Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Oké lekker vaag dit, soms geen POST. Ik bedoel dan dat ik soms bij het starten van mijn pc geen 'enter BIOS/UEFI scherm' van mijn uitvoering: ASRock B450M Pro4 heb. Let op, ik heb geen fast boot ingeschakeld. USB devices krijgen geen stroom en ook worden mijn DP-schermen niet actief uit standby gehaald en krijgen geen beeld. Ik hoor de fans (en zie ze ook) even upspinnen en daarna langzamer gaan draaien.

Dit heb ik in het verleden (jaren geleden) ook gehad, nu weet ik alleen niet meer hoe ik het opgelost heb én nu heb ik het weer (twee keer in twee weken). Uit deze status quo krijg ik de pc ook niet echt. Reset knop, power cycle, even wachten, PSU uitschakelen, 220V even loshalen. Ik kan niet consistent het probleem oplossen. Na enkele pogingen en herstarten krijg ik wel weer power op mijn USB en zie ik mijn DP-scherm aanspringen, dan weet ik dat ik vrij kort daarna gewoon het 'enter BIOS/UEFI scherm' krijg en dan gaat het goed, verder boot ik dan standaard naar Windows 10.

Recent heb ik in de UEFI geprobeerd om WoL werkend te krijgen, maar dit heb ik nog niet zoals ik het wil. Dit is in zeer recente tijd de enige aanpassing in de UEFI die mogelijk effect zou kunnen hebben op het bootgedrag, maar instelling: ""

uit de handleiding: https://download.asrock.com/Manual/B450M%20Pro4.pdf pag. 82:
Boot From Onboard LAN
Allow the system to be waked up by the onboard LAN.
lijkt mij ook niet bepalend voor dit probleem (ik ga 'm natuurlijk weer uitschakelen en kijken of het opgelost is).

Maar het probleem is deels dat ik dus niet echt plaatsen waar het 'm nu in zou zitten, UEFI instellingen, CPU, GPU, PSU, memory issues of interne PSU kabels.
Bij hardware problemen verwacht ik veel consistentere problematiek en verwacht ik ook niet dat ik het kan 'oplossen' door gewoon meerdere keren te boot cyclen totdat ik wel POST heb.

Dit topic openen is veel makkelijker nu ik wel kon booten en ik normaal kan werken i.t.t. wanneer ik weer binnensmonds zit te vloeken als ik weer 10 minuten geen POST kan krijgen en enkel mijn telefoon binnen handbereik heb.

Ik verwacht niet perse super inhoudelijke tips (want Google heb ik zelf ook wel), maar dit is ook deels voor mijzelf om even constructief bij te houden waar ik al wel en niet aan gedacht heb. Eerst volgende is even uitzoeken tot welke versie ik de UEFI heb geüpdatet en daar nog wat naar zoeken én die WoL instelling weer terug zetten. Met de inconsistentie van dit probleem kan het ook zo maar zijn dat ik dan weken niets heb (of weken niets heb en dan ineens wel weer issues heb).

C'est ça.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 102,06€ 102,06
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 83,99€ 83,99
1Computer accessoiresASRock TPM2-S€ 10,36€ 10,36
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsNoctua NF-A15 PWM, 140mm€ 23,90€ 23,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston A2000 500GB€ 74,95€ 74,95
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1OverclockingArctic MX-4 Thermal Compound (4g)€ 8,99€ 8,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,25

Edit:
Ter verduidelijking wat ik probeer om uit die status quo te komen:
  • Power off (enkele druk), power on
  • Power off (5 sec), power on
  • Power off (enkele druk), PSU OFF, power on (meermaals), 30 sec wachten, PSU ON, power on
  • Reset (doet niets)
Qua BIOS/UEFI draai ik: 3.50 (zie ook: https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4/index.asp#BIOS ) dit is de laatste versie die niet wordt afgeraden bij gebruik van de Pinnacle Ridge lijn/serie. Updaten lijkt mij dan ook zeer onverstandig.

Edit v2:
Ik draai trouwens op een XMP 2.0 profile van DDR4-3200 16-18-18-36 1,35V met een verlaagde DRAM frequency van DDR4-3000 wat sinds instellen eigenlijk vlekkeloos gewerkt heeft, maar wel het noemen waard is.

Edit v3:
WoL inmiddels werkend, dat was niet:
Boot From Onboard LAN
Allow the system to be waked up by the onboard LAN
op pag. 82, maar blijkbaar een andere instelling:
PCIE Devices Power On
Allow the system to be waked up by a PCIE device and enable wake on LAN.
op pag. 65 die voor een werkende WoL zorgde. Die had ik hier gevonden: https://forum.asrock.com/...50-pro4-not-working#63729 bedankt ASRock 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door True op 24-08-2024 14:51 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
16 dagen verder voor het eerst weer geen POST.
Meerdere keren gepoogd uitschakelen -> inschakelen of reset.
Uiteindelijk op de knieën onder het bureau en power switch van de PSU omgehaald, meermaals powerknop ingedrukt even gewacht en power switch weer omgehaald. Geboot met de ethernet los. En voila hij werkte weer.

Ik kan niets vinden over issues met mijn mobo, anders dan dat kan ik het niet plaatsen ik ga er toch wel vanuit dat ik het daar in moet zoeken en het geen ander component is. Blijf het raar vinden ..

[ Voor 3% gewijzigd door True op 10-09-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Vandaag weer een. Kon er helemaal niets mee. Uiteindelijk geboot zonder DP-kabels voor de schermen aangesloten en bij loshalen en opnieuw aansluiten van de headset usb-dongel (voor de: uitvoering: HyperX Cloud III Wireless Zwart) zag ik ineens een ledje van de dongel branden.
Of het is hier helemaal niet aan gerelateerd of het is de GPU / aanwezigheid van de DP-kabels of de usb-dongel voor de headset.
Kan ik helemaal niets mee, maar het is goed vervelend als je 15 minuten lang je pc niet kan POSTen. Nadat die weer werkte gelijk maar even WoL (of eigenlijk PCIE Devices Power On) uitgeschakeld, wellicht dat het toch hier aan ligt.

Ik kan er (nog) geen pijl op trekken, frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
We zijn iets verder. In de tussentijd nog tweemaal de problemen gehad de eerste keer na de vorige post kreeg ik direct weer een POST nadat ik de display port kabels los had gemaakt en had geboot.
In het kader van één is geen, was dat niet eenduidig genoeg.

Afgelopen week nogmaals dezelfde problematiek, meermaals geprobeerd de problemen te komen met hard shutdowns, boots of de reset knop.
Beide DP kabels naar de twee schermen losgekoppeld (aan de kant van de GPU) en de desktop wilde direct booten.

Het is in ieder geval prettig dat ik een workaround heb en niet ergens tussen de 2 en 20 minuten nodig heb om mijn PC op te starten ..

Ik draai de uitvoering: Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC 6G met driver versie: 560.94. Online vind ik alleen bijster weinig vergelijkbare problemen.
Verder qua GPU nergens problemen mee, gamen gaat gewoon prima, geen rare artifacts of iets dergelijks wat zou duiden op de laatste loodjes van de GPU.