Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsamemaaike
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-11-2024
In november 2021 heb ik via *knip* Webwinkel bij <webwinkel> een smartwatch gekocht: een Samsung Galaxy Watch Active 2. Deze is eind 2019 voor zo'n €400 op de markt gekomen en heb ik toen voor €250 aangeschaft.
Afgelopen maand stopte deze er opeens mee: nadat ik het horloge die ochtend met 100% batterij van de lader had gehaald, voelde ik in de auto naar werk het horloge trillen als teken dat 'ie uit ging. Elke poging om het horloge aan te doen eindigde in het reboot-scherm waarna het horloge weer uit ging. Aan het eind van de dag kreeg ik zelfs dat niet meer, alleen maar een zwart scherm. Ook reageerde het horloge niet meer op de lader (normaal zou deze automatisch aan moeten gaan als je het in de lader doet, maar er gebeurt nu niets).

Ik heb toen via Webwinkel contact opgenomen met de webwinkel en uitgelegd dat ik graag wil dat zij het repareren van het horloge voor me zouden regelen. Ik heb dat gedaan naar aanleiding van de sticky post (Eerste hulp bij garantiekwesties in Nederland) op dit forum die uitlegt dat je als consument in Nederland recht hebt op een werkend product voor zolang als je redelijkerwijs kan verwachten dat het product werkt, niet alleen de 2 jaar fabrieksgarantie. De webwinkel reageerde eerst met een "jammer, maar de garantie is verlopen", waarna ik dat uitlegde wat ik hierboven heb beschreven over de Nederlandse wet en garantie. Toen kreeg ik nog een keer "de fabrieksgarantie en wettelijke garantie voor dit soort producten is twee jaar" en toen ik vroeg naar de source van die informatie kreeg ik de licht controversiële tabel van Techniek Nederland (https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden) toegestuurd.
Ik heb toen gereageerd met (samengevat) de volgende redenen waarom ik vind dat de 2 jaar voor smartwatches uit deze tabel niet redelijk is:
* volgens het ACM hangt de levensduur (en dus garantieduur) af van prijst, soort, nieuwstatus, winkel etc. Ik verwacht van een Samsung smartwatch van €250 dat gekocht is bij Webwinkel /webwinkel meer dan een €25 knockoff van AliExpress, en wel zeker meer dan 2,5 jaar
* De tabel die gebruikt wordt is uit 2014 en gooit smartwatches in dezelfde categorie als mobiele telefoons, draagbare radio's en blu-ray spelers. Daarnaast hebben de meeste categorieën ook verschillende prijsklassen, welke de categorie waar de smartwatch onder valt (Portable) alleen één categorie van "prijs groter of gelijk aan €0" heeft. Ik vind niet dat het redelijk is deze verouderde statistieken toe te passen op nieuwere producten, vooral omdat in de elektronica/IT de vernieuwingen nog steeds best snel gaan
* Het ACM zegt over die tabel het volgende "Deze tabel is niet de absolute waarheid rondom hoe lang een product mee dient te gaan maar beschrijft de gemiddelde gebruiksduur van een product totdat de consument het vervangt." Daarnaast staat in de begeleidende tekst dat het hier gaat om de tijd tot de consument het product vervangt, voor een veeltal aan redenen maar o.a. voor redenen zoals dat er een nieuwer mooier product op de markt is. Die hele tabel gaat dus niet over de levensduur van een product maar over hoe lang de consument het wil gebruiken

In de laatste reactie die ik van de webwinkel heb gekregen houden ze nog steeds voor dat er een garantietermijn van 2 jaar geld. Wel willen ze als goedmakertje mij korting geven op een nieuw horloge dat ik via hun koop. Hoeveel korting wordt niet vermeld, maar dit is niet heel relevant gezien ik niet van plan was de webwinkel nog mijn geld te geven. Ik wil dit aanbod dus ook niet aannemen, maar ik ben wel benieuwd naar wat mijn opties op dit punt zijn. Ik was en ben nog steeds op zoek naar een reparatie voor het horloge; ik vind het zonde om het weg te gooien als het met een reparatie nog prima een aantal jaar meegaat. Als dat niet meer kan zou ik ook tevreden zijn met een vervangend model, maar mijn oorspronkelijke insteek was simpelweg reparatie (een kleine zoektocht op Google vertelde mij namelijk dat het best kan dat de batterij het simpelweg heeft begeven en dat het vervangen van de batterij vaak het enige is wat nodig is).

