Doe-Het-Zelf Entertainment/Data Opslag NAS advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-04 17:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou graag een NAS willen bouwen dat als entertainment apparaat kan dienen (Jellyfin voor 4K-videomateriaal, ErsatzTV, muziekstreaming via Finamp of een ander aparte dienst voor de muziekcollectie; soms een game server (Factorio/Terraria/Minecraft) voor zeer beperkt aantal personen (~4 max)) dat ook een beetje VM containers kan draaien voor overige diensten.

Het dient een beetje als vervanger voor de Ugreen DXP6800 Pro dat recent uitkwam voor Duitsland en de VS, maar een flinke prijsstijging (20%/200€) heeft gekregen. Vandaar dat ik liever afzie van Ugreen en dan zelf aan de slag gaat - omdat mijn doel was om daarop TrueNAS te draaien.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

(Eerder benoemd, maar) Zover ik het momenteel weet:

- 4K filmstreaming via Jellyfin
- Muziekstreaming (n.t.b. qua software)
- Game servers (voor "lichtere" games)
- Overige Docker VMs die ik zelf zou willen draaien (utilities voor media library, eigen software etc.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zou het liefst rond de 1200€ blijven (excl. RAM en opslag voor SSD/HDD), maar dit is een flexibele limiet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets - dit is mijn eerste NAS.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 8 HDDs met elk 12TB om in RAID 6 te draaien
- 32GB RAM (momenteel geen interesse om op ZFS-niveau de-duplicatie te draaien aangezien dat te veel RAM inneemt)
- 1 SSD van ~128GB om TrueNAS er op te zetten
- 1 SSD van ~1-2TB om de Docker container apps/snelle data er op te zetten
- Voeding, behuizing, CPU dat geschikt is voor Jellyfin transcoding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf ben ik flexibel met merken. Zelf zat ik te kijken voor Seagate met de Ironwolf Pro's om als HDD opslag te nemen uit betrouwbaarheid met eerdere producten uit hun lijn. Ik heb zelf Intel en AMD-gebaseerde configuraties proberen op te stellen, maar zelf had ik moeite met een AMD-gebaseerde config te maken met als grote wens dat ECC-compatibiliteit er is.

Voor de behuizing zat ik al zelf te neigen naar een Fractal Design case puur vanwege de ruimte in de cases en dat ze redelijk lijken te zijn. De Node 804 leek een goede kandidaat voor een mini-ATX systeem te zijn, maar dit is verre van een Must have.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
M.b.t. energieverbruik zou fijn zijn als er voldoende configuratie mogelijkheden te hebben om het "vol gas" te laten geven voor Jellyfin en andere hevigere applicaties, maar ook zelf stroomgebruik te kunnen inperken voor vakanties waarbij ik alleen in principe de data nodig heb i.p.v. muziek/-filmstreamen.

Qua grootte zou ik het liefst een mini-ATX systeem willen hebben om een beetje de "NAS"-grootte te behouden vergeleken met een desktoptorengrootte.

Tenslotte is er een grote wens: ECC-compatibiliteit. Hier worstelde ik het meeste mee qua balans vinden tussen genoeg kracht voor Jellyfin en ECC-compatibiliteit. Ik vind data-integriteit belangrijk ondanks dat back-ups maken volgens het 3-2-1 plan zal worden gedaan. Echter is ook het entertainment aspect belangrijk om genoeg kracht te krijgen om naar 2K te kunnen transcoden voor monitors en telefoon, en later 4K natively de videomateriaal te kunnen bekijken. Het meeste moeite voor mij hiermee was om een AMD-geschikte configuratie te kunnen opstellen als tegenhanger aan Intel's i3/Pentium Gold/Celeron's lage performance.

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik zou graag advies willen horen m.b.t. welke richtign op te gaan. Eerder al geprobeerd te onderzoeken, vrienden vragen (één zegt dat ECC een must is - terwijl de ander zegt dat de i3 een grote bottleneck zal zijn voor entertainment streamen) en zelf configuraties op te stellen volgens PCPartPicker. Maar door deze b omen zie ik in principe het bos niet meer.

Het hoofddoel is om een DXP6800 Pro te kunnen matchen of zelfs te verslaan, met als must-have de 6 HDDs (elk 12TB), 2 SSD's (voor OS en apps) config voor RAID-6 op de HDDs.

Ik verwacht geen advies nodig te hebben voor een UPS - zelf zit ik momenteel te kijken naar was TrueNAS zelf ondersteund (wellicht de keuze tussen een APC en Ellipse model aangezien beide goed worden ondersteudn).

