Eindafrekening stookkosten lijkt niet te kloppen; wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-08 20:44
Vandaag kreeg ik vrij onverwacht de eindafrekening stookkosten binnen van de huurwoning die ik tot 15 januari 2024 huurde. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe minder ik ervan begrijp, dus ik kom graag voor advies aankloppen.

TLDR; eindafrekening stookkosten staat (volgens mij) vol fouten, maar ik krijg wel geld terug. Kan ik beter het geld wat ik krijg in m'n zak steken en verder niets zeggen, of kan ik hier beter een punt van maken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar misschien doe ik er juist wel verstandig aan om ze te wijzen op het feit dat ze er nogal een zooitje van hebben gemaakt. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:36
Je hebt toch het aantal sleutels dat je ontvangen hebt op papier?
En het aantal sleutels dat je ingeleverd hebt?

Lijkt me redelijk makkelijk.

Mbt de afrekening, je kan ze gewoon vragen om fatsoenlijke berekening zonder fouten, of met meer duiding omdat je het niet goed begrijpt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
99ruud99 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:42:
Je hebt toch het aantal sleutels dat je ontvangen hebt op papier?
En het aantal sleutels dat je ingeleverd hebt?

Lijkt me redelijk makkelijk.

Mbt de afrekening, je kan ze gewoon vragen om fatsoenlijke berekening zonder fouten, of met meer duiding omdat je het niet goed begrijpt .
Nope, er is geen papieren eindstaat gemaakt oid. Sleutels heb ik door een brievenbus moeten gooien.
Dus ik heb alleen een overzicht van wat ik gekregen heb, waarvan ik zeker weet dat ik dezelfde set sleutels ook heb ingeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:47
Er staat 338 maar er is gerekend met 532. Echter, als dat de volledige periode van 1/11 tot 15/4 is, moet daar ongeveer de helft af, kom je uit op ca 295 voor tien weken (1/11-15/1). Als je de andere bedragen houdt zoals ze zijn, kom je uit op 1094 tegoed, min dan eventueel de sleutel voor de meterkast.
Ik zou het de moeite waard vinden om ze op de fouten te wijzen, mogen ze de kosten voor de sleutel in rekening brengen als ergens staat dat je die gehad hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 24-08-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:28:
Er staat 338 maar er is gerekend met 532. Echter, als dat de volledige periode van 1/11 tot 15/4 is, moet daar ongeveer de helft af, kom je uit op ca 295 voor tien weken (1/11-15/1). Als je de andere bedragen houdt zoals ze zijn, kom je uit op 1094 tegoed, min dan eventueel de sleutel voor de meterkast.
Ik zou het de moeite waard vinden om ze op de fouten te wijzen, mogen ze de kosten voor de sleutel in rekening brengen als ergens staat dat je die gehad hebt.
Ik heb een formulier waarop staat dat ik bij aanvang van het huurcontract 2 portiekdeuren, 2 voordeuren, 1 bergingsleutel en 1 meterkastsleutel heb, maar op de bijgevoegde foto staan 7 sleutels. In de praktijk had ik 2 bergingsleutels en één derde sleutel die daar heel erg op leek, maar niet voor de berging was (ongetwijfeld voor de meterkast bedoeld).

