Internet snelheid troubleshooting.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmill
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 14:25
Recentelijk heb ik gemerkt dat ik issues heb met mijn bekabeld internet.
Als ik direct vanuit het modem een kabel in mijn (werk)laptop plug en een speedtest doe, zit ik op zo'n 800 mbps (via https://www.speedtest.net).

Op mijn PC kom ik op ~9...

Nu zit er wat apparatuur tussen het modem en mijn PC:
Modem --> kabel naar muurplug --> kabel naar zolder --> switch --> kabel --> switch --> kabel --> PC.

Nu zal het daar 'ergens' inzitten (waarschijnlijk de switch(es)? Maar ik heb dus géén idee hoe ik dit moet gaan bepalen..

Advies?

Beste antwoord (via rens-br op 29-08-2024 14:56)

• bartmill
Excuses voor de vertraagde reactie, maar ik heb het zojuist getest.
Het probleem is vanzelf opgelost...

Zojuist beide switches los getest (om en om er tussenuit gehaald). Beide gaven goed resultaat.
Tot slot een controletest gedaan met beide ertussen. Exact het zelfde resultaat.

Ondertussen niets meer gewijzigd / noch iets gereset (ook geen stroomuitval gehad) dus schiet mij maar lek.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
Ik zou steeds een component in de keten weglaten en dan een speedtest doen.
Op het moment dat je speedtest opeens significant hoger scoort weet je dat het probleem in het laatste component zit dat je weg hebt gelaten.

Modem --> kabel naar muurplug --> kabel naar zolder --> switch --> kabel --> switch --> kabel --> werklaptop
Modem --> kabel naar muurplug --> kabel naar zolder --> switch --> kabel --> switch --> werklaptop
Modem --> kabel naar muurplug --> kabel naar zolder --> switch --> kabel --> werklaptop
Modem --> kabel naar muurplug --> kabel naar zolder --> switch --> werklaptop
Modem --> kabel naar muurplug --> kabel naar zolder --> werklaptop
Modem --> kabel naar muurplug --> werklaptop

Mocht je gelijk aan het begin van een hogere snelheid meten, dan zit in de oorzaak in je pc.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmill
Dit eens geprobeerd en toen ik merkte dat de switches de issue waren heb ik deze beide eens gereset.
Dit brengt het totaal nu naar ~90 mbits. Waar het zojuist dus ong op 1/100 zat, zit ik nu op 1/10. Een verbetering maar is het nog niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
bartmill schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:17:
Dit eens geprobeerd en toen ik merkte dat de switches de issue waren heb ik deze beide eens gereset.
Dit brengt het totaal nu naar ~90 mbits. Waar het zojuist dus ong op 1/100 zat, zit ik nu op 1/10. Een verbetering maar is het nog niet helemaal..
Misschien zijn die switches aan het einde van hun levensduur gekomen.

Wat soort/merk/type switches zijn het?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmill
Tp link TL-SG1005D

Zijn naar mijn idee niet super oud. Zo'n 4 a 5 jaar terug gekocht geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk ook eens op welke snelheden de poorten van de switch draaien. Ik zie dat ze 10/100/1000 autosensing zijn. Er kan natuurlijk een brak contact zitten waardoor de snelheid een flink stuk in elkaar stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmill
Oke, hier loop ik dus vast. Hoe checkt ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 09:00
Ik zou het antwoord ook niet weten aangezien dit unmanaged switches zijn.
Ik denk dat je dit o.a. bij (Windows) netwerk & internet->ethernet->properties ziet. Linkspeed en dan 10/100/1000.

Is de snelheid goed als je werklaptop op kabel naar zolder aansluit en wordt het vervolgens traag als je eender welke switch daar tussen zet?

[ Voor 21% gewijzigd door se77en op 24-08-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kgLZztMb6CJtoxixuvaVRpdYb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lj8y7szN82piXHcC9GOfgaTg.png?f=user_large

Dit lijkt me toch ok? 1000/1000

Ja, direct op het modem of de kabel die van de benedenverdieping naar de zolder gaat (om in de switch te gaan) direct in een laptop pc geeft max resultaat.

