[Win11] ethernet niet verbonden maar toch wèl?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Allen,

Al jaren gebruik ik Windows 11 op een ouder systeem (AMD Phenom II X6 based).
Heb ooit een installatie gevonden die niet checkt op de aanwezigheid van TPM en UEFI en dat werkt gewoon goed.

Echter, een oud issue lijkt te zijn terug gekeerd. Als ik mijn systeem opstart is ethernet (onboard realtek) nooit verbonden volgens Windows. De kabel zit er wel degelijk in en er knippert ook een ledje. Pas als ik de kabel los haal, even wacht, en terug steek komt de verbinding tot leven en werkt alles als een zonnetje. Het systeem zit aangesloten op een TP-Link switch.

Ik heb het ooit eerder gehad maar het issue leek te zijn verdwenen toen ik een extra ethernet kaartje geplaatst had. Maar nu dus weer terug. Zoeken levert helemaal niets op, of ik gebruik de verkeerde terminologie.

Herkent iemand dit issue?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien het probleem meeverhuisd is naar een andere ethernetkaart zou ik het zoeken in de kabel. Die al eens gewisseld met een nieuwe fabriekskbel (dus geen zelfknijpsel) indien mogelijk?

Anders even goed kijken naar driver updates.

Kijk ook even welke W11 versie je hebt, 21H2 en 22H2 lopen bijna uit de ondersteuning en je gaat op deze constructie niet automatisch de update krijgen naar 23H2 of 24H2 omdat hij dan weer controleert op TPM en secureboot.

I reject your reality and substitute my own