Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 15:21
Ik heb een nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen en een kelder. Op deze verdiepingen staan bedraad aangesloten KPN Wifi Experia kastjes. Dat werkt. Echter ik heb niet overal een retesnelle verbinding. Ik heb een 1 gbit signaal. Ik haal overal max 200/250. Maar op de 1e verdieping meestal maar 40. Op zicht werkt het.

Ik zag alleen een TPlink X50 set staan die ik kocht. Al het oude eruit. De eerste pod bedraad op zolder eraan en 750 mbit verbinding. Het signaal kwam zij het wat minder tot in de keuken. Ik heb de andere erbij gezet, maar dat werd een drama. Het signaal bleef tot max 40 mbit doorkomen. De pods konden niet verbinden. Ik heb het bedraad en onbedraag geprobeerd, maar de snelheid bleef uit.

Alles weer teruggeplaatst.

Heeft iemand tips wat ik misschien verkeerd doe? De Deco set heb ik gehaald zodat ik niet afhankelijk ben van de provider en gemakkelijker kan overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Nog een toevoeging, met de Experia's krijg ik ook snelheden rond de 4-500, maar alleen als ik dan de wifi op telefoon bijvoorbeeld uit en weer aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-04 19:26
Hoe was je plaatsing van de deco? 1 op zolder de andere op de begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Wat voor en KPN Experiabox heb je? Daarnaast welke "Wifi Experiakastjes"? Bij veel nieuwbouw mag je op meerdere plekken accespoints (AP) neerzetten. Als je die bedraad naar een centraal punt doet dan heb je via die weg altijd bedraad "volle" snelheid. Dan zet het AP het om naar een WiFi-signaal. Dan is het afhankelijk van de kwaliteit van het AP, afstand tot, obstakels e.d. en de wifi van het apparaat welke snelheid je op het apparaat hebt.

Bij Mesh kan je ook een punt draadloos ergens neerzetten dan communiceert deze met de andere mesh-apparaten. Kan wel ten kosten gaan van snelheid.

Bij Wifi heb je dan nog: 2,4 ghz en 5ghz. 5 ghz geeft meer snelheid maar een mindere afstand kwa bereik. Daar kan ook nog een probleem zitten.

Het deco-systeem: één deco achter de KPN-experiabox (of aansluiting). Dat is de hoofddeco. De andere deco's via een switch aansluiten op de hoofddeco. Dat is een goede opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
KPN Experia V10 in de meterkast.
En Experia Wifi van Arcadyan op 4 plekken. Die gaan allemaal bedraad direct het modem in.
Ik heb overal wifi. De kinderen klagen niet.

Kan ik sowieso iets winnen qua snelheid of bereik met de Deco X50 los van de provideronafhankelijkheid?

Of kan ik als de snelheid overal om en nabij de 100 mbit is net zo goed een abonnementje van 100 mbit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:14
hvl01 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:29:
KPN Experia V10 in de meterkast.
En Experia Wifi van Arcadyan op 4 plekken. Die gaan allemaal bedraad direct het modem in.
Ik heb overal wifi. De kinderen klagen niet.
Volgens mij moet je alleen de eerste op je modem aansluiten en de rest daarachter plaatsen. Eventueel in serie of alles op de eerste.
Het plaatje hier dus.
dion_b in "TP-Link Deco X50 bedraad aansluiten"

Dat is wel een nadeel van die Deco. Je bent er dus altijd een kwijt op de plaats waar je kabels samenkomen (vaak de meterkast) wat misschien niet de beste plaats is voor een WiFi punt.
Kan ik sowieso iets winnen qua snelheid of bereik met de Deco X50 los van de provideronafhankelijkheid?

Of kan ik als de snelheid overal om en nabij de 100 mbit is net zo goed een abonnementje van 100 mbit nemen.
400-500 mbit bij een goed werkend systeem moet haalbaar zijn. Of dat meerwaarde biedt ten opzichte van een 100 mbit abonnement is vraag twee. Een 4k stream Netflix of youtube is circa 20 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Goed, kan je eens snelheid meten op de verschillende apparaten. Zelf heb ik hier een 50/50 Mbit/s KPN-verbinding (praktijk 75+ / 75+ Mbit/s). Voor ons gebruik (met zijn tweeën) alleen één TV-box en niet veel streamen, Box / MS Drive, thuiswerken (citrix) een beetje surfen e.d. is dat voldoende. Kan mij voorstellen dat een gezin met een paar kinderen / pubers daar niet voldoende aan heeft.

Een KPN Experiabox v10. Gemiddelde verbindingssnelheid op Wifi van de HP-laptop (Envy 17XX) in de woonkamer vanaf de meterkast is ongeveer 10 meter met een paar kalkzandsteenwandjes is 866 mbit/s ( 5 ghz dus). Veel sneller dus dan de internetverbinding. Dus je moet op de WiFi veel hogere snelheid halen. Die hogere snelheid gebruik ik voornamelijk voor het schrijven en ophalen van de NAS-server.

Het kan zijn dat er iets is met de instellingen van je Wifi. Hebben de kinderen ook last van "langzaam" internet of werkt dat allemaal goed? Heb je al eens lopen testen met die apparaten?

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 25-08-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
RonnieKo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:39:
Goed, kan je eens snelheid meten op de verschillende apparaten. Zelf heb ik hier een 50/50 Mbit/s KPN-verbinding (praktijk 75+ / 75+ Mbit/s). Voor ons gebruik (met zijn tweeën) alleen één TV-box en niet veel streamen, Box / MS Drive, thuiswerken (citrix) een beetje surfen e.d. is dat voldoende. Kan mij voorstellen dat een gezin met een paar kinderen / pubers daar niet voldoende aan heeft.