---

Al eerder benoemd, maar dit zijn 2 builds die ik a.d.h.v. PCPartPicker heb geprobeerd te configureren:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 151,03€ 151,03
1MoederbordenASUS WS C246M PRO€ 276,22€ 276,22
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 109,99€ 109,99
1Geheugen internKingston Server Premier KSM24SED8/16ME€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750e V2€ 121,90€ 121,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,14

1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed (SRELU)€ 225,05€ 225,05
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Ultra€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 112,35€ 112,35
1VoedingenCorsair RM750e V2€ 121,90€ 121,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,30

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:28
Naar mijn gevoel heb je een recentere processor nodig.
Als ik ze op Passmark naast elkaar zet, is de i5-1235U uit de DXP6800 Pro toch vlotter dan de i5-9600K.

Op cpu.userbenchmark.com is het andersom, maar ja, de reputatie van die site is zo slecht, dat ik er weinig geloof aan hecht.

Als je zware dingen wil kunnen doen, denk ik dat je op zoek bent naar een processor met (op Passmark) een singlecore score van minstens 3.000 en een multicore score van minstens 10.000, maar eerder 12.000 en meer. Gezien de 9600K dat single-core niet haalt en het multicore ook niet overhoudt, valt de i3-8100 sowieso af.

Verder nog twee punten ter verbetering:
  • Ik zou een andere voeding nemen, hier op Tweakers staan er 3 reviews waarvan geen enkele positief is (o.a. te luidruchtig).
  • Het Kingston Server Premier geheugen gaat niet passen in dat Asus moederbord, je koos immers voor SODIMM geheugen (normaal gebruikt in laptops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:56
Ik heb een server gebouwd met deze processor erin uitvoering: Intel Core i5-12400 Boxed . De server draait onderhand een aantal jaren met alle eisen en wensen die je noemt en is gemiddeld 25 a 30% 'aan het werk'.

Belangrijkste als je wilt gaan transcoden is dat je een intel processor neemt die Quick Sync ondersteunt. Daarnaast is het goed om te kijken naar het verbruik, daar maakt intel er een beetje een potje van de laatste tijd.

Aantal losse opmerkingen:
  • Ik zou ECC laten varen, het voegt weinig toe en voor huis, tuin en keuken gebruik niet echt nodig,
  • Je hebt nog een koeler nodig voor je processor,
  • Ik zou de installatie SSD van Truenas ook dubbel uitvoeren voor de zekerheid,
  • Meer geheugen is meer beter,
  • Je voeding is veel te zwaar, je kunt wel 1 of 2 stappen naar beneden. (ik heb er 550 watt in zitten)
  • Voor het aantal sata aansluitingen dat je wilt is het makkelijker om een SAS bord te kopen (zoiets: https://nl.aliexpress.com...rcwZ&gatewayAdapt=glo2nld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:45
Raid 6 zal lastig worden. Wellicht zoiets:
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 147,67€ 147,67
1MoederbordenASRock B760M PG Riptide€ 129,70€ 129,70
1USB/Opslag-controllersAsus Pike II 3008-8i€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenSilverstone CS382€ 229,-€ 229,-
2KabelsSilverstone SST-CPS05-RE Blauw, Zwart€ 24,90€ 49,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
1SSD'sWD Blue SN580 500GB€ 45,71€ 45,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 995,68
https://www.silverstonete...ct/info/server-nas/cs382/
https://pg.asrock.com/mb/...iptide/index.asp#Overview
Gold voeding ATX3.0 met 2x molex
SAS controller ondersteunt alleen Raid 0,1,1E,10

DDR5 heeft beperkte ECC functionaliteit: https://www.corsair.com/u...emory/is-ddr5-ecc-memory/

[ Voor 0% gewijzigd door Woezik op 25-08-2024 17:00 . Reden: SSD gewijzigd van 250 naar 500Gb ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
@Woezik Een SSD van 250 GB is qua prijs niet langer interessant, zeker niet als een SSD van 500 GB goedkoper is. Zelfs de 500 GB SSD van hetzelfde merk is amper (€ 3,07) duurder.

1SSD'sLexar NM710 500GB€ 41,90€ 41,90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
@LievenD Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het ook gezien, maar de verkeerde gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
LievenD schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:40:
Naar mijn gevoel heb je een recentere processor nodig.
Als ik ze op Passmark naast elkaar zet, is de i5-1235U uit de DXP6800 Pro toch vlotter dan de i5-9600K.

