AquaVive goed merk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 21:13
Hallo Tweakers,

Onze douchekraan is lek en ik ben opzoek naar een nieuwe kraan. Liefst zwarte kleur. Nu kwam ik AquaVive tegen (eigen merk van Praxis). Iemand hier ervaringen mee?

En eventueel nog advies voor andere merken die goed zijn tegen een scherpe prijs?

Ik hoor het van jullie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is goed? Huismerkspul van de bouwmarkt is zelden het meest duurzame of luxe spul dat je kunt krijgen. Daarentegen: Het zal vast een paar jaar functioneren, en in zoverre is het wel goed.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Boudewijn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:30:
Wat is goed? Huismerkspul van de bouwmarkt is zelden het meest duurzame of luxe spul dat je kunt krijgen. Daarentegen: Het zal vast een paar jaar functioneren, en in zoverre is het wel goed.
En een merk als Grohe gaat tientallen jaren mee? Of is dat ook onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

En een merk als Grohe gaat tientallen jaren mee? Of is dat ook onzin?
Dat ligt genuanceerder. Binnen dat merk is er ook weer verschil in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
GroeneWandelaar schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Dat ligt genuanceerder. Binnen dat merk is er ook weer verschil in kwaliteit.
Oftewel: we weten het niet? Waarom is er dan zoveel prijsverschil? Dan moet er toch verschil in kwaliteit in zitten? Of is dat pure marketing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
Beide, bekend merk kan meer vragen, en wr is meer geld voor kwaliteitscontrole en doorontwikkeling.

Het is niet zo dat aquavive gebruiken je huis meteen explodeert. Het is een afweging die je zelf even moet maken. Maar dat is niets anders dan overal? Pak je huismerk cola of Coca Cola. Pak je een daithatsu of een Ferrari.

Je betaalt voor wat je krijgt, en groot deel is het logootje, maar ook de ontwikkeling en kwaliteitscontrole :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:28
Beste sites als badkamerwinkel, X2O, sanidump etc bekijken en een >€200,- Grohe kraan met flinke korting pakken. Alleen zwart maakt t wel lastig.

Heb je meestal betere kwaliteit dan bouwmarkt eigen merken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57

JustDutch

was ambtenaar :)

Als ik op bol.com even een zwarte aquavive douchemengraan opzoek, dan zie je in de specs:
Technische kenmerken
  • Bedieningsmethode Greep
  • Belgaqua keurmerk Nee
  • Hartafstand12 cm
  • KIWA keurmerk Nee
  • Materiaal Koper
  • Met beluchter Nee
  • Met Cool Touch Nee
  • Met excentrische aansluitkoppeling Ja
  • Met temperatuurbegrenzer Ja
  • Type materiaal Messing
  • Waterbesparend Ja
Het is aan jezelf om te bepalen of die specs dit bedrag je waard zijn. Ik zie vooral dat bij een aantal keurmerken nee staat, en persoonlijk zou de Cool Toch (blijft de behuizing koel) voor mij een reden zijn deze niet te kopen.

En wat dan wel? Als het niet te veel mag kosten, dan heeft Ideal Standard misschien wel een aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
JustDutch schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:01:
Als ik op bol.com even een zwarte aquavive douchemengraan opzoek, dan zie je in de specs:
Technische kenmerken
  • Bedieningsmethode Greep
  • Belgaqua keurmerk Nee
  • Hartafstand12 cm
  • KIWA keurmerk Nee
  • Materiaal Koper
  • Met beluchter Nee
  • Met Cool Touch Nee
  • Met excentrische aansluitkoppeling Ja
  • Met temperatuurbegrenzer Ja
  • Type materiaal Messing
  • Waterbesparend Ja
Het is aan jezelf om te bepalen of die specs dit bedrag je waard zijn. Ik zie vooral dat bij een aantal keurmerken nee staat, en persoonlijk zou de Cool Toch (blijft de behuizing koel) voor mij een reden zijn deze niet te kopen.

En wat dan wel? Als het niet te veel mag kosten, dan heeft Ideal Standard misschien wel een aantrekkelijke prijs/kwaliteitverhouding.
Ik heb net vrij impulsief deze kraan besteld. Maar voor dezelfde prijs heb ik een Grohe bij bol.com.

Wat zou jij kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Ik heb net vrij impulsief deze kraan besteld. Maar voor dezelfde prijs heb ik een Grohe bij bol.com.

Wat zou jij kiezen?
Ik kan niet voor je kiezen en ga ik ook niet doen.
Ik zie wel dat je een chromen kraan vergelijkt met een zwarte.
Ik interpreteer dat even als dat je er nog niet uit bent wat belangrijk voor je is (en volgens mij zit je op prijs, of kwaliteit wat je baseert op een merk), of dat ik je weer aan het twijfelen heb gebracht met mijn post.
Maar het maakt toch ook niet meer uit, je hebt al iets gekocht.

