Home Wizard op elektrische boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hktz
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik wil een elektrische boiler aansluiten op een home wizard energie socket.
Bij terugleveren dan hiermee de boiler opwarmen.

Hierbij 2 vragen:

De energiesocket schakelt minimaal 15 minuten in bij terugleveren . Wat dan bij een dag met wolken waarbij de zon en teruglevering af en toe wegvalt ?
Wordt er dan bij wegvallen van de zon (niet terugleveren) binnen de 15 minuten elektra uit het net gehaald ?

Hoe zwaar moet het elektraelement in de boiler zijn ?
De pv panelen kunnen maximaal 3500 watt opwekken bij vollast, maar in deellast ook wel minder.
Wat gebeurt er bij een elektraelement van 2000 watt als er maar 1000 watt wordt opgewekt ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-04 11:23
De energy socket gaat volgens mij tot 2700 watt continue spanning dus de boiler mag eigenlijk niet meer trekken dan dat. Ik heb een boiler die 2000 watt trekt en ik had daarop een shelly die max 2500 watt kon maar die is mooi op een poot zwart geworden en overhitte dus let op dat je niet teveel continue vermogen tegen de limiet hebt.

Ik weet niet of je met home wizzard ook vaste tijden kan instellen dat de boiler aan gaat. Ik laat mijn boiler altijd om 12:30 aan gaan want gemiddeld begint dan mijn productie te pieken. En als het slecht weer is heb ik iig ‘s avonds warm water. In de winter zet ik deze automatie uit omdat het leiding water kouder is en dan heeft de boiler vaker momenten nodig om het water op temperatuur te houden.

Zodra je opwek 1000 wat is en het element 2000watt dan gaat die 1000 watt opwek naar je boiler en de overige 1000 watt komt van het Net simpel gezegd.

Ook hierbij zorg ervoor dat je boiler een eigen groep heeft met minimaal 2.5 kwadraat ader dikte en een stopcontact die 16 ampere aan kan (een gerenommeerd merk) anders heb je risico op oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hktz
Ik wil alleen mijn overschot aan stroom (dus niet terugleveren) in de boiler stoppen. En dus niet extra uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-04 11:23
Dat is heel moeilijk te regelen met een boiler waar je ook afhankelijk van bent voor warm water.

En ik denk als de slimmesocket continu gaat schakelen met wisselende bewolking dan weet ik niet of de levensduur van de elektronica in de boiler lang mee gaat.

Dan kan je beter gaan investeren in de homewizard accu’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05:37

V-8

hktz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:41:
Ik wil alleen mijn overschot aan stroom (dus niet terugleveren) in de boiler stoppen. En dus niet extra uit het net.
Dat kan niet met alleen een schakelend stopcontact. Dat is AAN of UIT, niet regelbaar.

Je kunt wellicht wel instellen dat hij pas inschakelt bij teruglevering > groter dan het vermogen van je element.
Maar, als dan inderdaad de zon even achter een wolk verdwijnt, blijft bij een kwartier aan en trek je wellicht uit het net.

Je kunt wel aan de gang met een vermogensregelaar & Home Assistant als je dit echt wil!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:19
Ik heb sinds gisteren een elektrische boiler van 200L voor mijn ketel geïnstalleerd. Ook hier heb ik een socket tussen geplaatst. Dit omdat wij bijna dagelijks 10/15kw terug het net in sturen.

De socket is ingesteld op aan tussen 11:00 / 23:00u En bij een overschot meer dan 1000w 15 min. aan.
Ik ga het vandaag eens kijken wat hij hiermee zal doen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hktz
Krissiejj schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:29:
Ik heb sinds gisteren een elektrische boiler van 200L voor mijn ketel geïnstalleerd. Ook hier heb ik een socket tussen geplaatst. Dit omdat wij bijna dagelijks 10/15kw terug het net in sturen.

