Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 21:20
Goedemiddag,

Wij hebben een hellend pannendak op het zuiden. Hier komen 10 zonnepanelen op te liggen, vooralsnog waarschijnlijk van 445Wp glas-glas per paneel. Echter zijn wij nog in dubio over twee punten. Wij hebben een nieuwe 3 fase meterkast (en 3x25 aansluiting van de netbeheerder).

1. De ene partij raadt ons aan om een 3 fase omvormer te nemen, de ander weer 1 fase. Wat is wijsheid? Lettend op mogelijk aansluiten accu in de toekomst en stoppende salderingsregeling.
2. Welk systeem is wijsheid? We hebben in principe geen schaduwvorming op ons dak, dus een string systeem zou prima kunnen. Echter zit de storingsgevoeligheid mij hier dat als er iets is met 1 paneel, al is het simpelweg vuilophoping of een storing, dat het hele zootje er effect van heeft.
Dan hebben we de optie voor een systeem met optimizers. Dit voorkomt dat je hele systeem "plat ligt" als er een storing is of dat je hele serie minder oplevert door vuil of defect van 1 paneel, maar moet je wel weer een omvormer op je tweede verdieping kwijt, welke ook weer geld kost en qua garantie minder lang meegaat als micro-omvormers.
Dan is de derde optie dus micro-omvormers. Mogelijk een wat duurdere investering, maar qua levensduur en garantie mijn inziens de beste optie. Wel is hier ook de storingsgevoeligheid een ding, omdat als er iets mis is met een micro-omvormer, je dus het dak op moet en mogelijk panelen moet weghalen om erbij te komen.

Hoe zien jullie dit en wat zouden jullie adviseren voor mijn situatie? Ik verneem graag en alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnMmH_lURw-lY9NCNmrt2MvqJ78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/di45z6V2d5OhC4ldXiWwzWoB.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door matthewtje op 23-08-2024 14:37 . Reden: Foto van dak toegevoegd ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stringomvormer van 4200 Watt op 1-fase.

Microomvormers heb je meer kans op falen (immers 10 omvormers die kunnen falen in plaats van 1). En inderdaad lastig op het dak vervanging.
En zonder schaduw ga je echt geen +40 euro per paneel extra uitgeven voor optimizers vanwege "vervuiling" of een vermeend defect paneel. Verkooppraat van de verkoper. Hou het lekker simpel.

Leuk die 25 jaar garantie op papier, maar zie het in de praktijk maar eens te krijgen. Zeker als er veel kosten gemaakt moeten worden om het dak op te klimmen.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 23-08-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Dre schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:33:
Stringomvormer van 4200 Watt op 1-fase.

Microomvormers heb je meer kans op falen (immers 10 omvormers die kunnen falen in plaats van 1).
En met zonder schaduw ga je echt geen +40 euro per paneel extra uitgeven voor optimizers vanwege "vervuiling" of een vermeend defect paneel. Verkooppraat van de verkoper. Hou het lekker simpel.
Dank voor je reactie. Zou je kunnen toelichten vanwaar 1 fase en niet 3 fase?
En is het ook niet zo dat een optimizer / micro-omvormer systeem meer opbrengt dan een string systeem? Tevens ben ik vergeten te noemen dat dit 445Wp glas-glas panelen zijn. Het kan dus zomaar zijn dat de opbrengst meer zal zijn dan 445Wp per paneel i.vm. glas-glas, waardoor 4200 watt wordt overschreden. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Enuh misschien een beetje domme vraag, maar waarom leg je niet ook zonnepanelen op noord neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Dre schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:37:
Enuh misschien een beetje domme vraag, maar waarom leg je niet ook zonnepanelen op noord neer?
Komt nog een dakkapel op. En het aanzicht van zonnepanelen op dakkapel staat ons niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
simpel, neem 1 fase en dan rond de 16A omvormer.
gewoon omdat het een stuk goedkoper is als 3fase.
en 16A groepen zijn ook goedkoper en simpel aan teleggen.

16A geeft je grofweg 3800W, geen probleem om daar 4450Wp aan te hangen.
(grofweg 30% meer Wp als W omvormer is amper verlies, zo vaak is de situatie nu ook weer niet perfect dat je echt 4450W uit de panelen haalt.)

