Mini-LED? Of toch simpelere technieken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
Mijn vrouw en ik zijn al een tijdje op zoek naar een upgrade van onze oude LG smart tv. We willen een 55” TV die een zeer hoge helderheid heeft. Omdat onze woonkamer zeer licht is (bijna 5 meter pui, verdiepingshoog), is een OLED geen optie.
Ik was al een tijdje de LG 55QNED866RE in de gaten aan het houden en zag nu dat die bij HelloTV in de aanbieding is.
Dus wij naar HelloTV, maar de verkoper stampte LG compleet de grond in als het om mini-LED gaat… vooral omtrent bleeding. Hij zweert dan ook bij de QNED serie van Samsung.
In theorie zou mini-LED fantastisch moeten zijn, maar door zijn negativiteit ben ik toch gaan twijfelen.

Op Reddit lees ik ook wisselende verhalen over de mini-LED panelen van LG. De een heeft er jaren plezier van en de ander heeft binnen de kortste tijd al last van bleeding.

Mijn vraag is eigenlijk: wat zouden jullie aanraden qua TV voor maximaal 900 à 950 euro wanneer het geen OLED kan zijn? Toch mini-LED of kan ik dan beter gaan voor een goedkopere techniek?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-10 18:37
Ozzy Oscar schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:49:
Mijn vrouw en ik zijn al een tijdje op zoek naar een upgrade van onze oude LG smart tv. We willen een 55” TV die een zeer hoge helderheid heeft. Omdat onze woonkamer zeer licht is (bijna 5 meter pui, verdiepingshoog), is een OLED geen optie.
Ik was al een tijdje de LG 55QNED866RE in de gaten aan het houden en zag nu dat die bij HelloTV in de aanbieding is.
Dus wij naar HelloTV, maar de verkoper stampte LG compleet de grond in als het om mini-LED gaat… vooral omtrent bleeding. Hij zweert dan ook bij de QNED serie van Samsung.
In theorie zou mini-LED fantastisch moeten zijn, maar door zijn negativiteit ben ik toch gaan twijfelen.

Op Reddit lees ik ook wisselende verhalen over de mini-LED panelen van LG. De een heeft er jaren plezier van en de ander heeft binnen de kortste tijd al last van bleeding.

Mijn vraag is eigenlijk: wat zouden jullie aanraden qua TV voor maximaal 900 à 950 euro wanneer het geen OLED kan zijn? Toch mini-LED of kan ik dan beter gaan voor een goedkopere techniek?
Oled is zeker een optie, alleen moet je dan een LG G3 of G4 halen of een QD oled van Samsung S90c/95c 95D

Mini led tv altijd eerst naar Sony kijken, de term zegt niks gaat om de beeld processing en hoeveel zones er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Cyclonic schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:29:
Oled is zeker een optie, alleen moet je dan een LG G3 of G4 halen of een QD oled van Samsung S90c/95c 95D
Helaas is dit geen optie i.c.m. budget.
Mini led tv altijd eerst naar Sony kijken, de term zegt niks gaat om de beeld processing en hoeveel zones er zijn.
Heb je toevallig voorbeelden? Ik kan geen 55” TV’s vinden van Sony met mini-LED in de ‘Pricewatch’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Ozzy Oscar schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Helaas is dit geen optie i.c.m. budget.

[...]

Heb je toevallig voorbeelden? Ik kan geen 55” TV’s vinden van Sony met mini-LED in de ‘Pricewatch’.
Kijk in oled prijzen topic is wel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Cyclonic schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:40:
Kijk in oled prijzen topic is wel mogelijk
Bedankt voor je reactie. Maar OLED is gewoonweg te duur en onpraktisch voor onze woonkamer. Onze huidige TV heeft al een te lage helderheid en deze is over het algemeen helderder dan OLED, al helemaal dan de OLED tv’s die enigszins in de buurt komen van het budget van 900 à 950 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:14

dragonhaertt

@_'.'

Een groot raam hoeft geen probleem te zijn voor OLED, als dat aan de noordkant is.

Wij zijn sinds kort van een oud LCD model naar een lg G3 OLED gegaan en de hoeveelheid reflectie is ook aanzienlijk minder, naast dat deze tv ook gewoon helderder kan.

Voor 900 euro lijkt oled me wel lastig.