Wat zijn jullie tips&tricks om nu verder te komen? Ik sta open voor zowel ideeën voor tussen mij en de webwinkel als ideeën die mij het hogerop hebben zoeken, zolang als mijn horloge uiteindelijk maar wordt gerepareerd of vervangen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-08-2024 17:26 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:27
Aanmanen, in gebreke stellen, koop ontbinden bij niet nakoming.

Vervolgens evt je vordering in rechte doorzetten.

Horloge kun je doorgaans wel afschrijven. Dat soort spul laat zich slecht repareren.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:19
Het kostte wat moeite maar navraag bij de support van Samsung Nederland via de Whatsapp Live Chat geeft het volgende antwoord op de vraag wat de te verwachten levensduur is van een Samsung Galaxy smartwatch:
De gemiddelde levensduur van een Watch varieert, afhankelijk van het gebruik en de zorg die eraan besteed wordt, maar doorgaans kun je rekenen op ongeveer drie tot vijf jaar
Treed nogmaals in contact met de webwinkel en geef aan dat het product non-conform is en dat je daarom kosteloos herstel of vervanging van het product eist. Verder ben je geen gebruiksvergoeding verschuldigd als het gaat over de economische levensduur van het horloge of wat dan ook. Mocht de verkoper weigeren om de wettelijke garantie na te komen dan kun je de koopovereenkomst ontbinden en het volledige aankoopbedrag opeisen.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

volgens het ACM hangt de levensduur (en dus garantieduur)
Dit is een misconceptie. Een zaak moet de eigenschappen bezitten die je op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Als iets drie tot vijf jaar meegaat, betekent dat niet dat je gedurende die periode geen enkel probleem hoeft te verwachten. Een batterij is bijvoorbeeld aan slijtage onderhevig. Je moet dus meer weten of de aard van het defect om te beoordelen of de smartwatch niet conform is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:59
@fopjurist Ja een batterij is een slijtage product. Maar dat zie in toch vaak in de hoeveel stroom die hij kan vasthouden. En niet perse werkt totaal niet meer. Ik kom zelden verhalen tegen dat een batterij binnen 5 jaar in 1 keer dood is. En zou daar zelf ook niet direct verwachten als ik een overeenkomst sluit waar een batterij in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Voor een smartwatch van bijna 3 jaar oud moet je denk ik toch van goede huize komen om het op non-conformiteit te gooien.

Een korte zoektocht leert mij dat je voor 2 tientjes een nieuwe batterij kan kopen en YouTube staat vol met filmpjes hoe zelf te vervangen. Als de aangeboden korting vergelijkbaar is, zou je kunnen proberen om de nieuwe accu vergoed te krijgen. Anders lekker erbij laten en zelf repareren of een nieuwe smartwatch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:19
vervanging van de batterij is in ieder geval mogelijk, zie iFixIt voor een handleiding. Kost je ongeveer een uurtje en je hebt wat gereedschap nodig, naast een nieuwe batterij natuurlijk.

Ik ben niet bekend met de Samsung smart watches (heb zelf een Apple Watch) dus geen idee of de Samsung Galaxy Active 2 ondertussen al ruimschoots is ingehaald door zijn opvolger(s). Afhankelijk van de korting kun je jezelf misschien een hoop gedoe besparen door te upgraden maar die keuze is uiteraard persoonlijk.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsamemaaike
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-11-2024
Dank jullie allemaal voor het antwoorden!

@Warbringer, ik heb bij Samsung nagevraagd naar de levensduur van de watch (voor het geval ik die berichtjes nodig heb, en omdat dat toch wat betrouwbaarder is dan mensen op het internet op hun woord geloven :P), en zij melden mij 2-4 jaar voor mijn model. De 2,5 jaar die ik de watch heb valt wel net tussen de 2 tot 4 jaar die ik te horen kreeg van Samsung. Ik ga alsnog proberen om het op nonconformiteit te gooien, want zoals @loki504 al zei, verwacht ik na 2,5 jaar niet dat een batterij er in 1x mee ophoud; hooguit dat deze langzaam oplaad of snel leegloopt oid. Ik snap ook zeker waar @fopjurist vandaan komt, met dat de aard van het defect beïnvloed of het wel of niet binnen de garantie valt, maar de webwinkel wil duidelijk reparatie niet eens overwegen: ondanks dat ik meerdere keren aandrong op reparatie kreeg ik telkens alleen reactie die ging over de garantietermijn (en op het laatst korting).

