Mid-Range 1440p PC (GPU al in bezit) build feedback

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immaxa89
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-10 23:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe PC is net als de huidige primair voor games. Huidige PC (uit 2019) heeft wat kuren en is vooral qua CPU verouderd (zit een AMD Ryzen 5 2600 in). Wil van de gelegenheid gebruik maken om een goed uitziende nieuwe PC samen te stellen die hopelijk minimaal 5+ jaar meekan, zeker als op termijn de GPU vervangen wordt.
Ben qua games liefhebber van strategie en simulatie (Age of Empires, Total War, Civilization, Paradox games zoals Stellaris en City Skylines), RPGs (Baldurs Gate 3, Mass Effect, Dragon Age, Elder Scrolls, etc)
Verder standaard lichte office-taken, surfen, kijken van video (geen bewerking), mogelijk lichte streaming in de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is rond de 1000 euro. Mag eventueel iets duurder als dit een flinke winst oplevert qua kwaliteit en/of performance. Zo heb ik bijvoorbeeld in de voorlopige selectie al gekozen voor de Ryzen 7 7800X3D ipv de 7600.
Wil het bouwen voor het eerst in lange tijd weer eens zelf proberen, dus geen kosten voor assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn GPU uit de huidige PC zal verhuizen naar de nieuwe omdat ik deze vorig jaar pas heb gekocht dus is nog redelijk nieuw: PowerColor Hellhound Radeon RX 6700 XT 12 GB.
Verder qua randapparatuur voorzien. Maak gebruik van twee 27 inch schermen die op 1440p draaien. Het 'hoofdscherm' op 165hz.
Huidige PC zal ik een oude GPU in terugzetten en kan mogelijk door partner gebruikt gaan worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gaat om het bouwen van een volledige PC, minus de grafische kaart die ik overzet vanuit de oude PC. WIl het graag toekomstbestendig maken zodat ik op mijn hoofscherm games goed kan draaien met solide framerates op high of zelfs ultra. De GPU kan binnen enkele jaren vervangen worden wanneer nodig, de rest kan hopelijk minimaal 5 jaar mee. Mag er ook zeker wat mooi uitzien. Daarom gekozen voor Corsair kast, fans en RAM sticks. Heb ook al een toetsenbord en headset-stand die met iCUE aangestuurd worden. Voor nu gekozen voor 1 SSD van 2 TB, hoop hier voorlopig mee vooruit te kunnen. Zou er misschien gelijk een tweede bij kunnen doen maar dat maakt het misschien net wat te duur; voelt ook wel wat als overkill.
Ben wel fan van RGB, zeker in de donkere maanden. Maar ook systemen zonder kunnen mooi zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zoals vermeld ben ik wel fan van Corsair voor enkele (RGB) onderdelen. Maar sta zeker open voor andere merken. Heb bv. al een RGB muismat en (sinds vandaag) muis van Razer (Basilisk V3 pro).

Voor de nieuwe PC heb ik de volgende lijst opgesteld:
EDIT 24-08 13:24: Aangepaste lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,99€ 359,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 127,90€ 127,90
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 44,90€ 44,90
1VentilatorsCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance Zwart, Triple Pack with Lighting Node Core, 120mm€ 47,90€ 47,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 124,90€ 124,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 650W€ 90,-€ 90,-
1SSD'sLexar NQ710 2TB€ 105,95€ 105,95
Totaal€ 1.080,54

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Geen specifieke wensen, een beperkt geluidsniveau is welkom maar fluisterstil is niet perse nodig. Energieverbruik beperken kan prettig zijn, maar primair gaat het om verhouding tussen prijs en prestaties plus look.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Heb geen plannen om te gaan overclocken. Neem dat risico liever niet.

Wat verwacht je van ons?
Zoals vermeld is bang-for-buck zeker van belang. Hoor graag feedback over mijn opgestelde build en tips voor eventuele betere/goedkopere componenten. Of suggesties waar ik als casual best buy guide lezer misschien minder snel aan denk of die ik over het hoofd zie.

Beste antwoord (via Immaxa89 op 25-08-2024 10:29)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:08
Wat voor kuren heeft je huidige PC? Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je met een AMD Ryzen 7 5700X3D (en een BIOS upgrade op je moederbord) in je huidige PC je er al bent.

Als je toch opnieuw wilt beginnen neem dan een voeding met een wat modernere specificatie (ATX 3.0, 12V HPWR kabel) zoals de Cooler Master GX III Gold 650W. Neem ook een wat betere SSD, de Kingston uit je lijst heeft de specs van een PCIe3 met de prijs van een PCIe4 SSD, neem liever iets als Lexar NQ710 2TB als je een krap budget hebt, anders Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:08
Wat voor kuren heeft je huidige PC? Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je met een AMD Ryzen 7 5700X3D (en een BIOS upgrade op je moederbord) in je huidige PC je er al bent.

Als je toch opnieuw wilt beginnen neem dan een voeding met een wat modernere specificatie (ATX 3.0, 12V HPWR kabel) zoals de Cooler Master GX III Gold 650W. Neem ook een wat betere SSD, de Kingston uit je lijst heeft de specs van een PCIe3 met de prijs van een PCIe4 SSD, neem liever iets als Lexar NQ710 2TB als je een krap budget hebt, anders Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immaxa89
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-10 23:39
Dank voor de aanbevelingen. Wil wel voor een nieuwe build gaan vanwege toekomstbestendigheid. Op korte termijn zou zo'n CPU inderdaad een goede boost geven, maar over enkele jaren zou dan voor een volgende upgrade veel tegelijk vervangen moeten worden. RAM uitbreiden is ook lastig omdat er een compact moederbord in zit (Gigabyte B450M K Micro ATX AM4) met maar 2 RAM slots die nu bezet zijn.

Probleem is af en toe niet willen opstarten. Als in na BIOS geen beeld en na enkele minuten automatisch uit. De M.2 SSD erin (Samsung 970 Evo Plus 500 GB) had al een tijd kuren (werd af en toe onzichtbaar in BIOS), andere reguliere SSD waar ik nu Windows op heb draaien (Samsung 860 EVO) gaat ook al een tijd mee.

Zou een 650W voeding voldoende zijn, of is het de moeite waard wat marge in te bouwen voor een mogelijke toekomstige GPU-upgrade en voor 750W te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,99€ 359,99
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 159,-€ 159,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,90€ 91,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 280 A-RGB Zwart€ 76,99€ 76,99
1VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 3-pack Zwart, 120mm€ 34,99€ 34,99
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenDeepCool PX850G€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,57
Goedkoper moederbord met wifi/Bluetooth
Artic AIO koeler met RGB fans en triple pack fans voor het front, zodat je alle RGB met de moederbord software kunt aansturen. Geen Corsair iCUE of controller nodig.
280 radiator kan alleen met low profile geheugen, memory met RGB past niet.
Corsair 4000D behuizing met mesh front voor betere koeling.
Deepcool ATX3.0 voeding met 12VHPWR (12+4 pins) connector voor RTX-videokaarten en 10jaar garantie.
Snelle PCIe4.0 SSD met TLC geheugen en 2Gb cache. De Kingston NV2 heeft QLC geheugen.