Miniled is overigens gewoon een LCD techniek, met kleinere leds als backlight. Sony heeft bijvoorbeeld niet-miniled lcd schermen die helderder zijn dan de miniled modellen. (Ook duur)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Ozzy Oscar schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar OLED is gewoonweg te duur en onpraktisch voor onze woonkamer. Onze huidige TV heeft al een te lage helderheid en deze is over het algemeen helderder dan OLED, al helemaal dan de OLED tv’s die enigszins in de buurt komen van het budget van 900 à 950 euro.
Samsung 55 S90c is te krijgen rond de 1000, zelfs met volle zon erop nog helder genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
dragonhaertt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:07:
Een groot raam hoeft geen probleem te zijn voor OLED, als dat aan de noordkant is.
We zitten inderdaad aan de noordkant, maar eind van de middag, begin van de avond staat er altijd wel zon direct op de tv.

Voor 900 euro lijkt oled me wel lastig.
Klopt, daarom zoek ik inderdaad ook geen OLED :)
Komend jaar gaan we ook geen geld hebben voor een OLED, maar onze tv is wel echt aan vervanging toe.

Cyclonic schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Samsung 55 S90c is te krijgen rond de 1000, zelfs met volle zon erop nog helder genoeg.
Ik sla deze wel even op, maar op dit moment nog steeds te duur helaas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10 09:27

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ozzy Oscar schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:49:
Belangrijk is niet alleen of het miniled is of traditionele leds, maar ook de hoeveelheid zones zijn belangrijk. In theorie worden bij miniled meer kleinere leds gebruikt, waardoor je meer zones zou kunnen realiseren. Maar... de omvang van de leds is niet de enige die kwestie die speelt: Zones moeten ook aangestuurd worden en veel zones betekent dat de beeldverwerking die zones moet kunnen aansturen. Daarom is het aantal zones vrijwel altijd lager dan het aantal leds.

De QNED86 heeft voor wat ik lees 180 zones, terwijl de QNED90 er 1000 heeft, daar zit dus al verschil in hoeveel stoorlicht je kunt verwachten. Ook bij Samsung hebben de dure modellen meer zones.

Een andere kwestie die speelt is het type paneel. LG gebruikt grotendeels IPS-panelen, terwijl bij Samsung VA domineert (niet zomaar van uitgaan, altijd de specificaties controleren). Een VA-paneel laat minder stoorlicht door dan een IPS-paneel. Als je dus zo min mogelijk stoorlicht wilt om zo dicht mogelijk bij de OLED-ervaring te komen, moet je dus een VA-paneel hebben. Daarentegen hebben IPS-panelen betere kijkhoeken dan VA-panelen en als je met de famillie om de TV heen wilt zitten moet je een IPS-paneel hebben.

Of je LG of Samsung wilt kopen is dan ook van meer zaken afhankelijk dan een zwart-/witsituatie die de verkoper er van wil maken. Wel is het zo dat wat betreft de meest luxe televisies Samsung wél een LCD-aanbod heeft, terwijl LG van mening is dat mensen die een luxe televisie willen hebben een OLED willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:48
Hou de TCL C80x in de gaten, is regelmatig in de aanbieding bij bol.com en Coolblue voor rond de 800 euro. Op dit prijspunt biedt het veel bang for the buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De QM8B/C80x kost zo'n €560 momenteel bij Amazon. Een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quazier
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:44
benbaba schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:35:
Thanks, deze modelnaam variant had ik nog niet gezien, voor dat bedrag kon ik hem niet laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
benbaba schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:35:
Lijkt erop dat de QM8B een Amazon naam is en niet gelijk is aan de QM8's die overal goed gereviewed worden?
Caveat emptor / Buyer beware.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quazier
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:44
Juup schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Lijkt erop dat de QM8B een Amazon naam is en niet gelijk is aan de QM8's die overal goed gereviewed worden?
Caveat emptor / Buyer beware.
Ja, als ik het zo snel kon vinden is het een naam variant op de C80x zoals benbaba ook al aangaf.
Geen idee waarom ze zoveel verschillende namen gebruiken voor hetzelfde product, maakt het niet echt overzichtelijker.