De socket is ingesteld op aan tussen 11:00 / 23:00u En bij een overschot meer dan 1000w 15 min. aan.
Ik ben benieuwd als je de grafiek van de afname van het element over de opwek heen legt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
hktz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:39:
De energiesocket schakelt minimaal 15 minuten in bij terugleveren . Wat dan bij een dag met wolken waarbij de zon en teruglevering af en toe wegvalt ?
Wordt er dan bij wegvallen van de zon (niet terugleveren) binnen de 15 minuten elektra uit het net gehaald ?
Ja, dat geldt voor ellke situatie wanneer je meer verbruikt dan je zonnepanelen oplevert: het benodigde vermogen wordt aangevuld vanuit het net.
Hoe zwaar moet het elektraelement in de boiler zijn ?
De pv panelen kunnen maximaal 3500 watt opwekken bij vollast, maar in deellast ook wel minder.
Wat gebeurt er bij een elektraelement van 2000 watt als er maar 1000 watt wordt opgewekt ?
Dan wordt 1000 watt van het net betrokken.

Ik vraag me sterk af of dit wel de meest efficiente manier is van gebruik van je zonnepanelen. Je gebruikt welliswaar meer van je eigen zonne-energie, maar tegelijkertijd laat je het water in de boiler wel langer afkoelen voordat je het gaat opwarmen. En dat laatste kost dan weer meer energie om het water weer op temperatuur te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 18:25
Hier ook een HW socket bij de boiler geplaatst.
Idee was om hem snachts uit te schakelen, en overdag weer aan, al dan niet afhankelijk van wat de zonnepanelen opwekken.

Harde cijfers heb ik niet bij de hand, maar het opwarmen kost uiteindelijk meer vermogen dan gewoon 24/7 aan laten staan..
Met dan nog de vraag wat het met de elementen doet enzo.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 22-04 15:29
FredvZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:55:
[...]Ik vraag me sterk af of dit wel de meest efficiente manier is van gebruik van je zonnepanelen. Je gebruikt welliswaar meer van je eigen zonne-energie, maar tegelijkertijd laat je het water in de boiler wel langer afkoelen voordat je het gaat opwarmen. En dat laatste kost dan weer meer energie om het water weer op temperatuur te krijgen.
Met alle respect, maar dat is onzin. Laten afkoelen zal net energie besparen (lager temperatuursverschil tussen boiler binnenin en kamertemperatur geeft je minder warmteverlies).
Om het met je "boerenverstand" aan te voelen kan je even helemaal overdrijven: je zet de boiler 5 jaar uit en warmt hem dan op. Je voelt aan je klompen dat dat minder energie verbruikt dan hem 5 jaar opgewarmd te laten.

@hktz In mijn ogen heb je 2 opties:
- je werkt met een simpele aan/uit, en leert ermee leven dat je nu en dan wat verlies hebt. Als dat mogelijk is (vb als de boiler 2 verwarmingselementen heeft) kan je ook voorzien dat je op lager/hoger vermogen opwarmt, om iets meer aan te sluiten bij je opwek.
- je werkt met een vermogensregelaar, die heel nauwkeurig de teruglevering volgt en zorgt dat alles uit de zonnepanelen komt. Het bestaat kant-en-klaar, m'n schoonvader heeft zoiets en is best tevreden.

Je kan je wel afvragen of het veel voordeel heeft om exact te regelen, vaak kan je perfect voorspellen wanneer je overschot hebt, en op die momenten de boiler inschakelen. Het kleine verlies is wellicht minder dan de kost van een exacte sturing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
hansie_k schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:22:
Harde cijfers heb ik niet bij de hand, maar het opwarmen kost uiteindelijk meer vermogen dan gewoon 24/7 aan laten staan..
Ik heb die helaas ook niet bij de hand. Maar ik heb ook een slimme stekker (met energiemeting) op mijn boiler zitten. Ik zette de boiler eerst in de nacht altijd uit om energie te besparen, echter bleek de boiler meer energie te verbruiken om al het water weer warm te krijgen in de ochtend, dan deze de hele nacht aan te laten.

Pas na één hele dag uitstaan was het energieverbruik lager, dus nu zet ik de boiler alleen uit wanneer we langer dan 24 uur aaneengesloten niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
rens-br schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb die helaas ook niet bij de hand. Maar ik heb ook een slimme stekker (met energiemeting) op mijn boiler zitten. Ik zette de boiler eerst in de nacht altijd uit om energie te besparen, echter bleek de boiler meer energie te verbruiken om al het water weer warm te krijgen in de ochtend, dan deze de hele nacht aan te laten.

