Hoi allen,
Ik ben een doe-het-zelver en heb net mijn eerste huis gekocht met een mooi bakstenen schuurtje erbij (5,5x2m). In dat schuurtje wil ik gaan klussen en hobbyen. Een onderdeel daarvan is een CNC frees. Ik zal daar dus (ook in de koude maanden) geregeld een langere tijd verblijven want dat ding moet niet onbeheerd blijven. Daarnaast maakt de frees een flinke hoeveelheid lawaai voor potentieel langere periodes. Dus omdat ik Meester Visser en Victor Brand niet over de vloer wil
en zelf ook een beetje comfortabel wil zitten, wil ik de boel isoleren. Dus ik wil gaan isoleren voornamelijk voor geluidsisolatie maar ook een beetje voor de warmte.
Bij isoleren hoort ook verwarmen en ventileren, dus dat ga ik doen. Echter heb ik nog niet echt een duidelijk beeld hoe ik dat -op de juiste manier- kan/moet doen.
Kunnen jullie mij helpen met antwoorden op deze vragen?
Ik ben een doe-het-zelver en heb net mijn eerste huis gekocht met een mooi bakstenen schuurtje erbij (5,5x2m). In dat schuurtje wil ik gaan klussen en hobbyen. Een onderdeel daarvan is een CNC frees. Ik zal daar dus (ook in de koude maanden) geregeld een langere tijd verblijven want dat ding moet niet onbeheerd blijven. Daarnaast maakt de frees een flinke hoeveelheid lawaai voor potentieel langere periodes. Dus omdat ik Meester Visser en Victor Brand niet over de vloer wil

Bij isoleren hoort ook verwarmen en ventileren, dus dat ga ik doen. Echter heb ik nog niet echt een duidelijk beeld hoe ik dat -op de juiste manier- kan/moet doen.
- Ventillatie: Hoe zouden jullie de ventilatie maken? Actief of passief? Of juist reactief met een vochtsensor bijvoorbeeld? Moet ik dan een tunneltje maken door de buitenmuur en isolatie zodat een ventilator lucht uit het schuurtje kan zuigen?
- Verwarming: Hoe zouden jullie de verwarming maken? Ik neem aan dat ik een thermostaat moet hebben? Wat voor warmtebron is handig? Ik heb gelezen dat 15 graden celcius voldoende is, klopt dat?
Kunnen jullie mij helpen met antwoorden op deze vragen?