Wat voor wielerkleding draag je als forens (protectoren)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diatonic
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 15:00
Hoi wielers,

Voor mijn werk fiets ik door de drukste spitsmomenten en -plekken van Amsterdam. Ik fiets ongeveer 2 uur per dag. Niet elektrisch en vaak 'pittiger' dan de rest, doorgaans zeker 25 km p/u. Op lagere snelheden wel eens gevallen, wat lelijke wonden opleverde.

Hiervoor heb ik nog geen speciale kleding. Het lijkt me nuttig iets beschermends te dragen. Zo zag ik protectoren (meer voor mountainbiken) die me wel aanstaan met schuimlaag en kevlar. Zo kijk ik nu naar 'TSG KNEE-SLEEVE DERMIS PRO A knieprotectoren'

Wat vinden jullie daarvan? Is zoiets nuttig, werkt het überhaupt, is het overkill, kan ik beter iets anders dragen? Wat is jullie ervaring met dit soort kleding?

[ Voor 6% gewijzigd door Diatonic op 24-08-2024 13:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

Voor het mountainbiken kan het handig zijn maar het zit wel vaak in de weg/niet fijn, zeker lange ritten niet.

Beter is helm op en je snelheid aanpassen aan de situatie naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:42
Als dagelijks fiets-naar-werk'er ben ik nog ooit onderuit gegaan onderweg naar werk (verder natuurlijk vaak genoeg bij eigen stommiteit, vroegah als student na veeeeel goud pret enz enz).

Als jij neemt je helemaal in te moeten pakken omdat je bij je dagelijkse rit regelmatig onderuit gaat, moet je je gedrag aanpassen. Je bent of aan het wielrennen voor fun op tempo of op je gemak met oog voor andere deelnemers naar je werk aan het forenzen. Niet beide tegelijk.

Je medeweggebruikers verwachten (en helemaal terecht) niet dat er om kwart voor 9 een kamikazepiloot op twee wielen over het fietspad vliegt op weg naar werk in de binnenstad. Dus eerder van huis en je aanpassen zoals elk ander of een ander vervoersmiddel zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
Helm lijkt me idd het belangrijkste. En verder je rijstijl aanpassen, lijkt me niet nodig om vaak te vallen.
Scheelt ook veel zweet als je wat rustiger fietst, wel zo fijn voor je collega's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
Bedankt voor de input! Ik fiets niet onverantwoord/asociaal, het is erg simpelweg druk en iedereen gaat vrij snel. Het is dus meer voor die ene keer dat ik mocht vallen. Nu ik er weer nuchter naar kijk lijkt die MTB-kleding me wel overdreven. Maar iets meer bescherming dan alleen een spijkerbroek lijkt me nog wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rmg schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:11:
Voor het mountainbiken kan het handig zijn maar het zit wel vaak in de weg/niet fijn, zeker lange ritten niet.

Beter is helm op en je snelheid aanpassen aan de situatie naar mijn mening.
Maar met helm op is het gevaarlijker in stadsverkeer omdat uit onderzoek blijkt dat je dan juist minder ruimte krijgt van auto’s.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:00

MJV

YakuzA schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Maar met helm op is het gevaarlijker in stadsverkeer omdat uit onderzoek blijkt dat je dan juist minder ruimte krijgt van auto’s.
Ik meen dat dit dan weer ooit is gebleken uit onderzoek in niet Nederlandse context. Weet niet of de niet Nederlandse automobilist dat onderscheid maken, plus vrijliggende fietspaden enzo.

Helm is eigenlijk altijd een goed idee.

-edit- dat is nog eens toeval @Rmg

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 25-08-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37

Rmg

YakuzA schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

1 onderzoek door 1 gast uit Engeland. En de conclusie van het onderzoek was dat er meer onderzoek nodig is.

En daarnaast is, zeker in Amsterdam, waar veel van het fietsverkeer gescheiden is van autos, het probleem eerder andere fietsers.

En aangezien TS "pittiger" dan de rest fietst en blijkbaar nog wel eens valt, zou ik een helm aanraden.

Maargoed verder is iedereen vrij om te kiezen waarmee zn schedel t fietspad over stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
e-bike, stadfiets, race en sportfiets, ik geloof niet dat ik de laatste 40 jaar gevallen ben. En ik kan me nou niet herinneren dat er elke paar jaar wel een collega, vriend of familie is gevallen (uitgezonderd een e-bike oudere en redelijk ernstige wielrenongevallen)

Dus... doe voorzichtiger. Elke bocht kan glad zijn (zand/grind/bladeren) elke medeweggebruiker kan ineens afzwaaien, stil gaan staan of iets onverwachts doen, uit elk tuintje of achter elk busje kan iets vandaan komen.

Ik rij ook bovengemiddeld snel, e-bike altijd volle 28km/u en met de andere fietsen haal ik ook ebikes in.

Helm is geen overbodige luxe, maar als je nou ziet waar die wielrenners mee rijden en 9 van de 10 keer gewoon weer opstappen met wat schaafplekken lijkt een MTB harnas of kniestukken me ernstig overdreven.