Mocht dat allemaal niet lukken, ga ik zeker de andere opties proberen. Ik ben er op zich niet bang voor om zelf een reparatie uit te voeren (heb ik met eerdere smartphones ook gedaan, dus dat zal wel goed komen). De reden dat ik dit niet vanaf de start heb gedaan (hoewel dat zeker sneller was geweest) is omdat ik vind dat winkels zich horen te houden aan de afspraken: als ik een product bij hen koop en dit product dan zelf repareer terwijl dat voor hun rekening had moeten komen volgens de koopafspraak, dan is die koopafspraak wel heel voordelig geweest voor de winkel en hadden we die ook anders kunnen overeenkomen. Daarnaast gaan de tips in de trant van "betaal de reparatie zelf of koop zelf een nieuwe batterij en repareer het zelf" er ook van uit dat dit een betaalbare optie is. De hele reden dat ik voor een merk als Samsung had gekozen is zodat ik niet later voor nare (en eventuele dure) verrassingen zou komen te staan waar ik opeens meer geld dan verwacht kwijt aan zou zijn. Ik snap dat het in het geval van twee tientjes niet om een heel groot bedrag gaat, maar dit is alsnog niet iets dat voor iedereen betaalbaar is, en ik vind niet dat het de norm moet worden dat we dan maar voorbereid moeten zijn op extra betalen omdat de winkel zijn plichten niet wil nakomen.
De tip van @Fauna zal ik zeker onthouden, de webwinkel heeft mij geen enkele hint gegeven over hoevéél korting zij mij willen geven, maar mocht het zijn dat we er qua reparatie/vervanging helemaal niet uitkomen en dat ze ook losse batterijen verkopen, kan ik inderdaad proberen om de korting om te zetten in een nieuwe losse batterij. En dan is het maar hopen dat dit ook echt het probleem is natuurlijk, maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJEESKE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 17:40
ik ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen... heb zelf nu een issue met een Garmin Fenix (2 eerdere Garmins waren overigens ook geen succes, die zijn wel met behulp van het non-conformiteits uitgangspunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
itsamemaaike schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:58:
Dank jullie allemaal voor het antwoorden!

@Warbringer, ik heb bij Samsung nagevraagd naar de levensduur van de watch (voor het geval ik die berichtjes nodig heb, en omdat dat toch wat betrouwbaarder is dan mensen op het internet op hun woord geloven :P), en zij melden mij 2-4 jaar voor mijn model. De 2,5 jaar die ik de watch heb valt wel net tussen de 2 tot 4 jaar die ik te horen kreeg van Samsung. Ik ga alsnog proberen om het op nonconformiteit te gooien, want zoals @loki504 al zei, verwacht ik na 2,5 jaar niet dat een batterij er in 1x mee ophoud; hooguit dat deze langzaam oplaad of snel leegloopt oid. Ik snap ook zeker waar @fopjurist vandaan komt, met dat de aard van het defect beïnvloed of het wel of niet binnen de garantie valt, maar de webwinkel wil duidelijk reparatie niet eens overwegen: ondanks dat ik meerdere keren aandrong op reparatie kreeg ik telkens alleen reactie die ging over de garantietermijn (en op het laatst korting).
Een verwachte levensduur van 2 jaar is wel heel erg kort, maar 4 jaar is alweer twee keer zo lang.

Als er bij elk product de levensduur geadverteerd stond, zou je bijna niks meer kopen als er slechts “2 jaar” stond. 4 jaar lijkt me dan wat redelijker (maar zelfs dan verwacht ik eerder een jaar of zes).

Het probleem met garantie is dat het bepaald wordt aan de hand van verwachte levensduur, wil en kosten drukken van winkel/fabrikant en hoe sterk jij in je schoenen staat.
Pagina: 1