Bagagewagen : geremd of ongeremd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-06 22:49
Een adviesvraag rondom mogelijke aanschaf van een bagagewagen. We willen die gebruiken voor de kampeervakantie (tent, slaapspullen, alle toebehoren). We zijn met z'n 6en dus moet nog flink wat in kunnen.

Nu hebben we een bagagewagen gezien:

Anssems bagagewagen 251 x 126 x 48 cm 1.200 kg voor € 2.360 excl. BTW.

We dachten: helemaal goed, die mag onze auto trekken en samen komen ze nog net onder de 3.500 kg.

Nu zagen we later dat er ook een model is die ongeremd is, en die heeft een gewicht van 750kg, maar die heeft dezelfde afmetingen. Scheelt ook nogal in kosten: € 1.840 ex btw... Dat scheelt dus € 520

Nou begrijp ik dat een aanhanger van boven de 750kg sowieso geremd moet zijn... Maar als je 2 bagagewagens hebt met dezelfde afmetingen: 1e geremd en 2e ongeremd.. waarom zou je 500 euro meer uitgeven? Snap dat een geremde wat relaxter rijdt (is dat zo?).. maar we hebben ook een vouwwagen gehad, die was ook ongeremd en ging prima... Dus snap het niet helemaal

Maandag gaan we ook ff met de dealer bellen maar dacht: er zijn hier vast mensen met meer kennis en kunde op dit vlak 😇

Beste antwoord (via SuperCrisz op 25-08-2024 12:30)

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:55
SuperCrisz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

Gaat om deze 2 rood gearceerde:
[Afbeelding]

Als met een ongeremde het max 750 mag zijn incl lading, en dat ding zelf is 750kg.. dan kan je niets vervoeren. Sorry, maar ik snap er niet veel van. Wellicht haal ik dingen door elkaar , maar daarom ben ik ook hier 😉

We hebben een 7-persoons Skoda Kodiaq van nog geen 3 jaar oud, dus we rijden geen panda ofzo 😉
Als je even googled dan zie je dat Anssems het heel netjes op hun website in een tabel heeft weergegeven :+

Het leeggewicht van de aanhanger en wat je nog mag laden. Mijn kinderen zouden dit ook nog snappen.

https://www.anssems.eu/aanhangwagens/bagagewagens/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Het gaat niet om de afmetingen, maar om het gewicht (incl. belading). Boven de 750 kg moet hij geremd zijn, daaronder moet dat niet. Dus als je alleen grote vellen papier vervoert (groot, weegt niks), dan ga je voor de ongeremde. En als je lading wil kunnen vervoeren dan ga je voor de geremde :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kijk even wat het ding zelf weegt en wat je auto ongeremd mag trekken. Lang niet elke auto mag 750kg ongeremd trekken.
Nu vind ik een bagagewagen niet zo spannend, een normale aanhanger waar je zand, grind of puin op kunt gooien zou ik liever geremd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 09:03

pistole

Frutter

SuperCrisz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:52:
Snap dat een geremde wat relaxter rijdt
Volgens mij gaat het hier alleen om een losbreekreminrichting? Bij 'normaal gebruik' ga je die niet nodig hebben en dus ook niet merken.

Okee, even Google, ik zat er duidelijk naast.
https://www.aanhangcars.n...0een%20eigen%20remsysteem.

[ Voor 27% gewijzigd door pistole op 24-08-2024 22:01 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:58

MLLL

Palm Treo 650

pistole schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Volgens mij gaat het hier alleen om een losbreekreminrichting? Bij 'normaal gebruik' ga je die niet nodig hebben en dus ook niet merken.

Okee, even Google, ik zat er duidelijk naast.
https://www.aanhangcars.n...0een%20eigen%20remsysteem.
Als ik dezelfde heb gevonden als TS gaat het om een geremde aanhanger als ik op de oploopkoppeling af ga.
Maximum gewicht van 1200kg onderstreept dat.