Op cpu.userbenchmark.com is het andersom, maar ja, de reputatie van die site is zo slecht, dat ik er weinig geloof aan hecht.

Als je zware dingen wil kunnen doen, denk ik dat je op zoek bent naar een processor met (op Passmark) een singlecore score van minstens 3.000 en een multicore score van minstens 10.000, maar eerder 12.000 en meer. Gezien de 9600K dat single-core niet haalt en het multicore ook niet overhoudt, valt de i3-8100 sowieso af.
Goed punt over de CPU; de (voorgestelde) CPU's waren nog van de denkwijze ECC (i3) of uitwisselen van componenten waarbij een verouderde CPU hoog stond (i5 9de generatie). Bedankt voor de tip qua Passmark score waar op te doelen om een vergelijkbaar CPU te krijgen t.o.v. de DXP6800 Pro's Intel.
Verder nog twee punten ter verbetering:
  • Ik zou een andere voeding nemen, hier op Tweakers staan er 3 reviews waarvan geen enkele positief is (o.a. te luidruchtig).
  • Het Kingston Server Premier geheugen gaat niet passen in dat Asus moederbord, je koos immers voor SODIMM geheugen (normaal gebruikt in laptops).
Goed punt over PSU. M.b.t. de RAM: het laat me nu echt denken dat PCPartPicker zeer ongeschikt is voor het maken van een configuratie. Missende server moederborden en onderdelen, aanbevelen van RAM wat het moederbord niet eens kan ondersteunen en nu ook nog heel ander RAM modulestandaard negeren bij compatibiliteit...
Flans schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:18:
Ik heb een server gebouwd met deze processor erin uitvoering: Intel Core i5-12400 Boxed . De server draait onderhand een aantal jaren met alle eisen en wensen die je noemt en is gemiddeld 25 a 30% 'aan het werk'.

Belangrijkste als je wilt gaan transcoden is dat je een intel processor neemt die Quick Sync ondersteunt. Daarnaast is het goed om te kijken naar het verbruik, daar maakt intel er een beetje een potje van de laatste tijd.

Aantal losse opmerkingen:
  • Ik zou ECC laten varen, het voegt weinig toe en voor huis, tuin en keuken gebruik niet echt nodig,
  • Je hebt nog een koeler nodig voor je processor,
  • Ik zou de installatie SSD van Truenas ook dubbel uitvoeren voor de zekerheid,
  • Meer geheugen is meer beter,
  • Je voeding is veel te zwaar, je kunt wel 1 of 2 stappen naar beneden. (ik heb er 550 watt in zitten)
  • Voor het aantal sata aansluitingen dat je wilt is het makkelijker om een SAS bord te kopen
Dank je voor de tips! Weet je toevallig vanaf welke CPU Intel echt problemen begon te krijgen met energieverbruik, of enige (BIOS) opties om het toch tot zekere hoogte te beperken? Zelf hoorde ik al langer dat AMD een stuk energiezuiniger is dan Intel.

Zelf moet ik nog eventueel naar een AMD-build kijken als alternatief, met het droppen van ECC. Echter is me niet bekend of AMD een alternatief voor QuickSync heeft voor transcoden.

M.b.t. TrueNAS SSD dubbeldraaien: begrijpelijk, echter lijkt het voldoende afgedekt te zijn als ik de configuratie van TrueNAS backup. Zeker met hoe weinig moederborden in algemeen 3 M.2 NVMe aansluitingen hebben om een dubbele TrueNAS-SSD configuratie in praktijk te gaan uitvoeren.
Woezik schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:06:
Raid 6 zal lastig worden. Wellicht zoiets:
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 147,67€ 147,67
1USB/Opslag-controllersAsus Pike II 3008-8i€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenSilverstone CS382€ 229,-€ 229,-
2KabelsSilverstone SST-CPS05-RE Blauw, Zwart€ 24,90€ 49,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 995,68
https://www.silverstonete...ct/info/server-nas/cs382/
https://pg.asrock.com/mb/...iptide/index.asp#Overview
Gold voeding ATX3.0 met 2x molex
SAS controller ondersteunt alleen Raid 0,1,1E,10

DDR5 heeft beperkte ECC functionaliteit: https://www.corsair.com/u...emory/is-ddr5-ecc-memory/
Bedankt voor de suggesties met het lijstje. Zover ik het zie, kan via TrueNAS gewoon RAID toegepast worden op software-niveau. Ik ga er vanuit dat het mogelijk is om RAID helemaal uit te kunnen zetten met zo'n SAS adapter en RAID puur via de OS laten regelen? (Lijkt ook dat hardware RAID wordt afgeraden met TrueNAS, omdat "ZFS alle schijven moeten kunnen inzien.").