(van mij mag een 4200VA omvormer ook gewoon op een 16A groep, maar dat vinden installateurs een beetje lastig, heb het zelf ook jaren gehad en kan met gemak.)

1fase leveren en 3 fase gebruiken, dat boeit niet.
in de (slimme)meter worden alle fase bij elkaar opgeteld en afgetrokken, dus voor afrekenen maakt het allemaal geen bal uit. (heeft dan ook niks met salderen te maken, ook zonder salderen werkt dit gewoon.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 23-08-2024 14:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:21
matthewtje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:37:
3 fasen omvormer is een stuk duurder. Vervolgens, de 3-fasen omvormer gaat uiteschakelen als op één an de fasen de spanning te hoog wordt. Met een enkel fase omvormer kan je de fase kiezen die het minst belast wordt.

Uiteindelijk balanceer je dan net zo goed over de fasen maar samen met je buren/buurtgenoten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
migjes schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:38:
simpel, neem 1 fase en dan rond de 16A omvormer.
gewoon omdat het een stuk goedkoper is als 3fase.
en 16A groepen zijn ook goedkoper en simpel aan teleggen.

16A geeft je grofweg 3800W, geen probleem om daar 4450Wp aan te hangen.
(grofweg 30% meer Wp als W omvormer is amper verlies, zo vaak is de situatie nu ook weer niet perfect dat je echt 4450W uit de panelen haalt.)

(van mij mag een 4200VA omvormer ook gewoon op een 16A groep, maar dat vinden installateurs een beetje lastig, heb het zelf ook jaren gehad en kan met gemak.)

1fase leveren en 3 fase gebruiken, dat boeit niet.
in de (slimme)meter worden alle fase bij elkaar opgeteld en afgetrokken, dus voor afrekenen maakt het allemaal geen bal uit.
Dank, de groepen in de meterkast hangen al en we hebben zowel een beschikbare 3-fase groep als 1-fase groep, dus dit zal geen impact hebben op de kosten. Ook ligt er al een YMVK kabel naar zolder. Dit kan dus buiten beschouwing worden gelaten.
En hoe zit het qua voor-/nadelen met zicht op accu in de toekomst v.w.b. 1-fase vs. 3-fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

matthewtje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

En is het ook niet zo dat een optimizer / micro-omvormer systeem meer opbrengt dan een string systeem? Tevens ben ik vergeten te noemen dat dit 445Wp glas-glas panelen zijn. Het kan dus zomaar zijn dat de opbrengst meer zal zijn dan 445Wp per paneel i.vm. glas-glas, waardoor 4200 watt wordt overschreden. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Omdat je maar 4450 Wp hebt. Ik heb zelf 5080 Wp op het zuiden op een 4200 Watt omvormer, en gaat perfect zonder al teveel piekverliezen.
3-fase gebruik je normaal alleen bij grote installaties van >5 kW omvormer vermogen. 3-fase is duurder en vaak minder efficiënt voor zo weinig panelen. 3-fase wil optimaal 660 Volt stringspanning terwijl 1-fase 360 Volt wil. Jij zit dichterbij 360 Volt, of zelfs daar nog onder.

Microomvormers hebben een slechtere EU-efficiency dan een stringomvormer. En al je panelen hebben gelijke instraling dus dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
matthewtje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Dank, de groepen in de meterkast hangen al en we hebben zowel een beschikbare 3-fase groep als 1-fase groep, dus dit zal geen impact hebben op de kosten. Ook ligt er al een YMVK kabel naar zolder. Dit kan dus buiten beschouwing worden gelaten.
En hoe zit het qua voor-/nadelen met zicht op accu in de toekomst v.w.b. 1-fase vs. 3-fase omvormer?
een 1 fase omvormer werkt het beste met 350Vmpp van de panelen.
de panelen leveren +/-32Vmpp, dit 10x is 320Vmpp.
een 3fase werkt het beste met 600Vmpp (of 900V maar die omvormers zie je maar weinig).
met maar 10 panelen op een 3 fase, het kan wel, maar je schiet er niks mee op.
10 panelen is eigenlijk zo klein dat je daar geen 3fase voor moet overwegen.