Voordeel van een geremde aanhanger is dat die een eigen kenteken heeft die hoef je dus nooit om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het gaat niet om het rijden. Het gaat om het stilstaan en dan met name het snel en veilig stil kunnen staan ;)
(Hele) Lange ritten, denk Italië of Frankrijk ofzo, zou ik hem altijd geremd willen hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
pistole schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Een geremde aanhangwagen heeft een oplooprem en dat merk je wel bij normaal gebruik.
Naarmate de mate van vertraging gaat deze harder meeremmen. Zeker als je een erg lichte auto ervoor hebt, bijvoorbeeld een auto uit de A of B klasse ga je merken dat een ongeremde beladen aanhangwagen het rijgedrag beinvloedt.

Het is eigenlijk vrij gemakkelijk.
Ongeremd
Voordelen:
- Goedkoper en je hoeft nooit onderhoud te doen aan een oploop remsysteem, remtrommels etcetera. Er kan weinig kapot.
- Heeft geen eigen kentekenbewijs, witte platen zijn voldoende (minder administratiekosten bij nieuwkoop).
Nadelen:
- De auto moet het remwerk voor zijn rekening nemen, de aanhanger gaat meer duwen en bij een lichte auto kan dat vervelend zijn. Bij noodsituaties ben je minder goed af dan geremd.

Geremd
Voordelen:
- Veiliger, de aanhangwagen helpt mee remmen met een oplooprem. Zeker bij een lichte trekauto beter. Bij noodsituaties ben je beter af dan ongeremd.
Je mag wat ruimer laden, je bent sneller aan de 750kg dan je denkt.

Nadelen:
- Een aanhangwagen boven 750kg geremd heeft een eigen kenteken en kentekenbewijs nodig, iets meer administratieve kosten.
- In de toekomst meer kosten aan periodiek onderhoud. Denk aan smeren oplooprem, remtrommels schoonmaken om de paar jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad_Manic op 24-08-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Reptile209 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:54:
Het gaat niet om de afmetingen, maar om het gewicht (incl. belading). Boven de 750 kg moet hij geremd zijn, daaronder moet dat niet. Dus als je alleen grote vellen papier vervoert (groot, weegt niks), dan ga je voor de ongeremde. En als je lading wil kunnen vervoeren dan ga je voor de geremde :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EGkOf3qNRb0HAwXKgP65nCn2KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImXaYCUWNHsAUPCpI5FILfvX.jpg?f=fotoalbum_large

Als met een ongeremde het max 750 mag zijn incl lading, en dat ding zelf is 750kg.. dan kan je niets vervoeren. Sorry, maar ik snap er niet veel van. Wellicht haal ik dingen door elkaar , maar daarom ben ik ook hier 😉

We hebben een 7-persoons Skoda Kodiaq van nog geen 3 jaar oud, dus we rijden geen panda ofzo 😉

[ Voor 4% gewijzigd door SuperCrisz op 24-08-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://aanhangwagensaanbod.nl/geremd-of-ongeremd/ legt het allemaal mooi uit.

Voor die 250 euro zou ik hem lekker geremd pakken, zeker als er flink wat op moet.
Ongeremd is max ledig plus laadvermogen 750kilo, en die aanhanger weegt ook al 250 ofzo.

Maar even een kleine crux: als ik bij Anssems onder bagagewagens kijk mag de geremde versie ook niet veel meer hebben dan 500 kilo bagage.
Dus de vraag is dan of je naar de juiste aanhanger kijkt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
SuperCrisz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

Als je even googled dan zie je dat Anssems het heel netjes op hun website in een tabel heeft weergegeven :+

Het leeggewicht van de aanhanger en wat je nog mag laden. Mijn kinderen zouden dit ook nog snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Mad_Manic schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Ok, nu snap ik het pas, had ik eerder kunnen opzoeken. Die ongeremde heeft max laadvermogen van 550 kg . Nu weegt onze tent mag 60kg en dat is bij lange na het zwaarste wat we meenemen. We kunnen echt niet boven de 500 kg uit.