Bij beëindiging van het contract heb ik één set sleutels bij de nieuwe huurder moeten afleveren en een set bij het kantoor. Ik heb toen een dubbele set portiek/voordeursleutels aan de nieuwe huurder gegeven, met daarbij ook alledrie de berging/meterkastsleutels. En een setje portiek/voordeursleutels bij de verhuurder afgeleverd. Maar hier is dus geen staat van gemaakt oid. Ik kan de nieuwe huurder nog wel een berichtje sturen om te vragen hoeveel sleutels zij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
ducoquelicot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:14:
[...]
Ik heb een formulier waarop staat dat ik bij aanvang van het huurcontract 2 portiekdeuren, 2 voordeuren, 1 bergingsleutel en 1 meterkastsleutel heb, maar op de bijgevoegde foto staan 7 sleutels. In de praktijk had ik 2 bergingsleutels en één derde sleutel die daar heel erg op leek, maar niet voor de berging was (ongetwijfeld voor de meterkast bedoeld).
Maar als je dat nooit gecheckt hebt en nu blijkt dat die sleutel helemaal nergens op past, ligt de fout (verkeerde aanname) misschien toch bij jou. Immers, je had bij ontvangst kunnen checken en constateren dat die ene sleutel nergens op paste?
Bij beëindiging van het contract heb ik één set sleutels bij de nieuwe huurder moeten afleveren en een set bij het kantoor. Ik heb toen een dubbele set portiek/voordeursleutels aan de nieuwe huurder gegeven, met daarbij ook alledrie de berging/meterkastsleutels.
Dat zou ik aangeven en dan merk je wel waar zij mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Maar als je dat nooit gecheckt hebt en nu blijkt dat die sleutel helemaal nergens op past, ligt de fout (verkeerde aanname) misschien toch bij jou. Immers, je had bij ontvangst kunnen checken en constateren dat die ene sleutel nergens op paste?

[...]

Dat zou ik aangeven en dan merk je wel waar zij mee komen.
Het punt is dat ik alle sleutels die ik heb gekregen, ook weer heb teruggegeven. Of daar een sleutel bij zit die op de meterkast past, is van secundair belang in dezen. Want als ik die sleutel nooit heb gehad, kan ik 'm ook niet teruggeven (lijkt me). Maar kan het mishebben hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:28:
Aanvullend nog: als ze alles correct willen doen, moeten ze ook de verdeelsleutel toepassen op het bedrag aan TTB. Conform de berekeningen krijg ik dan een kleiner bedrag uitgekeerd (ongeveer 520 euro). Dus in dat opzicht is het weer niet de moeite waard om m'n mond open te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
ducoquelicot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Het punt is dat ik alle sleutels die ik heb gekregen, ook weer heb teruggegeven. Of daar een sleutel bij zit die op de meterkast past, is van secundair belang in dezen. Want als ik die sleutel nooit heb gehad, kan ik 'm ook niet teruggeven (lijkt me). Maar kan het mishebben hoor :)
Wat ik bedoelde is dat jij destijds niet hebt gecheckt of je zelf wel de goede sleutels hebt gekregen. Niet gecheckt, niets gemeld, hoe moet verhuurder nu weten of je de juiste sleutels hebt teruggegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Wat ik bedoelde is dat jij destijds niet hebt gecheckt of je zelf wel de goede sleutels hebt gekregen. Niet gecheckt, niets gemeld, hoe moet verhuurder nu weten of je de juiste sleutels hebt teruggegeven?
Eens, dat weten ze niet. Tegelijkertijd weten ze ook niet dat ik niet de juiste sleutels heb teruggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
ducoquelicot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Eens, dat weten ze niet. Tegelijkertijd weten ze ook niet dat ik niet de juiste sleutels heb teruggegeven.
Jawel, want als er een sleutel nergens op past, hoort die niet bij de set. Die past dan misschien op een kastdeur van de vorige bewoner, maar dat kun jij niet meer aantonen. Zij kunnen wel aantonen dat je een sleutel hebt ingeleverd die nergens op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Toke_gt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Jawel, want als er een sleutel nergens op past, hoort die niet bij de set. Die past dan misschien op een kastdeur van de vorige bewoner, maar dat kun jij niet meer aantonen. Zij kunnen wel aantonen dat je een sleutel hebt ingeleverd die nergens op past.
Laat ze dat dan eerst maar eens aantonen. Maar goed, ik twijfel dus een beetje of het überhaupt zin heeft om iets te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Quoten binnen MO tags is nogal lastig dus even zonder. wat jij vraagt over die TTB binnen zowel 23 als 24, als ik het goed lees zijn er binnen het contract met de leverancier meerdere tariefperioden. De eerste periode loopt tot 1 november en de tweede start op 1 november. Dus voor november en december ‘23 geldt die TTB dan nog wel gok ik en dat noemen zij TTB deel 2.

