Workstation met game optie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satori_1978
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 14:22
Ha tweakers. Mijn trouwe mac uit 2012 laat mij nu zo langzamerhand in de steek en ik wil op korte termijn een nieuwe computer aanschaffen. Ik wil een pc zodat ik componenten kan upgraden als dat nodig is.

Wat ik tot nu toe heb samengesteld:

Fractal Design Pop Silent Black Solid Behuizing

ASUS TUF GAMING X670E-PLUS WIFI moederbord

AMD Ryzen 7 9700X Processor

Arctic Cooling Liquid Freezer III 360 (Black) waterkoeler

G.Skill DDR5 Trident Z Neo 2x32GB 6000 geheugenmodule

Samsung 990 PRO 2TB M.2 SSD

MSI MAG A850GL PCIE5 PSU / PC voeding

Sapphire PULSE AMD RADEON RX 7700 XT GAMING 12GB Videokaart

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor Cubase en ik zou soms (incidenteel) willen gamen (GTA 5/6, COD) maar wil ook niet de hoofdprijs voor een grafische kaart betalen. 'Het moet leuk blijven'. Maar...wel een goede kaart voor de prijs :) Als dat kan tenminste.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken rond de 2500 max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee ik stap over van Mac naar PC. Mijn mac is ruim 12 jaar oud en ik wil een computer waar ik componenten kan upgraden als dat nodig is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basiscomponenten moeten genoeg zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik veel met muziekproductie bezig ben is het fijn als het een stille(re) computer is.

Ga je overklokken?
Nee maar ik wil wel de mogelijkheid houden om bv te upgraden naar Ryzen 9. Ook hier als dat tzt nodig is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Nu heb ik adhv val veeeeel youtube videos een PC samen gesteld en graag zou ik hier feedback op hebben. Past dit bij mijn wensen en zijn er nog andere/betere opties betreft de videokaart. Ik wil graag de komende 10 jaar, of langer, met deze pc willen werken.

Ook zou ik graag advies willen welke monitor hierbij past. Ook hier weer teveel keuze. Mag curved en max 500 euro

Alvast bedankt :)

Awaken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
In de Pop Silent past geen 360-radiator en aan de bovenzijde zelfs geen enkele radiator.

Wellicht zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 377,99€ 377,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 268,02€ 268,02
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 609,-€ 609,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 113,41€ 113,41
1MonitorsIiyama G-Master GCB3480WQSU-B1€ 338,05€ 338,05
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,85€ 57,85
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 179,-€ 179,-
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 117,90€ 117,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 2.186,12
Bij de Pop moet je nog een kabeltje bijkopen voor USB Type-C, dat maakt de stap naar de hogere Define reeks erg klein. Het toppanel van de Define kan gewisseld worden naar Mesh voor betere koeling of een AIO-radiator: https://www.fractal-desig...ne-7-compact/black-solid/
Voor de 9700X is een goede cpu-koeler voldoende en de Scythe is erg stil.
Goedkoper Kingston geheugen, latency is iets hoger.
Goedkopere snelle Kingston KC3000, eveneens met 2Gb cache.
Je moederbord zal wel een bios update nodig hebben voor ondersteuning van de 9700X.

Snelle 180Hz 34" 3440x1440 pixel monitor met VA-panel, IPS heeft een flinke meerprijs en weinig keus op deze resolutie. In hoogte verstelbaar, HDR ondersteuning en 420cd helderheid, 0,4ms reactiesnelheid.
Zuinige RTX4070 Super videokaart. Als je nog wat extra wilt investeren dan zou de videokaart de eerste keus zijn: upgrade naar een 4070Ti Super.
Hoe hoger het verbruik des te eerder je een behuizing nodig hebt met mesh front die beter koelt, maar ook minder stil zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:46

Bouwer21000

Bigger number better

Voor minder dan een 9700X kan je ook een uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed die een stuk sneller is in de meeste multicore-taken. Er is op dit moment weinig reden om voor de 9000-serie te gaan.

Een X670E-moederbord is nodig om te kunnen upgraden, het enige voordeel wat X670 heeft t.o.v. B650-borden is PCIe 5 en extra PCIe lanes. Voor SSDs en videokaarten is de extra bandbreedte op het moment nog niet relevant, dus ik zou 120€ besparen en voor de uitvoering: ASRock B650 LiveMixer gaan, die heeft een prima VRM waarmee je in de toekomst ook nog je CPU kan upgraden en is speciaal bedoeld voor muziekproductie-builds qua features. Hij heeft alleen geen wifi, maar wel een M.2 slot waar een wifi-adapter in past(zoals deze van 24€)

De uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE is 20€ goedkoper dan de scythe mugen en presteert even goed (maar is iets minder goed beschikbaar).

Als je glas aan de zijkant geen probleem vind zou ik de uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart aanraden als alternatief voor de kast, die staat erom bekend dat hij erg stil koel kan blijven. Hij is minder afgedicht waardoor je betere airflow hebt en de ventilators dus minder snel hoeven de draaien.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM