Thunderbird:Mails worden opgehaald, maar toch fout password?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 21:04
Ik gebruik al jaren Thunderbird op Linux (Arch, Ubuntu, Mint, ...). Dit ging ook altijd vlekkeloos. Maar bij mijn laatste build loopt het toch mis blijkbaar.
Ik heb een Hotmail account dat ik toegevoegd heb, net zoals op andere systemen. Dezelfde credentials, dezelfde server settings. Echter, op dit systeem zegt hij "Incorrect password" in twee pop-ups die gelijktijdig tevoorschijn komen. Als ik op "Retry" klik komen ze allebei terug tevoorschijn. Als ik op "Cancel" klik en dan een andere map (bvb. Spam) open, dan krijg ik opnieuw de twee meldingen "Incorrect password".

Dat is duidelijk zou je denken: het wachtwoord is gewoon fout. Typefoutje misschien?
Ware het niet dat de mail wel correct opgehaald worden! Dit duurt vaak wel een 30 seconden langer dan andere mailboxes, maar nadien verschijnen de meldingen van incorrect password ook niet meer.

Versies:
Thunderbird 115.14.0 (64-bit)
Arch Linux (kernel version 6.10.5)
Hyprland 0.42.0

Heb al heel wat op Google gezocht, maar de meeste hits zijn van mensen wiens wachtwoord compleet gereject wordt. Dat is bij mij dus niet het geval. Heb ook reeds proberen opnieuw installeren, dat bood geen soelaas.

Misschien zit hier iemand die het probleem herkent of weet wat het zou kunnen zijn?

Bedankt!

Beste antwoord (via Opifex op 25-08-2024 22:52)

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Je gebruikt waarschijnlijk nog user id + wachtwoord voor aanmelden bij een outlook account (hotmail, live.com, etc), wat binnenkort niet meer mag. Deze foutmelding lijken een soort voor-waarschuwingen te zijn.

Oplossing is aanmelden met de juiste settings, waarbij je 1x (via een browser) je credentials doorgeeft.
De juiste settings staan hier:
https://support.mozilla.o...ation-and-thunderbird-202

Mogelijk dat Thunderbird zelf al de goede settings kiest bij opnieuw aanmelden aan de hand van mailadres, maar soms lijkt dat fout te gaan. Controleer de settings dus goed. Vooral OAuth2 is belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Flitzer op 25-08-2024 19:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Je gebruikt waarschijnlijk nog user id + wachtwoord voor aanmelden bij een outlook account (hotmail, live.com, etc), wat binnenkort niet meer mag. Deze foutmelding lijken een soort voor-waarschuwingen te zijn.

Oplossing is aanmelden met de juiste settings, waarbij je 1x (via een browser) je credentials doorgeeft.
De juiste settings staan hier:
https://support.mozilla.o...ation-and-thunderbird-202

Mogelijk dat Thunderbird zelf al de goede settings kiest bij opnieuw aanmelden aan de hand van mailadres, maar soms lijkt dat fout te gaan. Controleer de settings dus goed. Vooral OAuth2 is belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Flitzer op 25-08-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 21:04
Thanks! Dat was het inderdaad!

Ik had al eerder OAuth geprobeerd, maar wist niet dat 2FA tegenwoordig verplicht was door MS.

De foutmelding had wel wat duidelijker gemogen in dit geval lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Mail van Microsoft over de aankomende wijziging:
Op 16 september 2024 kunnen apps die minder veilige aanmeldingstechnologie gebruiken, geen toegang meer krijgen tot uw e-mail.

De veiligheid van uw gegevens heeft de hoogste prioriteit bij Microsoft. Om uw account veilig te houden biedt Microsoft geen ondersteuning meer voor het gebruik van e-mail- en agenda-apps van derden die u vragen u aan te melden met alleen de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw Microsoft-account. Voor meer veiligheid moet u een e-mail- of agenda-app gebruiken waarmee moderne verificatiemethoden van Microsoft worden ondersteund. Als u geen actie onderneemt, hebben uw e-mail-apps van derden vanaf 16 september 2024 geen toegang meer tot uw Outlook.com-, Hotmail- of Live.com-e-mailadres.

Wat moet u doen?

Als u deze e-mail ontvangt, werkt u momenteel met een e-mail- of agenda-app die een minder veilige verificatiemethode gebruikt om verbinding te maken met uw Outlook.com-e-mailaccount. U moet uw e-mail- en agenda-app van derden upgraden naar een versie die ondersteuning biedt voor moderne verificatiemethoden.

Microsoft biedt gratis versies van Outlook voor uw pc, Mac en iOS- en Android-apparaten die gemakkelijk kunnen worden gedownload en verbinding kunnen maken met uw e-mailaccount. Door een bijgewerkte versie van een Outlook-toepassing te gebruiken weet u zeker dat u op de meest veilige manier verbinding maakt.

Hoe kunt u Gmail, Apple Mail of een andere e-mailtoepassing van derden instellen?

Diverse niet-Microsoft-toepassingen hebben hun eigen stappen voor het verbinden met uw Outlook.com-e-mailaccount met moderne verificatiemethoden. Zie ons Help-artikel: Nu moderne verificatiemethoden nodig om Outlook-e-mail te blijven synchroniseren in niet-Microsoft-e-mailapps. Het is echter mogelijk dat u de makers van deze toepassingen om instructies moet vragen. In de meeste gevallen hoeft u alleen uw account te verwijderen en opnieuw toe te voegen met de nieuwste versie van die toepassing om deze voor het gebruik van de moderne verificatiemethoden te configureren.
Deze mail in combinatie met de spontane fouten gaf voor mij een hint over de te volgen acties.