Zouden jullie ondanks dat, de geremde doen? (Icm onze Skoda Kodiaq 7-zitter die zelf rond de 2.250 kg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat hangt er vanaf of je bij een noodstop de achterkant van je kodiaq heel wilt houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En hoe vaak maak je een noodstop?

Risico is kans maal effect toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou het wel aandurven met een ongeremde aanhanger en een 1709 leeg gewicht suv
zeg 2300 kilo vol op een 700 kilo duwende trailer.

ik heb altijd oploop gehad, maar ja dan ging er ook 2/3/4(5) ton in..
dat vonden de autos ervoor niet altijd cool met remmen... (iets met afstelling remsysteem trailer)

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 24-08-2024 22:43 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:33:
Dat hangt er vanaf of je bij een noodstop de achterkant van je kodiaq heel wilt houden ;)
Zolang je de lading goed verdeelt en vastzet en je kar goed op de kogel zet blijft de achterkant bij een noodstop gewoon heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

_JGC_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:44:
[...]

Zolang je de lading goed verdeelt en vastzet en je kar goed op de kogel zet blijft de achterkant bij een noodstop gewoon heel.
Voor 250 euro jezelf daar allemaal niet druk om hoeven maken lijkt me heerlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
In jouw situatie had ik voor een ongeremde gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
The Eagle schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Voor 250 euro jezelf daar allemaal niet druk om hoeven maken lijkt me heerlijk ;)
Al die vouwwagens zijn toch ook niet geremd.. verschil is 500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:58

MLLL

Palm Treo 650

Gaat meer om of je je voorganger niet raakt tijdens een noodstop.
500kg extra kan lekker doorduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:57
Ronald.42 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:40:
En hoe vaak maak je een noodstop?

Risico is kans maal effect toch?
Je hebt ook geen brandverzekering neem ik aan? Bezuinigen op dit soort dingen is gewoon niet verstandig met een dergelijk verschil in aanschafwaarde. Tuurlijk is de kans op een noodstop niet heel groot, maar je zal het maar net die ene keer nodig hebben. Het is gewoon veiliger, bij een noodstop een kortere remweg. Iemand kan je kar ook eens lenen als het nodig is en het gemak van een eigen kenteken is ook handig. Ik zou er geen seconde over nadenken om de geremde versie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
jack zomer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:42:
ik zou het wel aandurven met een ongeremde aanhanger en een 1709 leeg gewicht suv
zeg 2300 kilo vol op een 700 kilo duwende trailer.

ik heb altijd oploop gehad, maar ja dan ging er ook 2/3/4(5) ton in..
dat vonden de autos ervoor niet altijd cool met remmen... (iets met afstelling remsysteem trailer)
Daar sluit ik me bij aan. In je openingspost was het niet duidelijk wat voor auto ervoor.
Ik denk dat je met een kortere van rond de 2 meter al een mooie maat hebt. Zeker als je hem wat hoger pakt. Kun je er ook wat makkelijker een koelkast of gasfles rechtop in kwijt.

Bijv GT 750.201×101 VT1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
SuperCrisz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:55:
[...]

Al die vouwwagens zijn toch ook niet geremd.. verschil is 500 euro...
Dat is niet juist. Vrijwel alle vouwwagen merken zijn geremd. Vrijwel alle bagage wagentjes zijn ongeremd.

Betekend ook meteen weer dat veel vouwwagen te zwaar geladen worden die geen eigen kenteken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:56:
[...]

Je hebt ook geen brandverzekering neem ik aan? Bezuinigen op dit soort dingen is gewoon niet verstandig met een dergelijk verschil in aanschafwaarde. Tuurlijk is de kans op een noodstop niet heel groot, maar je zal het maar net die ene keer nodig hebben. Het is gewoon veiliger, bij een noodstop een kortere remweg. Iemand kan je kar ook eens lenen als het nodig is en het gemak van een eigen kenteken is ook handig. Ik zou er geen seconde over nadenken om de geremde versie te nemen.
Ik mis even wat mijn brandverzekering met een aanhanger te maken heeft.
Risico kans maal effect.. ja wij hebben uiteraard een brandverzekering.