Ik heb geen motivatie om alles recht te gaan rekenen, maar er klopt toch sowieso niets van deze berekening als je van 15 januari tot 15 april geen huurder was? Je hebt dan immers ook niet 5,5 maal het voorschot betaald, maar slechts 2,5 keer. Je zou voor jezelf kunnen narekenen wat je werkelijk zou moeten betalen en dan je eigen ethische kompas gebruiken of je hier wel of geen ruchtbaarheid aan moet geven.

Ik vind deze verdeelsleutel (gewoon 2/14e van het verbruik) overigens wel ontzettend knudde. Het zal allicht gebruikelijk zijn, en nu heb jij er voordeel aan, maar stel je huurt van april tot en met september gebruik je nauwelijks je verwarming, en mag je daar toch fors aan meebetalen…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ugchel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:15:
e zou voor jezelf kunnen narekenen wat je werkelijk zou moeten betalen en dan je eigen ethische kompas gebruiken of je hier wel of geen ruchtbaarheid aan moet geven.
Ik heb in het verleden een paar keer geappelleerd over een evident verkeerde afrekening servicekosten (vastrecht werd één keer expliciet verrekend en hetzelfde bedrag nogmaals onder ondoorzichtige posten :X). Discussies over energiekosten kosten veel tijd en ik zou daar eigenlijk bij voorkeur niet meer aan beginnen.

Als ik niet 100% zeker weet dat ik gelijk heb en geen huurbescherming (want huurcommissie) of groot belang (groot genoeg voor rechtszaak) zou ik energiekosten in de toekomst laten als het nog een keer voorkomt.

Over de sleutels zou ik wel klagen. Je hebt hetzelfde aantal sleutels ingeleverd als bij levering gegeven zijn. Jouw positie is dat je aan jouw kant voldaan hebt, acht maanden later hiervoor een factuur sturen zonder eerder aan te geven (schriftelijk) dat er een sleutel ontbrak is onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Ugchel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:15:
Quoten binnen MO tags is nogal lastig dus even zonder. wat jij vraagt over die TTB binnen zowel 23 als 24, als ik het goed lees zijn er binnen het contract met de leverancier meerdere tariefperioden. De eerste periode loopt tot 1 november en de tweede start op 1 november. Dus voor november en december ‘23 geldt die TTB dan nog wel gok ik en dat noemen zij TTB deel 2.

Ik heb geen motivatie om alles recht te gaan rekenen, maar er klopt toch sowieso niets van deze berekening als je van 15 januari tot 15 april geen huurder was? Je hebt dan immers ook niet 5,5 maal het voorschot betaald, maar slechts 2,5 keer. Je zou voor jezelf kunnen narekenen wat je werkelijk zou moeten betalen en dan je eigen ethische kompas gebruiken of je hier wel of geen ruchtbaarheid aan moet geven.

Ik vind deze verdeelsleutel (gewoon 2/14e van het verbruik) overigens wel ontzettend knudde. Het zal allicht gebruikelijk zijn, en nu heb jij er voordeel aan, maar stel je huurt van april tot en met september gebruik je nauwelijks je verwarming, en mag je daar toch fors aan meebetalen…
Nee die TTB deel 1 en deel 2 gaat over de eerste en tweede helft van 2023, daar zijn verschillende vergoedingen voor. Zie ook: https://tegemoetkomingblo...70/hoogte-van-de-subsidie

En klopt hoor, ben ik het mee eens, qua verdeelsleutel. Nu is het wel zo dat de verhuurder sowieso de verwarming uitzette tussen april en september, er zat ergens buiten een sensor en als die niet onder een bepaalde waarde zat, sprong de ketel überhaupt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
ANdrode schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Ik heb in het verleden een paar keer geappelleerd over een evident verkeerde afrekening servicekosten (vastrecht werd één keer expliciet verrekend en hetzelfde bedrag nogmaals onder ondoorzichtige posten :X). Discussies over energiekosten kosten veel tijd en ik zou daar eigenlijk bij voorkeur niet meer aan beginnen.