DDR5's On-Die ECC lijkt voornamelijk op module-niveau het te doen zonder dat het naar de PC rapporteert. Dit lijkt beter dan helemaal geen ECC, maar is wel een beperking vergeleken met normale ECC.
LievenD schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:33:
@Woezik Een SSD van 250 GB is qua prijs niet langer interessant, zeker niet als een SSD van 500 GB goedkoper is. Zelfs de 500 GB SSD van hetzelfde merk is amper (€ 3,07) duurder.
Het probleem is echter dat TrueNAS heel weinig op de bootdrive inneemt, waardoor een kleinere SSD gewenst is. Ik zou TrueNAS zo kunnen opsplitsen dat ik wel de rest van de SSD zou kunnen gebruiken - maar dit lijkt sterk afgeraden te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:18
Als het alleen om mediastreaming gaat met transcoding kom je zelfs weg met zoiets simpels als een J4105. Dat kan Jellyfin en/of Emby en/of Plex draaien zonder enige probleem en Quicksync van de iGPU is ruimvoldoende om 1 4K stream te transcoderen met HDR tonemapping. Maar natuurlijk is het ook enorm fijn om wat headroom te hebben.

Daarom heb ik vorig jaar het onderstaande systeem gebouwd:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 261,25€ 261,25
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 121,92€ 121,92
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 67,70€ 67,70
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 54,99€ 54,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 90,70€ 90,70
1SSD'sCrucial BX500 1TB€ 57,45€ 57,45
1SSD'sCrucial P1 1TB€ 120,90€ 120,90
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 78,85€ 78,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,51

Ik gebruik geen RAID omdat ik 'geen' waarde hecht aan mijn media en omdat rebuildtijden te lang zijn met dergelijke disks. Daarnaast draai ik het op Unraid zodat ik flexibele disks kan gebruiken. Ik heb dus voor een beperkte hoeveelheid fysieke case ruimte en SATA poorten gekozen. Echter heb ik mijn build gebaseerd op deze build waar de OP aan de slag gaat met 6 een SATA insteekkaart voor nog 6 poorten.

Het mooie van dit systeem is dat ik nu circa 60 Docker containers draai met minimaal verbruik van zo'n 22W in 'idle'. Ik heb daarvoor de meeste van de containers toegewezen aan de E-cores van de Intel CPU. Die zijn snel genoeg voor dit soort taken. Mocht ik toch meer snelheid nodig hebben, bijvoorbeeld voor het opbouwen van de Sonic Analysis van mijn Plexamp bibliotheek of machine learning kan ik de P-cores gebruiken.

AMD is helaas niet super efficiënt in idle, daarom heb ik dat niet overwogen. Ook word hun GPU encoder (nog) niet heel breed gedragen. In tegenstelling tot die van Intel. Omdat de GPU wordt gebruikt kost dit ook relatief weinig stroom. Een paar transcodes kost ook een paar watt, maar geen tientallen. Hier ben je dus ook enorm flexibel in qua CPU, omdat in elke processor vrijwel dezelfde iGPU zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
Het probleem is echter dat TrueNAS heel weinig op de bootdrive inneemt, waardoor een kleinere SSD gewenst is. Ik zou TrueNAS zo kunnen opsplitsen dat ik wel de rest van de SSD zou kunnen gebruiken - maar dit lijkt sterk afgeraden te worden.
Dan nog kun je je de vraag stellen of het nog loont om zo'n kleine drive te kopen. Als je nog een 128 GB SATA-SSD liggen hebt, die je 12 jaar geleden voor € 75 gekocht hebt, zou ik die gebruiken. Maar in de tweede helft van 2024 nog een SSD kopen van die grootte, zou ik niet doen, ook al bespaar je daar misschien € 20 mee. Kleinere schijven zijn vaak trager en de prijs per TB is verhoudingsgewijs erg hoog. Tenslotte heb je op het moment dat je je NAS met pensioen stuurt, nog iets aan een 500 GB schijf, 128 GB heb ik zo mijn twijfels bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 08:18
Ik wil toevallig hetzelfde, maar ook mijn eigen nextcloud draaien en een eigen database draaien als extra. Zijn de lijsten van @alex3305 en @Woezik ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nightscope schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:45:
Ik wil toevallig hetzelfde, maar ook mijn eigen nextcloud draaien en een eigen database draaien als extra. Zijn de lijsten van @alex3305 en @Woezik ook goed?
Ja natuurlijk. Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Nightscope schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:45:
Ik zou nog wel even nadenken hoeveel schijven je nodig hebt en of je SAS-schijven wilt gebruiken. Het kan wellicht wat eenvoudiger/goedkoper. Maak daarvoor dan even een eigen topic aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HogeHoedje
@alex3305 @Woezik Dank julliewel voor de lijsten! Ik heb ze zelf bij elkaar gevoegd met aantal veranderingen:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 254,99€ 254,99
6Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008)€ 232,75€ 1.396,50
1USB/Opslag-controllersDell PERC H200€ 48,34€ 48,34
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 110,94€ 110,94
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,15€ 116,15
1SSD'sSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 146,32€ 146,32
1SSD'sWD Blue SN580 500GB€ 45,83€ 45,83
1UPS en stekkerdozenEaton Ellipse PRO 650 DIN€ 177,68€ 177,68
Totaal€ 2.536,44

