Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Mijn vraag
Hoe warm mag een switch worden? Oftewel is mijn switch te warm?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een TP-link TL-SX105 (10Gbps) desktop switch.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gemeten temperatuur met multimeter circa 35 graden. (sorry tikfout stond 45 graden)

[ Voor 6% gewijzigd door Leeuwtje op 24-08-2024 08:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Volgens de specs is de operating temperatuur max 40 graden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Switches kunnen wel warm worden, zeker als er meer verkeer overheen gaat. Hoeveel Watt gebruikt ie?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Laatst online: 13:11
Ik lees dat als je kan hem in een omgeving tot 40 graden gebruiken. (En hij is fanless en kan tot 20w opstoken) De switch zal dus wel wat warmen worden dan dat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt me dat dergelijke informatie ook altijd in de handleiding te vinden is, had je daar al gekeken? Een beetje zelfredzaamheid misstaat niet.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 24-08-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Gelukkig heeft TP-Link goede vindbare documentatie.

Google op: TP-link TL-SX105
Eerste hit: https://www.tp-link.com/n...mada-sdn-switch/tl-sx105/
Klik op Specificaties
Omgeving > Gebruikstemperatuur: 0°C~40℃

offtopic:
@CH4OS bij onze interne helpdesk van het bedrijf kan het nog erger, komen zelfs vragen binnen 'hoe zet ik de zaklamp van een iphone aan', als je dat letterlijk googled komt direct het antwoord al in beeld |:( .

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17
Die maximale gebruikerstemperatuur/omgevingstemperatuur zegt niet zo heel veel hoe warm het apparaat aan de oppervlakte mag worden.

@Leeuwtje TP-Link gebruikt zo veel mogelijk passieve koeling, waarbij de buitenzijde van het apparaat wordt gebruikt om de warmte af te voeren. 35 graden is dan niet helemaal niet verontrustend warm. Ik zou die switch niet de hele dag in je hand houden, voor de werking van de switch is het in elk geval niet schadelijk.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobbyTown schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:00:
offtopic:
@CH4OS bij onze interne helpdesk van het bedrijf kan het nog erger, komen zelfs vragen binnen 'hoe zet ik de zaklamp van een iphone aan', als je dat letterlijk googled komt direct het antwoord al in beeld |:( .
offtopic:
Mensen met telefoon (iPhone) van de zaak, I presume? Dan vinden die mensen vaak het probleem van de zaak als zij dingen over de door hun geleverde apparatuur niet weten… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 16:35
Maakt toch niet uit hoe warm dat ding zelf wordt, een 10Gbps switch wordt al snel bloedheet.

De Specs zeggen dat de omgeving temperatuur 40 graden mag zijn dus die moet je meten.
Dus als je ervoor zorgt dat de warmte die hij produceert weg kan dan is er geen probleem want 40 graden wordt het niet zo gauw in Nederland.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je jezelf zorgen maakt kan je er gewoon een fan op monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ4W8s-2CT1w2A67dvIhT185MtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCBDQp4xTP1ajbqbuBn50srq.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.printables.co...lder-for-tp-link-tl-sx105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer die boven de 40 graden komt even de stekker er uit halen, dan kan die afkoelen.

Verder: het spul is gemaakt om te gebruiken. Door gebruik worden dingen warm. Zo lang je er geen ei op kunt bakken is er weinig aan de hand. Ik zie ook wel eens vragen over Unifi routers/switches voorbij komen over 60 graden. Zelfs dan nog: geen probleem, het spul is er op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Vermogenselektronica mag bij mijn weten vaak 150°C worden, soms zelfs 175°C. Dat is dan wel de junctie temperatuur, het koellichaam zal een stuk koeler bij dergelijke hoge temperaturen.

Al die warmte is natuurlijk wel zonde van de energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oppervlakte temperatuur wordt bepaald door EU richtlijnen. Max temp hangt af van materiaal (plastic mag warmer dan metaal) en functie (als je het onderdeel vast moet pakken bij bediening geldt lagere temp dan als je er normaliter niet aan zit. Iig mag het zeker 60C worden, mogelijk een stuk warmer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
RobbyTown schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:00:
Gelukkig heeft TP-Link goede vindbare documentatie.

Google op: TP-link TL-SX105
Eerste hit: https://www.tp-link.com/n...mada-sdn-switch/tl-sx105/
Klik op Specificaties
Omgeving > Gebruikstemperatuur: 0°C~40℃

offtopic:
Dit had ik uiteraard al gelezen maar heb dit geïnterpreteerd als de temperatuur waarbij het apparaat gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Dank voor alle constructie opmerkingen en antwoorden.

Topic kan gesloten worden.
I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Zat zelf te denken aan koelribben. De fan maakt ook weer "lawaai".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Leeuwtje Klopt. Kan ik helemaal inkomen staat wat raar omschreven. temperatuur apparaat of iets in die trend was het logischer / duidelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 25-08-2024 09:06 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Leeuwtje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:42:
[...]
Zo'n Noctua ventilator is behoorlijk stil.

En ja, passief koelen is 'leuker', maar als je 't apparaat vervolvolgens in een dicht TV-meubel zet bovenop andere apparatuur; wordt het alsnog te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar wat nog steeds niet duidelijk is, is of je überhaupt wel moet koelen. Lijdt het apparaat onder de warmte? Of is het gewoon lekker warm?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:27
45 graden is niet warm voor een chip. Hij zal nog wel warmer worden als de maximale capaciteit (volgens de specs) van 100Gbit/s gevraagd zou worden. Al zou ik niet weten hoe met 5 poorten, dus zeg 50Gbit/s.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Leeuwtje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

Los van de vraag of je iets aan de temperatuur zou moeten doen, die koelribben
zitten er al in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqt1YQkvH9pWXbebValy2z_9g3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2NWBYkJCzEeS4Xte8jFFB24.jpg?f=fotoalbum_large

bron: https://bbs.kakaku.com/bb...25113952/ImageID=3781182/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:17
Leeuwtje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:37:
Dit had ik uiteraard al gelezen maar heb dit geïnterpreteerd als de temperatuur waarbij het apparaat gebruikt kan worden.
Dat betekent het ook.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:26:
Maar wat nog steeds niet duidelijk is, is of je überhaupt wel moet koelen. Lijdt het apparaat onder de warmte? Of is het gewoon lekker warm?
Het apparaat functioneert prima, maar voelde echt heet aan. Hij lag op een plank met 6 cm ruimte aan de bovenkant, achterwand van de kast geheel open.

Nu verticaal gemonteerd met boven en onder 3 cm ruimte en dan ook nog achterin de kast waarvan de achterwand ter plaatse van de apparatuur volledig open is. Blijkt al veel betere temperatuur op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om de koelribben effectiever te laten werken, is er wel ventilatie nodig, dus een kleine fan in de behuizing kan vast geen kwaad.
Pagina: 1