[ Voor 14% gewijzigd door jnr24 op 25-08-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diatonic
jnr24 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:00:
e-bike, stadfiets, race en sportfiets, ik geloof niet dat ik de laatste 40 jaar gevallen ben. En ik kan me nou niet herinneren dat er elke paar jaar wel een collega, vriend of familie is gevallen (uitgezonderd een e-bike oudere en redelijk ernstige wielrenongevallen)

Dus... doe voorzichtiger. Elke bocht kan glad zijn (zand/grind/bladeren) elke medeweggebruiker kan ineens afzwaaien, stil gaan staan of iets onverwachts doen, uit elk tuintje of achter elk busje kan iets vandaan komen.

Ik rij ook bovengemiddeld snel, e-bike altijd volle 28km/u en met de andere fietsen haal ik ook ebikes in.

Helm is geen overbodige luxe, maar als je nou ziet waar die wielrenners mee rijden en 9 van de 10 keer gewoon weer opstappen met wat schaafplekken lijkt een MTB harnas of kniestukken me ernstig overdreven.
Nogmaals: ik heb nergens gezegd dat ik steeds val of als een idioot rondfiets. Wel bedankt voor de rest van je input. Mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, als je veel fietst wordt je vanzelf een keer omver gereden.
Zeker bij rotondes, laagstaande zon etc, etc.

Je moet het andere verkeer sowieso goed in de gaten houden, zonder te kijken of de auto's stoppen zou ik niet snel een rotonde rond durven fietsen, ofja; wellicht een keer, maar als je dit standaard doet ben je vanzelf aan keer aan de beurt.

Met je wiel tegen de stoeprand komen; of sneeuw (met sporen van ijs) zijn ook lastige situaties, maar dat lukt me tegenwoordig gelukkig prima om dan rechtop te blijven.

En godzijdank is het hier een stuk minder druk.

Ik fiets zo'n ~18-20km/h maar verder geen beschermde kleding.
Met een elektrische fiets van ~25-30km/h zou ik het wel overwegen.

Alleen de stukken waarbij d'r geen los fietspad is en voor en achter je tegelijk een auto aan komt, vindt ik nog wel eens spannend gezien ze dan vaak heel kort langs je af komen.
Denk alleen niet dat je een uitstekend stukje verend metaal aan je stuur mag bevestigen om krasjes achter te laten op auto's die te kort langs rijden; anders lijkt me dat wel een goede bescherming.

Een keer wel geramd door een auto die (links) uit een zijstraat (met haaientanden) kwam, ik dacht dat hij afremde omdat hij mij gezien had, maar de reden dat hij afremde was om de bocht wat soepeler te kunnen nemen.
(Was een gewijzigde situatie, rechter fietsstrook dicht; dus twee richtingen over wat normaal een enkel fietspad is.)

Gelukkig geen last van gehad, wellicht helpt het dat ik in mijn jeugd een tijd judo gedaan heb, dan leer je vallen (zonder je pols uit te steken en te breken; en zonder met je hoofd de grond te raken).

Zeker met dit weer (zomer 25+ graden) kan ik d'r niet aan denken om scheenbeschermers aan te doen.
Als je gewoon een jas & lange broek aan hebt; denk ik dat je ook de meeste schade loopt aan je hoofd of handen (als je jezelf op probeert te vangen).
Maar het beste is om je snelheid bij de rotonde aan te passen zodat je niet voor de auto terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-09 15:53
jnr24 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:00:

Ik fiets ook alweer 10-11 jaar naar mijn werk, voornamelijk buitenaf en boswegen (geasfalteerd)..
Echter ben ik al 2x van mijn sokken gereden..

Dit omdat een stuk van mijn route (Achter de Univeriteit Twente voor de bekenden) veel gebruikt wordt als sluiproute. Het is er niet breed, maar wel druk met fietsers en autos..
Bochten zijn niet overzichtelijk..

Situatie: https://www.google.nl/map...wOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Automobilisten houden wel een beetje rekening met fietsers, maar ik heb nu al 2x een onverlaat gehad die dacht mij in te kunnen halen vlak voor een bocht terwijl er een auto van de andere kant kwam..
Zelfs midden op de weg fietsen heeft geen zin bij die lui van die beginnen wel te toeteren of drukken de auto er gewoon langs heen..

Ik ben dus al 2x de berm/sloot inreden door een auto dit ineens schrok van de tegenligger en mij dus de weg af drukt.

Ook andere mensen zie ik daar regelmatig worstelen met het verkeer..

Afgelopen maanden hebben ze het wegdek vervangen (ivm renovatie water/riool) en nu is het helemaal een racebaan geworden en rijden auto's vaak tegen de 70..

Klagen bij de UT of gemeente heeft geen zin, voldoet allemaal aan de "veiligheids eisen".
De drempels die er zitten kun je gewoon met 70 overheen.. |:(

Zelf nog niet ernstig letsel gehad door een val, maar er vallen daar helaas wel regelmatig gewonden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Pagina: 1