Aanvullend:
Sommige dingen moet je ook ervaren. Ik heb in mijn badkamer niet te dure kranen toegepast. Dat zou ik nooit weer doen (inbouwslang van de badset kwam los). Als ik het kan betalen, dan zou ik altijd voor a-merken gaan (desnoods de goedkoopste serie), zeker als je er nooit meer bij kunt komen. Kun je het eenvoudig vervangen, tja dan is vervangen eenvoudig en kun je de gok wagen, bevalt het niet, vervang je het dan weer (kost ook geld). Je hebt nu iets gekocht, dus je gaat het wel ervaren (in de toekomst vervangen is makkelijk voor je).

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Wat zou jij kiezen?
Je zocht een zwarte kraan, en die heb je nu gekocht. Reviews op Karwei zien er goed uit, dus veel plezier ermee.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
JustDutch schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:19:
[...]

Ik kan niet voor je kiezen en ga ik ook niet doen.
Ik zie wel dat je een chromen kraan vergelijkt met een zwarte.
Ik interpreteer dat even als dat je er nog niet uit bent wat belangrijk voor je is (en volgens mij zit je op prijs, of kwaliteit wat je baseert op een merk), of dat ik je weer aan het twijfelen heb gebracht met mijn post.
Maar het maakt toch ook niet meer uit, je hebt al iets gekocht.

Aanvullend:
Sommige dingen moet je ook ervaren. Ik heb in mijn badkamer niet te dure kranen toegepast. Dat zou ik nooit weer doen (inbouwslang van de badset kwam los). Als ik het kan betalen, dan zou ik altijd voor a-merken gaan (desnoods de goedkoopste serie), zeker als je er nooit meer bij kunt komen. Kun je het eenvoudig vervangen, tja dan is vervangen eenvoudig en kun je de gok wagen, bevalt het niet, vervang je het dan weer (kost ook geld). Je hebt nu iets gekocht, dus je gaat het wel ervaren (in de toekomst vervangen is makkelijk voor je).
Klopt ik twijfelde tussen "prijs" want de Grohe in chrome kleur is goedkoper. Maar we willen het wel gewoon knap. Straks zit je met een zwarte douchekop en een chrome douchekraan, dat ziet er ook niet uit.

Uiteindelijk dus de keuze gemaakt tussen deze kraan en deze kraan.

Ben gegaan voor de goedkopere eerste kraan. Nu is mijn vraag: zit er veel verschil in die kranen? Kun jij dat zien? Toch misschien 16 euro meer betalen voor een betere kraan? Of is de eerste Precision Start meer dan prima?

Valt me wel op dat de zwarte uitvoeringen allemaal duurder zijn. Dat was even schrikken. Maargoed: als je het doet, doe het dan goed. Zoals jij ook terecht zegt in je berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Hahn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Je zocht een zwarte kraan, en die heb je nu gekocht. Reviews op Karwei zien er goed uit, dus veel plezier ermee.
Zie mijn bericht hierboven. Ben toch voor Grohe gegaan. Puur voor de naam. Voelt ook beter. Is iets duurder. Maarja. Goedkoop is duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Die 800 grohhterm is goedkoper bij X2O. Alleen niet in zwart. Scheelt wel een hoop schoonmaken als je geen zwart neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Ben gegaan voor de goedkopere eerste kraan. Nu is mijn vraag: zit er veel verschil in die kranen? Kun jij dat zien? Toch misschien 16 euro meer betalen voor een betere kraan? Of is de eerste Precision Start meer dan prima?
Voor 16 euro prijsverschil verwacht ik (lees, ik weet het ook niet) dat het vooral verschil in serie/design is en niet zo zeer in "kwaliteit".
Ik zou echt "kwaliteitsverschil" pas verwachten als er echt fundamenteel andere keuzes gemaakt worden in het product die ook een substantieel andere prijs tot gevolg hebben (dus eerder een dubbel zo dure kraan voor echt betere "kwaliteit"). En dan is kwaliteit een heel subjectief begrip, bedoel je de technische levensduur, de gebruikte materialen, de features, het design?
En dan nog, je kunt altijd pech hebben. Ook de A-merken hebben wel eens producten die retour komen.
Maar, ik verwacht dat je een prima kraan gekocht hebt. Geniet ervan.

