Platdak met PIR en steenwol isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vraagje over het isoleren van een platdak.

Het dak is van buitenaf geïsoleerd met PIR platen (dampdicht). Daar over zit bitumen (oud) en daar over pvc (nieuw).
De binnenkant wordt nu gerenoveerd. Van binnenuit is er steenwol geplaatst met zo'n dampremmende folie.

Is dit een goede manier van isoleren, of gaat dit vochtproblemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt er aan welke folie. Een dampremmende folie kan inderdaad problemen geven, gezien het nu vanuit 2 kanten dampdicht is. Weet je zeker dat het een dampremmende folie is en geen klimaatfolie? Anders eisen dat de folie verwisseld wordt met klimaatfolie, die kan in de zomer eventuele vocht dat er in zit er weer uit laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Hoeveel PIR is er geplaatst? Als dat dik genoeg is hoef je niet eens een dampscherm te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

van onder niet isoleren als je een warmdak constructie hebt.

gaat de boel geheid verstikken.

of koud dak constructie of warmdak constructie. (niet beide)

zelfs aannemers doen het nog verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
tattooboy1985 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:59:
van onder niet isoleren als je een warmdak constructie hebt.

gaat de boel geheid verstikken.

of koud dak constructie of warmdak constructie. (niet beide)

Zelfs jij zegt het verkeerd. Warm dak kan prima hand in hand gaan met koud dak. Sterker nog, het risico wordt alleen maar kleiner, mits goed toegepast.

Dus 10cm pir met eronder 15cm steenwol kan prima. Mits je maar op basis van bijvoorbeeld Ubakus wel/geen klimaatfolie toepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We willen TS niet onnodig bang maken, een warmdak naisoleren kan prima en soms is een dampremmer ook het juiste folie.

Dit naisoleren kan eigenlijk op 3 manieren

Beperkt na-isoleren met bv steenwol of pir, als het dakbeschot warm genoeg blijft (dus het naisoleren dun genoeg) heb je helemaal geen extra folies oid nodig hoeveel je op deze manier kan naisoleren wisseld maar ligt meestal tussen de 1/3 en 1/2 van de RD waarde van de warmdak isolatie

Naisoleren met een dampopen isolatie + klimaatfolie
Als je dik gaat na isoleren wordt het dakbeschot kouder en is er kans op condensatie, dampopen isoleren+ klimaatfolie is dat de voor de hand liggende keuze. een dampremmer (dus niet dampdicht) zoals TS benoemd is in sommige gevallen ook mogelijk maar ik zou daar het gevoel van de bouwer niet op vertrouwen en wel onderbouwing willen zien.

Naisoleren met een houtachtig materiaal zoals hennip houtvezel etc. hierbij kan je zonder folie dikker naisoleren dan met bv glaswol omdat het vochtregulerend is , het neemt vocht op en kan dit ook weer rustig loslaten. vocht wat dus niet geconsentreerd neerslaat op bv het dakbeschot. maar ook hier zit een maximum aan en dan kan je bv een klimaatfolie toevoegen.

welke oplossing het beste is is afhankelijk van de wensen van de bewoner en de huidige situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 24-08-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:50:
Ligt er aan welke folie. Een dampremmende folie kan inderdaad problemen geven, gezien het nu vanuit 2 kanten dampdicht is. Weet je zeker dat het een dampremmende folie is en geen klimaatfolie?
Volgens mij is het dampremmend. Het is dit spul:
https://www.hornbach.nl/p...-5000x600x100-mm/6324167/
TwingyTwingy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:59:
Hoeveel PIR is er geplaatst? Als dat dik genoeg is hoef je niet eens een dampscherm te plaatsen.
Die PIR platen lagen er al en is moeilijk te zien wat er precies is gebruikt. Maar die platen zijn in ieder geval 5CM dik.
tattooboy1985 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:59:
Dit is ook nog eens door een aannemer gedaan. Maar ik heb het idee dat hij totaal geen idee heeft hoe isolatie werkt. Vandaar dat ik dit nu maar eens ga navragen.

Zo heeft hij ook steenwol aangebracht in de wanden, maar dan zonder folie. Het is HSB met aan de buitenkant dampopen folie.
Er is aan de binnenkant geen dampremmende folie gebruikt |:(
Alle wanden zijn nu al dicht en behangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Jinx schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:26:
[...]
Zo heeft hij ook steenwol aangebracht in de wanden, maar dan zonder folie. Het is HSB met aan de buitenkant dampopen folie.
Er is aan de binnenkant geen dampremmende folie gebruikt |:(
Alle wanden zijn nu al dicht en behangen...
Oei.. Dat was ook bij de zijwangen van ons dakkapel, die waren zeiknat na het afbreken van de afwerklaag. En die alu folie is idd ook niet oke. Dat moet beide gefixt worden, dampremmende folie op de wanden en klimaatfolie op het dak. Succes, kan een lange weg worden.

Met 5cm pir gok ik datde isolatiewaarde aan de binnenkant hoger ligt dan de buitenkant, met dus risico vsn condensering. Hoeveel cm is de glaswol? Als het die van 100mm is, zit je op eenzelfde isolatiewaarde als de pir vermoed ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

TwingyTwingy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Zelfs jij zegt het verkeerd. Warm dak kan prima hand in hand gaan met koud dak. Sterker nog, het risico wordt alleen maar kleiner, mits goed toegepast.

Dus 10cm pir met eronder 15cm steenwol kan prima. Mits je maar op basis van bijvoorbeeld Ubakus wel/geen klimaatfolie toepast.
Wij zien van verschillende aannemers en particulieren deze situatie en allemaal met een verrot dakbeschot.

Laat hem bouwfysich doorberekenen.
Er wordt gestookt in woningen en gezien er onder de pvc ook al bitumen ligt.

Zou ik het sterk afraden.

Folies hebben vaak van binnenuit onderbrekingen gezien een extra doorvoer of de nieuwe dakbedekking die mechanisch bevestigd wordt en door de folie heen gaat.

Uiteraard moet iedereen het zelf weten.

als wij van koud dak constructie naar warmdak gaan zetten wij onder het dakbeschot de luchtspouwen dicht langs de dakranden.

[ Voor 6% gewijzigd door tattooboy1985 op 24-08-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Het is ook een vak apart als ik het allemaal zo lees.

Wie zou ik hiervoor kunnen inschakelen om dit goed te beoordelen?
Iemand die bouwkundige keuringen doet?
Pagina: 1