Een aanhanger uitlenen is sowieso al tegen mijn principes.
In het uiterste geval van noodzaak gebruikt hij mijn auto dan ook maar, want als ik mij aanhanger uitleen zal er toch echt wel stront aan de knikker zijn.

Overigens als het laadvermogen en afmetingen gelijk zijn zou ik ook for a few dollars more de geremde kiezen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik zou zeker voor de geremde versie gaan. Ook al heb je het laadvermogen niet nodig voor je vakantie als je eenmaal zo'n wagentje hebt staan gaan je hem vanzelf voor andere dingen gebruiken en dan komt wat meer laadvermogen/veiligheid goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:29

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou altijd voor de geremde kiezen.

Want zoals @_JGC_ hier volledig terecht aangeeft:
_JGC_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:56:
Lang niet elke auto mag 750kg ongeremd trekken.
En dan kom je al vrij snel in de problemen bij de meeste auto's. Als een ongeremde bagagewagen een eigen gewicht heeft van 200KG en je auto mag ongeremd 500KG trekken, dan heb je dus maar 300kg laadvermogen. En daar zit je sneller aan dan je denkt ;)

Het verhaal van "je mag altijd tot 750kg" is een populair misverstand en als men bij een evt. controle gaat wegen kun je daar dus voor bekeurd worden en vergeet ook niet dat je dan je aanhanger terplekke mag afkoppelen van oom agent.

Er zijn overigens ook geremde aanhangers die desondanks géén eigen kenteken hebben. Dan mag je tot 750KG maar dan zit je niet met het lage trekgewicht van veruit de meeste auto's, want vrijwel elke auto mag geremd 750kg trekken. Geremd wel ;)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Destruction schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 00:05:
Ik zou altijd voor de geremde kiezen.

Want zoals @_JGC_ hier volledig terecht aangeeft:

[...]

En dan kom je al vrij snel in de problemen bij de meeste auto's. Als een ongeremde bagagewagen een eigen gewicht heeft van 200KG en je auto mag ongeremd 500KG trekken, dan heb je dus maar 300kg laadvermogen. En daar zit je sneller aan dan je denkt ;)

Het verhaal van "je mag altijd tot 750kg" is een populair misverstand en als men bij een evt. controle gaat wegen kun je daar dus voor bekeurd worden en vergeet ook niet dat je dan je aanhanger terplekke mag afkoppelen van oom agent.

Er zijn overigens ook geremde aanhangers die desondanks géén eigen kenteken hebben. Dan mag je tot 750KG maar dan zit je niet met het lage trekgewicht van veruit de meeste auto's, want vrijwel elke auto mag geremd 750kg trekken. Geremd wel ;)
Mijn kentekenbewijs geeft aan:
geremd trekken: 1.800
ongeremd trekken: 750

Dus de Anssems bagagewagen 251 x 126 x 48 cm 750 kg kan gewoon.
tnx allemaal voor jullie input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:17
Als ik nog even in de meedenkmodus mag: Waarom huur je niet ergens een bagage-aanhanger?
Om speciaal voor je vakantie een aanhanger aan te schaffen lijkt mij een dure optie en zo'n ding neemt ook ruimte in als je 'm die andere 50 weken niet gebruikt.
In mijn omgeving zijn ze al voor 50 euro/week te huur, bv hier:
https://www.stevens-aanha...erhuur/?singleproduct=981

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-06 21:59
@SuperCrisz
Kijk voor de lol eens op marktplaats voor z'n bagagewagen.
De vakantie is voorbij dus veel mensen zullen hem nu weg willen doen.
Ben je nog veel minder kwijt.

Je zal sowieso zien wat de rest waarde van zo'n ding is, en wat populairder is, geremd of ongeremd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Als je de aanhanger alleen gebruikt voor kampeer spullen zou ik lekker voor de ongeremde versie gaan. Ja, je merkt dat je vol bepakt iets harder remmen dan normaal maar zo heel veel stelt het niet voor, zeker als je een flinke auto hebt zoals je Kodiaq.
Pagina: 1