Pas na één hele dag uitstaan was het energieverbruik lager, dus nu zet ik de boiler alleen uit wanneer we langer dan 24 uur aaneengesloten niet thuis zijn.
Maar het belangrijkst is dan nog. Hoeveel koelt je boiler dan af tijdens een nacht hem uit te zetten?
Ik heb hem uit gehad afgelopen nacht van 23:00 tot 11:00 sochtends en hij koelde nog geen 4 graden af.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hktz
naftebakje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:32:

@hktz In mijn ogen heb je 2 opties:
- je werkt met een simpele aan/uit, en leert ermee leven dat je nu en dan wat verlies hebt. Als dat mogelijk is (vb als de boiler 2 verwarmingselementen heeft) kan je ook voorzien dat je op lager/hoger vermogen opwarmt, om iets meer aan te sluiten bij je opwek.
- je werkt met een vermogensregelaar, die heel nauwkeurig de teruglevering volgt en zorgt dat alles uit de zonnepanelen komt. Het bestaat kant-en-klaar, m'n schoonvader heeft zoiets en is best tevreden.

Je kan je wel afvragen of het veel voordeel heeft om exact te regelen, vaak kan je perfect voorspellen wanneer je overschot hebt, en op die momenten de boiler inschakelen. Het kleine verlies is wellicht minder dan de kost van een exacte sturing.
Hoe werkt de HW socket. ?
Hij kijkt naar terugleveren, dan kun je bij bijvoorbeeld minimaal 1000 watt terug leveren het element inschakelen. Na 15 minuten stopt hij en kijkt weer opnieuw hoeveel er op dat moment wordt terug geleverd en schakeld dan weer opnieuw in ?
Dan bij 2000 watt terugleveren de 2e socket aansturen die het 2e element van 2000 watt inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
naftebakje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:32:
Met alle respect, maar dat is onzin. Laten afkoelen zal net energie besparen (lager temperatuursverschil tussen boiler binnenin en kamertemperatur geeft je minder warmteverlies).
Om het met je "boerenverstand" aan te voelen kan je even helemaal overdrijven: je zet de boiler 5 jaar uit en warmt hem dan op. Je voelt aan je klompen dat dat minder energie verbruikt dan hem 5 jaar opgewarmd te laten.
Uiteraard is je boiler uit laten staan de meest goedkope optie, maar ja, dan heb je ook geen warm water ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Ik heb het ooit eens getest met mijn 5L keukenboiler of het zin had om de boiler meerdere uren uit te schakelen i.p.v. 24/7 ingeschakeld laten. De besparing was minimaal: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen" Mogelijk dat het verschil bij een grotere boiler (die heeft ook meer oppervlakte wat warmte afgeeft) beter loont.

Als je de ruimte hebt kun je beter de boiler nog extra isoleren: DeHollander in "Quooker en boilers stroombesparing"

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Even 2 dagen van het meten met de boiler incl. homewizard stekker. De boiler mag gaan opwarmen bij meer dan 1500w tussen 12 en 18:00u.

In deze periode heeft hij genoeg warmte om de avond mee te douchen etc, ook heb ik meer dan genoeg warm water voor de ochtend en middag voordat hij weer kan opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SWJUdP694NEiZJAuoEpaH083ro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EO3cceTwLirK8S4bFr5mkjA8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9EdAAeoVkV7l-28rHsEeGW-aMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R87nJt8cj0H1paC28zAYxonA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-04 15:19
hktz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:41:
Ketelklets heeft hier een aardige video over gemaakt: YouTube: my-PV: warm water i.p.v. teruglever boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBD75
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:38
Krissiejj schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:29:

beste Krissiejj,

wat is je ervaring tot nu toe? stuur je op deze manier veel zonnestroom de boiler in of wordt de boiler toch ook voor deel van netstroom opgewarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
OBD75 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:46:
[...]

beste Krissiejj,

wat is je ervaring tot nu toe? stuur je op deze manier veel zonnestroom de boiler in of wordt de boiler toch ook voor deel van netstroom opgewarmd?
Er zijn dagen bij dat hij 80/90% zonnestroom pakt en de overige van het net. En er zijn dagen bij dat hij volledig van de zonnestroom kan pakken.
Je kan de stekker zelf instellen wanneer hij aan mag gaan.

Pagina: 1