanneer deze tijdindicatie is toegevoegd, en er zat geen specifieke reden achter om hiervoor te kiezen (ook niet voor "eergisteren").

Aangezien iedereen snapt wat er bedoeld wordt laten we het ook zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisvz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 18:11

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
jelle. schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

We hebben even opgezocht wanneer deze tijdindicatie is toegevoegd, en er zat geen specifieke reden achter om hiervoor te kiezen (ook niet voor "eergisteren").

Aangezien iedereen snapt wat er bedoeld wordt laten we het ook zo :)
Jammer, op m'n werk zou ik behoorlijk op m'n lazer krijgen als ik dit argument gebruik.

Doet me denken aan dat Vlaams tv-programma van weleer: "Alles kan beter". Gaat ook hier op.

We hebben zo'n rijke taal en dan maken we er geen gebruik van omdat het Engels dat ook niet doet... (kijk naar andere besturingssystemen, die hebben vrijwel allemaal hetzelfde 'probleem').

[ Voor 15% gewijzigd door dennisvz op 26-08-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:50

3_s

Het meest irritante antwoord op een vraag: ‘Ja, dat doen we altijd zo.’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:13
Jemig, het zit mensen wel hoog. Mijn alternatieve voorstel: los de inconsistentie op door overal gewoon het aantal dagen te gebruiken, dus niet "vandaag" en "gisteren" maar "0 dagen geleden" en "1 dagen geleden". Let erop dat het meervoud behouden blijft, dat is maximaal irritant. :+

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Pagina: 1