Als ik niet 100% zeker weet dat ik gelijk heb en geen huurbescherming (want huurcommissie) of groot belang (groot genoeg voor rechtszaak) zou ik energiekosten in de toekomst laten als het nog een keer voorkomt.

Over de sleutels zou ik wel klagen. Je hebt hetzelfde aantal sleutels ingeleverd als bij levering gegeven zijn. Jouw positie is dat je aan jouw kant voldaan hebt, acht maanden later hiervoor een factuur sturen zonder eerder aan te geven (schriftelijk) dat er een sleutel ontbrak is onredelijk.
In mijn contract staat wel "de huurder geniet huurbescherming" dus misschien is het de moeite om eens met de huurcommissie van gedachten te wisselen over in ieder geval de sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ducoquelicot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:10:
[...]

In mijn contract staat wel "de huurder geniet huurbescherming" dus misschien is het de moeite om eens met de huurcommissie van gedachten te wisselen over in ieder geval de sleutel.
Huurbescherming gaat voor zover ik weet over dat het contract onbepaalde tijd is, niet zomaar opgezegd kan worden, etc.

Was het sociale huur? Zo ja, dan is de huurcommissie eigenlijk erg goedkoop voor wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Is balen maar het lastige van die sleutels is dat de verhuurder ook niet weet of dat aantal sleutels klopt of niet en wanneer, bij welke huurder, het ineens niet meer klopte. Maar ja, jij wist ook niet dat je een bepaalde sleutel moest hebben. Ik zou dit wel navragen, want inderdaad wie eist bewijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
ANdrode schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Huurbescherming gaat voor zover ik weet over dat het contract onbepaalde tijd is, niet zomaar opgezegd kan worden, etc.

Was het sociale huur? Zo ja, dan is de huurcommissie eigenlijk erg goedkoop voor wat ze doen.
Volgens mij viel het net buiten de grens van sociale huur. Kale huur was 755 euro pm in 2021. Dat jaar was de grens 752,33 volgens het CBS.

Je merkt al dat dit een verhuurder is die graag langs grenzen schuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ducoquelicot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:17:
[...]

Volgens mij viel het net buiten de grens van sociale huur. Kale huur was 755 euro pm in 2021. Dat jaar was de grens 752,33 volgens het CBS.

Je merkt al dat dit een verhuurder is die graag langs grenzen schuurt.
Dan moet de woning ook de punten hebben gehad. Maar te laat om dat te laten beoordelen.

Wel kan de huurcommissie kan een advies geven lijkt het. Heeft iemand ervaring met dit pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ducoquelicot schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

Nee die TTB deel 1 en deel 2 gaat over de eerste en tweede helft van 2023, daar zijn verschillende vergoedingen voor. Zie ook: https://tegemoetkomingblo...70/hoogte-van-de-subsidie
Ja, mijn punt is dat 1-11-2024 t/m 31-12-2023 ook horen bij 2023 en bij jou vallen onder de afrekening die ook deels 2024 meeneemt, toch?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
Ugchel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Ja, mijn punt is dat 1-11-2024 t/m 31-12-2023 ook horen bij 2023 en bij jou vallen onder de afrekening die ook deels 2024 meeneemt, toch?
Klopt, dus volgens mij (maar kan het mishebben) zouden ze die bedragen alleen van het deel van 2023 af moeten halen, dus die twee maanden. Niet van het totale bedrag van die periode.
Pagina: 1