Ventilatie- en verwarmingsopties in geïsoleerd schuurtje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het is woensdag
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-01 14:10
Hoi allen,

Ik ben een doe-het-zelver en heb net mijn eerste huis gekocht met een mooi bakstenen schuurtje erbij (5,5x2m). In dat schuurtje wil ik gaan klussen en hobbyen. Een onderdeel daarvan is een CNC frees. Ik zal daar dus (ook in de koude maanden) geregeld een langere tijd verblijven want dat ding moet niet onbeheerd blijven. Daarnaast maakt de frees een flinke hoeveelheid lawaai voor potentieel langere periodes. Dus omdat ik Meester Visser en Victor Brand niet over de vloer wil 8)7 en zelf ook een beetje comfortabel wil zitten, wil ik de boel isoleren. Dus ik wil gaan isoleren voornamelijk voor geluidsisolatie maar ook een beetje voor de warmte.

Bij isoleren hoort ook verwarmen en ventileren, dus dat ga ik doen. Echter heb ik nog niet echt een duidelijk beeld hoe ik dat -op de juiste manier- kan/moet doen.
  • Ventillatie: Hoe zouden jullie de ventilatie maken? Actief of passief? Of juist reactief met een vochtsensor bijvoorbeeld? Moet ik dan een tunneltje maken door de buitenmuur en isolatie zodat een ventilator lucht uit het schuurtje kan zuigen?
  • Verwarming: Hoe zouden jullie de verwarming maken? Ik neem aan dat ik een thermostaat moet hebben? Wat voor warmtebron is handig? Ik heb gelezen dat 15 graden celcius voldoende is, klopt dat?
Zoveel vragen... :?
Kunnen jullie mij helpen met antwoorden op deze vragen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
Het is woensdag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:45:

• Verwarming: Hoe zouden jullie de verwarming maken? Ik neem aan dat ik een thermostaat moet hebben? Wat voor warmtebron is handig? Ik heb gelezen dat 15 graden celcius voldoende is, klopt dat?
Voor mijn vriendin haar klushok (5x4m) hebben wij een airco genomen. Zeker omdat ze vaak aan de slag is met zwaar materieel, en redelijk fysiek bezig is tijdens de zomer is koelen ook heel fijn meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het is woensdag
LTwinter schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
Voor mijn vriendin haar klushok (5x4m) hebben wij een airco genomen. Zeker omdat ze vaak aan de slag is met zwaar materieel, en redelijk fysiek bezig is tijdens de zomer is koelen ook heel fijn meegenomen.
Hmm interessante tip, het kan in het schuurtje wel enorm heet worden, maar misschien is dat al opgelost met een goedwerkende ventilatie?
Heb je met een airco ten alle tijden zo'n lelijk ding aan de buitenkant van het schuurtje staan/hangen?

edit: paar schrijffoutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
Het is woensdag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Hmm interessante tip, het kan ik het schuurtje wel enorm heet worden, maar misschien is dat al opgelost met een goedwerkende ventilatie?
Heb je met een airco ten alle tijden zo'n lelijk ding aan de buitenkant van het schuurtje staan/hangen?
Ze heeft actieve ventilatie (Simpel trektouwtje, kwartiertje van tevoren even aanzetten), en de buitenunit heeft een houten ombouw. Voordeel is dat een airco kan verwarmen en koelen tot een ideale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 18:26
Ben je je bewust dat apparatuur niet perse geluidsisolatie nodig heeft maar dat je met trillingen te maken hebt?
Zit je schuur tegen andere bebouwing aan of is het vrijstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het is woensdag
Kanoet schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:06:
Ben je je bewust dat apparatuur niet perse geluidsisolatie nodig heeft maar dat je met trillingen te maken hebt?
Zit je schuur tegen andere bebouwing aan of is het vrijstaand?
Dat is een goede opmerking. Ik heb mij tot nu toe gefocust op geluid maar trillingen is inderdaad ook een probleem om rekening mee te houden. Maar volgens mij is het genuanceerder dan wat je zegt denk ik. Het is een combinatie van die twee dingen samen. Dus ik ga zeker wel maatregelen nemen tegen geluidsisolatie, maar ik moet ook wat verzinnen tegen trillingen.

Het schuurtje zit vast aan een stuk kleiner maar vergelijkbaar schuurtje van de buren. De buren gebruiken dit schuurtje uitsluitend voor opslag.
Pagina: 1