Zeker de vergissing met de Amerikaanse QM8 is natuurlijk snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:47
Naar mijn idee is de miniled techniek nog steeds best schaars en prijzig.
Als je nu een reguliere LCD hebt, kan je toch weer een reguliere LCD nemen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
GarBaGe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:17:
Naar mijn idee is de miniled techniek nog steeds best schaars en prijzig.
Als je nu een reguliere LCD hebt, kan je toch weer een reguliere LCD nemen?
We gaan ook voor een LCD. Maar wel met MiniLED backlighting. Vooral een hoge helderheid is echt een harde eis voor onze woonkamer. En mijn vrouw en ik zijn allebei couch gamers, dus willen ook daar een flinke verbetering in huis halen :)

Bedankt voor alle reacties en inzichten!
Het merk TCL lees ik heel veel wisselende verhalen over. Wel bang for buck, maar op alle punten haalt ie het allemaal net niet. Ook lees ik dat op veel modellen niet alle Nederlandse apps beschikbaar zijn, zoals NPO start... correct me if I'm wrong!

Op dit moment zitten wij te twijfelen tussen twee modellen van Samsung. Of de 55QN85C (2023) of de 55QN93C (2023).

Pros 85C:
- de nieuwprijs is gunstiger
- IPS (kijkhoek van boven de 100 graden t.o.v. 50 graden van de 93C)

Pros 93C
- beschikbaar in tweedekans bij HelloTV
- antireflectie scherm (en we hebben geen open lampen in de reflectie staan)
- hogere helderheid (max 2000 t.o.v. 1500)
- contrasten zijn beter

Nu ik zo opsom, denk ik dat de keus gemaakt is. Maar ik slaap er in elk geval nog een nacht over :+

[ Voor 23% gewijzigd door Ozzy Oscar op 27-08-2024 20:29 . Reden: Vergeten de reactie van GarBaGe mee te nemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Het merk TCL lees ik heel veel wisselende verhalen over. Wel bang for buck, maar op alle punten haalt ie het allemaal net niet. Ook lees ik dat op veel modellen niet alle Nederlandse apps beschikbaar zijn, zoals NPO start... correct me if I'm wrong!
Dan moet je vooral niet met Samsung aankomen, bouwkwaliteit is matig evenals technische ontwikkeling, geen DV en imo slechte OS. Zijn vaak scherp geprijsde TV’s echter is Samsung het imo net als TCL ‘net niet’.

TCL maakt gebruik van GoogleTV, meest uitgebreide OS waarop NPO Start gewoon beschikbaar is.

De EU versie van de QN85C heeft een VA paneel evenals de QN9xC modellen. Voor een paar tientjes meer heb je via bol.com een nieuwe 55QN92C. Gevoel speelt ook een belangrijke rol echter praten we over bijna het dubbele in aanschafprijs, hierdoor is de TCL C80x via Amazon de logischere keuze en veel betere deal.

Wanneer je van Samsung gecharmeerd bent zou ik eerde voor de S9xC kiezen, is iets boven budget echter imo de betere deal/ TV dan de MiniLED modellen. Helderheid is geen issue ondanks jullie grote pui. Is via Amazon.de momenteel te koop voor 999 euro en via HelloTV heb je dan een tweede kansje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Freshouttheoven schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Dan moet je vooral niet met Samsung aankomen, bouwkwaliteit is matig evenals technische ontwikkeling, geen DV en imo slechte OS. Zijn vaak scherp geprijsde TV’s echter is Samsung het imo net als TCL ‘net niet’.
Wat ik zo online lees (en daar moet ik het immers van hebben) is de bouwkwaliteit van TCL ook erg goedkoop en slecht. OS kan ik niks over zeggen. GoogleTV lijkt me inderdaad ietwat fijner, maar naast NPO start, zullen we er niet zoveel extra apps op gaan gebruiken. Daar gebruiken we vooral de PS5 voor namelijk.

De EU versie van de QN85C heeft een VA paneel evenals de QN9xC modellen. Voor een paar tientjes meer heb je via bol.com een nieuwe 55QN92C. Gevoel speelt ook een belangrijke rol echter praten we over bijna het dubbele in aanschafprijs, hierdoor is de TCL C80x via Amazon de logischere keuze en veel betere deal.
De QN85C bij HelloTV hebben een IPS paneel. Heb het zwart op wit (zegt niet zoveel, maar met die info doe ik het mee). En de 55QN92C had ik nog niet gezien. Maar is ondertussen ook weer gestegen in prijs helaas. Maar wel eentje om door de dag heen in de gaten te houden. Dank!

De TCL C80x is niet echt een eerlijke vergelijking met de QN9xC. Als ik al voor een TCL zou gaan, dan zou het de TCL C84x worden. Maar als je dan de expertreview van Tweakers leest, komt de QN9xC toch echt beter uit de test op bijna alle vlakken.