Forza Mucca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:25
De kraan die je nu gekocht hebt heeft geen KIWA keur, het materiaal waarvan de kraan gemaakt is is geen messing maar een 'metaallegering' (wat dat dan ook mag zijn) en zwart is een crime in een badkamer. Beter is om een geheel messing verchroomde kraan te kiezen, die kan tegen een stootje en kalkaanslag is redelijk makkelijk (stukje keukenpapier met azijn een nachtje erop) te verwijderen. Kwaliteitskranen zijn al zo'n 200 jaar gemaakt van verchroomd/vernikkeld messing, jaren van ervaring hebben uitgewezen dat dat de beste combinatie is in een vochtige omgeving.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Is het echt zo erg met zwarte kranen? Mensen die hier zelf een zwarte kraan hebben? Goed dat jullie dit aangeven, want als het echt zo erg is met onderhoud, dan natuurlijk liever niet. Heb er zelf geen ervaring mee. Maar als je de kraan na het douchen goed afdroogt, is het dan nog een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:35:
Is het echt zo erg met zwarte kranen? Mensen die hier zelf een zwarte kraan hebben? Goed dat jullie dit aangeven, want als het echt zo erg is met onderhoud, dan natuurlijk liever niet. Heb er zelf geen ervaring mee. Maar als je de kraan na het douchen goed afdroogt, is het dan nog een probleem?
Als je hem netjes structureel afdoet en een ontharder geïnstalleerd hebt zal het minder erg zijn. Ik denk wel dat dit exemplaar van mindere bouwkwaliteit is dan een dure, dus lekker schrobben kan het chinesium blootleggen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
Boudewijn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Als je hem netjes structureel afdoet en een ontharder geïnstalleerd hebt zal het minder erg zijn. Ik denk wel dat dit exemplaar van mindere bouwkwaliteit is dan een dure, dus lekker schrobben kan het chinesium blootleggen.
We gaan het wel zien. Als 'ie 10 jaar mee gaat is het mooi. Had net ook al saniweb gebeld en hij gaf ook aan dat als ik de kraan goed afdroog dat het allemaal wel goed komt. De meeste mensen zijn te lui om de kraan af te nemen.

Maar van mijn ouders leerde ik altijd: koud afspoelen en daarna afdrogen! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Oftewel: we weten het niet? Waarom is er dan zoveel prijsverschil? Dan moet er toch verschil in kwaliteit in zitten? Of is dat pure marketing.
Marketing is er onderdeel van. Maar je moet ook denken aan kwaliteit van materiaal en het binnenwerk. Uiteindelijk komt een lagere of hogere prijs ergens vandaan. Maar je hebt al een kraan gekozen. Ik ben altijd voorstander van duurdere kranen van merken van oudsher. Maar dan moet het wel uit kunnen.
Er zijn ook duurdere kranen van nieuwere fabrikanten, daar is de marge voor de verkopende partij erg goed te noemen maar dat zegt dus niets over kwaliteit.
Prijs alleen is dus ook niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik weet niet of aqua vive is gerelateerd aan "Tiger" van de praxis. Maar voor mij nooit meer.
Binnen drie jaar (keukenkraan): RVS look die van kunststof gecoate delen afgaat, lekken langs uitloop en haperend binnenwerk.

Staat nu al jaren een gewoon verchroomde Grohe. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zwart, hoe dan ook niet een budget merk, al het goedkope spul gaat snel blusjes/bladeren krijgen van de top laag. Van die 2 zou ik de Grohe kiezen, niet om de kwaliteit (goedkoop bij Grohe is kwalitatief ook gewoon minder), maar voor de service als er dan toch iets stuk gaat.

Wil je er langer mee doen, kies dan voor een duurder segment, geen plastic 'veertjes' onder de maar gewoon van rvs. Degelijke tandjes aan de begrenzers, opdruk die beter blijft zitten etc..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
DukeBox schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Zwart, hoe dan ook niet een budget merk, al het goedkope spul gaat snel blusjes/bladeren krijgen van de top laag. Van die 2 zou ik de Grohe kiezen, niet om de kwaliteit (goedkoop bij Grohe is kwalitatief ook gewoon minder), maar voor de service als er dan toch iets stuk gaat.

Wil je er langer mee doen, kies dan voor een duurder segment, geen plastic 'veertjes' onder de maar gewoon van rvs. Degelijke tandjes aan de begrenzers, opdruk die beter blijft zitten etc..
Idd service van Grohe 1x nodig gehad: van de douche stangen liet het chroom los. 2 nieuwe douche stangen met douchekoppen toegestuurd gekregen. Geen bon of wat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
nickdw7 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:30:
[...]
Maar van mijn ouders leerde ik altijd: koud afspoelen en daarna afdrogen! ;-)
Vrij naar Theo Maassen:
Daarbij denk ik vaak aan Theo Maassen. In een van zijn voorstellingen vertelt hij over zijn aankoop van een glazen douchewand. De verkoper gaf mee dat je wel na iedere douchebeurt met een trekker de druppels moet verwijderen, ander krijg je kalkaanslag. Volgens de cabaretier had de verkoper net zo goed het tegenovergestelde kunnen zeggen: je krijgt wel kalkaanslag, anders moet je na iedere douchebeurt met zo’n trekker alle druppels verwijderen.
:+
Pagina: 1