Beste mensen,
wie wil even met me meedenken en me corrigeren op eventuele gedachtefouten.
Ik zoek - tot nu toe vergeefs - naar een installateur die een installatie wil / kan maken waarin warmtepomp en ketel VOLWAARDIG met elkaar samenwerken.
De eisen van de installatie op 1 en die van de warmtepomp op 2. Leg ik uit.
/f/image/EJcGJLI1To86vTbvjvTgUaL3.png?f=fotoalbum_large)
De temperatuur van de vloerverwarming wordt geregeld door een regelsysteem met sensor en driewegklep.
Dit lijkt me in mijn - en vele soortgelijke situaties - DE ideale configuratie.
Hiermede is de keuze van een warmtepomp ontkoppeld van de keuze van een installatie en ben ik vrij in de keuze voor warmtepomp en installateur. Alle warmtepomp installateurs die ik tot nu toe sprak, stelden een buffervat (met hogere temperatuur / lagere COP) voor en sommigen zelfs een niet open verdeler.
Ik ben nu naarstig op zoek naar een installateur die dit zo kan / wil installeren. Tips welkom.
Leveranciers van een warmtepomp zijn er in overvloed.
Ik ben benieuwd naar jullie gewaardeerde reacties.
wie wil even met me meedenken en me corrigeren op eventuele gedachtefouten.
Ik zoek - tot nu toe vergeefs - naar een installateur die een installatie wil / kan maken waarin warmtepomp en ketel VOLWAARDIG met elkaar samenwerken.
De eisen van de installatie op 1 en die van de warmtepomp op 2. Leg ik uit.
- Een warmtepomp werkt het beste samen met een vloerverwarming met OPEN verdeler (geen terugmenging en een pomp)
- Hybride betekent voor mij :
warmtepomp = warmtehoofdleverancier voor mijn vloerverwarming (= ideale combinatie qua COP)
ketel springt bij als warmtepomp onvoldoende vermogen kan leveren, met als bijzonder geval :
warmtepomp is stuk, of nog niet aangesloten. - de functie van een buffervat is tweeledig :
- menging van water van hoge temperatuur van ketel (voor de convectors boven) met water van lage temperatuur van de warmtepomp
- hydraulisch scheiden van de water circuits van warmtepomp, ketel en vloerverwarming. - Een buffervat is NIET nodig als de inhoud van de vloerverwarming (ten alle tijde, dus NIET nageregeld) groter is dan 20 l * het vermogen in kW, om pendelen te voorkomen, defrost mogelijk te maken.
- Als hieraan voldaan is, kan ipv een buffervat een hydraulische fles worden gebruikt.
/f/image/EJcGJLI1To86vTbvjvTgUaL3.png?f=fotoalbum_large)
De temperatuur van de vloerverwarming wordt geregeld door een regelsysteem met sensor en driewegklep.
Dit lijkt me in mijn - en vele soortgelijke situaties - DE ideale configuratie.
Hiermede is de keuze van een warmtepomp ontkoppeld van de keuze van een installatie en ben ik vrij in de keuze voor warmtepomp en installateur. Alle warmtepomp installateurs die ik tot nu toe sprak, stelden een buffervat (met hogere temperatuur / lagere COP) voor en sommigen zelfs een niet open verdeler.
Ik ben nu naarstig op zoek naar een installateur die dit zo kan / wil installeren. Tips welkom.
Leveranciers van een warmtepomp zijn er in overvloed.
Ik ben benieuwd naar jullie gewaardeerde reacties.