Daarnaast zal ik nooit zulke producten voor dat geld bij Amazon vandaan halen, al helemaal niet de Duitse Amazon. Teveel gezeik mee gehad al met retour- en garantierecht. Dan liever meer geld bij een betere webshop.

Wanneer je van Samsung gecharmeerd bent zou ik eerde voor de S9xC kiezen, is iets boven budget echter imo de betere deal/ TV dan de MiniLED modellen. Helderheid is geen issue ondanks jullie grote pui. Is via Amazon.de momenteel te koop voor 999 euro en via HelloTV heb je dan een tweede kansje.
De S9xC presteert qua helderheid echt ruimschoots ondermaats, te zien in bovenstaande link. Hij is net iets hoger dan de theoretische maximale helderheid van mijn huidige TV... Daarnaast lees ik teveel verhalen over nieuwe aanschaf TV omdat hun OLED al na 2 jaar is ingebrand. Gezien onze usecase is dat bij ons een groot risico. Dus ik ga zeker geen OLED in huis halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
De S9xC presteert qua helderheid echt ruimschoots ondermaats, te zien in bovenstaande link. Hij is net iets hoger dan de theoretische maximale helderheid van mijn huidige TV... Daarnaast lees ik teveel verhalen over nieuwe aanschaf TV omdat hun OLED al na 2 jaar is ingebrand. Gezien onze usecase is dat bij ons een groot risico. Dus ik ga zeker geen OLED in huis halen.
Je kan helderheid van een oled niet vergelijken met een gewone lcd, aangezien een oled oneindig contrast heeft dus kan de helderheid veel lager zijn voor een veel beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Cyclonic schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Je kan helderheid van een oled niet vergelijken met een gewone lcd, aangezien een oled oneindig contrast heeft dus kan de helderheid veel lager zijn voor een veel beter resultaat.
Correct! Maar een oneindig contrast heb je niet heel veel aan als je extreem veel lichtinval in de woonkamer hebt ;) tenzij je een topmodel als de C3/G3 of S95D hebt.. die waren perfect geweest! Maar zulke bedragen zal ik niet zo snel uitgeven voor een tv :)

Maar ik heb een knoop doorgehakt! Het is toch de tweedekans geworden. Bedankt voor jullie reacties! Het heeft zeker geholpen :D

• Cyclonic
Ozzy Oscar schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Correct! Maar een oneindig contrast heb je niet heel veel aan als je extreem veel lichtinval in de woonkamer hebt ;) tenzij je een topmodel als de C3/G3 of S95D hebt.. die waren perfect geweest! Maar zulke bedragen zal ik niet zo snel uitgeven voor een tv :)

Maar ik heb een knoop doorgehakt! Het is toch de tweedekans geworden. Bedankt voor jullie reacties! Het heeft zeker geholpen :D
S9X serie heeft QD oled paneel zelfde als de S95C en is veel helderder als een C3.

Oké nice, welke tv is het precies geworden dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Tja wanneer je appels met peren vergelijkt trek je de verkeerde conclusies.

Een S9xC doet niet onder voor een G3 of G4 in SDR. Niemand kijkt de hele dag naar een 100% witte vlak, de gemeten waardes op 25% zijn representatief voor dagelijks praktijkgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzy Oscar
Cyclonic schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

S9X serie heeft QD oled paneel zelfde als de S95C en is veel helderder als een C3.

Oké nice, welke tv is het precies geworden dan ?
Oh inderdaad. Goed punt. Dan de G3 :)

Het is toch de Samsung 55QN93C geworden! We waren al wel enthousiast over de beeldkwaliteit in de winkel. En bijna alle negatievere reviews gingen over de 43” en 50” modellen, omdat ze lagere kwaliteit panelen hebben. En de uitgebreide metingen van Tweakers gaf daarbij ook goed inzicht :)
Tizen heb ik nooit gehad, dus daar kan ik geen mening over vormen nog, maar goed, OS van een TV is echt een van de laagste prio die ik bij TV’s heb. Ik doe bijna alle streamingdiensten via de PS5 en NPO start is gewoon beschikbaar, dus Tizen zal volstaan voor ons :D

[ Voor 0% gewijzigd door Ozzy Oscar op 29-08-2024 15:08 . Reden: Typo fix ]

Pagina: 1