Ik heb @Woezik z'n DDR5 build (i.v.m. de OECC) genomen, geüpgradet met @alex3305 z'n CPU en PSU-merk aanbeveling (voor meer kracht en stillere werking).

Veranderingen zijn:

- specifieke SSD's
- ander PSU van be quiet! (omdat PCPartPicker qua compatibiliteit meldde dat bij de aanbevolen 550W versie een bepaalde plug mistte waardoor "hoge energiegebruik" niet volledig zou ondersteunen; waarschijnlijk voor GPU's en dergelijke wat niet van toepassing hier is maar toch voor de zekerheid ene gekozen die niet de waarschuwing meegeeft)
- de case (zelf heb ik vernomen dat de case "ruim" zal zijn en handig om het in elkaar te zetten)
- een SAS-kaart voor 8 SATA poorten toegevoegd (voor 40,- al besteld)
- een UPS om dataverlies nog meer tegen te gaan (Ellipse PRO 650 zou volledig compatibel moeten zijn met NUT, wat TrueNAS gebruikt voor UPS commando's over USB en dergelijke).

Zie ik nog iets over het hoofd met deze samengevoegde set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Eerlijk gezegd zou ik toch de 550W versie uitproberen. De 750W is wel minder efficiënt dan de 550W en die zou volgens mij ruim voldoende voor jouw systeem moeten zijn. Volgens mij klopt de suggestie van PCPartPicker dus ook niet.

ASRock borden zijn, althans toen ik mijn systeem samenstelde, wat minder goed met efficiënt energieverbruik. Vandaar dat ik destijds voor Gigabyte ben gegaan. MSI of ASUS zijn hier ook een stuk beter in.

Mijn focus was dus ook vooral op energieverbruik omdat het systeem toch 24/7 aanstaat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Ik kan niet beoordelen of die Dell controller compatible is, maar je zult ongetwijfeld splitterkabels nodig hebben om van de twee (mini?)SAS aansluiten op de Dell controller naar de 6x Sata aansluitingen op de Seagate schijven te komen.

Op de Be Quiet voeding lijken maar 5x sata-stroomaansluitingen te zitten. Ik zou geen molex aansluiting gebruiken voor de zesde schijf, maar een andere voeding kiezen.

Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 253,99€ 253,99
1MoederbordenBiostar B760M-Silver€ 164,40€ 164,40
6Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 12TB (ST12000VN0008)€ 232,75€ 1.396,50
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 94,99€ 94,99
1VoedingenCooler Master V750 Gold i Multi€ 79,90€ 79,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 130,11€ 130,11
1SSD'sWD Blue SN580 500GB€ 45,83€ 45,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.275,71
Ik heb een mATX bord gevonden met standaard 6x Sata, waardoor je helemaal geen hdd-controller nodig hebt.
Een 450W voeding zou al ruim genoeg moeten zijn, maar met 6x sata zat ik al op 70,-. Daarom deze CM voeding gekozen van € 80,- die 12x sata heeft en ook een 12VHPWR connector, voor als je een RTX videokaart wilt toevoegen.
De Samsung PCIe3.0 970 evo plus met cache gewijzigd naar de snellere Kingston PCIe4.0 met cache.
Memory is dagprijzen, inmiddels heeft Corsair een snel en goedkoop setje
Pagina: 1