[ Voor 26% gewijzigd door bartmill op 24-08-2024 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou hoe dan ook eens de driver kunnen update, 10.39 is van begin 2020, we zitten nu op 10.72

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• se77en
Ik weet niet hoe bereikbaar alles is maar ik zou eens de snelheid willen zien met de tweede switch (die waar PC op was aangesloten) achter de kabel naar zolder en daar de werklaptop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

bartmill schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:03:
[Afbeelding]

Dit lijkt me toch ok? 1000/1000

Ja, direct op het modem of de kabel die van de benedenverdieping naar de zolder gaat (om in de switch te gaan) direct in een laptop pc geeft max resultaat.
Je hebt twee switches boven, zet daar ook eens een computer tussen, die zouden onderling 100 kunnen doen, terwijl je op de tweede switch wel gewoon weer 1000 krijgt toegewezen. Maar dan is de lijn tussen de twee switches boven het knelpunt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
franssie schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Je hebt twee switches boven, zet daar ook eens een computer tussen, die zouden onderling 100 kunnen doen, terwijl je op de tweede switch wel gewoon weer 1000 krijgt toegewezen. Maar dan is de lijn tussen de twee switches boven het knelpunt.
Ja maar hoe weet je dan de snelheid tussen de switches?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
De link speed is alleen naar het eerstvolgende apparaat (switch, router etc).
Het geldt niet voor de hele lijn naar je modem, het kan dus best zijn dat een link tussen de switches en de modem de hele keten naar beneden haalt.

Dus als je het goed wil controleren, moet je dat even controleren op elk koppel punt en nog beter telkens met één kabel waarvan je zeker weet dat die goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dieks77 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:18:
<>
Dus als je het goed wil controleren, moet je dat even controleren op elk koppel punt en nog beter telkens met één kabel waarvan je zeker weet dat die goed is.
Ik zou juist óók de huidige kabel testen om te zien of die het probleem geeft. Edit: dus zowel huidige als getest goede kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 24-08-2024 16:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

se77en schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

Ja maar hoe weet je dan de snelheid tussen de switches?
Eigenlijk vraag jij precies hetzelfde als ik maar jouw post kwam waarschijnlijk toen ik de mijne aan het schrijven was :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Zo op het eerste gezicht zou 90 Mbps idd kunnen tekenen dat er ergens een verbinding op 100 Mbps werkt, brakke switch/switch poort/kabel. Meten is weten, meet al je netwerkkabels eens door met een tester van +/- €15.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• bartmill

Zojuist beide switches los getest (om en om er tussenuit gehaald). Beide gaven goed resultaat.
Tot slot een controletest gedaan met beide ertussen. Exact het zelfde resultaat.

Ondertussen niets meer gewijzigd / noch iets gereset (ook geen stroomuitval gehad) dus schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmill
DukeBox schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:06:
Je zou hoe dan ook eens de driver kunnen update, 10.39 is van begin 2020, we zitten nu op 10.72
Oh ik lees hier overheen...
Als ik via windows driver update doe krijg ik terug dat de ' best drivers' reeds zijn geïnstalleerd. Of moet ik windows hierin niet meer geloven (toen ik hier jaren terug meer mee bezig was kon je hier m.i. goed vanuit gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

bartmill schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:44:
Als ik via windows driver update doe krijg ik terug dat de ' best drivers' reeds zijn geïnstalleerd. Of moet ik windows hierin niet meer geloven (toen ik hier jaren terug meer mee bezig was kon je hier m.i. goed vanuit gaan).
Windows pakt de laatste wqhl drivers, veelal heeft de fabrikant (zoals nu ook het geval) recentere drivers die bepaalde instabiliteits/performance issues oplossen en/of beveiligings lekken verhelpen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

bartmill schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:44:
[...]

Oh ik lees hier overheen...
Windows Update bevat lang niet altijd de nieuwste drivers, soms moet je daarvoor uitwijken naar de fabrikant van de chip om de nieuwste op te halen. Voordat ze in Windows Update komen gaat er een berg aan testen en certificering overheen, waardoor je rustig een paar maanden oude driver kunt krijgen.

I reject your reality and substitute my own

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:41
bartmill schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:41:

Een slecht contact in een kabel kan er ook voor zorgen dat je tussen 100 en 1000 fluctueerd...Heb hier een zelf geknepen kapel die af en toe een duwtje nodig heeft om weer naar 1000 te gaan 8)7

• bartmill
nooberke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Een slecht contact in een kabel kan er ook voor zorgen dat je tussen 100 en 1000 fluctueerd...Heb hier een zelf geknepen kapel die af en toe een duwtje nodig heeft om weer naar 1000 te gaan 8)7
Ah die zit er hier ook zeker wel 1 bij ja. Misschien dat dat het wel is geweest. Wat echter wel gek is, is dat ik die kabels eigenlijk nooit aanraak (liggen achter een schot waar niemand komt) en het dan plotseling zo fluctueert. Maar wel goed om te weten!
Pagina: 1