[AM4 upgrade 5950X] Zie ik iets over het hoofd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey, ik heb een prima functionerend systeem gebaseerd op een AMD 3900X, destijds gekocht om ooit nog een laatste CPU upgrade te kunnen doen naar de beste AM4 processor. Dat moment lijkt gezien de prijs/kwaliteitverhouding er nu aan te komen. Vraag is even; gaat alles goed samenwerken? Volgens mij is RAM, mobo, PSU etc allemaal prima in staat mee te komen maar hoor het graag als jullie toch nog een tip/suggestie hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Civilization 7 - Flight Simulator 40th Anniversary in VR - Blender - CapCut - Microsoft Office ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Goede deal voor 5950X CPU ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 463,53€ 463,53
1MoederbordenGigabyte X570 AORUS ELITE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Zwart€ 207,59€ 207,59
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsCorsair iCUE SP120 RGB PRO Performance (Single Pack), 120mm€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsCorsair iCUE SP140 RGB PRO Performance (Single Pack), 140mm€ 20,90€ 20,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 57,91€ 57,91
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSabrent Rocket PCI-e 4.0 met heatsink 1TB€ 105,95€ 105,95
1VR-brillenHP Reverb G2 - met controllers€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,88

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Twee 4K monitoren aansturen

Ga je overklokken?
Nope. Stock speed voldoende, bovendien gaat mijn RAM dan ook geupgraded moeten worden. Misschien tegen de tijd van EOL om nog wat mee te spelen.

Ben benieuwd of jullie toch nog iets zien waardoor het niet zoals verwacht zou kunnen gaan werken, en ook of er mensen met ervaring zijn of de upgrade een beetje de moeite waard is. Lijkt me een mooie manier om de komende 3-4 jaar nog bij de tijd te blijven met een content creation desktop?

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:46

Bouwer21000

Bigger number better

Als je voornaamste gebruik bij de games ligt kan je veel beter voor de uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Tray, die is stukken goedkoper en presteert veel beter in games.

Er is ook nog de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed met hogere clock speeds, maar die is door de prijs niet zo interessant.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank voor reactie. Het aandeel games is wat overdreven, ik doe beide spellen af en toe, daarentegen staan blender en capcut met grote regelmaat te draaien. Vandaar dat ik dacht ik ga nu voor de max qua cores en megaherzen.

Bovendien zijn zowel civ maar zeker Flight Sim erg CPU heavy en heb je juist bij die games aan meer cores.

Ik zie op het AM4 platform zelf eigenlijk geen processor die nog beter kan zijn voor mijn gebruik? Het is nu de laatste upgrade voordat de hele set weer eens vervangen gaat worden, dus dan de snelste cpu die er beschikbaar is er in.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
DeNachtwacht schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:18:
Bovendien zijn zowel civ maar zeker Flight Sim erg CPU heavy en heb je juist bij die games aan meer cores.
Volgens mij hebben CIV en Flight Sim juist meer aan het extra cache van de X3D dan de cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Verdomd, ik zie het idd in de benchmarks. Dank voor de aanvulling.

Dat is dan wel weer jammer... ging er vanuit dat dit op beide gebieden (content + games die ik speel) de beste keus zou zijn. Maar nogmaals, het voornaamste zit in videobewerking en blender, dus denk nog steeds dat dit de beste keus is. Mijn 3900X was voor Civ 6 al zware overkill icm 3080, dat zal met civ 7 wel goed zitten. Bij Flight Sim zie ik in een youtube vergelijking dat de 5950X ook al wel op 50-60FPS komt, voor Flight Sim is dat zat.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-08-2024 19:37 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
Civ 6 is wel alleen al 8 jaar oud, dus om daar nu conclusies over te trekken voor Civ 7 lijkt me heel moeilijk.
Pagina: 1