accu, dat is een apart verhaal, en dat is erg merk en type afhankelijk dus eigenlijk weinig van te zeggen.

uit eindelijk de (slimme) meter, telt alle fase bij elkaar op en trekt ze af.
dus 1000W leveren op fase 1 en 1000W gebruiken op fase 2 = 0W afrekenen.
accu of geen accu. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
10 panelen gaat op 1 fase. Er zijn dan te weinig panelen voor een 3-fasenomvormer, dat gaat vanaf een paneel of 14 a 16 minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Als ze ooit salderen per fase gaan invoeren kan je beter alles op 1-fase hebben. Immers je wasmachine en alle apparatuur in huis is 1-fase. Zelfs kookplaten zijn vaak intern losse 1-fase toestellen . Dan zou je een thuisaccu beter op 1-fase kunnen aansluiten, samen met je omvormer en alle verbruikers.

Zou dus qua thuisaccu een 1-fase exemplaar adviseren. Maar persoonlijk zie ik meer toekomst in een buurt- of gemeenteaccu dan individueel elk huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

houd rekening met het volgende.

16A omvormer 1 fase (of zo als @Dre ook zegt een 4.2kW omvormer, no prob) die hebben vaak 2x een mpp.
hier van wil je maar 1 mpp gebruiken.
gewoon omdat je niet 2x5x32Vmpp=160Vmpp wil doen, dan heb je helemaal een lage Vmpp zelfs voor een 1 fase omvormer, dus maak 1x10x32Vmpp op maar 1 x een mpp.

je hebt dan een mpp over voor je noord dak.
(dit kan ook later een keer worden toegevoerd.
ik heb zelf 6430Wp op een 4000W omvormer gehad, dus denk daar niet te moeilijk over.)
het is niet voor niks dat we dit zeggen.

wil je een accu, oke dat kan.
maar accu duur, zonnepanelen goedkoop.
beter te veel zonnepanelen om je accu gevuld te krijgen ook als het een mindere dag is, als te veel accu.
(accu = 400€ per kWh max 365dagen dus max 365kWh(alleen dat haal je nooit, mag al blij zijn met 70%), zonnepaneel = 80€ per 440Wp=440kWh per jaar.)

edit:
van mij mag je ook gewoon 8 tot 12 panelen plat tegen de muur hangen.
en die op mpp2 hangen, geeft je lekker wat meer winter opbrengst en vaker een accu vol. ;)
(officieel heb je hier dan wel vergunning problemen, maar ik heb het niet gezien, mijn naam is haas.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 23-08-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
glas-glas panelen leveren meer W/kWh op.
tja dat heb ik geprint op mijn WC papier,
met reclame veeg ik mijn reed af, lol.

niks mis hoor met glas-glas, mooi spul maar is niet beter of slechter.
reclame daar koop ik niks voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Als ze ooit salderen per fase gaan invoeren kan je beter alles op 1-fase hebben. Immers je wasmachine en alle apparatuur in huis is 1-fase. Zelfs kookplaten zijn vaak intern losse 1-fase toestellen . Dan zou je een thuisaccu beter op 1-fase kunnen aansluiten, samen met je omvormer en alle verbruikers.

Zou dus qua thuisaccu een 1-fase exemplaar adviseren. Maar persoonlijk zie ik meer toekomst in een buurt- of gemeenteaccu dan individueel elk huis ;)
heb zelf geen ervaring, maar hoorde in de wandelgangen het volgende:
growat 3 fase meters die bij hun hybride omvormers horen, die kunnen 3 fase meten en een 1fase omvormer aansturen.
dit gekoppeld met hoe (slimme)meters de fase op en af trekken, is het dus gewoon mogenlijk om 1 fase hybride te gaan voor 3 fase zonder "problemen".

allen van horen zeggen, geen ervaring, dus neem het nog met een korreltje zout.
(geen idee of dit marketing is of hoopvol denken.)
laat de praktijk het maar eens bepalen of het echt zo is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthewtje
Dank voor jullie reacties. Eigenlijk is jullie advies dus gewoon stringsysteem, 1 fase omvormer, alles aansluiten op 1 mpp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
als 't salderen eraf gaat zou het zonde zijn als je op fase 1 aan het terugleveren bent en je wasmachine op fase 2 en je airco op fase 3 vervolgens dure stroom gaan lopen halen van het net.
2 cent terug voor je stroom, en 30cent betalen...