Een KPN Experiabox v10. Gemiddelde verbindingssnelheid op Wifi van de HP-laptop (Envy 17XX) in de woonkamer vanaf de meterkast is ongeveer 10 meter met een paar kalkzandsteenwandjes is 866 mbit/s ( 5 ghz dus). Veel sneller dus dan de internetverbinding. Dus je moet op de WiFi veel hogere snelheid halen. Die hogere snelheid gebruik ik voornamelijk voor het schrijven en ophalen van de NAS-server.

Het kan zijn dat er iets is met de instellingen van je Wifi. Hebben de kinderen ook last van "langzaam" internet of werkt dat allemaal goed? Heb je al eens lopen testen met die apparaten?
Je kan inderdaad de snelheid van je netwerk testen met bijvoorbeeld OpenSpeedTest-Server uit de Windows Store maar dat is vooral van belang voor mensen die geen snelle internetverbinding hebben. In dit geval heeft hij op dit moment een 1 gbit aansluiting dus als hij test met speedtest.net op een moment dat zijn kinderen naar school zijn dan meet hij praktisch de snelheid van zijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Dank allen. Het bied op dit moment weinig voordelen. Als ik traag wifi heb meld ik me even af en aan en dan zie ik dat het overal minimaal 200 is.

En ik zie ook dat het prijsverschil met de andere aanbieders op dit moment ook niet echt overstapwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
De vraag is: Heb jij alleen het probleem of ook anderen in het huis? Hebben die dezelfde problemen? Zo nee: Dan moet je kijken in jouw apparaat. Dan is er daar meer aan de hand. Hebben andere wel problemen: Dan kan je kijken naar je netwerk. Dat is nu totaal niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:08

FlipFluitketel

Frontpage Admin
se77en schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Volgens mij moet je alleen de eerste op je modem aansluiten en de rest daarachter plaatsen. Eventueel in serie of alles op de eerste.
Het plaatje hier dus.
dion_b in "TP-Link Deco X50 bedraad aansluiten"
Nee, dat moet niet. Als ze in AP-modus staan kun je ze ook allemaal op een switch (of rechtstreeks op het modem) aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large
Zie laurens0619 in "TP LinK DECO M4 zonder kabel?"

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
FlipFluitketel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Nee, dat moet niet. Als ze in AP-modus staan kun je ze ook allemaal op een switch (of rechtstreeks op het modem) aansluiten:
[Afbeelding]
Zie laurens0619 in "TP LinK DECO M4 zonder kabel?"
Terrechte toevoeging maar anders aansluiten leek me meer plug-and-play dan het setje in AP-mode zetten (weet niet of dat zo is ik heb zelf geen Deco).

En wel een verschil want bij ASUS kunnen de hoofd mesh router en de nodes parallel geplaatst worden (als je alles bedraad hebt maar het wel als één geheel wilt managen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 21:22

sus

is druk :+

Als je bij Deco meer dan 1 unit met een kabel aansluit, *moet* je ze in AP mode zetten via de app, anders is het vragen om gezeik.

Routermode: 1 unit op kabel, de rest draadloos verbinden
AP-mode: 1 of meer/allemaal op de kabel.

Draait hier al vele jaren op die manier en heb volle bak snelheid, het is nu eerder dat het apparaat domweg niet sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@hvl01

Het klinkt alsof je client soms per ongeluk op de 2.4ghz zit ipv 5ghz.
Wifi aan/uit lost dat probleem vaak op.

je kunt dit verifieren door in cmd: netsh wlan show interfaces
Kijken of je met 2.4 of 5ghz verbonden bent

Naar mijn ervaring is de band steering op die experiabox dingen matig. Kun je niet met extrawifi ofzo een extra 5ghz only ssid aanmaken?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hvl01 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:52:
Dank allen. Het bied op dit moment weinig voordelen.
Waarom had je dat verwact dan?

De x50 is een prima dualband systeem, maar dat is de Experia WiFi ook, sterker nog, op papier heeft de Experia WiFi betere specs (4x4 MIMO vs 2x2 MIMO).

Op dezelfde plek op dezelfde manier aangesloten kun je maximaal dezelfde prestaties verwachten.

Als je trage performance hebt is andere hardware vrijwel nooit de oplossing. Meestal staat je hardware niet op de ideale plek, en/of er is sprake van brakke instellingen in client of WiFi-apparatuur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
dion_b schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Waarom had je dat verwact dan?

De x50 is een prima dualband systeem, maar dat is de Experia WiFi ook, sterker nog, op papier heeft de Experia WiFi betere specs (4x4 MIMO vs 2x2 MIMO).

Op dezelfde plek op dezelfde manier aangesloten kun je maximaal dezelfde prestaties verwachten.

Als je trage performance hebt is andere hardware vrijwel nooit de oplossing. Meestal staat je hardware niet op de ideale plek, en/of er is sprake van brakke instellingen in client of WiFi-apparatuur.
Je vervangt je set maar in hoeverre is het onderliggende probleem onderzocht? Blind vervangen heeft het risico dat je nieuwe setup even goed/slecht gaat werken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ok, dank allen. Voor nu heb ik even genoeg handvatten om volgend weekend weer even aan de slag te gaan.
Pagina: 1