Aansprakelijkheidsverzekering voor huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wij gaan een jaartje huren en ik was even bezig om de verzekeringen aan te passen. Nu viel het me op dat bij onze huidige verzekering schade aan de huurwoning "maar" tot 125k gedekt is. Blijkbaar is dit afhankelijk van de aanbieder. Anderen gaan tot 250k, en mijn huisbank gaat gewoon tot de max van de dekking als ik het goed heb. Moet ik hier iets mee? Ik lees ook dat de verhuurder in principe de woning dient te verzekeren al lees ik ook dat een huurder aansprakelijk is voor de schade in sommige gevallen. Zoals bv brand.

Stel; mijn kinderen vinden een kampvuur maken in de woonkamer wel een goed idee en de woning brand af. In principe ben ik dan aansprakelijk voor de geleden schade.

Nu is het allemaal wat hypotetisch maar goed, daar zijn de verzekeringen ook juist voor.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Is in dit geval brandverzekering niet meer van toepassing?

Ps, vergeet het stukje nalatigheid niet. In dit geval zie ik zomaar gebeuren dat de verzekering niet uitkeert wegens grove nalatigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:05
Inspired schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:01:
Wij gaan een jaartje huren en ik was even bezig om de verzekeringen aan te passen. Nu viel het me op dat bij onze huidige verzekering schade aan de huurwoning "maar" tot 125k gedekt is. Blijkbaar is dit afhankelijk van de aanbieder. Anderen gaan tot 250k, en mijn huisbank gaat gewoon tot de max van de dekking als ik het goed heb. Moet ik hier iets mee? Ik lees ook dat de verhuurder in principe de woning dient te verzekeren al lees ik ook dat een huurder aansprakelijk is voor de schade in sommige gevallen. Zoals bv brand.

Stel; mijn kinderen vinden een kampvuur maken in de woonkamer wel een goed idee en de woning brand af. In principe ben ik dan aansprakelijk voor de geleden schade.

Nu is het allemaal wat hypotetisch maar goed, daar zijn de verzekeringen ook juist voor.
Woon je in Nederland of België?

In nederland kan je als huurder een inboedelverzekering hebben, dat dekt je meubels en spullen. Dan is 125k meer dan genoeg.

De verhuurder van de woning zal een opstalverzekering hebben; die verzekering dekt de herbouw van de woning.

Los daarvan hebben we in nederland een aansprakelijkheidsverzekering (je hebt er ook een voor je auto, maar daar heb ik het nu niet over) waarmee je voor een bedrag van bijvoorbeeld 1 miljoen euro verzekerd bent voor als je kinderen een kampvuur aansteken :P. Geen idee trouwens wat er gebeurt als er door dat vuur ineens 10 huizen afbranden met 1+ miljoen schade. Denk niet dat de kinderen/ouders dan ineens een miljoenen schuld hebben, neem aan dat de opstal verzekeringen van de andere huizen dan ook zullen uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
President schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Woon je in Nederland of België?

In nederland kan je als huurder een inboedelverzekering hebben, dat dekt je meubels en spullen. Dan is 125k meer dan genoeg.

De verhuurder van de woning zal een opstalverzekering hebben; die verzekering dekt de herbouw van de woning.

Los daarvan hebben we in nederland een aansprakelijkheidsverzekering (je hebt er ook een voor je auto, maar daar heb ik het nu niet over) waarmee je voor een bedrag van bijvoorbeeld 1 miljoen euro verzekerd bent voor als je kinderen een kampvuur aansteken :P. Geen idee trouwens wat er gebeurt als er door dat vuur ineens 10 huizen afbranden met 1+ miljoen schade. Denk niet dat de kinderen/ouders dan ineens een miljoenen schuld hebben, neem aan dat de opstal verzekeringen van de andere huizen dan ook zullen uitkeren.
Nederland. Het gaat me dus om de aansprakelijlkheidsverzekering. De totale dekking mag dan wel 1 of 2m zijn, schade aan een huurwoning door bv brand is bij die van mij gecapped op 125k. Anderen hebben een 250k cap en van de ING lijkt geen cap te hebben. Die laatste vergoed dus schade tot het totale dekkingsbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:09
Zoals ik al zei, brand is brandverzekering, niet aansprakelijkheidsverzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:37:
In theorie kan de eigenaar geen opstalverzekering hebben of diens opstalverzekering kan willen verhalen.

In beide gevallen is het twijfelachtig of verhaal op de huurder boven een verzekerd bedrag toegekend gaat worden, maar ook weer niet uit te sluiten tenzij daar een wetsartikel of jurisprudentie over bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 09:16
99ruud99 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:37:
Nee niet echt volgens mij. Brandverzekering is volgens meerdere sites een term van vroeger en bestaat (bijna) niet meer: https://www.independer.nl...kering/info/dekking/brand

Hun samenvatting: inboedel dekt brandschade voor de spullen in je huis, heel handig om als huurder te hebben. Opstal zorgt voor herbouw of herstel van de woning zelf, kun je als huurder niet afsluiten want het pand is niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Nee niet echt volgens mij. Brandverzekering is volgens meerdere sites een term van vroeger en bestaat (bijna) niet meer: https://www.independer.nl...kering/info/dekking/brand

Hun samenvatting: inboedel dekt brandschade voor de spullen in je huis, heel handig om als huurder te hebben. Opstal zorgt voor herbouw of herstel van de woning zelf, kun je als huurder niet afsluiten want het pand is niet van jou.
Ja. Maar er zijn situaties waar een verhuurder schade (met succes) heeft verhaald op de huurder. Dat komt dan bij de aansprakelijkheidsverzekering terecht. Ik zie dat de huidige toch niet super voordelig is dus ga ergens wat afsluiten met betere dekking mbt huurwoningen. Zal allemaal niks gebeuren hoor maar wel zo prettig.

Pagina: 1