met het oog op de toekomst,de reeds aanwezige 3 x25A aansluiting, geen schaduwrijke omgeving, en de aanname dat je een 'nette thuisinstallatie' zonder poespas wilt, zou ik een 3fase string oplossing pakken. mooie 4.5mm2 kabel ernaartoe en nooit gezeik met de omvormer die eruit klapt (dat doet die van de buren dan eerder als de spanning in de buurt aan de hoge kant zit)

en als je dan nog wat data wilt: gewoon je p1 meter uitlezen ipv gaan rommelen met (chinese) apps van je omvormer, dan hoef je de wifi/app/portal functionaliteiten dat ook niet mee te nemen in je keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 23-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
matthewtje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:19:
Dank voor jullie reacties. Eigenlijk is jullie advies dus gewoon stringsysteem, 1 fase omvormer, alles aansluiten op 1 mpp?
jep, en voor 6 tot 12 extra panelen tegen de muur geschroefd voor mpp 2. >:)

4450Wp geeft je al snel 4000kWh per jaar (afgerond).
maar accu vullen dat doe je per dag, en slechte dagen dan krijg je de accu niet vol.
meer Wp is meer accu vol. ;)

kijk ook naar mijn opbrengsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
in de zomer krijg je wel een accu vol, maar de maanden rond kerst, nop dat schiet niet op.
(maar met 2x zoveel Wp kom je aardig wat dagen verder.)
dyrc schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:22:
als 't salderen eraf gaat zou het zonde zijn als je op fase 1 aan het terugleveren bent en je wasmachine op fase 2 en je airco op fase 3 vervolgens dure stroom gaan lopen halen van het net.
2 cent terug voor je stroom, en 30cent betalen...

met het oog op de toekomst,de reeds aanwezige 3 x25A aansluiting, geen schaduwrijke omgeving, en de aanname dat je een 'nette thuisinstallatie' zonder poespas wilt, zou ik een 3fase string oplossing pakken. mooie 4.5mm2 kabel ernaartoe en nooit gezeik met de omvormer die eruit klapt (dat doet die van de buren dan eerder als de spanning in de buurt aan de hoge kant zit)
hoe rekent een 3fase meter (die je van de netbeheerder huurt) intern de fase af?
of anders gezegd, dit boeit niet. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

hoe rekent een 3fase meter (die je van de netbeheerder huurt) intern de fase af?
of anders gezegd, dit boeit niet. >:)
je hebt gelijk, ik streep 'm door.
(tot de volgende dit verzint en enexis een nieuwe meter komt hangen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dyrc schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

je hebt gelijk, ik streep 'm door.
(tot de volgende dit verzint en enexis een nieuwe meter komt hangen >:) )
ergste wat kan gebeuren is een software update.
maar iedereen moet op de zelfde manier worden afgerekend, de netbeheerder mag geen verschil maken, en sommige slimme meters kunnen niet anders, dus moet de netbeheerder weer honderd duizenden slimme meters gaan afkeuren en vervangen.
hier denken ze eerst wel 2x over na voordat dit veranderd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:22
Netbeheerders zijn in nederland verplicht te sommeren in voor het telwerk.
Het is technisch ook raar om dat niet te doen, bovendien krijg je als je het wel doet 12 telwerken op de factuur.
Geen paniek zaaien om niets.

Het ergste wat er ooit zou kunnen gebeuren is dat er een verhoogd vastrecht komt op hoge onbalans in kVA.
Een soort onbalansboete op je aansluiting als ze eindelijk eens gaan handhaven op Artikel 2.33.
Wilke schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:46:
10 panelen gaat op 1 fase. Er zijn dan te weinig panelen voor een 3-fasenomvormer, dat gaat vanaf een paneel of 14 a 16 minimaal.
^^ DIT ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:21
dyrc schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:22:
Of de buren snappen niks van faseverdeling waardoor de 3-fasen omvormer uit gaat terwijl je de 1-fase omvormer simpelweg op een andere fase had kunnen zetten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1