Onlangs heb ik een fiets gekocht bij een fietsenzaak. Ze verkopen voornamelijk online maar hebben ook een fysieke locatie. Ik heb de fiets online besteld en vervolgens afgehaald in de winkel. De fiets was echter niet bepaald passend na vergelijking met mijn oude fiets thuis, en met verstellen was dit niet op te lossen. Vandaar mijn keuze de fiets te retourneren, dit heb ik 14 dagen na het afhalen gedaan per mail inclusief een modelformulier herroepingsrecht (vanwege onderstaande).
Toen ik opzocht op de site hoe dat in zijn werk gaat bij deze winkel kwam ik echter het één en ander tegen dat mij zorgen baarde:
De fiets heb ik nu ook retour gemeld bij Klarna, waarmee ik betaalde, en die geven aan dat binnen een week de fiets retour moet worden gedaan en dat je hier een bewijsstuk van moet uploaden.
Waar ik mee zit is het volgende:
De winkel in kwestie heeft vrijwel alleen maar positieve reviews, dus vandaar dat ik hier niet heel scherp op ben geweest. Het feit dat ik geen gebruik wil maken van omruilen is omdat ik geen verder geschikt aanbod zie en in mijn ogen het bedrijf vrij onbetrouwbaar over komt en ik er geen zaken meer mee wil doen vanwege bovenstaande. Ook zie ik dat ze negatieve reviews verwijderen van Trustpilot (heb ik een screenshot van), uit die review bleek ook dat het er nogal louche aan toe gaat allemaal.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Toen ik opzocht op de site hoe dat in zijn werk gaat bij deze winkel kwam ik echter het één en ander tegen dat mij zorgen baarde:
- De verkoper claimt op verschillende pagina's en in zijn algemene voorwaarden dat fietsen uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht. Er is een model algemene voorwaarden gebruikt met wettelijke bepalingen waarin telkens een toevoeging 'uitgezonderd fietsen' staat bij herroepingsrecht
- Fietsen kunnen enkel omgeruild worden en dit moet 12 dagen na aankoop worden aangegeven.
- Een oudere retourpagina met o.a. een modelformulier herroeping en retouremail lijkt niet meer in gebruik te zijn, maar is nog wel via Google te vinden. Op de nieuwe pagina's is er geen retourformulier te vinden (ondanks dat deze in de algemene voorwaarden wordt genoemd).
- Er is geen enkel formulier of mailadres te vinden op de site meer mbt. retouren, je moet je wenden tot de klantenservice en die lijkt enkel bereikbaar per telefoon. Of te wel, als ik geen mailadres had gevonden dan had ik dus niet buiten openingstijden de fiets retour kunnen melden.
De fiets heb ik nu ook retour gemeld bij Klarna, waarmee ik betaalde, en die geven aan dat binnen een week de fiets retour moet worden gedaan en dat je hier een bewijsstuk van moet uploaden.
Waar ik mee zit is het volgende:
- Sta ik in mijn recht?
- Wat als de verkoper doet alsof hij mijn mails niet heeft gehad?
- Hoe retour ik de fiets als de verkoper niet meewerkt?
De winkel in kwestie heeft vrijwel alleen maar positieve reviews, dus vandaar dat ik hier niet heel scherp op ben geweest. Het feit dat ik geen gebruik wil maken van omruilen is omdat ik geen verder geschikt aanbod zie en in mijn ogen het bedrijf vrij onbetrouwbaar over komt en ik er geen zaken meer mee wil doen vanwege bovenstaande. Ook zie ik dat ze negatieve reviews verwijderen van Trustpilot (heb ik een screenshot van), uit die review bleek ook dat het er nogal louche aan toe gaat allemaal.
Alvast bedankt voor het meedenken!